oletko koskaan ajatellut kuika moni elävä
olento kärsii sinun nautintosi takia?
hikipajat
pakkotyö
ihmiskauppa
pakkoprostituutio
tehotuotanto
eläinkokeet
kosmetiikka
lääkkeet
sirkukset
eläinpuistot
rapujen syöminen
lapsityövoima
suklaan syönti
puuvillan käyttö
yms yms yms
Kommentit (29)
[quote author="Vierailija" time="08.09.2013 klo 20:54"]
Minulle sopii oikein hyvin, että nuo hikipaja-suklaapeltovaltiot alkavat pitää parempaa huolta kansalaistensa työoloista.
[/quote]
Sama. Se on vähän vaikea täältä lähteä muuttamaan jonkun toisen maan politiikkaa kun ei ne siellä itsekään paikan päällä saa mitään aikaiseksi.
Olen ajatellut. Minua motivoi muutokseen eniten ympäristön tila, ei niinkään yksittäisen eläimen tai ihmisen kärsimykset. Olen ihan hyvin toimeentuleva ja ruokakaupassa on mahdollisuus vaikuttaa paljonkin siihen millaista toimintaa haluaa tukea. En seuraa muotia, pidän vaatevaraston pienenä ja ostan vaatteita mahdollisimman harvoin, käytännössä silloin kun vanha ja välttämätön vaatekappale on puhki. Menee kotivaatteeksi ja lopulta rätiksi. Autoa emme tarvitse ja olen lähes kaikessa aikamoinen minimalisti. Aina olisi parannettavaakin.
Listaan voi lisätä vielä veritimantit ja osan kaivosteollisuudesta muutenkin.
Ollaan tehty kuukausi ilman vapaapäivää alkutuotantoalalla. Ihan suomalaisia ollaan ja saadaan elanto mutta lomat puuttuu eikä yksi työ riitä vaan pitää olla muita töitä, että olis sama elintaso kuin kahdeksan tuntia tekevillä. Ja silti hinnat laskee mitä me saadaan. Kauppa ja väliporras nostaa kyllä hintoja kuluttajalle, mutta syy on julkisuudessa aina tukia saavan alkutuottajan. Riistoa ei tarvitse hakea kovin kaukaa.
[quote author="Vierailija" time="09.09.2013 klo 10:05"]Ollaan tehty kuukausi ilman vapaapäivää alkutuotantoalalla. Ihan suomalaisia ollaan ja saadaan elanto mutta lomat puuttuu eikä yksi työ riitä vaan pitää olla muita töitä, että olis sama elintaso kuin kahdeksan tuntia tekevillä. Ja silti hinnat laskee mitä me saadaan. Kauppa ja väliporras nostaa kyllä hintoja kuluttajalle, mutta syy on julkisuudessa aina tukia saavan alkutuottajan. Riistoa ei tarvitse hakea kovin kaukaa.[/quote]
Suomalainen alkutuottaja saa pelloiltaan yhden sadon vuodessa ja ajaa isolla ilmastoidulla nelivetotraktorilla, kun valtaosa maailman alkutuottajista saa 2-3 satoa ja liikkuu aasilla, tai kahlaa polviaan myöten riisipellon iilimatoja kuhisevassa mutavedessä. Mutta riistoa on, joo.
Voi kyllä, kuinka olenkaan näitä juttuja itkenyt. Harmi ettei se itku auta. Itkemisen sijaan voisit listata jotain keinoja, joilla voisi arkipäiväisillä valinnoilla parantaa maailmaa.
Itse ostan nahkakenkiä. Tiedän joo, eläimet kärsii ja kuolee. Mutta nahkakengät kestävät käyttöä 10 vuotta. Sama ei todellakaan päde muovikenkiin, joiden pinta on pilalla muutamassa viikossa. Mokkakenkiä tai takkia älä osta koskaan, yksi ainoa kostea keli ja ne meni sitten siinä.
[quote author="Vierailija" time="08.09.2013 klo 16:14"]
hikipajat
pakkotyö
ihmiskauppa
pakkoprostituutio
tehotuotanto
eläinkokeet
kosmetiikka
lääkkeet
sirkukset
eläinpuistot
rapujen syöminen
lapsityövoima
suklaan syönti
puuvillan käyttö
yms yms yms
[/quote]
Olen. En vain välitä vittuakaan.
[quote author="Vierailija" time="09.09.2013 klo 11:45"]
[quote author="Vierailija" time="08.09.2013 klo 16:14"]
hikipajat
pakkotyö
ihmiskauppa
pakkoprostituutio
tehotuotanto
eläinkokeet
kosmetiikka
lääkkeet
sirkukset
eläinpuistot
rapujen syöminen
lapsityövoima
suklaan syönti
puuvillan käyttö
yms yms yms
[/quote]
Olen. En vain välitä vittuakaan.
[/quote]
miksi et välitä?
[quote author="Vierailija" time="08.09.2013 klo 21:07"]
Olen ajatellut. Unohdit listasta myös turkikkset!
Olen miehelleni sanonut, että on tämä väärin, että me köyhinä joudumme ostamaan halvinta ja sillä tavoin länsimaalaisena köyhänä riistän kolmansien maiden köyhiä... Ostamalla halvinta suosin riistoa. Tästä on huono omatunto!
Myös ostamalla tehotuotettuja kulutustarvikkeita (puuvillavaatteita, tekniikkaa jne) halvalla riistän. Moni työskentelee alipalkattuna, työturvattomissa, hirveissä oloissa jonka tuotteen ostan. Esim. H& M vaatteet, kännykät, yms.
[/quote]
Kuten sanottu, on kokonaan noiden tehotuotantomaiden johtajien käsissä, millaisissa oloissa niiden kansalaiset joutuvat elämään ja työskentelemään. Ei Suomessakaan työntekijöiden olot ole parantuneet kuluttajien valinnoilla tai omistajien armosta, vaan koska ay-liike on niin vaatinut ja valtiovalta säätänyt.