Olen juristi. Haluatko kysyä jotakin?
Kommentit (43)
Onko tuomioistuinuralle vaikea päästä? Siis onko paljon halukkaita ja kilpailua?
Entä mihin töihin juristi pääsee helpoimmin tai varmiten? Siis ne joilla on huonoimmat arvosanat, verkostot ja vähiten kunnianhimoa, mihin he päätyvät...
En osaa antaa kovin hyvää vastausta kysymyksiisi, koska olen itse ollut koko lyhyen urani yksityisellä sektorilla hommissa. Sen tiedän, että ainakin auskultoimaan (vuoden harjoittelu tuomioistuimessa, oikeuttaa varatuomarin arvonimeen) on esim. pääkaupunkiseudulla vaikea päästä (joutuu lähtemään syrjemmäksi suurin osa). Auskultointi taas on edellytys tuomioistuinuralle.
Töitähän on monenlaista, työttömyys ei ole mitenkään huomattavaa. Ehkä vähän lisääntynyt tässä taantumassa? Arvosanat eivät oman kokemukseni mukaan välttämättä vaikuta juurikaan uralla; ei minulta ole haluttu nähdä niitä kuin jonkun kerran. Ei ollut myöskään erityisiä verkostoja, mutta näistä on varmasti apua. Tärkeintä varmaan lienee saada ensimmäinen työpaikka ja sitten työssä meriitit kertovat puolestaan, jos haluaa urallaan edetä.
En osaa sanoa mikä osuus kunnianhimolla on työn valinnan kanssa, varmaan hyvin henkilökohtaista. Kyllä julkisella puolella on kunnianhimoisia ihmisiä töissä ja kovan luokan asiantuntijoita, samoin kun taas yksityiseltä voi löytyä laiskaa ja epäpätevääkin työntekijää. Yksityisellä puolella tosin voi eteneminen taas pysähtyä aika äkkiä, jos ei ole pysty näyttämään tuloksia työstään - onhan tällaista käytäntöä varmaan yhtä lailla julkisellakin puolella.
En ole aloittaja-juristi, mutta vastasin tuohon edelliseen kysymykseen. Omasta puolestani ainakin voin sanoa, että työ on elämässäni tosi merkityksellistä ja en osaisi kuvitella elämääni ilman lakimiehenä toimimista. Olen unelma-ammatissani! Mutta jos nyt saisin esimerkiksi lottovoiton, niin voisin kyllä vähentääkin töiden tekoa jonkun verran. Ja voisin kyllä tehdä monenlaista muutakin hommaa, luulen että viihtyisin myös esim. toimittajana tai henkilöstöpuolen hommissa.