*****___HUHTIHIPUT ELOKUUSSA___*****
heippa kaikki :)
ajattelin tehdä uuden pinon taas.. jospa tässä syksyä kohti mentäessä ihmiset innostuis taas tästä kirjottelusta. :)
Kommentit (53)
palsta-terroristi täällä taas :)
ei me nyt kuitenkaan mennä tänään mökille,alkoi sataa ihan urakalla ja kattelin että koko päiväksi lupaili. ja meidän autossa on eturenkaat niin huonot että kuulemma sateella jos ajelee niin sama kuin ajais talvella kesärenkailla :| niin enpä uskalla yrittää.
lähdetään huomenna sitten jo ajoissa.
sain lapset vihdoin samaan aikaan nukkumaan niin tässä taas istun.
Tervetuloa catha!!
Voi miten muilla jo vauvat osaa vaikka mitä.. Lauri ei muuta kun on ja möllöttää :D
nauroi kerran tossa pari viikkoa sitten,mutta eipä oo enää nauranut. säästelee vissiin :)
onkos muuten muilla ollut millaset ne ensimmäiset kuukautiset?
mä kun vuodan kuin seula.. ja hermot on vielä kireemmällä kuin normaalisti.
juu,mutta kai se pitäs syömään mennä. ja Laurikin jotain ääntelee.. taitaa tänään olla pätkä-uni-päivä :(
Juu, Viva, sama homma! Mies vähän pakkaili kamoja, mut mä sanoin etten kyllä vauvan kanssa lähde tohon kaatosateeseen siihen pieneen purkkiin jumppaamaan =) . On niin kosteaa sisälläkin veneessä, ja jos lämppärin laittaa päälle niin sitten on kuumaa ja kosteaa. Ei yhtään huvita muutenkaan purjehtii tuolla kun vettä tulee naamaan ämpärikaupalla. Kivempi möllöttää täällä. Katsotaan huomenissa taas uudestaan...
Saaga nukkuu jo kolmatta tuntia päikkäreitä!! Tais olla ne helteet kun aiheutti sen ettei se nukkunu päikkäreitä, tai sit joku muu juttu, nyt näköjään on rytmissään taas takaisin. Onneks. Mäkin pääsen taas viettään laatu-aikaa netissä =P
Mä oon pitäny Saagaa lattialla jumppamatolla ja siinä se tykkää olla tosi paljon. Muuten ei sekään lattialla viihdy. Jumppamatolla se oppi sen kääntymisenkin. Niin hauska kun ei ollu mun nähden edes yrittäny kertaakaan kääntymistä, ennen kun yks kaks sitten vaan kiepsahti mahalleen. Ja sit uudestaan ja uudestaan ja uudestaan...=)
Mulla ne ekat menkat oli ihan normaalit muuten mutta tosi kipeät. Ja ehkä oli hermo kireällä, en mä tiedä.
Tervetuloa uusille!! Ihanaa kun on täälläkin vähän piristynyt tämä keskustelu heinäkuun helteiden jälkeen.
-vanilja ja Saaga vajaa 4kk
Meidän neiti juuri heräsi päikkäreiltä... tai siis meilläkin harrastetaan tota pätkittäistä nukkumista eli näidenkin 1,5 tunnin unien aikana kävin heiluttelemassa vaunuja ulkonan about kymmenen kertaa. Jeps ota siinä nyt sitten ite päikärit. Onnaa hirmu hyvin. Jos ei heiluttele niin sitten tyttö herää täysin ja on kiukkuinen kuin ampiainen ettei sitä katso orpo pirukaan. Mää niin ekan jälkeen vannoin etten kyllä heijaile ja heiluttele vaan saa luvan tyttö nukkua ja nukahtaa itse. Jep jep tässä sitä taas ollaan. Helpommin sanottu kuin tehty. :) Pitää varmaan naapurit hullunan kun aina seisoskelen pihalla vaunuja heijaamassa. Tirsk .. eipä paljon haittaa!
Meill yöt on siis nykyisin tosi rikkonaiset. Kasilta käydään nukkumaan ja ekan kerran ollaan hereillä yhdentoista aikaan. Jos sillon annan maidon niin sitten saattaa nukkua kahteen ja sitten aloittaa ähkimisen ähinän ja käännön ja väännön. Maito ei kelpaa vaan kuuteena sti aamulla jatkaa tätä jatkuvaa hereillä oloa ja sitten kuudelta siis ei nuku enää lainkaan. Huoh, siispä ekat päikkärit onkin jo sitten enen ysiä. Hassua tuohon aikaan aamsut apuhua päikkäreistä. Kesä aikaan tää aamu kuuden nousu vielä meni kun oli valoisaa mutta pian alkaa olla niiiin pirun pimeää, että on entistä vaikeampi nousta.
Neiti ei meilläkään viihdy mahallaan vaikka kääntyä jo osaa. Ei vaan osaa kääntyä takaisin. Ees taas siis meilläkin kieputellaan selälleen ja tyttö kääntyy heti mahalleen ja kiljuu ja sitten mie käännän selälleen ja hän vääntää mahalleen ja kiljuu ... mukavaa ajanvietettä. DOUH!
Se on nyt sitten syssy. Ei kivaa. Tämä ei tykkää ollenkaan ei. Pimeä ahistaa jo ennakkoon. Tiedossa kuitenkin kylmää ja vettä määräämättömän pitkän ajan verran. Yöks!
Kiinteitä ei osat siis vieläkään syödä vaan eilenkin oksennettiin kaaresssa kaikki ulos heti kun suuhun joutu jotakin. Mitähän pitöäisi tehdä? Taukoa??? Ei vaan tunnu tuo maito riittävän .. vinkkejä?
Eilen oli siis 4 kkk neuvola ja mitat oli 7140 g ja 64,2 cm ja pipo 42 cm. Hyvi9n siis vielä kuitenkin kasvetaan. :) Hampaita odotellaan sillä nyrkkien kaluaminen ja kuolan määrä on erittäinkin voimakasta. Tietenkin tuota sitten saattaa kestää sen seuraavan puoli vuotta ilman hampaita ... Saapi nährä!
Teretulemast mukaan uudet naamat ja mukavaa kun on mammat aktivoituneet kirjoittelemaan. Koitetaan selvitä sadepäivist kesän (jos tuota mennyttä nyt kesäksi kehtaa sanoa) jälkeen!
Jo-an ja tenavat
!http://www.vauva.fi:80/perhe/perheshowimage?id=e1a0d5af-653c-11dd-9c8d-…!
Viime aikoina on ollu niin paljon kaikenlaista ettei ole jaksanut kuulumisiakaan kirjoittaa. Ihan ensimmäisenä kuitenkin TOIVOTAN UUDET TERVTULLEIKSI joukkoon (Salijy, Helminmami, Samuelson ja catha ainakin osuivat silmiini)!!
Kivan pinon olette saaneet kasaan jo näin alkukuusta! ;)
Kiva kuulla meijä synttärikaimasta Emmasophiastakin pitkästä aikaa. Meillä 4kk neuvola on 1,5viikon päästä joten silloin semmoisia kuulumisia. Enni oppi alkuviikosta kääntymään selältä mahalleen ja nyt "hakkaa" iteään helistimellä päähän, kun tuonkin taidon oppi.
Yöt sujuvat edelleen samanmoisesti, kerran syödään. Päivisinkin on selvä rytmi eikä ole nukahtamisvaikeuksia :) Sunnuntaina tosiaan olimme serkkuni rippijuhlissa ja kaikki sujui hienosti. Ainoa asia joka jäi harmittamaan ja suututtamaan oli se, kun kummisetäni antoi lupaa kysymättä meijä neidille PULLAA mutusteltavaksi =/ Meillä mennään siis täysimetyksellä ja kiinteitä olen ajatellut alkaa antamaan aikasintaan 5kk+ jos vielä silloinkaan. Ja vihoviimeisenä me maistatteluja pullalla aloitettaisiin!!
Vaniljalle - ja muille- tuhottomasti jaksamista noiden allergia-asioiden kanssa!
Esikoisen vuoksi Enniä ei paljoa voida lattialla pitää, mut jonkun verran kylläkin. Viivi on heti Ennin kimpussa kun selän kääntää :( On mm. purrut käteen ja repinyt hiuksia.. Mitenkäs teillä muilla alta 2v isosisarukset on suhtautuneet vauvaan?
Meillä alkaa maanantaina perhekahvila ja taitaapi tuo jäädä tässä vaiheessa ainoaksi "harrastukseksi". Isompaa asuntoa etistään edelleen...
Nyt poistun ruokkimaan tuota meidän kuumeista esikkoamme :) Mukavaa viikonloppua kaikille!
PS. kihlauduimme mieheni kanssa tänään. Sormuksia tosin ei vielä ole, kunnei ehtineet valmistua ajoissa =P
!http://www.vauva.fi:80/perhe/perheshowimage?id=772c69b2-6549-11dd-be7b-…!
Viime aikoina on ollu niin paljon kaikenlaista ettei ole jaksanut kuulumisiakaan kirjoittaa. Ihan ensimmäisenä kuitenkin TOIVOTAN UUDET TERVTULLEIKSI joukkoon (Salijy, Helminmami, Samuelson ja catha ainakin osuivat silmiini)!!
Kivan pinon olette saaneet kasaan jo näin alkukuusta! ;)
Kiva kuulla meijä synttärikaimasta Emmasophiastakin pitkästä aikaa. Meillä 4kk neuvola on 1,5viikon päästä joten silloin semmoisia kuulumisia. Enni oppi alkuviikosta kääntymään selältä mahalleen ja nyt "hakkaa" iteään helistimellä päähän, kun tuonkin taidon oppi.
Yöt sujuvat edelleen samanmoisesti, kerran syödään. Päivisinkin on selvä rytmi eikä ole nukahtamisvaikeuksia :) Sunnuntaina tosiaan olimme serkkuni rippijuhlissa ja kaikki sujui hienosti. Ainoa asia joka jäi harmittamaan ja suututtamaan oli se, kun kummisetäni antoi lupaa kysymättä meijä neidille PULLAA mutusteltavaksi =/ Meillä mennään siis täysimetyksellä ja kiinteitä olen ajatellut alkaa antamaan aikasintaan 5kk+ jos vielä silloinkaan. Ja vihoviimeisenä me maistatteluja pullalla aloitettaisiin!!
Vaniljalle - ja muille- tuhottomasti jaksamista noiden allergia-asioiden kanssa!
Esikoisen vuoksi Enniä ei paljoa voida lattialla pitää, mut jonkun verran kylläkin. Viivi on heti Ennin kimpussa kun selän kääntää :( On mm. purrut käteen ja repinyt hiuksia.. Mitenkäs teillä muilla alta 2v isosisarukset on suhtautuneet vauvaan?
Meillä alkaa maanantaina perhekahvila ja taitaapi tuo jäädä tässä vaiheessa ainoaksi "harrastukseksi". Isompaa asuntoa etistään edelleen...
Nyt poistun ruokkimaan tuota meidän kuumeista esikkoamme :) Mukavaa viikonloppua kaikille!
PS. kihlauduimme mieheni kanssa tänään. Sormuksia tosin ei vielä ole, kunnei ehtineet valmistua ajoissa =P
t.Ufa, Enni ~3,5kk & Viivi ~1v5,5kk
!http://www.vauva.fi:80/perhe/perheshowimage?id=db6dbe86-6559-11dd-81b9-…!
laittaa nuo viestit useampaankin kertaa!! Pahoittelen!! :)
Jos vaikka tämäkin saisi nyt ilmoittauduttua, on nämä sivut tökkineet taas monena päivänä eikä ole saanut viestiä läpi :( TERVETULOA kaikille uusille palstailijoille, on tosi kiva kun saadaan lisää aktiivisuutta tänne!!!
Me olimme viime viikonloppuna keski-suomessa pikavisiitillä mummuni hautajaisissa, oli oikein kaunis tilaisuus ja jäi hyvä mieli. Heinäkuun alussa kun viimeksi oltiin, vannoin, etten ihan heti lähde Vilman kanssa niin pitkään reissuun, kun se autoilu oli yhtä tuskaa, vaan eihän sitä koskaan tiedä mitä tapahtuu:( Mutta nyt neidin kanssa olikin ilo matkustaa, ihan kuin eri tyttö, nukkui suurimman osan matkasta, vain pari kertaa vähän kitisi ja löysi sitten peukkunsa mitä imeskellä!!!
Niin Vilma on nyt alkanut imeskellä peukkua! Monesti lattialla köllöttelee masullaan ja peukkua imeskellen siihen nukahtaa. Nykyään saa illallakin viedä sänkyyn ja jää sinne itsekseen nukahtamaan!!! Ton peukun kanssa voi kyllä tulla jossain vaiheessa ongelma, siitä kun on aikas paljon vaikeampi vieroittaa kuin tutista!! Yöt on vielä aikas sekaisin, joskus nukkuu 10 tuntia putkeen ja välillä herää 2-3 tunnin välein:( Viime yönä sanoin miehelle, että rauhoitteleppa sinä, kun minulta vaatii kuitenkin tissiä. Ei iskä kerinnyt sänkyä kiertää, kun tyttö olikin jo itse rauhoittunut ja jatkoi uniaan, seuraavan kerran heräili vasta aamulla!! Eli olen kai liian herkästi ottanut yöllä tissille!
Neuvolassa käytiin keskiviikkona: pituus 61,8 cm paino 5840 g pipo 41,6 cm.
Terveydenhoitajan kommentit: " Tyytyväinen hyväntuulinen vauva. Vuorovaikutus hyvää. Kasvua tullut nyt rauhallisemmin. ( Norm.) Motoriikka kunnossa jäntevyys hyvä. Kasvisperuna/ hedelmämarjoja aloitellut vähitellen muutoin rintamaidolla."
Ja sitten lääkärin kommentit: "Reipas ja hymyilevä tyttö. Kehitys hyvä. Sydämestä ei kuulu sivuääniä. Keuhkot ja korvat siistit."
Oli siis kasvussa tullut notkahdus, ehkä oli oikea aika aloitella soseita. Kiinteitä ollaan siis maisteltu reilu viikko ja tosi hyvin menee alas, on tekniikka hallussa ja lusikalle osataan jo avata suu!!
Onkos joku kuullut jotai burdesta? Ei oo aikoihin kuulunut ja hän kun oli ainakin raskausaikana niin kovin aktiivinen!
Tuija + Vilma 4 kk + rapiat
!http://www.vauva.fi:80/perhe/perheshowimage?id=896c35b4-6606-11dd-b2c7-…!
kun viikon ajan yrittänyt kirjoittaa ja aina se viesti katoaa jonnekin kun lähettää...ärsyttää!!!!
Täällä minä kotosalla olen kolmen pojan kanssa. Mekin odotetaan innolla seurakuntakerhon alkua, jos sais viikkoon aina jotain muutakin kuin kotipihan elämää.
Kuopus yhä kiltti poika. Nukkuu ja syö, tissimaidolla pelkästään ollaan ja näyttää hyvin kasvavan ja nukkuvan. 3kk neuvola oli 14.7 ja silloin oli 7100g ja 63 cm..ja 4kk neuvola on 19päivä elikkä silloin saadaan tuoretta tietoa. Poika nukahtaa illalla 22 ja nukkuu klo 8-9 asti. Sitten päiväunia on 2-3 kertaa ja nukkuu 1-4 tuntia kerrallaan. Muutoin seurustelee hyväntuulisena ja nauraa ääneen- sellaista kunnon räkätystä!!! meillä viihtyy hyvin lattialla omien lelujen kanssa ja ehkä ihaninta taitaa olla kun isovelut ( 4 ja 3vee) leikkivät vieressä omia leikkejä niin niitä seuraa ihmeissään. Isovelut ovat tosi helliä, silittelevät ja suukottelevat ja heti jos vauva itkahtaa niin laittavat tuttia tai harsoa lohdukkeeksi. Ovat myös innokkaita kantelemaan pikkuveliä, sitä saa seurata etteivät nyt ihan miten sattuu nostele ;(
Maitoa tosiaan piisaa ja haluaisin myös mennä mahdollisimman pitkään niin, mutta jos alkaa yöheräily uudestaan niin sitten tuhdimpaa kehiin. Tsemppiä vaan teille jotka taistelette allergioiden kanssa...mun pitäisi kait tuota makian syöntiä säännöstellä, kun joku kilo vielä karistamatta =)
Meidän kuopus kovasti yrittää kääntyä, pää kääntyy, mutta persus jää ihmeesti pystyyn. Viihtyy muuten mahalleen pitkään ja tykkää olla pystyssä tai pönkää ittiään istumaan kun sylissä pitää. Ja leluihin tarttuu ja imeskelee niitä kovasti. Meilläkin tahtoo nyrkkiä välillä imeskellä ja koetan vaihtaa aina lelua tilalle.
Mulla ei näy vielä menkkoja, mutta pari päivää alamaha ollut kipeä ja turvonnut, joten tuntuu että pian tulee ja kunnolla. Kahden aiemman raskauden jälkeen menkat alkaneet suunnilleen 4-5 kk kuluttua,vaikka täysimetystä niilläkin kerroilla. Pitäsi muuten varata se aika kierukan laittoon..
No nyt saunaan ja sitten kuopuskin kylvettämään..
Mukavaa loppukesää kaikille!!!
t.klematis ja 3Xpoika
Ai niin piti sanoa ufalle ONNEA kihlauksen johdosta :D :D
Niin ja unohtu mainita, että nyt ollaan päästy tänne uuteen kotiin pikku hiljaa asettumaan. Tokihan tässä menee aikaa, että kaikki tavarat löytävät oikean paikan ja saa ikkunoihin verhot ja uudet matot ja ja ja ... Vaan on se uhana kun on tilaa!! Ennen oli 80 neliötä ja tosi vähän varastotilaa ja nyt 140 asuinneliötä ja autotalli ja liiteri ja varasto ja kellari ja sitten vielä iso oma piha!!!! Mutta onhan tässä puuhaakin, ei oo toimettomuutta :)
Tuija + Vilma
Siitä on nyt niin kauan kun viimeksi olen tänne kirjoittanut, varsinkaan näiden uusien sivujen aikaan, etten yhtään taas tiedä meneekö tämä nyt oikein ja perille oikeaan paikkaan koko viesti.. Jotenkin nää uudet sivut on kovin hankalat ja tökkineet älyttömästi. Toivottavasti saatte kuitenkin selvää.
Meillä vappuaaton poika sai nimekseen Tommi, joka taitaa lähennellä tällä hetkellä 3,5 kk:ta. Aivan mainio tapaus, mutta kovin huomionkipeä sekä nukkuu päivisin hyvin lyhyitä unia jos ollenkaan. Ja se taas hankaloittaa isoveljen kanssa puuhailua.. Tämä äiti alkaa olla aika puhki...
Tommi syö rintaa edelleen, ja saa syödäkin niin pitkään kuin riittää, tosin olen jo maistattanut ekat kiinteät myös ja myös ne kelpaa hyvällä halulla. Tämä sen takia että saataisiin niitä päiväunia pidemmäksi, koska selvästikään rintamaito ei riitä kylläisyyden saavuttamiseksi vaan huuto alkaa kun masu on täysi eikä nälkä kuitenkaan ole poissa.
Isoveli on todella rakastunut veljeensä eikä päästäisi tätä sekunniksikaan silmistään, koko ajan halimassa ja suukottelemassa liiallisuuksiin asti. Ehkä pientä mustasukkaisuutta havaittavissa..
Molemmat käyvät yöunille tastan samaan aikaan yhdeksältä ja yöt sujuu kyllä mallikkaasti, Tommi herää ensimmäisen kerran 3- 4 välissä ja sitten kuuden maissa, ylös heräävät molemmat taas samaan aikaan 7-puoli 8 maissa.
Sellainen päivitys näin pikaisesti ja paljon auringon paistetta kaikille hippusille äideistä vauvoihin!
äiti -05-08, Tuomas (kohta 3v) ja Tommi n.3,5kk
eli aattelimpas kirjotella kun 4kk neuvolassaeilen käytiin. 68cm ja 8880g oli mitat, terkka sanoi että näyttä että nyt alkaa tuo kasvu hidastuun kun 3kk asti kasvo niin vauhdilla! "jäntevä, suloinen poika. varaa topakasti jaloilleen, ottaa lelun käteen ja kääntyy vatsalleen. kasvu tasaista. rintamaito riittää toistaiseksi." eli kaikki hyvin :D
ens neuvolakäynnillä suunnitellaan sitten kiinteiden aloitusta, on niin isokokonen tuo poika että sanoi että ei varmaan kannata ihan sinne 6kk asti odotella. ja olen kyllä samaa mieltä. viime yönä tuntui olevan aika levotonta ja muutenkin tuntuu että ei enää nuku oikein päivällä niin sikeästi kun aiemmin. no jos nyt sinne asti sitkutellaan. :)
catha ja poju
meilläkin nyt 3kk neuvolassa käyty, vaikka ikää onkin jo melkein 4kk, tuoreet mitat on nyt sit 6600g ja 63cm, eli ei ihan niin iso kun minä kuvittelin :D
rokotus saatiin, nukkuu nyt vaunuissa päikkäreitä, vähän väliä herää tutin tippumiseen huutamaan mutta ei kuitenkaan herää nii en ole viitsinyt pois ottaa.. samantien tais alkaa rokotus kärttysyys..
meillä ollu nyt myös maha löysänä toista päivää, kakka on vihreää ja vetistä, imeytyy vaippaan, täytyy seurailla nyt tarkkaan olotilaa ettei vaan pahemmaksi mene.
minäkin ilmoitin itseni nyt taas vaihteeks bailatiinoon, nii saa jotain säännöllistä kuntoilua välistä, mulla paino on hyvin pudonnut, nyt on jo 5kg alle lähtöpainon, mutta sitä olikin sen verran liikaa että hyvä vaan. vielä olis pudotettavaa kumminkin..
semmosta tältäerää, alotin tänään vauvavaatteiden pakkaamiset, pienimmät pois ja laatikoihin odottamaan ostajia :D
ihan ekaksi paljon ONNEA Ufalle!! :)
ja cathallahan on jo aika mukavan kokonen poika :)
meillä ens tiistaina 4kk neuvola-lääkäri,näkee onko Lauri jo yli sen 8kg.
Näköjään enemmän jännittää nuo mittaukset kun täys-imettää.. niin toivon että hyvin kasvais jatkossakin maidolla,ettei vielä tarttis alkaa mitään soseita..
Ahistaa vaan valmiiksi se terkka,kun hän on vahvasti siis sitä mieltä että soseet alotettava jo 3kuisena,ja viimeistään 4kuisena.. niin mitähän sanoo kun en meinaa alotella vielä.. onko muilla tälläsiä johonkin 70-luvulle jämähtäneitä terkkoja? :/
ainiin,ja eipä olis pitänyt täälläkään silloin meidän öitä kehua :D
nyt 4 yötä mennyt aika huonosti. Lauri syö jotain 4-8kertaa yössä :/
toissayö oli pahin,eka uni-pätkäkin oli alle 3tuntia ja sitten ennen neljää päätti että nyt voiskin herätä.. kunhan katseli siinä ja vääns sellaset kakat että tuli yökkäristäkin läpi. ai kun oli kivaa.. onneksi sain sitten vielä nukkumaan,mutta aika pätkittäin meni loppu-yökin.
En tiedä oisko jotain tiheänimun-kautta vai sitä kun oppi sen kääntymisen tossa oisko ollut maanantaina.
vaikka eipä ole sitä taitoa sen enempää käyttänytkään,kaks kertaa suurella vaivalla ja ähinällä sai käännyttyä ja se riitti hänelle :)
vitsi kun mun piti vaikka mitä teidän juttuja taas kommentoida,mutta kun en pistänyt ylös mitään niin en muista enää.. höh!
no toisen kerran sitten.
Huomenna lähdetäänkin Lahteen viikonloppua viettämään.
eli mukavat viikonloput kaikille!!
Viva,Lauri kohta 4kk ja Netta kohta 3vee
!http://www.vauva.fi:80/perhe/perheshowimage?id=fcaed685-69fa-11dd-8599-…!
Oltiinpas me tiputtu kauas! Pitää jotain kirjoittaa, ettei ihan kadota. Vilma on jo ekoilla aamu-unilla ja kaikki muut nukkuu vielä, joten kerkiää tässä vähän istuskella!
Maanantaina sitten alkoi pojilla koulut, meidän esikoinen meni ysille! Kakkonen vaihtoi uuteen kouluun, koulumatkaa n.300 m! Meni siis nyt kuudennelle ja kivasti alkoi, heti sai uusia kavereita! Mullakin sitten alkoi kuukautiset :( Plääh, ilmankin olis pärjänny!
Vilma on alkanu kovasti pyörimään lattialla, siis masulleen ja siitä selälleen ja taas masulleen ja sitten löytyykin jostain paljaalta lattialta, eikä tunnu kivalle! Meillä kun on puulattia, niin se voi pikkuisesta tuntua aikas kovalle. Sitten neiti on alkanut tutkia aivan erilaisella innolla leluja ja muuta, on ihana seurata kun toinen on niin tosissaan :D
Voi kuulkaa miten onkin vaikeaa löytää mieleisiänsä mattoja! Oon haeskellu mattoja olohuoneeseen, niin ja käytävään ja poikien huoneisiin ja ... Ei vaan tahdo löytyä sellaisia kun oon ajatellu, vaan täytyy sitten ostaa kun se oikea sattuu kohdalle! Meikäläinen on kyllä aika hankala asiakas, kun on kyseessä matot, huonekalut tai muu sisustaminen, ei kelpaa sitten mikään! Tai siis kun olen jotain suunnitellut, en anna periksi ennen kuin löydän sen mitä etsin!
Vaan nyt vois pikkuhiljaa lähtiä tonne ulos puutarhahommiin!
Tuija + Vilma 4,5 kk
Ufalle täältäkin todella myöhästyneet onnittelut kihlauksen johdosta!! Mielenkiinnolla odottelen teidän neidin mittoja niin saa verrata synttärikaimaan :) Viime viikolla tapasin tuossa avoimessa päiväkodissa toisen synttärikaiman, pojan myös ja oli se kyllä melkoinen jätti meidän pikku-herraan verrattuna ;) Tais äitinsä sanoa että painoa oli reilut 7kg ja pituus hurja 68cm kun meillä vieläkin alle 6kg painoa ja pituus just sen 61. Kyllä silläkin äidillä vähän leuka aukesi kun kuuli että sama syntymäpäivä on pojilla mutta erilaisiahan nämä kaikki ovat...
Ei mullakaan mitään erikoisia asioita ole, isäntä vei esikoisen mukanaan kyläilemään jotta mä saan vähän "lomaa". On ollut melkoisen raskasta, meillä ainakin tuo 2.5 vee on joka ikinen päivä enemmän tai vähemmän mustis ja tekee JOTAIN tyhmää. Toki on kilttikin veljeään kohtaan mutta jokainen päivä joko heittelee leluilla, raapii, yrittää ottaa silmistä kiinni tms. Eli toisina päivinä mä olen niiiiin hermot kireällä ettei tosikaan kun ei yhtään voi silmistään päästää. Vauveli on ihana aurinkoinen ja vaikka unipätkät ei juuri yli 3h ole öisinkään niin väsymystä en voi valittaa, enemmän tuo uhmis syö voimia. Meidän molempien onneksi esikoinen on ma ja ke aina hoidossa jotta ei tarvitse joka päivä sotia niin paljoa. Mites muilla joilla lasten ikäero suurin piirtein sama? Ihmetyttää kun tuntuu että kaikki muut aina sanoo että isosisko/-veli ottaa ihanasti huomioon jne eikä kellään tunnu olevan mitään ongelmia. Meillä siis toki myös tota hellyyttä mutta myös äärettömän typeriä tempauksia myös, päivittäin.
Emmis ja pojat 01/06 ja 04/08
Täällä meidän neiti on kävässyt myös jo 4 kk neuvolassa. Pituutta oli 66,3 ja painoa 6745. En ole aloittanut kiinteitä vielä, kun tuntuu, että imetys sujuu taas vaihteeksi hyvin ja maito riittää. Olen kyllä pakastanut omenasosetta jo omista puista talven varalle tytölle. Jotain pottuseostakin voisin tehdä pakkaseen valmiiksi jo... ei muuten ois tarve, mutta kun mulla on pakkases muutama 3 kk vanha äidinmaitojämä, jotka tarttis käyttää. En vaan tiedä, että onko se nyt kovin viisasta laittaa sitä pottujen joukkoon ja taas pakastaa. Onkohan sillä maidolla se säilymisikä tosiaan vaan se 3 kk pakkasessa? Ei viittis hukkaan heittää, enkä ole pullosta antanut, ni en viittis nytkään antaa...
ite olen tässä flunssan hankkinut ja tytölläkin nenä tuhisee. On nyt olluta pari päivää tavallista uneliaampi. Onneksi ei ole kuumetta ja ilma kulkee nenänkin kautta. On se räkä sen verran tuolla kurkussa ettei saa niistimellä poies nenän kautta.
Ahistaa ku tyttö kasvaa nopeesti ja vaatteet jää pieniksi. Olen jo kassillisen pakannut säilöön. tämä kolea kesäkin tympii, ku ei oel ehtinyt just hameita tai lyhythihaisia bodyja pitämään. Uudet lojuvat hyllyllä. Olen siten harrastanut vähän kerrospukeutumista jo, etteivät ihan hukkaan mene. Kun ei tiiä saako toista tyttöö ;)
Tsemppiä vaan kaikille uhmaikäisten lasten äideille! Miehen veljellä on kanssa 3 vuotias uhmapoitsu, eikä näytä olevan helppoa. Ottavat usein huumosrin ja leikinlaskun avuksi pojan uhmassa, mutta minusta se ei oikein ole hyvä ideä. Lapsi ei tajua tehneensä kiellettyjä juttuja, tai ei ota vanhempia vakavasti, jos nämä ottavat syliin ja nauravat " senkin lurjus, nyt mä kutitan sua kyllä..." Siihen se uhma kyl sulaa, mutta mutta. No, sitte sen näkee kun on itellä uhmaiset muksut ympärillä päivästä toiseen :)
Ja nyt tsekkaamaan, että muksu vielä hengittää...
Jaahas, miehen kesälomaa vietetään ja pohjanmaalla +16 ja vettä sataa... Anoppilassa on ihan mukavaa lomailla kun ruoka huolto pelaa ja joku jaksaa kokoajan nuorta miestä hyppyyttää ja leikittää, mikä siinä vaan on että noi anopit tietää sen lastenhoidon niiiin paljon paremmin... Hyvää varmasti tarkoittaa, mutta hänen tavat kolmen lapsen äitinä on paljon parempia koska meillä on vaan yksi... Tosin siitä pienimmästäkin on 28 vuotta... :)
Meillä oli viimeisin neuvola 3½ kk kohdalla. Pituutta 64,5 cm ja painoa 6380g. Kevyt poika edelleen, ainakin pituuteen nähden. Mahallaan makailee tunninkin kerrallaan ja kauhea hinku olis liikkeelle. Jalkoja vetää mahan alle ja käsille nousee jo ylös. Siihen se sitten loppuu kun työntää itsensä naamalleen matolle ja sitten harmittaa ihan älyttömästi :)
Päivät menee todella mukavasti ja lähinnä vaan nauretaan ääneen kun sellainen hienous on opittu. Yöt onkin sitten aivan eri juttu. Viime yönä herättiin viis kertaa ihan kunnolla syömään! Miten muilla? Nukutaanko teidän perheissä vai onko muillakin yö eläimiä?
No, nauttikaahan keleistä, kohta pääsee kanootilla kauppaan! :)
Flunssainen Samuelson ja pikku muksu
Tosiaan eilen käytiin sitten Ennin kanssa 4kk neuvolassa. Pituutta nyt *60,6cm* ja painoa *5245g*. Terkkarin kommentit: "Hyvin kasvaa rm:lla. Rm riittää, halutessa voi kiinteitä aloitella makuannoksin. Hieno vauva. Kääntyilee. Iho siisti."
Ensimmäisenä neuvolassa Enni loi mitä suloisimman hymynsä terkkarille ja piti hienosti lelua kädessä. Sitten kun täti yritti laittaa neitiä mahalleen, niin eipä tuo tuossa viihtynyt ja kääntyi heti takaisin selälleen :D Isosiskonsa oli vasta 7,5kk vanha kun kääntyi ensimmäisen kerran ja Enni oli siis 3,5kk.
Ylös näyttäisi olevan hammas tuloillaan ja välillä oikein sattuu rintaan kun Enni imee ja kääntää päätään toiseen suuntaan. On siis ympäristökin alkanut todenteolla kiinnostamaan eikä syömiselle tunnu päivisin riittävän aika, jonka vuoksi nykyään syödäänkin 3-4 kertaa yössä.
Juu, ollaan siinä ja siinä vaiheilla että aloitellaanko kiinteitä vaiko ei.. Toisaalta mä tahtoisin täysimettää sinne 5kk+, mut sit taas Enni on selvästi jo kiinnostunu syömisistä. Kovasti maiskuttelee kun toiset syövät vieressä :) Odotellaan ainakin perjantaihin saakka jotta tulee 4kk täyteen, sitten katsotaan päivä kerrallaan.
Isosiskolla onkin sitten huomenna 1½ vuotis neuvola ja samalla saan lähetteen papakokeeseen, jotta voidaan tulosten tultua (2-3 viikon päästä) laitattaa kuparikierukka. Lääkärin ehdoton vaatimus oli että odotetaan, jotta lapsi täyttää 4kk ennen kuin laitetaan. Raskaustestikin otetaan asennuspäivänä.
Emmis, meillä tämä isosisko on kanssa ihan yhtä hurjana pikkusiskoaan kohtaan =/ Mulla olikin tässä jossain vaiheessa jaksaminen aivan lopussa ja podin jonkun asteista masennusta (kai?), mutta onneksi tuo meni ohi. Isosisko kyllä jatkaa tuhmuuksiaan edelleen..
Täällä on ollut sateinen viikko, joten parempia säitä odotellessa...
t.Ufa, Enni (pe 4kk) & Viivi (la 1½v)
ps. Tosiaan, missä on *Burde*???
!http://www.vauva.fi:80/perhe/perheshowimage?id=0e56bea5-6def-11dd-9395-…!
minäki ihan uutena aattelin kirjotella kun oli niin mukava lukea saman ikäisistä lapsosista että miten muilla on nämä kaikki jutu :)
eli meille syntyi 3.4 poika, 50 cm ja 3540g. kylläpäs se onki aika juossut. hurjaa vauhtia on poika kasvanut kun viimeksi 3kk neuvolassa oli 66,5cm ja 8030g! kunnon jötikkä oikeen. ja rintamaidolla menty ja pyritään siihen 6 kk asti. innolla odottelen ensi viikon neuvolaa että saa taas tietää pojan mitat on niin kasvanu taas että piti vaatevarasto uudistaa..
selältä mahalleen käänty yhtäkkiä 3,5kk ikäsenä. sängyssä kyllä jo kauan sitä ennen. takasi ei osaa vielä kääntyä ja ryömiä yrittää kovasti! nostaa peppua ja potkii jaloilla , huutaa ja raivoaa mutta ei reppana tajua vielä mitä niillä käsillä pitäisi tehdä.
naurua kuultiin kanssa siinä vähä jälkeen 3kk! ihanan kuulosta kyllä on! ja hampaat puhkesi alhaalle viikko sitten, meinas kanssa olla rytmit sekaisin eikä nukkunut oikein.
rytmiä on täälläkin jonkulaista ollu jo pari kuukautta. eli illalla 22-24 menee nukkumaan ja herää sitten 8-10 aikaan. sitten valvotaan 2 tuntia ja 1-2 tunnin päikkärit. iltapäivällä ottaa kans 1-2 tunnin päikkärit, ja joskus välillä semmosia puolen tunnin unia. niin ja yöllä nukkuu niin et herää ekan kerran yleensä n viiden aikaan ja sitten vähä tiheämmin. päivällä syö nykyään vähintään 2 tunnin välein, paitsi jos ollaan jossain esim kauppakeskuksessa niin on niin paljon kateltavaa että ei malta syyä.
menkat alkanu täälläkin. alkoi jo 2 viikkoa jälkivuodon loppumisesta että mone on jo kerenny olla!
hirveän virkeä ja utelias kaveri ollut alusta asti! ja nyt varsinkin pitäisi koko ajan olla jotakin viihdykettä! ja kiukutella osaa kans!
tulipas pitkästi tätä tekstiä. täällä taiankin sitten alkaa useammin käymän :)
catha ja poika 4kk