*****___HUHTIHIPUT ELOKUUSSA___*****
heippa kaikki :)
ajattelin tehdä uuden pinon taas.. jospa tässä syksyä kohti mentäessä ihmiset innostuis taas tästä kirjottelusta. :)
Kommentit (53)
Niin moikat täältäkin elokuuhun.
Saitkos Viva Manducan toimiin paremmin? Me oltiin viikko purjehtimassa ja Manduca oli todellinen pelastaja. Onneks raaskin ostaa sen. Meidän Saaga tekee hampaita ja ai että se on sitten tylsää. Ei nuku oikein päikkäreitä, lyhyitä pätkiä vaan vaikka ennen on aina nukkunut tosi hyvin ja omaan sänkyyn. Ja nyt suostuu nukahtamaan vaan syliin tai sitten tuohon siunattuun rintareppuun. Ja herää 10-30 min kuluttua kun laittaa omaan sänkyyn, vaunuihin tai veneellä omaan koppaan. En tiedä, saattaa olla allergia-huutoakin joukossa mutta hampaat taitaa olla pääsyy. Hieroo nyrkillä ikeniä ja kun kurkkasin suuhun niin kaks hammasta näyttäis olevan tuloillaan alas.
Onneksi sentään nukkuu yöt hyvin. Mut eikös tän ikäisille riitäkin noin 14 tuntia unta/vrk ? Saaga vetää öisin ainakin 12 tuntia unta syöden välissä 1-2 kertaa. 7 tuntia on yleensä pisin unipätkä. Ja päivisin nukkuu tosiaan vaan lyhyitä pätkiä, tosin tänään yhdet 2h unet.
Eli meillä on mennyt päivärytmit sekaisin, toivottavasti olis vaan väliaikaista.
Ei Saagakaan vielä käänny. Tai kyl se välillä vahingossa, mut ei se yritä kääntyy. Mutta nauraa senkin edestä! Aijai, se on kyllä ihana ääni. Ja juttua tulee muutenkin koko ajan. Saatiin aika allergia-sairaalaan, on kyl tosi helpottavaa jos sais jotain selville.
-vanilja ja saaga 3,5kk
vanilja,juu,musta se tuntuu paljon paremmalta kun laitan sen lantiovyön tohon vyötärölle. tänäänkin oltiin lappeenrannassa,hiekkalinnassa yms ja pitkään kantelin manducalla kun tyttö aika paljon istui rattaissa kun oli hieman väsymystä ilmassa.. niin hyvin jakso kantaa,eikä käynyt enää niskoihin. :)
täällä nyt vasta yhtäkkiä Lauri ruvennut jaksamaan päätä kannattelemaan kunnolla. tänäänkin pitkät ajat tutki mahallaan ympäristöä.. kun ehkä viikko sitten alkoi melkeen heti huuto jos mahalleen pisti.
ja juu,vanilja,mä ainakin jostain kuulis joskus (luotettavaa tietoa siis ;)) että 2-3 kuinen tarvitsee noin 15h unta. niin kai sitten yli 3kuiselle riittää tuo 14 tuntiakin :)
Musta kyllä tuntuu että Lauri nukkuu nyt paljon enemmän kuin esin kuukausi sitten.. kun otti vaan sellasia pieniä tirsoja. nyt tulee unta suunnilleen yöllä 10-11h ja päiväunista vaihtelevasti 3-5tuntia.
Vanilja,mitä oireita Saagalla on että noita allergioita epäillään..?
(anteeks jos oot jo kertonut,en muista..) Mutta hyvä että asia etenee ja allergia-sairaalaankin aika!
Mutta eipä tässä muuta!
Viva ja Lauri
Änkeän tänne teidän joukkoon, kun en ole täällä nettisivuilla vielä paljoa pyörinyt aiemmin. Huhtikuun 4. meidän Jenna näki päivänvalon. Huomenna siis 4 kk täynnä. Nopsaan on aika mennyt. Alun vatsavaivojen takia olen ihan innoissani, että vauva on jo iso tyttö, eikä enää valita niin paljon. Toisaalta jo hiukan kaipaan sitä pikku nyyyttiä... Oli syntyessään 4010g ja 53 cm. Nytten on neuvola taasen ylihuomenna. Viimeksi kuukausi sitten oli 6125 ja 63 mitat. Täysimetyksellä mennään niin pitkälle kuin maitoa riittää - kuitenkin vaan tuonne 6 kuukauteen. En suuremmin odota kiinteiden aloitusta, kun tämä on ollut niin helppoa oman evään kanssa. Vaan eipä sitä kehitystä kannata jarrutella. Lainassa ne lapset meillä on - vauvatkin.
Täällä on alusta asti menty neljän tunnin ruokarytmillä ja nukuttu yöt hyvin. Itkuisuus oli aluksi melkoista päivisin, ja liittyi aina ruokailuun. Ilmaa ja vatsanväänteitä. Nyt on sellaiset jutut jääneet vähemmälle. Päivisin ei ole oikein selkeää rytmiä, sillä yleensä herää 8-9 aikaan ja sitten ottaa joko lyhet torkut aamupäivällä tai vähän pidemmät ja iltapäivällä pitkät torkut tai sitten muutamat lyhyet. Nyt on jo jonkin aikaa mennyt nukkumaan noin ysin kieppeillä. Aika hyvin nukahtaa sänkyyn itekseen, vaikak välillä itkua tirautteleekin siinä unisena.
Naurua on tullut jo kuukauden verran ainakin. PItää pystyasennosta enempi kuin makuuasennosta. Tutkii käsi ja varpaita ja voimistelee ahkerasti :) Kääntyy jo kyljelleen, mutta ei vielä selältä mahalle. Mahalta selälle on mennyt pari kertaa. Hirmu seurallinen on ja juttelee paljon. Osaa jo myös kiukutella ja huutaa sellaisia karhunmurinoita kädet nyrkissä, naama punaisena. Se on huvittavaa. Liittyy varmaan temperamenttiin jotenkin :)
Hyviä jatkoja kaikille.
Sanna ja Jenna 4kk
Tervetuloa mukaan Salijy! Täällä on näin kesällä hirmu hiljaista niin kiva kun tulee uusia.
Vitsit, että harmittaa että se meidän allergia-sairaalan aika on vasta parin viikon päästä.. Taas tuli kunnon reaktio päälle. Eli Saagalla on lähinnä ihottumaa, mutta silloin tällöin myös vatsa-vaivoja. Aluksi syötön jälkeen posket "lehahtaa" punaisiksi ja nousee näppylöitä. Sitten illan huutaa vatsaansa ja seuraavana päivänä on kaikki taipeet, joskus kädet, jalat, selkä, kaula ihottumalla. Tämä siis pahin reaktio, joka onneksi tulee aika harvoin, mutta kun en millään äkkää mitä olen silloin syönyt! Oon jo jättänyt ruokavaliosta paljon pois kokeilumielellä, mutta ei ole löytynyt..arvailuja on ainakin kala, muna, tomaatti, soija, herne, mansikka ja ehkä myös vähän maito....Nyt pitäisi vaan syödä kaikkea siihen asti että päästään sinne selvittelyihin, ettei jää mitään tärkeitä ravintoaineita pois.
Varmaan on tota allergiaakin se ettei saa oikeen päivällä nukuttua, ja niitä hampuja =( . Eilen oltiin kavereiden häissä Saaga otti taas päivän aikana max 20 min torkkuja, mut nukahti onneks illalla jo ennen kahdeksaa. Oli kyllä ihanaa viettää iltaa rauhassa kun toinen vaan nukkui vaunuissa. Ja taas nukkui 14 tunnin yö-unet kahdella syötöllä =) . Et kai se uni sit riittää :). Niin, ja nyt se muuten on nukkunu jo tunnin päikkäreitä!
Saaga on niin huvittava kun sen laittaa vatsalleen, yrittää vaan hirveesti ryömiä eteenpäin aina ja sit suuttuu kun ei vielä onnistu =) . Ei siis viihdy ollenkaan mahallaan paikallaan, vaan lähtis aina liikkeelle. Jalat potkii ilmaa ja käsillä punnertaa ja hermo menee kun ei vielä osaa edetä. Voi parkaa =)
-vanilja ja ihmeellistä kyllä, nukkuva Saaga 3,5kk
Heippa!
Meidän huhtihippunen syntyi 16.4 (3415g 49cm) ja kastettiin Henriksi. Odotusaikana olin lähes joka päivä täällä roikkumassa ja välillä vähän kirjoittelinkin kuulumisia, mutta yleensä taustailemassa oon ollut. Nyt oon täällä yrittänyt välillä käydä kurkkimassa, mutta nämä uudet sivut ovat tökkineet tosi usein ja into on mennyt siinä. Meillä on mennyt hienosti, poika kasvaa ja jotain rytmiä on alkanut tulla. Meilläkin heräillään aamulla n.klo 9, klo 11 nukutaan n. 1h ja sit taas ruokailun jälkeen hereillä n. 2h ja sit nukutaan 2-3h. Iltaisin jaksetaan seurustella noin tunnin pätkiä ja välillä otetaan "miniunet" esim sitterissä kiikkumalla. Yöunille n. klo 21.30 maissa. Yöllä heräilee kerran n klo 03 ja seuraavaksi 05-06. Välillä tuntuu ettei rintamaito riitä, kun poika on riuhtonut tissillä (molemmilla) ja sen jälkeen syönyt pullosta korviketta 140ml vielä! Esikoista imetin täysimetyksellä (en lainkaan antanut korviketta ja stressasin asiasta) 5kk saakka, jolloin aloitin soseet. Esikoistyttö oli pienempi, neuvolakortista tarkastin että poika on reilusti nopeammin kasvanut, mitat tytöllä oli samat vasta 1,5kk myöhemmin. Nyt siis viimeksi oli 62,7cm ja 6150g ja viime käynnistä on taas jo aikaa. Seuraavaksi mennään vasta 1.9 neuvolaan, jolloin ikää jo yli 4kk. Rokotukset saatiin viime kerralla ja niistä ei onneksi tullut mitään oireita. Otimme lisäksi Rotavirusrokotteen, mutta ei siitäkään tullut mitään, onneksi. Laittakaapa kommenttejanne soseiden aloittamisesta, milloin olette suunnitelleet aloittavanne?
Niin äidistä kuin viinimarjoistakin ;))))
Koko päivä tullut taas touhuttua ja tuon kellon mukaan voisi tää emäntä olla jo unten mailla...
Meillä pikku-mies pyörii lattialla akselinsa ympäri ihan urakalla. Kyljelleen kääntyy ja mahallaan ollessaan välillä tupsahtelee ympäri. Mahallaan viihtyy tosi hyvin - jo muutaman viikon on ollut maailma kiinnostavaa siitä perspektiivistä.
Soseista kyseli joku - meillä on jo aloiteltu maistelu. Kävi samoin kuin edellisellä, eli ei riitä pelkkä rintamaito. Huomaan siitä, et syöntivälit lyheni, jos niitä olikaan. KOko ajan kiukkuinen mies, eikä tuntunut olevan hyvä missään - tissin syöntikin oli välillä sellaista vääntöä. Kun olen nyt kerran päivässä antanut sen pienen määrän sosetta, niin heti muuttui ääni kellossa. Nukkuu pitkät päikkärit, jaksaa katsella maailmaa ja mikä parasta - äidillä ruokavarastot ehtivät täyttyä.... Miulla vain ei yksin kertaisesti ole tuota rasvaa tuossa maidossa riittävästi hänelle..... johan sen lypsetyn maidon koostumuksesta pian huomaa...
Mitat meillä oli viimeeksi (3kk nla) 63,2cm ja 6300g (jos en tuota painoa täysin väärin muista...). Käynti oli kyllä aika pikainen, niin kuin tuntuu aina olevan - mut ehkä tässä neljännen kohdalla jo osaa olennaisiin asioihin tarrautua, jos tarvetta on.
Mitenkäs se kaakon-tapaaminen???? kohta on hippuset jo meneviä lapsosia, jos ei pian tavata... ;)
Mut nyt menen nukkumaan, et jaksaa aamulla lähteä koko lapsikatraan kanssa kerhoon.....
--Mirpa ja tenavat--
Me ollaan palattu 9 viikon kesälomalta ja nettipimennosta arkeen kun mies palasi töihin eilen. Pientä hakemista oli eilinen miten pärjätä vauvan ja isoveljen (2.5.v) kanssa mutta hengissä selvittiin ;) .
Meidän pikkupoju on ihana aurinkoinen joka juttelee ja nauraa paljon. Vielä ei kääntyile kun välillä kyljelleen eikä oikein viihdy mahallaan. Muna- ja maitodieetti on mulla päällä, pari kertaa on altistettu huonoin seurauksin joten jatkossa dieetti pitää. Isoveljen kanssa onkin allergialääkärille aika tämän kuun lopussa jolloin otan myös pienemmän puheeksi. Täysimetyksellä siis mennään, uusimmat mitat eilen 3½kk iässä oli 5695g ja 61.1cm ja päänymp 39.8cm. Omalla miinuskäyrällään kasvaa tasaisesti ja on ihanan sopuisa pakkaus. Isoveli oli jo kilon painavampi saman ikäisenä vaikka hänkään ei mikään iso ole mutta kyllähän tuo pienempi tuntuu sirolle käteen :x
Vaniljalle tsemppiä allergiasuohon jos tähän joudutte, meillähän nyt siis jo toinen ja hieman jo mietittyttää kiinteiden aloittelu. Ei siis ole kiirettä vielä alkaa mutta toivon opastusta allergialääkäriltä miten tämän toisen kanssa kannattaisi aloitella kun esikoinen jo on niin kovin allerginen... Ettei tulisi ärsytettyä suolta lisää. Meillä siis molemmat pojat suolioireisia, ihot aina olleet hyvät...
t:Emmis, esikko 01/06 ja kakkonen 22.4.08
Aivan mahtavaa muuten, että tämä kirjoitusloota on normikokoinen vihdoion. Ilo on revittävä siis pienistäkin asioista.
Mätäkuuta siis jo edetään. Näin se aika vaan vierähtää hirmu vauhtia eteenpäin. Mä myös huomasin että odotuspuolella on uudet huhtikuiset. Ei voi olla totta että siitä on jo vuosi kun ihmettelin odotuksen alkua. :)
Meillä pian 4 kk täynnä ja meno yltyy. Masulleen on tyttö kääntynyt jo viikon vertran ja nyt sitten ollaan ajtkuvasti mahallaan myös öisin, mutta kun ei päästä takaisin kuin vahingossa niin huuto vaan yltyy, tämäkin öisin siis. Niin rauhallinen ja yönsä hyvin nukkunut vastasyntynyt on iis nykyisin hereillä about kymmenisen kertaa yössä. Hiukka väsyttää joo. Syöttövälit on lyhentyneet joten olen yrittänyt aloittaa soseita mutta tyttö yökkii kaiken ulos eikä suostu syömään-. Vinkkejä? Maissivelliä yritin myös mutta ei kelpaa ollenkaan. Huoh, maidolla siis yritetään jaksaa.
Muuten kyllä menee ihan hyvin, mutta toisaan väysttää..
Tervetuloa muutenn uudet huhtikuiset mukaan.'
Voimia kaikille
Jo-an ja Mira
nää sivut ei kyllä toimi kovin hyvin. ykskin päivä koitin useempaan kertaan viestiä pistää mutta ei vaan onnistunut. jos muilla tökkii yhtä pahasti niin en ihmettele kun on hiljasta täällä..
Vanilja- ja kellä muulla oli allergioita lapsella.. sympatiat teille. mun tytöllä oli kanssa ihottumaa ja mahavaivoja paljon pienenä,kaikki dieetit testattiin ja allergiatestejä otettiin. Muuta ei sitten löytynyt kun kanamuna-allergia,eikä sitäkään enää ole onneksi. Mutta oli se rankkaa!
Nyt alussa ajattelin jo että Laurilla sama juttu kun oli tota mahavaivaa paljon kans aluksi,maidottomalla dieetillä olin jonkun aikaa kokeeksi,mutta ei ne siitä ainakaan ollut. mutta ne onneksi helpotti ihan itsekseen. suoliston kypsymättömyyttä varmaan vaan.
mikähän tuolla Laurilla nyt on kun on tän päivää puklaillut ihan kamalasti! oikeestaan ei voi puklailuksi sanoakkaa,ennemmin oksentamiseksi. syönnin jälkeen alkaa niinkun mahaa välittamaan ja kiemurtelemaan ja sitten lentää oksennus. ja siis sitä tulee PALJON! tuntu että ei sinne mahaan voi jäädäkkään mitään sen jälkeen :/
Voiko tän ikäsellä olla jo mahatautia..? vai mitähän tuo vois olla.. en oo keksinyt että mitä ihmeempää oisin syönytkään tms.
Pitää varmaan neuvolaan soitella jos jatkuu tuo.
Ja kiinteitten alottelusta joku kyseli,niin meillä se 6kk täysimetys "tavoitteena" :)
Mutta jos siltä tuntuu niin voin 5kuisena jo alotella.. katsotaan tilanteen mukaan.
Nyt vielä ainakin maito riittää hyvin,päivällä otetaan yhet tai kahet pitemmät unet ja yöllä pisin pätkä on nykyään 5-6tuntia. Ihan hyvin saan itekkin nukuttua kun ei ainakaan väsytä :) (vaikka tässä koneellakin tulee kukuttua kun tämä vihdoin saatiin.. :))
Tervetuloa uusille!!
Ja voi Viva pientä oksentelijaa! En kyllä tiedä mikä vois olla, mutta kyllähän niillä välillä on tollasii.. Jos ei pitkään jatku tai ei oo kuumetta niin ei varmaan hätää. Jos saa nukuttua. Ja jos kuitenkin syö.
Saagallakin on ollut nyt muutamana päivänä tosi paljon pulauttelua, mutta syö sitten lisää aina. Mut se varmaan johtuu jostain allergiasta, ei tunnu itse kärsivän. Nyt onneks iho taas hyvä ja kakkakin muuttu takas normaaliväriseks. Pari päivää oli ihan vihreää limaista..tosi kivat jutut mulla taas =) . Kiitos kaikille tsempeistä allergiaselvitysten suhteen!! Hyvin me kestetään, kun tosiaan pääasiassa on vaan tota ihottumaa. Olis vaan niin kiva tietää mitkä ruoka-aineet niitä oireita aiheuttaa, niin vois tehdä jotain ettei pieni kärsis!!
Onneks likka nukkuu yöt niin hyvin. Sitä jaksaa melkein mitä vaan, kun saa nukkua, niin kuin Vivakin ilmaisit =) . Saagalla nykyään yleensä 7 tunnin putki toi eka unipätkä.. taidampa lähteä nukkumaan itekin niin saan siitä nauttia.
Nyt taas lähdetään huomenissa purjehtimaan ja oon sitten taas pari viikkoa nettipimennossa. Ihanaa päästä taas vesille. Saagankin iho on siellä aina paljon parempi.
Hyvää loppukesää kaikille!
-vanilja ja Saaga
kiva kun on taas enemmän alkanut viestejä tulla, on jotain tekemistäkin aina väliajoin ;)
Meillä menee todella hyvin, yöt nukutaan jo melkeen kokonaan, joskus 6 aikaan heräillään syömään ja sit aamulla n.9-10 aikaan ylös.. Johtuu varmaan kiinteiden alotuksesta. meillä siis aloteltiin kiinteet heti kun 3kk tuli täyteen ja hyvin on mennyt sen osalta, syödään jo kasvisosetta 2 purkkia päivässä ja yksi hedelmäsose purkki! eli huimat määrät sitäkin jo menee kun jaksaa jo koko purkin syödä kerralla.. itse olen kasvis soseet tehnyt, käyttäen perunaa, porkkanaa ja nyt kukkakaaliakin.. ensi viikolla on neuvola niin näkee kuinka huimasti on kasvua tullut, alkaa kyllä tuntua jo aika painavalta kanniskella..
meillä ei vielä kääntyillä, eikä ole kiinnostusta siihen suuntaan ollenkaan, leluilla leikkii, tai enemmänkin niitä haroo kun ei osaa ottaa vielä kunnolla kiinni.
Päiväunet nukutaan vaihtelevasti, yleensä vain kuitenkin pieniä torkkuja pitkin päivää. tänään kylläkin nukkui hyvin vaunuissa niin sain poimittua paljon vadelmia pakkaseen :D
rinoa kera Amirin 3.5kk ja Venlan 4.5v
!http://www.vauva.fi:80/perhe/perheshowimage?id=4f588201-638a-11dd-8065-…!
Lauri sen yhen päivän vaan oksenteli niin kamalasti,mutta nyt se on helpottanut taas. puklaileehan tuo,mutta sillee niinkuin ennenkin :)
Mietin että oisko voinu vaikuttaa se kun mulla alkoi menkat.. jos se vaikutti maitoonkin?! ota näistä nyt selvää :)
Niin,tota kyllä ihmettelen että täysimetän ja öisinkin imetän ja niin vaan menkat alkoi. olis saanut pysyä poissa paljon pidempään.. :/
No,minkäs teet,alkavat kun alkavat.
Ihanaa,meillä oli viime yönä taas uus uni-ennätys,Lauri nukkui ihan melkein 8 tuntia putkeen :) sitten syötin (vaille 5) ja jatkoi vaille kadeksaan unia. Näin jos nää nukkumiset jatkuu niin ei kyllä mitään kiirettä lisäruokiin meillä :)
Onkos muilla muuten tällästä että pitkiä päikkäreitä ei melkeen koskaan nukuta putkeen.. eli siis Lauri tässä aamupäivästä ottaa pitkät päikkärit (2-3h) mutta melkeinpä aina herää nukuttuaan n. 45min ja kamala huuto alkaa vaikka ihan kesken uni vielä. sitten tuttia käytävä antamassa parhaimmillaan yli 10 kertaa,mutta kun nukahtaa uudestaan niin sitten nukkuu rauhassa unet loppuun.. Nyt just on tuo vaihe unta menossa,useempaan kertaan tässä kirjottaessa käynyt tuttia antamassa.
mukavaa purjehdus-reissua vaniljalle!! (vaikka taisittekin mennä jo..)
Me huomenna lähdetään mökille viikonlopuksi,niin nyt tässä koittanut pakkailla ja kauppaan pitäis lähteä ruoka-ostoksille.
Mukavat loppuviikot kaikille!
Viva ja Lauri 3,5kk (ja jospa nyt tulis tuo kuvakin..)
!http://www.vauva.fi:80/perhe/perheshowimage?id=2d5fde07-6458-11dd-bf4a-…!
Hei vaan!
Liitymme nyt joukkoonne iloiseen kun täällä niin usein tulee kuitenkin päikkäri aikoina notkuttua... Pienen suloisen poikamme näimme ensimmäisen kerran huhtikuun lopussa eli nyt ikää suunnilleen 3 ja puoli kuukautta. Syntymäpainona oli 3840g ja pituutta 51cm. Oli kiva huomata että jollain on myös vähän kevyempiä muksuja. Viimeksi neuvolassa herra oli 62cm ja painoa tasan kuusi kiloa. Raippa viuhuu tädeillä kun tuntuu ajattelevan että täällä lasta nälässä pidetään. Itse olen 175 pitkä ja housu koko on 26 tuumaa. Ei ole varmaan periytynyt tuo ruumiinrakenne...
Meillä käännyttiin ympäri ensimmäisen kerran noin 2 ja puolen kk kohdalla. Nyt ei sitten mikään muu kelpaa. Mahalleen on mentävä, on se sitten sitteri, turvakaukalo tai hoitopöytä... :) Vaippaa on aivan mahdoton saada paikoilleen kun pitäisi osata teipata sitä väärinpäin. Helistintä heilutellaan aivan hurjana, mutta se yleensä loppuu siihen kun sillä sitten kumautetaan keskelle otsaa niin että napsahtaa ja sitten harmittaa. Tällä viikolla on keksitty aivan uusi juttu kun päristellään huulia niin että räkä lentää! Aivan uskomattoman kauan jaksaa ja siinä on sitten kiva käydä kaupassa kun lapsi kuulostaa aivan ruohonleikkurilta... :)
Että tällaista on meidän arki! Ajattelin vaan teille esittäytyä kun täällä takapiruilen ja teidän juttuja aina luen!
Menkat alkoi mullakin tässä kun neiti oli vielä alle 4 kk. Ekat menkat yritti tulla jo kuukausi sitten, mutta jäi yritykseksi - siis valkovuotoa ja ruskehtavaa vuotoa tuli hiukkasen. Imetän ihan täysillä vielä, mutta ei se näköjään ole este menkoille. Kesti muuten 7 päivää, ku ennen on menny viidellä ohi, mutta jos se tasaantus tässä ajan myötä.
Meidän Jenna ei kanssa nuku enää kovin pitkiä päikkäreitä. Ottaa useammat sellaiset puolesta tunnista kahteen tuntiin. Yleensä aamupäivällä, iltapäivällä ja illalla. Nyt on kuitenkin parina päivänä nukuttu illalla tuolta viidestä kahdeksaan. Olen sitten herättänyt, kun normaalisti on menty ysiltä jo nukkumaan ja öisin on nyt ollut paljon levottomampaa kuin ennen... Aamulla on ylhäällä sitte pirteenä jos joskus seitsemän maissa ku äiti tahtos vielä nukkua :) Tuttia saa juu päivisin olla tunkemassa suuhun. Siks inhoon vaunuissa nukuttamista, ku saa ravata ulos tuttia laittamaan. Mä siis olen usein sisällä just täällä koneen ääressä tai kotitöitä tekemässä ku laps nukkuu :)
Tänään hommattiin itellemme kyläreissu, että laps saatais valvomaan ja nukkumaan sitte sopivaan aikaan. Saa nähdä kuinka tässä tänään käy. Jos ensi yön nukkuisi sikeämmin. Pitää myös tsekata vähän, että alkaako nälkä ylittämään maitovarastot. Painoa oli tullut nyt 620g kuukaudessa, kun aiemmin on tullut sellaista yli 800g. Hyvin kuulemma silti vielä kasvaa. Ei kiinnostas ne kiinteet vielä...
Täällä vielä anoppilassa notkutaan, kun mies rupes remppaan veneellä. Hyvä näin, ensi yöksi on luvattu rankkaa sadetta niin taidetaan jäädä tänne vielä yhdeksi yöksi, mulle sopii oikein hyvin! Mamma hoitaa Saagaa ja mä pääsen koneellekin =) .
Saaga oppi eilen kääntymään selältään vatsalleen! Ja ai että se tekee sitä nyt koko ajan. On niin kiva juttu ettei malta pysyä enää selällään ollenkaan.
Ihanalta kuulostaa Viva noi teidänkin yöt. Ja hyvä että oksentelu oli ohimenevää.
Mullakin alkoi menkat jo, itseasiassa kuukausi sitten jo! Siis ennen kun Saaga täytti 3kk...aargh. Ja siis täyssimetys täälläkin on. Kiinteiden aloitus siirtyi allergiaselvittelyjen takia ja nyt tuntuu kyllä maito riittävän ihan hyvin, vaikka jossain vaiheessa ei tuntunutkaan siltä.. Teillä Rinoa onkin jo paljon ruokia mukana. Riittääkö sulla oma maito nyt kun on kiinteet mukana? Hyvin ainakin teidänkin poitsu nukkuu yönsä.
No, nyt huomenissa varmaan lähdetään purjehtimaan.. Hyvää viikonloppua! Ainakin vivan porukka oli lähdössä mökille, toivottavasti ei satais kauheesti!!
vanilja ja kääntyilevä Saaga
Onpas kivaa kun näin monta viestiä oli tullut! Kiva lukea uusien ja vanhojen kuulumisia!
Täällä Lauri vieläkin päivä-unilla :D ja kello kohta puol 9. varmaan on just herätettävä tai menee nukkumaan käyminen kamalan myöhäseksi.
Näköjään tällä hetkellä meillä rytmiin kuuluu että aamupäivällä ja alkuillasta pitemmät päikkärit ja siinä välillä pienet tirsat. kyllä on nyt niin luksusta kun tuo nukkuu :) aika rankkaa oli kun ei nukkunut pienempänä kun pieniä tirsoja ja sylissä. mitään ei kerennyt tekemään.. Ja kun on niin hyväntuulinenkin nykyään. Mitä nyt syli-vauvaksi just ruvennut,sitteriin tai johonkin kun laskee niin huuto alkaa ja sylissä viihtyis tuntikausia.
Sellasta oon miettinyt että kuin kauan muut pidätte vauvoja lattialla päivittäin?
Musta tuntuu että liian vähän pidän,aina en ollenkaan,useimmiten kerran tai kaks ja aika lyhyen aikaa kun tylsistyy toinen nopeesti :)
Pitäs ruveta pitämään enemmän niin alkais tuota päätä kannattelee paremmin ja sen kääntymisenkin oppis joskus. vaikka eikai sillä mitään kiirettä vielä olekkaan.
Meinaako muut mennä mihkään kerhoihin nyt kun alkavat?
Musta on ihanaa kun alkaa kerhot sun muut,en tykkää kotona vaan möllöttää ollenkaan.
Nyt vaan kun Laurilla tota rytmiä alkanut olee niin hankalampi lähteä,kun nukkuu vaan sisällä. mutta kyllä me mennään kuitenkin.
Juu,vanilja hyviä purjehdus ja mökki-kelejä meille on lupailtu :) sadetta ja viileetä.. mutta eihän me välitetä tollasista pikkujutuista! :D
Mutta nyt se kello on jo puol,pakko käydä Lauri herättämässä.
Toisaalta kyllä hyväkin kun nukkuu tässä alkuillan,niin saa rauhassa esikoisen iltatoimet hoidettua ja hänet pistettyä nukkumaan.
Laitanpa taas kuvan kun otin niin hauskan suihkun jälkeen.. :)
meillä imetys on aika heikoilla taasen, oon tässä pikkuhiljaa totutellu ajatukseen että kohta se maito loppuu, pahalta tuntuu mutta minkäs teet..
meille on tullut nyt aika paljon niitä rintaraivareita, kun on tottunut pulloon niin ei jaksa oottaa maidon herumista ja alkaa hirmuinen huuto ja tissistä kieltäytyminen, se on myös maitoa vähentänyt kun ei saa imetettyä niin usein. öisin ja aamuisin syö vielä ja joskus päiväunien jälkeen kun on tokkurassa niin kelpaa..
mä ootan kans noita kerhoja, aiotaan käydä kunhan ne alkavat niin saa esikoinenkin tekemistä enemmän, mietin myös ilmottautuisiko johonkin vauvajumppaan, se olisi kivaa kun tuossa ihan lähelläkin olisi.
me lähetään tosin kuukauden päästä 6 viikoksi marokkoon niin jäisi sit sekin tavallaan kesken, mut jos alottaisi vasta sen jälkeen, katsoo nyt..
Lattialla ei meilläkään viihdytä, menee päiviä jolloin ei ole ollenkaan lattialla, pieniä hetkiä kerrallaan, yleensä aamuisin kun on virkeä ja hyväntuulinen. siksi ei varmaan vielä kääntyilekkään kun ei saa tuota harjoitusta, esikoinen oli samanlainen ja olikin lähemmäs 5kk ennekuin kääntyi..
niin ja nukkumisesta, meillä myös nuo päiväunet on sellaisia että heräillään vähän väliä ja saa taas rauhoitella nukkumaan, sama monesti illalla enenkuin tajuaa että on yö ja nukahtaa lopullisesti. nyt on kans hereillä tuolla sängyssä ja saa ravata tuttia laittamaan..
rinoa
minähän näköjään oon täällä ihan jatkuvasti :)
ai että kun on mukava lähteä kohta mökille,synkkää ja vettä sataa ja lämpöäkään ei varmaan paljon yli 10.. Mutta mennään kuitenkin,ei jaksa toisaalta kotiinkaan jäädä. mökillä kuitenkin on mun äiti miehineen niin sielä saa käytyä saunassa rauhassa tytön kans jos vahtivat Lauria sen aikaa yms.
Niin,ja hyvä tietää että muillakin täysimettäjillä on kuukautiset alkanut,ei se sitten taidakkaan kovin harvinaista olla. vaikka monesta paikkaa lukenut että usein ei alkais..
Rinoa,niin,eiköhän nääkin kääntymään opi joskus :)
Harmi kun teillä noin käynyt imetyksen kanssa,jos oisit halunnut vielä imettää.. voithan jatkaa vielä aina kun kelpaa,jos joka päivä parikin kertaa imettää,niin eikai sen maidon kokonaan loppua pitäis?
Tai ainakin mulla tuo tyttö lopetti 7kuisena päivällä rinnasta syömisen just samallailla kuin teillä,että kelpas vaan yöllä ja aamulla yms. eli pari imetyskertaa oli vuorokaudessa,niin kyllä silti imetin vielä yli 2kk sillä lailla.
juu,mutta eipä mulla mitään sen järkev'mpää asiaa ollut :)
pakata pitäis vielä ja sitte miettiä että koska ihmeessä me lähetään,kun Lauri nukkuu nyt ja sitten 12sta olis tytön uni-aika.. hankalaa!!
Viva ja Lauri (18päivä 4kk)
meille ei kamalasti uutta kuulu.. Lauri senkun kasvaa ja kehittyy kovaa vauhtia :)
Ekat naurutkin tuli tossa vajaa viikko sitten.. oli vähän söpön kuuloista!
Käänny ei,paitsi kyljelleen. ja vähän autettuna ympärikin,mutta ihan itse ei vielä..
ja Lauri jo näköjään osaa vierastaakkin ihan kunnolla,eilen oli mun sylissä ja naureskeli ja hymyili siinä. annoinsitten mun pikkuveljen syliin ja Lauri hetken tuijotti ihan paniikissa ja sitten alkoi kova huuto,jka loppui heti kun takasin äidin syliin pääsi :D miten nää osaakin jo näin pienenä.. taitaa tulla aika mamman-poika :)
Mä oon jotenkin ihan odottanut tätä elokuuta kun kerhot taas jatkuu,ja alotetaan Laurin kanssa sellasessa kerhossa missä kävin tytönkin ollessa pieni,se kolmena päivänä viikossa 4h kerralla niin on sitten tekemistä eikä jäädä vaan kotiin möllöttämään :)
Meillä on nyt jo pikkusen rytmin-pokastakin havaittavissa,Lauri herää aamulla n.9ltä,sitten jaksaa pari tuntia valvoa ja seurustella,sitten menee 11 maissa pidemmille unille jotka kestää n.2-3 tuntia. iltapäivällä vielä ottaa parit lyhkäset unet (niillä ei mitään tarkkoja kellonaikoja) ja iltatankkaus alkaa 9 maissa ja nukahtaa siihen sitten ja kannan ommaan sänkyyn.
Nyt on useimmiten eka unipätkä ollut n 5 tuntia,mutta viime yönä nukkui 7 tuntia putkeen. eli söi 5ltä ja 7ltä ja 9ltä sitten ylös. Kyllä on tää poika niin helppo tohon tyttöön verrattuna (kop kop) :)
Vaunujen kanssakin ollaan edistytty,edelleen yleensä nukkuu niissä vaan kun liikkuvat,mutta enää ei ala kamala huuto samantien kun herää vaan viihtyy jopa jonkun aikaa :)
ihan hyvä,kun olis nyt syksyllä tarkotus alkaa kunnolla lenkkeilemään vaunujen kans kun tyttö jatkaa hoidossa.
Huomasin muuten että odotus-puolella on jo uudet huhtikuun odottajat.. onpas jotenkin haikeeta :) ja kamalan nopeesti mennyt aika..
Mutta tulkaas muutkin kertomaan kuulumisia!!
Viva ja Lauri 3,5kk