Äitini äiti vaatii, että lapsemme kastetaan
Emme mieheni kanssa kuulu kirkkoon ja meille on ollut alusta asti itsestäänselvää, ettei lapsiammekaan liitetä kirkkoon. Olemme ateisteja ja molemmat sitä mieltä, ettei nykyaikaisen maailmankuvan omaksunut rationaalinen ihminen tarvitse uskontoa, no, perustelut sikseen. Olemme aikoinamme eronneet kirkosta jo vuosikymmen sitten, eikä asia siis ole meille yhdentekevä, vaan yhtä lailla vakaumus kuten usko on toisille.
Nyt lapsen synnyttyä äitini vanha äiti kuitenkin päätti heittäytyä hankalaksi ja sanoi, että lapsi on kastettava, muuten ei ole mummolaan tulemista. Mieheni on jo valmis liittymään kirkkoon, jotta lapsi saadaan kastettua. Minua arveluttaa se, että miksi opettaisimme lapsemme vauvasta lähtien, että elämän (suuretkin) päätökset tehdään miellyttääkseen muita? Emme myöskään aio millään muotoa kasvattaa lastamme herranpelkoon ja kristityksi, vaikka emme häneltä aio uskonnontunteja tai rippikoulua kieltää, jos hän niihin haluaa osallistua.
Olenko kauhea hirviö? Äitini mielestä riistän lapselta isoisovanhemmat ja vanhoilta ihmisiltä lapsenlapsenlapsen, koska en tee heidän mielensä mukaan. Olen koettanut perustella tätä asiaa jo heille, mutta keinoni ovat lopussa. Näkökulmia? En kaipaa pelkästään oman näkökantani vahvistamista, vaan muitakin asiallisia kommentteja.
Kommentit (42)
Jos suostuisin tuossa myöntämään, liittyisin kirkkoon ja kastaisiliittyisin lapsen. Ja heti ristiäisten jälkeen eroaisin (myös lapseni) enkä puhuisi asiasta kenellekään. Jääköön mummo siihen uskoon, että edelleen kirkossa ollaan . Ehkä joskus vuosien jälkeen voisin asian paljastaa ja kysyä, että oliko kastaminen todellakin niin iso asia, että hän olisi ollut valmis hylkäämään lapsenlapsenlapsensa?
En ymmärrä tuollaista painostamista. Itse kuulun kirkkoon ja vähän sama asia kuin minun sukulaiseni olisivat kiristäneet, että lastani en saa kastaa.
Minä sanoi ystävällisesti, mutta tiukasti, että "jos sinä, mummu, hylkäät minut (lapsenlapsesi) ja tämän vauvan (lapsenlapsenlapsenlapsesi) koska sinun tahtoasi ei noudateta, niin voi sille mitään. Se tekee minut surulliseksi. Mutta jos sinä kiristät rakkaudellasi saadaksesi tahtosi läpi, ei rakkautesi ole minkään arvoinen."
Sen jälkeen en enää palaisi asiaan vaan antaisin mummon tehdä oman päätöksensä.
Kirkkoon kuulumisella ei ole mitään tekemistä aikakauden tai rationaalisuuden kanssa. Kun ei katso tarpeelliseksi kuulua kirkkoon, ei ole joutunut kärsimään sieluntuskia elämässään. Liian helppoa on elämä ollut teillä.
Lapsi on osa sukua ja sitä myöden osa suvun perinteitä ja kulttuuria. Miksi te haluatte vieroittaa lapsenne jo heti syntymässä suvustaan? Kirkkoon kuuluminen ei tuota mitään haittaa lapsellenne. Sen sijaan hän pääsee kavereiden kanssa rippileirille aikanaan ja ehkä jonkun sukulaisen tai ystävän lapsen kummiksi, mikä voi olla hänelle tosi tärkeä juttu. Hän voi myös haluta (tai hänen tuleva kumppaninsa) kirkkohäät, mutta te vanhemmat olette eväämässä häneltä kaikki tuollaiset kokemukset, jotka liittävät hänet osaksi yhteistä kulttuuriperintöämme.
Mummo vaatii kohtuuttomia, tämä asia on ihan selkeästi vanhempien päätös. Jos mummo haluaa asian takia katkaista välit, se on todella surullista mutta hänen päätöksensä.
Sitä kyllä ihmettelen, että oletko sinä saanut käydä mummolla ja olette olleet hyvissä väleissä, vaikka et ole kuulunut kirkkoon vuosikausiin, mutta pientä vauvaa kohdellaankin nyt sitten näin kylmästi? Omituista.
Itse kannatan lähtökohtaisesti lasten kastamista, mutta en tuollaisissa tapauksissa. Päätös asiasta kuuluu yksinomaan teille vanhemmille ja teidän on noudatettava siinä omaa vakaumustanne. Minusta olisi todella loukkaavaa, jos minulta yritettäisiin viedä päätösvaltani tuollaisessa asiassa ja vielä kiristämällä. Ette missään tapauksessa suostu. Ei lapsillekaan ole hyvä opettaa, että vanhemmat ovat jotain kynnysmattoja.
[quote author="Vierailija" time="07.09.2013 klo 21:25"]
Sitä kyllä ihmettelen, että oletko sinä saanut käydä mummolla ja olette olleet hyvissä väleissä, vaikka et ole kuulunut kirkkoon vuosikausiin, mutta pientä vauvaa kohdellaankin nyt sitten näin kylmästi? Omituista.
[/quote]
Totuus on se, että isoäitini ei vieläkään tiedä, että olen eronnut kirkosta. En ole koskaan uskaltanut asiasta mainita.
ap
Kirkkoon kuulumisella ei ole mitään tekemistä aikakauden tai rationaalisuuden kanssa. Kun ei katso tarpeelliseksi kuulua kirkkoon, ei ole joutunut kärsimään sieluntuskia elämässään. Liian helppoa on elämä ollut teillä.
Lapsi on osa sukua ja sitä myöden osa suvun perinteitä ja kulttuuria. Miksi te haluatte vieroittaa lapsenne jo heti syntymässä suvustaan? Kirkkoon kuuluminen ei tuota mitään haittaa lapsellenne. Sen sijaan hän pääsee kavereiden kanssa rippileirille aikanaan ja ehkä jonkun sukulaisen tai ystävän lapsen kummiksi, mikä voi olla hänelle tosi tärkeä juttu. Hän voi myös haluta (tai hänen tuleva kumppaninsa) kirkkohäät, mutta te vanhemmat olette eväämässä häneltä kaikki tuollaiset kokemukset, jotka liittävät hänet osaksi yhteistä kulttuuriperintöämme.
[/quote]
Ei ole sieluntuskia tarvinnut kärsiä. Elämässä on ollut vaikeita ja helppoja aikoja, enkä oikein ymmärrä kommenttisi perusteella, että miten kirkkoon kuuluminen (= usko?) ja elämän vaikeus liittyvät toisiinsa.
Emme nimenomaan halua erottaa lasta suvustaan syntymästä lähtien. Suvustamme eivät kaikki kuulu kirkkoon, joten kirkkoon kuulumattomuus ei tee hänestä sen enempää sukuun kuin yhteiskuntaankaan kuulumatonta. Rippileirille hän pääsee halutessaan satavarmasti (myös vanhemmat ovat sen käyneet) ja kirkkohääthän hoituvat ihan ongelmitta aikuisiällä, jos hän niin haluaa. Emme valitse kummeja lapsellemme, sillä meillä ei ole ketään niin erityislaatuista sukulaista, jonka haluaisimme erikseen jalustalle nostaa. Kaikki sukulaiset ovat yhtä tärkeitä, eikä kummittomuudella ole sinänsä mitään tekemistä kirkkoon kuulumattomuuden kanssa.
Kiitos, tekee ihan hyvää perustella omia näkökantojaan.
ap
Mummolta pitäisi kysyä, että mitä jos häntä vaadittaisiin kääntymään muslimiksi säilyttääkseen sukulaisuussuhteensa, niin miltä tuntuisi.
Mummolta pitäisi kysyä, että mitä jos häntä vaadittaisiin kääntymään muslimiksi säilyttääkseen sukulaisuussuhteensa, niin miltä tuntuisi.
[/quote]
Piti hieraista silmiään. En oikein ymmärrä, miten ihmeessä ihmisen elämän tietä ja sen ylä- ja alamäkiä voidaan arvottaa sillä, kuuluuko kirkkoon vai ei?
[/quote]
Kyllä siitä on haittaa: lapsi joutuisi koulun kanssa kirkkoon ja on väärin kertoa satuja totena.
Yhtenäiskulttuurin aika on ohi, etkö ole huomannut?
Älkää missään nimessä ruvetko tekemään toisten mielen mukaan uhkailujen takia!
Sanotte yksinkertaisesti, että te vanhemmat päätätte siitä, kastetaanko lapsi. Ja isovanhemmat saavat päättää itse, päästävätkö he lapsenlapsensa kylään kotiinsa vai eivät. Ette aio ruveta uhkailemaan tai kiristämään heitä kuulumaan lapsenlapsen elämään.
Itse olen yli nelikymppinen enkä ole kirkkoon kuulunut koskaan. Uskontotunnit olen kyllä käynyt kaikki istumassa ja näin jälkikäteen harmittaa että ei laitettu ET:tä opiskelemaan. Taidan kuulua siihen tositosi pieneen vähemmistöön jota ei 70-luvun alussa kastettu. Itse olen ollut kastamattomuudesta aina ylpeä. Tästä syystä itselle on ollut itsestään selvää aina että lapsia ei kasteta. Omaa mielipidettäni ei tässä asiassa kukaan eikä mikään pysty muuttamaan. Tosin asiaa helpottaa että vanhempani eivät ole kuuluneet kirkkoon kymmeniin vuosiin.
Suomalaiset pelkäävät vieläkin liikaa erilaisuutta tai silmätikuksi joutumista, joten massanmukana mennään ja liitytään kirkkoon ja kastetaan lapsikin. Ei kannata elä toisten mielipiteiden mukaan niitä valintoja katuu yleensä myöhemmin.
AP ei varmasti kuole vaikka sanoo isomummolle että ei kuulu kirkkoon ja lasta ei tulla kastamaan. Aika kylmä on mummo jos jälkipolvensa hylkää. Joutaa mennäkin tuollainen mummo jos ehtoja asettaa rakkaudelleen.
Kastepuku kuuluu nimenomaan kasteeseen, sillä ei nimenannon kanssa ole mitään tekemistä. Joten olisi fiksumpaa pukea vauva johonkin muuhun asuun.
OLen itse vakaumuksellinen kristitty ja lapsemme on kastettu. Mutta kun te oletta ateisteja ettekä kuulu kirkkoon, on aivan luonnotonta viedä sitten lapsi kasteelle luterilaiseen kirkkoon, johon ette kuulu. Ei siinä mitää järkeä ole.
Ei näitä asioita isoäidit päätä. En kehota liittymään kirkkoon muiden mieliksi. Kasteessa lapsi otetaan kristillisen seurakunnan jäseneksi ja olisi epärehellistä teidän teeskennellä olevanne kristittyjä, kun ette sitä ole.
MInusta tässä asiassa on tärkeintä olla oma itsensä.
Lapsennehan on isompana vapaa itse valitsemaan oman vakaumuksensa, mahdollisen kirkkokuntansa ja voi käydä kasteella sittenkin.
Ei vauvan kastamisessa muutenkaan niin hirveästi järkeä ole, Raamatun esimerkin mukaan kastettiin ne, jotka sitä itse halusivat. Tämä tapa on käytössä esim Vapaakirkossa ja Helluntaissa. Ketään ei kasteta ilman omaa tahtoa.
[quote author="Vierailija" time="07.09.2013 klo 22:36"]
Kastepuku kuuluu nimenomaan kasteeseen, sillä ei nimenannon kanssa ole mitään tekemistä. Joten olisi fiksumpaa pukea vauva johonkin muuhun asuun.
[/quote]
No se onkin äitini toive.
ap
onkohan mummolta jäänyt lukematta raamatun kohta jossa puhutaan lähimmäisen rakkaudesta?
Erinomaisia pointteja sinulta, 38!
Tiedän olevani monessa asiassa vähän epäitsevarma, ja pelkäsin, että vakaumukseni noudattaminen näyttäytyisi muiden silmiin itsekkyytenä. Nyt luettuani teidän kommenttinne ymmärsin kuitenkin, kuinka kohtuuton isoäitini vaatimus tosiaankin on.
ap
Iso mummo haluaa lapsen kirkkoon, mutta tarkensiko mihin? Liittäkää se Saatanalliseen kirkkoon. Eipä tarvii seuraavan kohdalla miettiä enempiä.