Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yli viiskymppinen! Käännätkö yhä vieläkin eurot markoiksi?

Vierailija
22.08.2020 |

Vai oletko jo sopeutunut? :)

Kommentit (44)

Vierailija
21/44 |
22.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En. Aikaa on kulunut pienen ihmiselämän verran ja suhdanteet ovat muuttuneet melkoisesti joten hintojen kääntäminen markoiksi olisi melkoista rakettitiedettä kaikki muuttujat huomioon ottaen. Tietenkin joku typerämpi yksilö laskee edelleen kuin tuo #14.

M54

Vierailija
22/44 |
22.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä tarvitse kääntää, koska kaikki on kallistunut niin, että voipi lähes suoraan ajatella että 100 euroa on 100 markkaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/44 |
22.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vain, jos jokin suurempi hankinta mietityttää. Silloin se jää usein ostamatta, kun kääntää hinnan markoiksi. Viimeksi pohdin noin 60.000 euron veneen ostoa ja jäi ostamatta, kun se markkoina oli kuitenkin 350.000.

Samoin, ja jos ennen tingittiin vaikka asunnon hinnasta pari tuhatta markkaa, niin nykyään tingitään kolme tuhatta euroa ihan tosta vaan. Sehän on kahdeksantoista tuhatta markkaa!

Ei ole. Mene pois.

Vierailija
24/44 |
22.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ikinä olisi markan aikana maksanut yli kymppiä kahvista.

Vierailija
25/44 |
22.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinä kuulut siihen ääliökategoriaan, joka ei ymmärrä oikeastaan mistään mitään.

Vierailija
26/44 |
22.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä käännän hinnat ihan varmuuden vuoksi vanhoiksi markoiksi. 

1 euro on noin 600 markkaa.

Vierailija
27/44 |
22.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tirtenkään. Eikä siinä olisi mitään järkeäkään. Ei euron arvo enää olisi edes se sama vajaa 6 markkaa kuin ennen!

Kannattaisi ap siirtyä nykyaikaan jo...

Vierailija
28/44 |
22.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin. Olen 51v ja käännän eurot markoiksi. Lisäksi omistan tekohampaat, harmaat hiukset ja pullonpohjalasit. Omistan oman talon, 2 autoa ja olen töissä mediafirmassa. Lisää anekdootteja?

Vierailija
29/44 |
22.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vain, jos jokin suurempi hankinta mietityttää. Silloin se jää usein ostamatta, kun kääntää hinnan markoiksi. Viimeksi pohdin noin 60.000 euron veneen ostoa ja jäi ostamatta, kun se markkoina oli kuitenkin 350.000.

Samoin, ja jos ennen tingittiin vaikka asunnon hinnasta pari tuhatta markkaa, niin nykyään tingitään kolme tuhatta euroa ihan tosta vaan. Sehän on kahdeksantoista tuhatta markkaa!

Ei ole. Mene pois.

Ei olekaan, mutta mun mielessäni on siis. En mene pois koska olen ap!

Vierailija
30/44 |
22.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyään joku 15-20 euroa on ihan tavallinen tuntipalkka. Ennen 50 mk/h oli jo aika jees.

Vierailija
31/44 |
22.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En elä menneessä vaikka olenkin yli 50. Käänsin ehkä ekan vuoden

Vierailija
32/44 |
22.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen pikkusen vanhempi ja käännän ensin eurot markoiksi ja sitten oravannahoiksi. Oravan nahasta saa n 10 e, joten saa siinä päivän laskea, jos mitään isompaa ostaa.

Vierailija
33/44 |
22.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tietenkin. Olen 51v ja käännän eurot markoiksi. Lisäksi omistan tekohampaat, harmaat hiukset ja pullonpohjalasit. Omistan oman talon, 2 autoa ja olen töissä mediafirmassa. Lisää anekdootteja?

Sanoin "yli viiskymppinen" koska euron tulon aikaan ne oli just sitä ikäluokkaa jotka alkoi ostella ekoja asuntojaan ja muuta. Eli raha merkitsi eri tavalla kuin vaikka lapsen tai opiskelijan elämässä. En halveeraa yli viiskymppisiä, olenhan itekin!

ap

Vierailija
34/44 |
22.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joka päivä käännän ja mietin, olisinko maksanut markkoina tuotteesta tämän verran.

Vierailija
35/44 |
22.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan alussa kun eurot tuli, tuli mietittyä kirpparituotteiden hinnoittelemista. Ei sen jälkeen.

N55

Vierailija
36/44 |
22.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käännän toisinaan ja varsinkin isojen summien kohdalla. Kertoimena en kuitenkaan käytä tuota lähes kuutta, vaan viittä, koska silloin menee lähemmäs oikein nykyrahassa ja -hinnoissa.

Miksikö käännän? Koska muuten saattaisin maksaa liikaa, sillä euro vaan on niin paljon markkaa pienempi, että tekee huonoja kauppoja, jos ei pysähdy ajattelemaan. Se asia ei ole muuttunut, en kai sitten vieläkään elä euroaikaa, koska muuten pidän monia asioita paljon halvempina kuin ne todellisuudessa ovat. Jostain yksittäisestä asiasta jokapäiväisissä ostoissa ei tulisi suurta vahinkoa, mutta ellei tajua mittakaavaa, noista pienistä puroista tulee suuri summa. Tähän saattaa vaikuttaa myös se, että juuri noihin aikoihin (v. 2002) tuloni alkoivat olla kohtalaiset ja säännölliset ja sain ensimäistä kertaa eläessäni ostaa melkeinpä mitä halusin entisen köyhyyden sijaan. Onneksi tajusin ajoissa, että eiväthän tuloni riitä, jos en katso hintoja huolellisesti. Parempituloisesta silloinen kuukausipalkkani 1600 euroa bruttona saattaa tuntua naurettavan pieneltä, mutta minulle se oli iso, ei kuitenkaan niin iso, että täysin huolettomaksi olisi voinut heittäytyä. Ja muutenkin, jonkun mainitsema 15-20 euron tuntipalkka olisi toiveiden täyttymys suurelle joukolle suomalaisia, kas kun ihan yleisesti saadaan 9-11 euroa.

Kai minäkin jaan kaiken maksettavan viidellä vielä vuosia.

Vierailija
37/44 |
23.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinä kuulut siihen ääliökategoriaan, joka ei ymmärrä oikeastaan mistään mitään.

Markan aikana kymppitonni kuussa oli jo ihan hyvä palkka. Kahvi maksoi markan joten verottomilla tuloilla olisit saanut 10k kahvikuppia.

Päästäkseen samaan keskituloisen pitäisi ansaita tänä päivänä 20000 euroa kuussa. Minun palkkani ei ole noussut tuossa tahdissa.

Vierailija
38/44 |
23.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen 63 v, enkä ole enää aikoihin ajatellut markkoja... enpä taitaisi enää edes osata ;D

Vierailija
39/44 |
23.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse lopetin ton laskemisen parin eka vuoden jälkeen. Ärsytti ihan pirusti kun ennen oli esim 5mk hampurilainen ja sitten euron jälkeen melkein heti seuraavana päivänä mainostettiin samaa hampurilaista "nyt vaan 1 euron!", niin ymmärrän kyllä ettei samalla hinnalla kuulostais hyvältä euroissa, mutta se on prkl hinnan nousu ja mainostetaan että ois halpa.

Vierailija
40/44 |
23.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En. En pidä päässälaskusta, olen huono matikassa. Minulle oli helppoa vain sujahtaa tähän uuteen ja unohtaa vanha. En osaa laskea Ruotsin kruunujakaan euroiksi.

Joskus harvoin ajattelen, että "tämä olisi ollut markoissa 1200 markkaa" kuten viimeisen gynekäynnin jälkeen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi neljä