*** Maalismussukat vko29 ***
Viimeviikko http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=7759753&p=2&tmode=1&smode…
Ja ensiviikon tapaaminen http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=7682171&p=8&tmode=1&smode…
Kommentit (44)
tenavaa vieläkin mummulassa. Tai sitten nyt kun ois aikaa tehdä jotain niin ei osaa tehdä ; ) Tuossa Joelin ottaessa parin tunnin unet tein jo kaikenlaista. Siivosin lasten huoneista rikkinäiset lelut roskiin (nyt oli hyvä tehdä kun he eivät olleet näkemässä) ja muutenkin järjestelin ne. Kiisseliä ja pataatti-porkkanasosetta tein. Pyykkäsin yms. Niin ja jauhokaappikin tuli siivottua. Oli muutama vanhentunu jauhopussi. Ja sitten kun ajattelin että otanpa lehden käteen ja meen ulos aurinkoon lukeen niin eiköhän sitten poika jo herännytkin. Tän päivän ulkoilut ollut ihan minimissä ja huomisesta alkaen on taas luvattu viileämpää. Hö! Illalla pitäis mennä kuudeksi kuntosalille kun mulle tehdään oma kunto ohjelma siellä. Nyt siis luppoaikaa vähän.
Eilenkö vielä kertoilin että Joel ei vielä käänny eikä näytä edes kiinnostusta siihen niin sitten eilis iltana ja tänään poika pyöriny lattialla hassuihin asentoihin. ihan kaarelle ja kyljelleen mutta ei silti vielä masulleen mutta tästä ne treenit sitten alkaa. Ihan yhtäkkiä sitten aloitti tuon jumppaamisen. On ollu ihana katsella pojan liikehdintää lattialla.
Jospa taas menis pojan kanssa leikkiin. Moit taas.
täällä savossa lomaillaan ja pääsin koneelle pitkätä aikaa...
Meillä ei olla vielä soseita maisteltu, varmaan kohta maistetaan ;) ja ajateltiin myös rattaisiin varmaan kohta siirtyä. Poitsu kääntyy jo selältään mahalleen ja takasin selälleen ja koko ajan pitäis olla jonkuu viihdyttämässä...
VAUVAKUUME vaivaa täälläkin jo, ehkäsyä ei ole, sain lääkäriltä minipilleri-reseptin jälkitarkastuksessa, mutta en oo niitä hakenu.... eipä oo kyllä mitenkään aktiivista seksikään( eli ei kauheesti mitään mitä ehkäistä...., mutta toki kertakin riittää....).... saa nähdä millon alkaa tulla aktiivisemmaksi touhuilut ;)
Mukavaa kesänjatkoa taas kaikille !!!!
Fiona77 ja pikku-ukkeli 4,5kk
Tuli enismmäinen viileämpi päivä ja Enni sai pitkästä aikaa vaatteet päälleen. Ja voi kauhistus! Hyvä että mahtuivat! Tyttö on kasvanut ihan mielettömästi! Ostettiin just 62 body jonka arvelin olevan melko reilu, ja todella sain venyttää että päälle meni... Huoh... Se siitä pikkuvauvasta. Nyt täytyy tehdä uusi... ;) Nyt on kyllä tosi jännää mennä neuvolaan torstaina kuulemaan uudet mitat! Ja se 3kk rokotekin saadaan, se jänskättää kanssa.
Enni on tuplannut yösyömiset, nykyään syödään 4-6 kertaa yössä. Vähän alkaa mamman hermot pettämään... Päivisin taas syödään minusta harvemmin kuin ennen. Olisi voinut mennä toisin päin... Mietiskelin tässä pitäisikö antaa velliä iltaisin, mutta vähän teoreettinen kysymys tämä on niin pitkään kun pullo ei kelpaa, ja sehän ei kelpaa. Ja joku taisi sanoakin ettei ne unet vellillä parane? Kiiteitä en ihan vielä haluaisi alotella.
Joku kyseli jossain vaiheessa NUKAHTAMISESTA. Meilläkin nukahdetaan harvoin itse, yleensä joutuu aika paljon huutamaan ennen kuin uni löytyy. Yritän kytätä sitä ekaa haukotusta ja viedä sitten heti petiin, mutta harvoin se auttaa. Toisinaan taintuu tissillä oikein mallikkaasti, toisinaan tissi vaan raivostuttaa. En kyllä enää jaksa ottaa paineita noista itkuista, sanokoot spykoloogit mitä vaan. Välillä joutuu itkemään pidempään kuin 20 sek ilman lohdutusta, ei se mammankaan hermo mitä vaan kestä...
Vaan nyt lähdemme vauvajoogaan. Saas nähdä miten tällä kertaa onnistuu - välillä on mennyt vähän huudoksi koko touhu...
Suhni & Enni
Suhni kirjoitteli noista vaatteiden pieneksi jäämisistä; meillä tällä hetkellä ongelman aiheuttaa erityisesti poikasen suuri jalka... Just pistin yhdet 62-senttiset potkarit pois kun kantapää tuli puoleen väliin jalkapohjaa. Muuten olisivat vielä mahtuneet päälle. Pikkuhiljaa on kyllä siirrytty 68-70 -senttisiin vaatteisiin muutenkin. Noi äitiyspakkauksen vaatteiden mitoitukset on niin pienet että meinaa aina käydä hassusti jos niitä senttejä tuijottaa.
NUKAHTAMISESTA oli monkey ainakin eilen kysellyt pinossa. Meillä ei sen suhteen oo ongelmaa, poikanen " tahtoo" aloittaa iltatoimet kahdeksan jälkeen ja puoli yhdeksältä sitten usein jo on sängyssä. Siellä höpöttelee vartin verran pinnasängyn reunasuojuksen pupuille ja nalleille ja tohottaa unihiiren kanssa, muutaman kerran käyn yleensä antamassa tuttia takas ja uni on tullut oikeastaan aina jo yhdeksään mennessä viimeistään.
SYÖMISISTÄ sen verran että olen pohtinut vähän samaa kuin Suhni (vai joku muu?) että mitenhän noiden vellien kanssa käy jos tulisikin tarvetta antaa. Tällä hetkellä meillä syödään yön aikana kerran, eli vielä ei oo tarpeen. Pullosta syöminen ei kuitenkaan onnistu edelleenkään. Kai niitä vellejäkin voi lusikalla suuhun pistää, vaikka se taitaa olla toivottoman hidasta puuhaa? Oletteko kokeilleet? Meillä on vähän pahimmat rintaraivarit hellittäneet ja saan taas imettää ainakin kylässä myös istuallaan :) Vasemmasta rinnasta tahtoo tulla niin mielettömästi maitoa että sen syömisen kanssa on edelleen vaikeuksia ainakin silloin kun vauva on hereillä, siitä tahtoo tulla kiukkua. Yöllä taas vaikka se rinta on tietty vielä täydempi kuin päivällä, ei pulmaa ole vaan poika kovalla energialla syö reippaasti sen ilman mitään ylimääräistä nikottelua... Ilmeisesti pimeys auttaa kuitenkin keskittymään siihen syömiseen. Tosin poikanen ei kauheasti muutenkaan öisin valita mistään, nälänkin saa melkein arvata kun saattaa touhuta hereillä sängyssä ja yrittää imeä sormien lisäksi nalle puhia yms. eikä rupea itkemään vaikka kuinka odottelisi.
Mutta tämä tästä. Ootteko muuten tehneet vellejä itse, hyviä vinkkejä vastaanotetaan?
-Aranja ja poikanen 3,5 kk-
NUKAHTAMISESTA piti jo eilen kommentoida, mutta kun nyt ollaan siskolla koneen äärellä niin käyhän se nytkin...
Pikku-ukkeli nukahtaa meillä vaivattomasti syötyään, nostetaan vaan sänkyyn, laitetaan tutti suuhun ja uniriepu kainaloon ni sinne jää... Onneks on ollu noin vaivatonta ainankin tähän asti !!!!
Yhden- kahden syöntikerran taktiikalla yöt menee edelleen, nyt reissussa poika nukkuu kyllä huonommin kun kotona, mutta ei silti syö kun pari kertaa muut ähinät talttuu tutilla.
saitkos NapNap sen puvun valmiiksi?
fiona77
[color=crimson]Meidänkin perhe kävi reissussa, sunnuntaina tultiin kotiin. Eipä ole paljon joutanut koneella käymään, mutta eipä näköjään muutkaan ;)
Mulla ei kyllä VAUVAKUUME vaivaa ollenkaan. Ainakaan vielä. Koko ajatus tuntuu ihan mahdottomalta, mielessä on vaan naimisiin pääseminen ensisijaisesti. Suunnitteleeko kukaan muu häitä? Olen tainnut ennenkin kysyä... Siksi tuo naimisiin meno kummittelee, kun olen vannonut, että raskaana en naimisiin mene! Eli täytyy se hoitaa alta pois ennen uutta vauvaa. Tosin nyt on ihan tarpeeksi työtä tässä yhdessäkin.
Meillä NUKAHDETAAN iltaisin tissille tai sitten syliin pienen hytkyttelyn jälkeen. Useimmiten kyllä tissille ja siitä sänkyyn ja ehkä joutuu sieltä muutamaan otteeseen nostamaan röyhtäysten tai puklujen takia. Öisin syöminen on vaihtelevaa, kerrasta neljään kertaan. Ihan tyytyväinen olen ja nyt vallan riemuissani, kun poika nukkuu päiväunia sängyssään! Ollut aika huonoa tämä päivällä nukkuminen viime aikoina.
Poika on löytänyt peukalon suuhunsa eikä tutti kelpaa muualla kuin autossa. No, jospa tuo peukun lutkuttaminen menee ohi, kun alkaa lelut paremmin pysyä käsissä.
Eipä tänne sen kummempia kuulu, välillä raastaa hermoja pienimmätkin asiat ja välillä ei hetkauta mikään. Ihanaa, kun elämä nyt vähän rauhoittuu, kun ollaan vaan kotosalla. Jospa löytyis pojankin elämään joku rytmi.
~cadavera&Velu 3,5kk~
[color=lightblue]Ponin ruokintahommissa täällä äidin ja isän luona ja heti suuntasin koneelle :)
Kateellisena lueskelin muiden vauvojen nukahtamisesta. Meillä, kuten [b]Suhnilla[/b] yritetään huomata eka haukotus tai kitinä ja poika heti sänkyyn. Joskus - melko harvoin - ajoitus osuu nappiin ja Nooa nukahtaa oikein hienosti itekseen. Tänään ekoille päikkäreille onnistui tämä kikka. Mutta harjoitukset jatkuvat ja välillä saa poika huutaakin sitten yksinään hetken aikaa, jopa yli tuon 20sekkaa kuten [b]Suhni[/b] sanoi. Muutenkin tuntu, että hermot välillä niin kireellä, että meinaa katketa. Meijän esikoinen kun edelleen jatkaa känkkäämistään ja nyt viime aikoina, jos vaan mahdollista niin, enemmän kuin aiemmin. Kaikki on vaan " YÖK!" tai " MÄ VIHAAN!" ja muutenkin asiat tehdään just päinvastoin kuin sanotaan... AAAAAAARRRRRRGGGGGHHH! Tuntuu välillä, että pää hajoo...
Ja tän lisäksi Nooalla taas muutama yö ollut sellasta ähinää ja vääntämistä, ettei saa ite nukuttuu kuin pieniä pätkiä ja olo kuin zombiella. Luulen, että tuo masulleen kääntyili on jääny pojalle oikein päälle, kun unissaankin yrittää äheltää itseään kylkiasenosta mahalleen. Välillä pitää oikein nukuttaessa pidellä poikaa kiinni käsistä ja jaloista, ettei koko energia mee kääntyilyyn ja sitte ei malta millään nukahtaa. Ja aamuyöstä ährää sitten hukassa olevaa pierua, joten pidempiä unipätkiä täälläkin äiti toivoo.
Nyt on palattava mökille. Siellä anoppi miesystävänsä kanssa odottelee ja mä vaan koneella naputtelen, mutta kun on tää oma aika taas niin luksusta, ettei malttais lähtee. Hieman meni eilen hermot miehen kanssa, kun se vaan mietti, että mihin aikaan ehtisi salille. Ja mä olin ollu koko viikonlopun lasten kanssa sen ollessa vaeltamassa. Mä sitten sanoin, etä mäkin haluisin joskus omaa aikaa. Sanoi siihen, että mee vaan harrastuksiin. Mä sanoin, että mä tykkäisin harrastaa päiväunia ja yksin hetken aikaa kotona olemista. Mutta se kun ei oo kuulemma mikään harrastus... miksei muka? Jos energia ei muuhun riitä ja eikö nyt sais harrastaa ihan mitä haluu. ÄRSYTTÄÄ! Ite se käy 3-4 kertaa salilla ja sitten vielä 1-2 kertaa lenkillä. Miks mä en vois olla muutamana iltana viikossa reilun tunnin itekseni?
Tulipas taas valitusta, mutta nyt tällanen päivä.
-Monkey ja Nooa 2pv vaille 4kk-
Uh, aika on mennyt hirmu kovaa. Ei ole paljon koneelle jaksanut vääntäytyä. Niklas on ollut helppo vauva. Ihanan nauravainen. Syö ja nukkuu hyvin. Rinta- ja lisämaito on riittänyt tähän asti. Painoa on jo yli 7 kg, ikää 3½ kk. Iso mies! Kyllä on ihanaa tämä vauvaelämä, vaikka välillä on hiukan rankkaakin ja omaa aikaa vähemmän. Erilaista elämää täysin kuin ennen, mutta ihanaa, erilaista ja ihanaa.
Aurinkoista loppukesää kaikille maalismussukoille!
Maarge + Niklas
Joo, tutulta kuulostaa toi Monkeyn kuvaama oinen vaanto.. Meilla on ollut ihan alyttomat jumpat menossa jo sellasen pari viikkoa, mutta nyt tahti senkuin kiihtyy. Viime yona neiti herasi noin tunnin valein!!!!! Varmaan kaantyy taidokkaasti johonkin suuntaan ja havahtuu siihen. Nalkaa se ei voi olla koska ei syo kuin 1-2 kertaa yon aikana, ja asettuu takas nukkuun kun vahan taputtelee pepulle. Mutta mulla olo alkaa olla aikasta ryde... Paivat Maya kuitenkin on aurinkoinen ja ihana, eli ei tunnu toi oinen heraily paljon haittaavan.
Nukahtaminen on meilla kaynyt helpommaksi ajan kanssa, ja jos on oikea ajoitus niin nukahtaa muutamassa minuutissa masulleen. Nyt tosin on tullut tota vaantoa myos nukahtamisvaiheeseen, ja Monkeyn kuvaamalla tavalla joutuu pitaan paikoillaan ettei mene ihan overiksi. Vahan jannitti kun nukkui meidan reissun, eli sen 5 viikkoa mun vieressa, mutta tosi hienosti nukkuu nyt omassa sangyssa. Tai siis hienosti ja hienosti, sita jumppaa lukuunottamatta siis.
Olikohan viela muuta kommentoitavaa.. Enpas nyt muistakaan. Taytyy varmaan lukaista pinoa uudemman kerran ja palata sitten taas :)
Browniette ja Maya 4kk 1vko
Nukahtamisesta: Meillä nukahtaminen onnistuu iltaisin parhaiten kapalossa. Nyt kuumalla ilmalla kapalona on ollut vaan ohut lakana ja lisäksi vaan vaipat päällä. Tyttö onnistuu kyllä jotenkin aina kaivamaan kätensä sieltä vapaaksi, mutta nukahtaa silti helpommin kuin ilman sitä lakanaa ympärillä. Lakana kuitenkin jotenkin vähentää tollasta " ähellystä" . Toinen tutuksi tullut tapa on vielä isompien sisarusten sairaalaan tuoma nalle, joka on nenää vasten, että tutti pysyisi paremmin suussa... ei tosin aina auta, kun on liikkkuminen sujuu jotenkin myös kapalon kanssa.
Monkeyn kommentit vapaa-ajasta tuntuu niin tutulta. Meillä mies on saattanut olla edellisen illan kokonaan kyläilemässä (kuten eilen) ja itse hoidan kaikki kolme lasta nukkumaan, mutta tänään kun keskustellaan, ei kuulema ole ollut omaa aikaa kun ties millon, niinpä niin...koskakohan sitä itse pääsisi edes lenkille niin, että ei tarvitse ensin varmistaa, että vauva on varmasti sikeässä unessa ainakin seuraavan tunnin.
No, ihanaa tämä vauvaelämä kumminkin on ja toisaalta niin lyhyt aika!
oskarinoma & Inga
Kivasti taas porukkaa palstalla.
Meillä poitsulla on aika pitkä selkä, bodyt on kokoo 70-74, paidat pienempii ja housuista menee viel 56-60.
Meillä on poika pienestä asti nukahtanu sänkyyn, yleensä ihan ite. Tosin sillä on aina ollu iltaraivari. Vien sen sänkyyn ku alkaa riittävästi kitiseee, muuten se vaan touhuaa sängyssään ja huutelee sieltä. Joskus se jää sinne hiljakseen touhuamaan ja nukahtaa itsekseen, yleensä jokatoisella kerralla on iltaraivari, se huutaa aikansa ja sit se hyytyy ja nukahtaa, tai sit tarvii se käydä rauhottamassa pyllystä ravistamalla, kevyestä taputtelusta se jatkaa vaan huutamista =)
Meillä ei ainakaan velli öitä parantanu, muutenki se oli vaan joku kausi ku yöt oli tosi rikkonaiset ja mä olin ihan poikki ku syötiin tunnin parin välein monta viikkoo. Nyt poitsu menee nukkuu 21-23 ja nukkuu 6-8 tuntia ja sen jälkeen 2 tunnin pätkiä aamu 9asti ainakin.
Pullosta on ollu aina välillä juttua. Meilläki se unohtu ku ei aikoihin tullu juotua. Meillä sitte väkipakolla totuteltiin taas pulloon, tissiä ei tullu vaikka kuin pullolle kiukkus ja katto mua pahasti. Nyt menee taas hienosti myös pullosta ja hyvä niin. Mä en muuten pääsis hetkekskään minnekkään tai saisi levätä tai omaa aikaa. Nyt mä voin helposti jättää pojan hoitoon.
Mun imetysintoilu on muutenki loppunu, se loppuu sit ku loppuu, nyt meillä aina välillä maistellaan uusia makuja, velliä on menny pari purkkia. Jääkaapinviileet meloonipalat on aivan ihania imeskeltäviä poitsun mielestä.
Pitkästä aikaa kirjoittelen kuulumisia. Viime viikko oltiin Bulgariassa. Mukavaa ja helppoahan se oli näin pienen vauvan kanssa. Poju on nyt 4 kk. Rintamaidolla ei tarvinnut pelätä mitään pöpöjä. Vaatteita tuli otettua ihan liikaa mukaan, kun loppujen lopuksi poju oli koko viikon vaippasillaan eli mukavat kelit olivat. Kovasti polski hotellin uima-altaassa, jossa vesi oli 25 asteista, joten se siitä vauvauinnin 32 asteisesta vedestä. Nyt ollaan pesty pyykkiä vimmatusti, sillä ei ehditä kun tässä kotona pistäytymään kaksi yötä ja huomenna suunnataan matka Pohjois-Suomeen.
Pinossa oli puhetta vauvakuumeesta. Täällä on alun pitäen oltu ehkäisyttä ja kaksi kuukautta synnytyksestä alkoi menkat, joten toiveissa olisi pikkukakkonen heti perään. Ensimmäinen vain sai alkunsa hoidoilla, selittämätön lapsettomuus, joten katsellaan nyt miten toisen kanssa käy.
Täälläkin kasvetaan kovasti ja kääntyillään puolelta toiselle. Poika menee pyörien eteenpäin ja kääntyy masullaan jo täyden ympyrän. Hieman ollaan jo maisteltu uusia makuja, ihan vain kielellä lipoen, jopa limsaa ja mehua sekä banaania. Vain siksi, että isi ja äiti näkee hyvät ilmeet. Tosi hauskaa! Todellista kiinteiden aloitusta odotellaan varmaan tuonne puoleen vuoteen, kun kerta tissimaito riittää. Poika on vain kovin jo alkanut seurata toisten syömisiä, joten kiinnostus ruokaan on jo herännyt. Tempperamenttiakin jo löytyy rutkasti!
Oikein mukavaa kesän jatkoa kaikille!
terveisin
mine ja poju 4 kk
Meilläkin oli pari aamuyötä vähän levottomia, mutta viime yö meni taas mallikkaasti, ukko nukahti 21.30, 04 söi ja heräs 09 ja nyt taas nukkuu. Ollaan pari päivää oltu liikenteessä, joten nyt herraa väsyttää. Iltapäivällä pitäis lähteä anopin synttäreille. Jossa muuten ruokana kalakeittoa ja mansikkakakkua. Ja ukkohan on allerginen ainakin kananmunalle, mansikalle, perunalle ja ehkä kalalle. Eli mitä mä syön?! Toivotaan, et anoppi loukkaantumatta ymmärtää....
Perjantaina alkaa miehellä kesäloma! Kiva, kun vähä vaihtelua tähän elämään. Ensi viikon keskiviikkona isä ja äiti tulee lapsenvahdiksi ja me lähdetään torstaina Tukholman risteilylle. Maitoa alkaa olla pakkasessa jonkin verran ja sit korviketta jatkeeksi.
Meilläkään ei mies mikään kovin innokas lapsenvahti ole, mutta olen alkanut nyt käydä lenkillä, pyöräilemässä ja salilla. Kyllähän tuo aina ukon kanssa jää, mutta " rankat" 1-2h aina on;) Ja usein lähden niin, että vauva nukkuu, joten varsinainen hoitoaika ei järin pitkä ole. Mutta onhan se vauvan hoito raskasta;). Painoakin olen saanut 2,5kg alaspäin ja ainakin 5kg pitäis vielä saada. Raskauskiloja ei taida olla kuin pari jälellä, mutta muuten aika löysä olo ja nälkä kasvaa syödessä eli yritetään nyt kun intoa riittää!
Meillä vauva nukahtaa iltaisin ja päivisinkin usein tissille tai sitten olkapäälle, mistä hänet puoliunessa omaan sänkyyn laitan. En muuten ole edes kokeillut laittaa hereillä omaan sänkyynsä. Nyt kuuluu juttelua sängystä, joten täytyy mennä katsastamaan tilanne!
Sport75 ja pikku-ukko
[color=orchid]Edellisen yön jatkeeksi oli sitten tuo viime yökin oikeaa äitin hyppyytystä... Alkuyö meni ihan mallikkaasti yhteen saakka, siitä alkoikin sitten heräily vähän väliä. Pojalla ei edes ollut nälkä joka kerta, muuten vaan uni katkesi ja sängyssään sitten pyöri hereillä. Ilmavaivoja tuntui olevan ja arvelinkin, että jokohan aamulla on sitten iloinen ylläri vaipassa. Sehän se tietenkin vaivasi, iso kakka tuli sitten aamulla ja vielä toiseen kertaan myöhemmin. Poju on melkoinen pidättelijä, edellisestä kerrasta olikin taas melkoisesti aikaa, ainakin 4 päivää. Minä sain nukkua aamun, kun mies siivoili kakat ennen töihin lähtöä :) On niitä erilaisiakin miehiä, ainaki mun ukkeli on vauvanhoidossa aktiivisesti mukana ja pääsen itsekin välillä käymään kodin ulkopuolella yksin esim. kampaajalla tai kosmetologilla. Täytyiskin muistaa joka päivä olla kiitollinen ihanasta miehestä!
Poju tuolla nyt nukuskelee ja täytyis ilmeisesti se aika hyödyntää kodin siistimiseen... Tuli H&M:n kuvasto ja siinä oli niin ihania vaatteita että! Jospa sitä nyt sais lisäintoa tähän herkuttelulakkoon. Sais sitten ostaa muutaman ihanan pienemmän vaatteen syksyllä!
Missäs luuraa vakiopalstailijat KEWA, LILY, SIMBUCCA, KATJUSKA??? Toivottavasti kaikille kuuluu hyvää :)
~cadavera&poju 3,5kk~
Eli oltiin 2 viikkoa Virossa ja sitten oli vielä mun äiti täällä Suomessa viikon, ei ole ehtinut koneelle... Meillä myös aivan liika vaatteita mukana, poika oli vaan bodyssa ja joskus ihan vaipoillaan, oli +30-35c sisällä ja ulkona. Oli kyllä ihana loma, itse en osanut oikein vielä rentoutua. Äiti ja sisko olivat lapsenvahtina, ma vaan imetin. Kävin ja etsisin tekemistä, oli niin kumma vaan olla. Saa nähdä miten nyte kotona enää yskin pärjän...
Poika nyte 4kk, 66,5cm pitkä ja 6800gr. Kasvanut paljon mutta painolisäystä *vaan* 500gr kk-ssa (aikasemmin kilo), joten vähän olen huolestunut että saako tarpeeksi maitoa. Neuvolasta sanotiin että ok, mutta ensi viikkolla lääkärissä ajattelen otta asian vielä puheeksi. Olisin kyllä toivonut 6kk täysimetystä, mutta katsotaan. Poitsu heränyt yöllä 3tunnin välein jo 3 viikoa, ja tänän joka toinen tunti oli tissilla. Voi olla että hampaatki vaivaavat, puree aika luja ja kaikki menee suuhun. Ostetiin Virosta jotain geelia ienille, mutta en tiedä auttako...
Meillä nukahdettaan aina kauhealla itkulla. Päivisin vaunussa (nukku 30 min pätkiä ja hereillä jaksa olla max. 1,5 tuntia, joten aikamoinen homma see nukuttaminen). Mun äiti ei uskonut että lapsi ei tykkä vaunuista. Onneksi otta tuttia ennen unia, joten vähän ehkä pienentynyt ne huudot, mutta kyllä tuntuu että koko kylä kuulee... Ja iltaisin on sitten tissiraivarit. Pitää aina itkeä 5-10 min ennen kun tissi kelpaa. Lopuksi kyllä syö ja nukahda sitten tissille. Ja tuttipullo ei kelpaa, suuttu aivan mielettömasti.
Tämmöstä täällä...
kewa ja poika 4kk
Meilla oli vahan parempi yo takana! Mies otti vastuun tyton herailyista, ja Maya sitten nukkua porottikin klo 19 - 03:n jonka jalkeen syotin, ja nukahti siihen. Aamuyosta heraili sitten tiheampaan tahtiin, mutta mies taputteli pepulle ja siihen aina oli nopsaan nukahtanut. Vahan pirteampana taalla ollaan siis :)
Meilla muuten kapaloitiin tuonne 3kk:n asti myos, mutta sitten ihan selkeasti ei enaa kapalossa viihtynyt.
Muuten ei ihmeempia tanne meille. Viikonlopun alun kunniaksi (to-pe) mennaan tanaan ulos syomaan. Mistaan kovin romanttisesta illallisesta ei tosin ole kysymys kun Maya tulee mukaan... :)
Browniette ja Maya
[color=limegreen]ja palstailu aktivoituu... Ihanaa! On aina niin kiva lueskella muiden kuulumisia.
Eilen valitin äidillenikin, kuinka meijän neidistä on tullut nyt ihan viime aikoina vieläkin hankalampi tapaus. Kun mikään ei oo hyvin ja kaikki vaan on tyhmää. Äitihän siihen keksi syynkin; äidin ja isän uusi koiranpentu! No, niinpä tietysti. Aina nykyään kaikki täällä maalla ollessa ensin ihastelevat pientä koiraa (ja tuovat sille tuliaisia) ja sen jälkeen ihastelevat Nooaa ja neiti joutuu jäämään viimeseksi. Pistäähän se harmittamaan, kun aina ennen saanut huomion ihan vaan itselleen. Kovasti kyllä tykkää koirasta ja haluu sitä lähtee mökiltä aina vieraille näyttää, mutta sama hommahan se on pikkuveljen kanssa, ja silti harmittaa niin vietävästi. Eilen illalla neiti jo kysyikin " Miksi teitte toisen lapsen? Jos kerran halusitte kaksi lasta, niin oisitte tehneet vasta sitten, kun hän on iso ja muuttanut pois kotoa!" Rankkaa on olla isosisko!
Meillä myös nukuttamisessa raivoamisen aikana ei riitä ihan pieni läpytys pyllylle, vaan saa oikein kunnolla taputtaa, kuten [b]Serakin[/b] kertoi. Sitten kun on rauhoittunut, niin läpytystä on jonkun aikaa jatkettava, mutta sitten riittää pienempikin läpytys. Välillä aamuyöstä ähinän rauhoitamisen aikana toivois, että joku keksisi automaattisen pyllyn läpyttimen :D, kun on itse vähintään puolen tunnin välein saanut läpytellä vaippapeppua. Viiden aikaan alkaa aina tää aamuöinen ähellys *haukotus*. Ja jottei nukkumaan käyminen kävisi liian helpoksi, niin kun Nooan saanut nukahtamaan (kuten juuri äsken sitteriin), niin siten vielä häslää käsillään niin kovasti, että herää siihen välillä ja huuto on sen mukainen. Meillä ei kapaloa oo ollu, mutta peitto käsien päällä auttaa, etenkin jos vielä nukkuu kyljellään, niin ei tartte kuin toinen käsi pysäyttää heilumasta. Myös iso möhköfantti kainalossa helpottaa tilannetta huomattavasti. Nytkin nukkuu stterissä peiton ja unirätin alla, unlelu possu kainalossa ja tuhina käy. Aika huvittavalta kuulostaa, muttei se siltä aina tosiaankaan tunnu.
Miehen osallistumisesta on paljon puhuttu. Meillä siis mies kyllä hoitaa poikaa ja etenkin nyt panostanut paljon neidin huomioimiseen. Mutta miehelle pitää kyllä melkein aina sanoo, " otatko Nooan!" tai " Vaihda sille vaippa" jne... Monesti aamusin on nyt kesällä ottanu pojan, niin että mä oon saanu jäädä sänkyyn löhimään. Ja onhan mies ollu pojan kanssa kahdestaankin jopa kaksi kokonaista päivää, mutta siis sellanen oma-aloitteisuus puuttuu ja se, ettei huomaa, että mä oon ollu 24h lasten kanssa ja hän vaan miettii, että millon ehtisi lähtee salille. Myönnän, että mä oon myös aika huono vaan lähtee jonnekin, mielelläni siis vaan olisin kotona rauhassa. Ehkä mä vaadin liikoja mieheltä... en kai?! ;) Syksyllä aletaan käymään mun siskon kanssa vesijuoksemassa, niin sittenhän saan ainakin kerta viikkoon vapaaillan. Ja jos vielä jotain muutakin keksis...
Tänään aamulla mies lähti neidin kanssa kaverinsa mökille ja mä jäin Nooan kanssa tänne maalle rentoutumaan (hah, hah! Nooa ollut kiukkuinen kuin ampiainen koko päivän. No jospa se tuosta päiväunien jälkeen piristyisi). Oon nyt täällä mun vanhempien luona koiravahtina äidin ja isän töissä ollessa ja jos poika jatkaa känkkäämistään, niin taidan jäädä tänne yöksi, niin on äidistä apua ja seuraa, niin ei ihan hermot mee. Aluksi aateltiin, että oltais koko porukka menty sinne mökille, mutta eilen sitten miehen kanssa sovittiin, että menköön hän neidin kanssa, niin neiti saa ihan omaa huomioo.
Täällä tietokonehuoneessa kuuluu ihana tuhina, kun koiranpentu tuhisee lattialla mun jaloissa ja Nooa sittersisä selän takana. Ah, tätä äidin onnea! Näin kun saa vaan hetkenkin olla, niin huomaa taas, kuinka ihanaa tää kaikki on. Ihan kuten [b]oskarinoma[/b] sanoi, tätä kestää vaan niin lyhyen aikaa.
Nautitaan tästä, vaikka rankaa välillä onkin!
-monkey ja Nooa 1pv vaille 4kk-
Ajatella että meidän poju jo yli 4kk, aika rientää!
KIINTEITÄ oon antanu Noelille jo yli kuukauden verran, en ollu mitenkään hida tässä hommassa vaan melko nopeaan tahtiin totutin uusiin makuihin. Aloitin peruna-kukkakaalisoseella ja siitä sit lisäilin joka toinen päivä uutta makua. Nyt menee jo yksi kasvissose ja 2 hedelmäsosetta päivässa ja lisäks Tuttelia n.500-700ml. Niillä eväillä jaksaakin yön nukkua.
YÖT Noel nukkuu n.klo21-6.30 ja sit vetää pullon maitoa ja jatkaa unia n. klo 9 asti.
MONKEY JA BROWNIETTE kokeilkaa laittaa sänkyyn patjan alle molemmille puolille pienet tyynyt tai kuten meillä pehmolelut niin vauva ei pääse kääntymään mahalleen niin helposti. Tarkoitan että teette niinkuin pienen pesän vauvalle keskelle patjaa. Meillä ainakin auttoi hyvin.
PAINO JA PITUUS. NOel painoi 4kk neuvolassa 8,5kg ja oli 68 cm pitkä.
LASTENPOLILLA KÄYNTI. Kuten oon jo kertonu niin Noelilla on ollu oikealle päin kaarevuutta varsinkin kainaloiden alta nostaessa. Saatiin siis lähete lastenpolille ja siellä fysioterapeutti ja lääkäri tutkivat pojan. Mitään hälyyttävää ei ilmennyt ja niinpä jatkossa normaali neuvolaseuranta. Olin tosi tyytyväinen, kunnes nyt oon taas tänään huomannut aika paljon kaarevuutta ja siks mieli on vähän apea ja pelottaa että onks kaikki sittenkään ok. Tähän mennessä en oo vielä pelännyt yhtään. Pitää vaan seurata tilannetta.
Tässäpä tärkeimmät!
Äippis75 ja Noel 4kk 1vko
Kävimme aamulla neuvolassa, ja jälleen oli kasvettu. Painoa nyt (3,5kk) 8280g ja pituutta 62,2cm. Päänympärystä oli lääkäri käskenyt tarkkailemaan kun kasvoi aluksi niin paljon, mutta ihan normaalilla käyrällä se nyt oli, 41,5cm. Rokotuskin annettiin, ja se Enniä vähän harmitti. Nyt sitten ootellaan että tuleeko kuumetta eli ei.
Neidin yösyömingit vaan kiihtyvät: viime yönä ennätykselliset 8 syöttökertaa! Hip hip hurraa... Neuvolan täti oli kuitenkin taas sitä mieltä että ei saa muuta ruokaa antaa, joten kai me vielä vähän aikaa sinnitellään. Jos ihan tosissani väsyn tähän, niin sitten en kysele lupaa vaan aloitan kiinteät tahi vellit. Mietin sen vähän niin että omapahan on vauvani, minähän sen vastuun kannan...
Ensimmäistä kertaa elämässäni terkkari oli myös huolissaan mun laihtumisesta! Kylläpä tuntui hassulta... Nyt olen siis noin kolme kiloa miinuksella alkupainosta, ja tasainen suuntaus on alas vaikka kuinka syön. Täti painotti oikeen tosissaan kahden lämpimän aterian merkitystä. Tähän asti olen aina saanut kuulla vähän nuivasti että " paino on ihan ok mutta yhtään ei saa lihota" ... Että ei niillekään mikään kelpaa... ;) Vaan onhan tuossa toisaalta ihan vinha perä, että pitää vähän kattella ettei liikaa laihdu. Kaikkea kanssa.
Eilen kävi yksi kaveri ekassa ultrassaan. Ei yhtään auttanut meikäläisen vauvakuumeeseen kuunnella sen tarinaa siitä miten vauva oli kovasti sätkinyt kuvassa... En ole koskaan eläissäni toivonut näin hartaasti menkkojen alkamista, mutta eihän niitä tietenkään kuulu. Näin jopa unta siitä että tuli ihan mielettömät menkat (siis niin ettei mikään side pitänyt), ja olin siinä unessakin vaan todella tyytyväinen kun pääsin taas vauvantekoon... Melkoista menoa...
Enni järjesti äsken ihanan yllärin, ja kääntyi selältä mahalle hoitopöydällä (siis toki tarkassa valvonnassani)! Juuttui kyljelleen kun kierähti noin sentin korkealta alustalta pöydälle, ja siitä sitten punnersi masulleen. Ehkä tätä ei vielä voi ihan laskea, mutta kylläpä oli silti hieno juttu!
Suhni & Enni (3,5kk)
[color=orange]Tänään aamupäivällä annoin Nooan maistaa porkkana-perunasosetta ja kylläpä pojalle maistui. Suu auki kuin linnunpojalla ootti aina uutta lusikallista. Ensin annoin vaan muutaman lusikallisen ja olin pistämässä purkin pois, niin Nooa aloitti kauheen huudon. Annoin sitten vielä lisää ja melkein puoli purkillista ukkeli vetäsikin, enemmänkin olisi syönyt, mutten uskaltanut antaa ekalla kerralla. Ei ees suosunut tissiä ottaa, kun niin oli raivoissaan, kun ruoka loppu kesken. Pullosta sitten lopulta suostui jumaan masun täyteen. Huomenna lisää... Olin ihan ihmeissäni, kuinka se niin kovasti söi. Neiti kun kiinteitä alotellessa söi justjust muutaman lusikallisen, mutta Nooapa pisteli oikein kunnolla.