*** Maalismussukat vko29 ***
Viimeviikko http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=7759753&p=2&tmode=1&smode…
Ja ensiviikon tapaaminen http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=7682171&p=8&tmode=1&smode…
Kommentit (44)
Meillä tehtiin viime yönä nukkumisennätys. Eka syöttö oli vasta 6.30 aamulla ja nukkumaan tyttö meni klo.21. Toivottavasti tämä jatkuu ;)
Ajattelin jo aloitella vellit, kun yöt alkoivat välillä olemaan aika katkonaisia, mutta eipä kai nyt sitten vielä ole tarvetta, kun taas menee paremmin. Enkä aio kiirettä vellien kanssa pitääkään, jos ei pakko!
Enpä tiedä olisiko uudella nukkumispaikalla mitään vaikutusta..tuskin. Neitokainen on nukkunut kaksi viime yötä ensimmäiseen syöttöön asti pinnasängyssä, kun aiemmin on ollut käytössä meidän sängyn vieressä oleva pyörillä kulkeva Vaavi-sänky. Tänään se vuokrasänky täytyy lähettää takasin. Tuntuu tosiaan, ettei enää ole ihan pikkuvauvaa, kun siirtyy tohon isompaan sänkyyn. Vaikka pienihän " Sintti" vielä on.
Ensi viikolla lähdetään taas reissuun Kainuun suuntaan. Saa nähdä miten meillä menee pitkä automatka. Varmaan kyllä yövytäänkin kerran matkan varrella, kun ei ole kiirettä perille.
viikonloppuja!
oskarinoma & Inga (huomenna 4kk)
[color=purple]Meillä Nooa sai äidin silmät ihan ymmyrkäisiksi hämmästyksestä, kun Nooa jo osaaa hieman ryömiä. Uskokaa tai älkää. En meinannu itsekään silmiäni uskoa, mutta niin vaan Nooa lattaa jalat masun alle koukkuun ja suoristaa ne ja pääsee eteenpäin ja jopa kädet saa masun alta pois. Ei tietenkään montaa yritystä kerralla tee, mutta jonkun matkaa kuitenkin.
-monkey ja Nooa 4kk 1pv-
Viime viikolla tyttö oli liikkunut melkein parin metrin matkan! Mies jätti tytön viltin päälle meidän olkkarin pöydän viereen, mä olin keittiössä. Kuulin kyllä koko ajan että tyttö siellä jotain äheltää, mies lähti ulos. Hetken päästä menin olkkariin, arvatkaa meinasinko saada sydärin kun huomasin että tyttöä ei näy missään! Se oli liikkunut pari metriä sivuun, jalat oli tuolin alla ja pää sitterin alla. Punainen body vaan näkyi.
Cadavera: Meillä myös suunnitellaan häitä. Tarkoitus olisi, että ensi vuonna naimisiin, varmaan siinä alkusyksystä. Millaisia suunnitelmia teillä?
Mä olen varmaan tulossa kipeeksi... juuri sopivasti kun mieskin lähti viikonlopuksi kavereiden kanssa mökille. Ja mulla olisi huomenna synttäritkin... Kuumeinen olo, joka paikkaa särkee, kurkku kipee jne...
NapNap + tyttö 4,5kk
[color=seagreen]Kylläpäs on tätä äitykkää tänään väsyttänyt. Viime yö meni ihan yhtä huonosti kuin edelliset. Paitsi että viime yönä joka herätyksellä poika myös söi. Eilen oli jo tunne, ettei maito riitä, mutta en imetyksessä halua periksi vielä antaa... No, kylläpä se tiuhaan imettäminen tuottaa tulosta ja maitoa sitten tulee kai enemmän. Päivällä imetys ei ole sen tiuhempaa kuin ennenkään, mutta tuo yöimetys on kyllä melkoisen tiheää nykyään. Tosin taitaa kai olla aika monella muullakin tämän ikäisellä vauvalla, sitä kai se uusien taitojen opettelu tekee. No, sisukkaasti täytyy vaan jaksaa yöllä herätä, eiköhän se tästä taas. Onneksi mieskin sitten on useamman päivän vapaalla, niin pääsen vähän helpommalla päivällä. Tällaista tilitystä täältä.
NapNap: Kiva kuulla, että joku muukin suunnittelee naimisiin menoa. Meillä ois tarkoitus mennä vuoden päästä eli ensi vuoden heinäkuun lopussa. Meille tulee vaan pienet juhlat perheelle ja ystäville ja vihkiminen maistraatissa. Yllättävästi kyllä joutuu silti varamaan rahaa moiseen touhuun... Isot häät ei tule kysymykseen, vaikka sukulaiset aika ikävästi vihjaileekin, kun on sanottu, että meidän häihin ette sitten pääse. Ei vaan ole miedän juttu. Kerrohan jotain teidän suunnitelmista, jos ei ole ihan salaisuus! :)
VAATTEISTA oli puhetta ja meillä ollut jo aika kauan 68-70cm vaatteet käytössä ja tosiaan melkein jotku äippäpakkauksen vaatteet meinannu jäähä käyttämättä, kun vaan sitä kokolappua tuijotellut. No, vähitellen kai tässä oppii, että mistä merkistä minkäkin kokoiset vaatteet on sopivia. Nyt täällä on ollu vähän viileämpää, niin laitoin paksumman lakin päähän ulos ja se oli käynyt jo vähän pieneksi sillä välin, kun ei ole ollut käytössä. Äkkiä nuo muksut vaan kasvaa.
Hohhoi. Poika taas kitisee ja lussuttaa peukaloaan eikä silti huoli tissiä. Eli jonkinlaisia rintaraivareita täälläkin saadaan aina välillä vaikka nälkäkin olisi.
Mukavaa viikonloppua kaikille ja NapNapille pikaista paranemista ja mukavaa syntymäpäivää!
~cadavera&Velu 3kk ja risat~
yökis kokonaan unta ; ) Meillä siis viimeyökin meni ihan pipariksi 1-2 tunnin välein laitoin joko tuttia tai käänsin pikkumiestä selälleen taksin kun hän jatkaa tota vatsalleen kääntyilyä nyt kun sen on oppinut. Huoh. Ihme juttu että ennen nukkui vatsallaan yöt läpeensä sen 10-12 tuntia rauhallisesti ja nyt ei halua nukkua vatsallaan. Kylläpä taas muistui ne ensimmäiset 6 viikkoa mieleen kun poika syntyi kun silloinkin valvottiin yöt mutta silloin poika nukkui päivät. Nyt tuntuu ettei kunnolla nuku yöllä eikä päivällä. Silmät siis ristissä täällä. Kauhulla ajttelen että nyt kun näitä taitoja pikkumiehelle tulee koko ajan uusia niin tarkottaaks tää nyt sitä että me valvotaan siihen saakka yöt kunnes hän lähtee kävelemään?! Jos pelkästä käntymisestä tarvii noin valvoa!
Ei silti. On tää silti ihanaa aikaa mutta mitään ei oikein huvittais eikä jaksais tehdä näin väsyneenä. Pakko silti jotain yrittää.
Nyt tosiaan onneks helpottaa kun miehellä alkoi 5 viikon loma. Aion ens yöksi mennä esikoisen huoneeseen nukkuun patjalle ja laittaa oven perässäni kiinni. saa mies hoidella yön poikaa.
Kävin odotus puolella verestämässä muistoja ensi vuoden maalismasujen palstalla. Tutuu oudolta ajatella että viime vuonna tähän aikaan tein plussa testin ja kärsin pahoinvoinnista ja viikon päästä meidän poika täyttää jo 5 kk!!! Niisk! Kaikiesta näistä mun tekemisistä ja sanoista varmaan kuvastaa läpi tuo ikuinen vauvakuume ; )
Mulla on peruna-parsakaalit kiehumassa kun ajattelin tehdä pojalle sosetta. Myös pe-po ja pe-kesäkurpitsaa on tekeillä. On muuten hirveen hintasi nuo valmispilttipurkit. Ei kasvis ja hedelmäsoseet niin vielä mutta kun katsoo niitä isoja 8 kk piltti purkkejä ni melkein euron purkki!!! Eli siis nyt koitan orientoitua itse tekemään mahd paljon soseita.
Täällä siis sadepäivä ollut ja heti ehtinyt paremmin istua koneellakin yms hommia tehdä. Silti täytyy nyt lopetella. Moi taas.
Kyllä on hyvillä unilla suuri vaikutus elämään! Viime yönä Enni nukkui taas melko normaalisti, ja syömään taidettiin herätä " vain" 4 tai 5 kertaa, joista siis 3 kertaa omien unteni aikana. Aamulla tyttö heräsi kuudelta, mutta ilmoitin miehelle että on sen vuoro hoitaa aamupätkä, ja sain sitten nukkua yhdeksään asti. Ihanaa! Kun tyttö sitten vielä nukkui harvinaiset 1,5h päikkärit, ehdin lukemaan lehden ja kaikkea!
Nyt-liitettä lukiessani löysin sitten itselleni täydellisen harrastuksen: postcrossing. Ajatuksena on, että netistä saa tilata osoitteita (ympäri maailman) joihin lähettää postikortti, ja kun oma kortti on tullut perille, se rekisteröidään netissä ja sitten joku kolmas taho lähettää minulle kortin. Täydellinen harrastus minulle, saan vähän jotain aktiviteettia ja piristystä päivääni, mutta mihinkään ei tarvitse lähteä tai aikaa paljoa uhrata. Tänään jo lähetin sitten pari korttia Portugaliin ja USAan.
Käytiin kavereilla saunomassa, ja siinä lauteilla istuksiessani tuli mieleeni että koskahan tämä MAHANAHKA palautuu? Aluksi se meni aika nopsakkaan, mutta nyt tuntuu että viimeiset rypyt ovat tulleet jäädäkseen... Ehkä vaan tuijotan mahaa liikaa... Miten muilla? Keväällä terkkari lupasi että kesän lopuksi en huomaisi raskaana olleenikaan. Toivottavasti niin... Napa nyt ainakin on muuttanut muotoaan ikuisiksi ajoiksi, en millään usko että siitä tulee enää sellaista pientä ja piukkaa jonka pohjalle ei näy. Höh... No, ehkä siitä on saatu kuitenkin ihan hyvä korvaus tuonne pinnikseen tuhisemaan... :)
Me ollaan huomenna menossa leffaan, ja nyt hirveesti jännitän miten Ennin hoitaja tulee pärjäämään. Tyttö kun ei ota pulloa. Mennään vasta illalla, joten ajattelin imettää Ennin juuri ennen lähtöä jolloin se kyllä nukahtaa tulematta nälkäiseksi, ja sitten pitää vaan toivoa että se unissaan hyväksyisi pullon kun kuitenkin herää ruokaa vaatimaan. Onneksi on kokenut lapsenvahti. Pitää vaan sanoa sille ettei ole sen vika tai mitenkään vaarallista jos lapsi huutaa...
Nyt nukkumaan, huomenna on mun vuoro herätä! ;)
Suhni
PS. NapNapille hyvää syntymäpäivää ja pikaisia paranemisia!
Tuli nukuttua aika huonosti, mulla on aina niin, että kun mies ei ole kotona, niin en saa nukuttua kunnolla. Yleensä nukahdan illalla kymmenen ja yhdentoista välillä, nyt olin hereillä vielä yhdeltä yöllä.
Suhni: Mä olen kuullut myös tosta postikortti-hommasta, kaveri siitä joskus kertoi. Pitääkin lukea Nyt-liite tarkemmin...
Cadavera: Me ollaan suunniteltu häitä ensi vuoden syyskuuksi. Vihkiminen olisi kirkossa. Mies haluaisi mahdollisimman pienet häät, mä voisin kyllä haluta isot häät, mutta tosiaan, ne maksaa... mielummin ne rahat laittaisi vaikka häämatkaan!
Mun maha on muuten litistynyt ihan kivasti, mutta sellainen pömppö on vielä jäljellä, vaatisi varmaan vatsalihaksien treenaamista. Viimeistään syksyllä ajattelin taas salille lähteä. Paino on muutaman kilon miinuksen puolella, saa kyllä tippua vielä.
Kohta lähdetään tytön kanssa mun vanhemmille synttärikakulle, äiti on luvannut sellaisen tehdä. Kiitos onnitteluista!
Kiva lukea ihmisten kuulumisia.
Me ollaan taas mun vanhemmilla. Ihana ku saa puuhailla mitä lystää ku mummo ja pappa touhuaa Pätkän kanssa koko aika ja kuskailee koiriaki missä lie. Odotan jo kovasti illan saunaa, jos tänään vaikka kuoris koko kropan. Eilen käytiin äidin ja koirien kanssa taas suolla juoksuttaa koiria oikein urakalla ku on viileetä. Pätkä jäi nukkumaan papan kanssa. Kun me tultiin takasin nii niillä oli just ruokailu menossa ja tyytyväisenä yks imi pulloo ja yritti pitää kiinni siitä. Hieno homma ku oon sinne laivallekki viikon päästä lähdössä. Pappa vaihtaa jo vaipatki ihan sujuvasti, tai no kakkavaipat pitää käydä pesemässä ja sitte se jatkaa siitä =) Että hyvillä mielin voi reissuun lähtee eikä tarvi miettii miten täällä pärjätään ja hienostihan oli menny viimeki yökyläily.
Tomilla tuntuu jo hammas vasemmalla alhaalla, saa nähdä millon se puhkee. Kuolaa tulee ku vesiputouksesta ja on välillä aika kiukkunen ja tunkee nyrkkii niin vimmalla suuhun että välillä sit kakoo ku meinaa ihan tukehtuu. Kylmälelua se vois imee loputtomiin, samoin ku niitä viileitä meloonipaloja.
OMASTA PAINOSTA oli juttuu, mä en oo koskaan tykänny vahtii painoo, paitsi raskaus aikana että meneekö 20 kiloa rikki =) ei menny. Eikä menny ees se 70 kiloa, 69.9 oli neuvolakortissa. Äiti vaan kauhisteli että ootko sä mitään syöny ku sun kädet on noin tikut, sanoin vaa että niinhän sä oot aina ennenki sanonu.
NEUVOLASTA meillä on se 31. päivä. Ajattelin pitää suuni kii tällä kertaa. Viimeks ne valitti meidän kiinteiden maistelusta, edelliskerralla vatsallaan nukuttamisesta... Ja ku Pätkä on älyttömän helppo ja tyytyväinen vauva niin enköhän itse parhaiten tiedä mitä teen sen kanssa ja niinku jo aikasemmin sanoin nii mun imetysintoulu on loppunu, imetys loppuu sit ku loppuu ja tarpeen mukaan me aletaan ottaa vellii ja kiinteitä sit ku siltä tuntuu.
VAUVAKUUMEESTA oli taas puhetta. Ei helpota täälläkään. Kaveri oli just käyty tokassa ultrassa ja serkun vaimo kovasti odottaa ekaa ultraa ja kaveri oli plussanu juuri pikkukakkosen. Eikä auta sekään että murun mielestä pikkukakkosen yrittämistä ei tarvitsis odotella isomman kämpän tupareihin saakka. Omakotitalo olis kyl koirien ja muksujen kanssa niin kiva juttu, että sitä suuremmalla syyllä joutuu menee töihin. Päiväkoditki on jo katottu valmiiks, en vaan oo saanu viel aikaseks pistää hakemusta. On kyl niin tyhmää tollasta alkaa miettii ku Pätkä on vasta muutaman kuukauden ja mammalomaki vasta puolessa välissä. No mut eipä sen ehkä siellä tarvii kauaa olla, jos sitte olis kotonaki pidempään, tekis vaikka sen kolmosen heti perään. Mä ku tahdon 3 lasta ja muru ainaki 2 nii naurettiinki et onneks mulla on se 1 etumatkaa.
MENKOISTA vielä. On kyl niin outoo ku ennen niitä kiros ja jossain vaiheessa iloitsi siitäki ettei niitä oo vuoteen ollu ja nyt toivoo että alkais jo pian.
Tapaamista täällä odotetaan jo innoissaan ja kaikkia ketkä paikalle pääsee tulemaan. Toivottavasti tulee hieno pikniks ilma, muuten joudutaan sisälle kahvittelemaan ja sitä kerkee kyl talvellaki ihan tarpeeks.
Sertsu ja Pätkä viikon päästä 4kk
Ku muut kaittois vähän kieroon ku menisin hehkuttaa äskeistä vessareissuani.... MUN MENKAT ON ALKANU =D
Tosin nyt tuli ihan teini olo ku pitää mennä äitille ilmottaa että mun menkat on alkanu, saisinko sulta siteen.
Juu, onpas kiva kun on pinossa vilkkaampaa ja enemman lukemista :)
Meilla meni yo sellaisella 6 heraamisella, ja jaettiin vuoroja miehen kanssa, niin ettei vasymys ei ole viela paassyt yllattamaan. No katsotaan sit illalla, kun ma hyydyn klo 8..... En ole koskaan ollut mikaan illanvirkku ja viela vahemman siis nykyaan :)
Vkl:na kaytiin molempina paivina uimassa ja kylla Maya tykkasi. Meilla on sellainen floater, missa voi istua turvallisesti 3kk:sta lahtien. Kovasti tykkaa siina pulikoida ja syoda meritahti lelua. Naurettiin kylla miehen kanssa kun sita niin antaumuksella pureskeli, etta ihan sama ollaanko kotona vai uima-altaassa.
Vaatteista oli myos puhetta. Meilla on siirrytty jo suosiolla 68 cm kokoon, vaikka kyllahan se riippuu siita merkista minka kokoisia ne vaatteet todellisuudessa on.
Mulla edelleen pari kiloa jaljella, mutta masu alkaa nayttaa jo vahan paremmalta. Ei se littea ole, mutta pussi on alkanut pienentya ja edesta nayttaa jo ihan ok:lta vaikka sivusta huomaakin lievaa ' kohoumaa' . Itsella nyt taas ihan positiiviset fiilarit, vaikka lomalla tulikin ahmittua. Salilla kayn sellasen 4 x vko, ja tunnen oloni hyvaksi. Ja se hyvan olon tunne onkin paa-asia.
Tosiaan vuosi sitten ihmeteltiin raskaustesti-plussia... Uskomatonta ettei siita todellakaan ole kuin vuosi. Niin paljon on ehtinyt tapahtua ja elama muuttunut totaalisesti...
Ai niin, ollaan tulossa Suomeen taas elokuun alussa, ja samalla reissulla kaydaan Englannissa. Taas lennetaan...
Hyvaa vkl:a kaikille joilla sellainen on :)
Browniette ja Maya 4kk ja 2 vkoa
[color=plum]Täällä vaan entistä väsyneempi äiti. Nooa vaan edelleen heräilee öisin vähintään puolentoista tunnin välein. Välillä haluu syödä, välillä taas riittää pelkkä pyllyn ja selän taputtelu. Aamusin on ihan ryytynyt olo, onneksi tänäkin aamuna sain nukkuu puol yhteentoista, kun mies oli lasten kanssa sen puoltoista tuntia. Luksusta! Ei kyllä tuo unipätkä juuri väsymykseen helpottanut, taitaa univelkaa olla jo niin paljon kertynyt tässä viikolla.
Ja sitten kaiken lisäksi mun oikeeseen tissiin on tullu joku hämärä vika ;) Sinne jotenkin oudosti pakkautuu maitoa niin, että kainalon puolelta on ihan kivikova ja sitten muualta ihan tyhjä. Vauva ei ees saa imettyy siltä vissiin oikein mitään, kun hermostuu ihan tajuttomasti sillä tissillä. Ja sitten nänniin on vielä tullu sellanen valkonen rakkula, joka on kipee. Yöllä sitten keksin, että viritin Nooan syömään niin päin, että sen jalat oli mun pään suuntaan ja sai sitten jotenkuten imettyy niitä pahkuroita tissistä pois. Pumppaakin oon yrittänyt, mutta aikalailla heikoin tuloksin. Täytyy maanantaina kysyy neuvolassa.
Picniciä täälläkin innolla ootetaan.
-Monkey ja Nooa 4+kk-
[color=plum]Onnittelut [b]NapNapille[/b]!
Ja [b]Seralle[/b] kans! ;) Ite en vielä yhtään kaipaa tätiä vierailulle.
-monkey-
[color=royalblue]Taas uusi päivä ja yksi herätysten täyteinen yö takana. Positiivista on se, että tähän alkaa jo tottua ;)
Sera iloitsi MENKOISTA ja siitä tulikin mieleen, että missäköhän ne omat luuraa? Mulla siis alkoi jo 6 viikkoa synnytyksestä kuukautiset ja parit on ehtiny olla ja kierto aika pitkä ilmeisesti. Kai ne kohta taas tulee, toivottavasti. Ei tekis kyllä mieli tehä vielä uutta plussatestiä, kun siitä edellisestä ei tosiaan ole kuin vuosi aikaa!
Sain poitsun unille ja ennen kaikkea tärkeää tekemistä piti päästä tänne katteleen kuulumisia. Alan olla taas aika hyvin koukussa tähän palstailemiseen. Pitäs alkaa tässä ruokaa miettimään, kun mies tulee töistä parin tunnin päästä.
Mulla ei ole tällähetkellä tietoa omasta PAINOSTA, mutta toiveita on, että olis alkanut taas laskemaan. Vatsalihaksia olen koittanut vahvistaa ja huomasinkin tuossa sitten, että ehkä selkälihaksillekin kannattais jotain tehä... Onhan tuossa vielä melkoinen makkara, mutta oli siinä jo ennen raskauttakin. Nahka on kyllä vielä melkoisen löysän oloista, kai se siitä kiinteytyy.
MONKEY kertoi toisen rinnan pakkautumisesta ja rakkulasta. Mulla on toinen rinta myöskin erilainen kuin toinen ja pakkautuu herkästi juuri kainalon puolelta. En ole onnistunut kainaloimetyksessä tai muissakaan erikoisissa asennoissa, mutta mulla on auttanut kun on imetyksen aikana sivellyt rintaa pakkautuneesta kohdasta. Tällä hetkellä ei kyllä oo ongelmaa liiasta maidosta... Niin ja sellainen valkoinen rakkula tullut joskus rinnanpäähän kun poika imenyt jotenkin erilailla kuin ennen. Hävinnyt kyllä itekseen.
Jos sitä nyt lähtis vähän puuhastelemaan tai vaikkapa syömään mansikoita :)
~cadavera&poju~
Eipä ole paljoa tullut oltua koneella. Ja nyttenkin pikaisesti meijän kuulumiset. Päivät menee tytön kanssa, kun opittiin kääntymään mahalleen niin piti olla kääntelemässä selälleen kun masu väsy. Nyt onneksi helpottaa kun Rea kääntyy jo ite mahalta selälleen :) Eteen päin pitäisi päästä mutta kun jalat ja kädet ei toimi yhtäaikaa!!!
Soseita ollaan syöty jo kaksi viikkoa ja makuja on maisteltu vaikka mitä, perunasta kukkakaaliin. Jälkkäriks on otettu päärynäsosetta ja nyt luumua kun tuo masu on menny niin kovaksi että kakka tulee toisinaan vain itkun kanssa :( tänään ei olla syöty sitten muuta sosetta kuin luumua, jos vaikka helpottas...
En ole käyny lukemassa muita pinoja joten en tiedä hammas tilannetta!!! Meillä Realle puhkesi eka hammas juhannus viikolla ja viikon päästä oli toinen hammas vieressä :) Eka hammas puhkesi ilman suurempia kiukkuja mutta toista hammasta jomotti jo kummasti. Nyt ootellaan ylös hampaita :)
Reissussa ollaan myökin jo käyty, pohjoisessa pyörähdettiin viikon lomalla. Matkaan lähdettiin illalla kahdeksalta kun tyttö söi. nukkui noin puolitoista tuntia. kymmene kieppeitä pidettiin eka syöttö tauko ja jatkettiin matkaa. Yhdentoista jälkeen tyttö vasta nukahti yöunille. Puoli kolmelta yöllä tankattiin Rovaniemellä ja samalla tyttö heräs syömään. Matka meni tosi hyvin. Kotia lähtö iltana tyttö söi soseen yhdeksän maissa ja sen päälle otettiin tissiä ja matka alkoi kymmeneltä. Yhentoista maissa nukahdettiin ja joskus kolmen kieppeitä taas pysähdyttiin syömään. Eli yömatkailusta pitkällä matkalla ei valittamista :)
Lämmintä kesää kaikille :)
Mamma_78 ja Rea 4.5kk
Elikkä,ei olla pahemmin tänne pinoon kirjoteltu neidin kanssa vaikka ollaan lueskeltu melkein päivittäin mitä muille kuuluupi.
Meillä neiti kasvaa kovaa vauhtia,oli 3kk neuvolassa tosiaan 7670g ja 65cm eli myös meillä käytetään kovasti 68 ja 70cm vaatteita,ollaan jo pidemmän aikaa käytelty.
Rintaa syödään pääasiassa,välillä korviketta lisänä.Kokeiltiin myös vellejä tossa ja sosetta illalla kun neuvolassa sanoi että vois iltasin alkaa antaa kun neiti nukkui niin huonosti ja söi usein.No kahtena iltana annoin ja yöt olivat kauheita,hirveä kitinä ja heräily 30min-1tunnin välein.Noh nyt takana yks yö niin että neiti tankkas vaan perinteisellä maidolla niin kappas se vetäs yön yhdellä ruokailulla.Joten jos vanha rytmi tulee nyt takasin niin me todellakin vetkutellaan tota soseiden alottelua ainakin sinne 4kk asti eli reilu 2 viikkoa olis vielä ja uskon että se aika menee ihan hyvin.
MONKEY:Mulla oli samanlaisia pahkuroita rinnassa ja jopa pientä rinta tulehdusta joka ilmeni aina joka yö klo.4:00 ja oli ihan kauheaa.Heti auttoi kun neiti söi rinnasta niin kipu oli pois,eikä kipua ollut koskaan päivällä.No mutta kumminkin sain niitä pahkuroita ja ton kivun pois kun kävin kuumassa suihkussa ja pidin rintoja veden alla ja lypsin niitä käsin.Siten sain maidon ulos sieltä ihme kolosista eikä maito sinne kyllä enää niin pakkautunut etten olisi saanut sitä lypsämällä tai tyttö imemällä pois.
VAUVAKUUMEESTA että meillä ei ainakaan vielä kuumeilla.Mielessä tietty pyörii myös sellanen että esim. miten sitä pärjää sitten ison mahan kanssa kun ei voi vain makoilla ja olla/keskittyä itseen vaan on pikku neiti jota pitää kumminkin hoitaa huolimatta siitä millainen oma olo tuona hetkenä oikein on.Eli meillä on tarkotus tässä vuoden päästä aikalailla yrittää seuraavaa niin että ikäero on aikalailla sen 2vuotta.
Mitäs vielä,meillä tosiaan myös harrastetaan rintaraivareita aikalailla päivisin ja olen sitten sen jälkeen antanut lopun maidon pullosta ja hyvin on mennyt alas.Onneksi ei ainakaan vielä olla alettu raivota yöllä,mutta pitänee koputtaa puuta :D
Tosiaan meillä on täälä menossa ekat nimppari kakuttelut jo,Leeni viettää päiviään ja ens vuonna sitten neiti saa maistella myös mansikka kakkua.Tällä kertaa mä vaikka voin kertoa että ei ole yhtä hyvää kun äitin maito ;) meneeköhän täydestä.
Meillä on muuten myös alettu kiinnostua muiden ruokailusta,kovasti tarkkaillaan mitä teen kun syön.Samaa tarkkailua on myös sillon jos äiti kaunistautuu niin neiti katsoo vieressä niin tarkkaan mitä puuhailen :D
Hyvää loppu viikkoa muille!!
Neiti1 ja Leeni neiti n. 3.5kk
No nyt mullakin on joku hiton paakku rinnassa! Rinnan yläosassa, on kipee ja kova... mitäs hittoa mä tälle teen?!?! Ei lähtenyt imettämällä pois, lämmittelin sitä myös vähän sellaisella jyväpussilla... voihan pylly.
Mulla ei ole menkat vielä alkaneet... koskakohan alkaa... ei niin että ikävä olis, mutta kuitenkin...
... Sillä mies tuossa haluaa myös koneelle...
Me käytiin leffassa, ja Enni yllätti iloisesti syömällä pullosta sillä aikaa! Huippu homma! Jospa sitä tämäkin mamma uskaltautuisi vähän pidemmäksi aikaa jonnee kun pullottelu kerta taas sujuu. Mies taas yllätti vähemmän positiivisesti ehdottamalla leffan jälkeen että hän jäisi seurueen miesten kanssa olusille ja minä lähtisin kotiin imettäämään. Grh. En päästänyt, hah haa...
SERAlle onnea tädin vierailusta! Oon kyllä melkosen kade... ;)
Jotain vielä, mitähän se oli..? Niin niistä pakkautuvista rinnoista. Mulla kans toinen rinta pakkautuu usein, ja on sitten hirveesti toista suurempi. Vähän outoa. Yleensä tyttö saa imettyä sen pakkaantuneenkin tyhjäksi. Jos muu ei auta, kokeilen yleensä sitä kainaloimetystä, ja toimii se lämmin suihkukin. Sauna on myöskin aika varma tapa saada rinnat tyhjiksi - alkavat yleensä suihkuttamaan vaikkeivät kauhean täynnä olisikaan. Vähänkö noloa...
Jep, vaan nyt nukkumaan. Kohta toi neiti herää kuitenkin syömään. Viime yönä taas 7 syöttöä ja herätys 5.30. Jee. Huomenna on miehen vuoro herätä...
Suhni
Mieki ajattelin tulla pinoutumaan, piiiiitkästä aikaa, joskus aiemmin yritin, mutta ei oikein onnistunu, ku esikko jottain oli vailla..
Odotuspuolella pinoilin hieman useammin, mutta josko mie saisin tässä vähän kunnostauduttua, sillon tällön oon sähköposti listalla näpytelly.
JOtenkin vain tuntuu nuo lapsoset kaiken ajan vievän, ja sillon ku Miro (mun vanhempi poika) on tarhassa, haluaa vaan levätä, Roni kun on hieman helpompi tapaus, kun haluaa vaan kölliä ja nukkua :)
VAUVAKUUMEESTA, semmonen aika ajoin nostaa päätänsä, kaupungilla kaiholla katselen isomahaisia (=lue vauvamahoja) ja sitten niitä pieniä kääröjä, tuskin kuukauden vanhoja vaaveleita. Ei siitä oo kauaakaan ku meidän nyytit oli ihan pikkurikkisiä, ja nyt on jo isoja jässiköitä, niisk. Toisinaan sitten taas tuntuu että näissä kahessa on kyllä ihan tarpeeksi työmaata :) Noh, mutta mitään ei oo lyöty lukkoon, tulevaisuus näyttää vieläkö se pikku kolmonen meille tulleepi. ;)
MEillä mennään vielä ihan täysimetyksellä ja sen verran hyvin tuntuupi poitsu kasvavan,että tuskin on kiirettä soseita aloittaa. 4kk neuvolassa ukko oli 8040g ja 64,5cm. Paitsi nytten ku on hampaita ihan kaksinkappalein alaleuassa ja jos kauhiasti meinaa minun titsejä puruleluina käyttää ni loppuu kyllä imetys lyhyeen, pari kertaa on napannu kiinni, ja vitsit että sattuu.
PULLOSTA meillä syödään melkeen ihan yhtä suurella intohimolla ku titsistäkin, ei mitään väliä, sinänsä kiva, että toisinaan voi vähän vaihtaa vapaalle. Yhenkerran, tossa pari viikkoa sitten kävinkin vähän haistelemassa yötuulia kaverinikanssa, ja olipa vain kivaa.
Päivisin Roni syö 1,5-3 tunnin välein, yöllä sitten 1-3 kertaa. Yleensä illalla menee siinä 20.30-21.00 paapimaan ja herää eka syönnille 01.30-03.30 ja sitte jos syö jo joskus puol kahenmaissa ni heräilee n. 03.30 syömään tai 04.30 ja sitte aamusta puolseiskan aikaan. Ylös noustaan kasin paikkeilla kun Miro tulee herättämään.
Mitähän vielä oli..Ainaki piti Seralle toivotella onnea punaisenkuun alkamisesta. :)
Nyt mie kuiten taian lopetella tältä erää, jää palstatilaa vielä muillekkin ja mun naputukset ehkä löytää perillekki, eikä katoa bittitaivaaseen, kuten kävi mun synnytyskertomukselle aikoinaan kun sitä yritin kanssanne jakaa ;)
-mie ja poitsut
[color=tomato]takana. Nooa nukkui oikein hienosti viime yön, heräsi syömään vaan kaksi kertaa, mutta sitten mulle yöohjelmaa järjestikin siskoni koira, joka oli meillä yöhoidossa. Yöllä heräsin siihen, että koira järsii jotain. Pimeässä sitten kaivoin sen suusta sellaseksi puruluuksi luulemani luun, mutta järkytys olikin melkoinen, kun käteen tuli jotain limaista, luista kamaa. Äkkiä pistin valot päälle ja koirahan oli oksentanut jotain luusilppua miehen peitolle ja sitä siinä sitten söi *YÖK!* Ei muuta kuin siivoamaan kahden aikaan yöllä, kun olisin kerrankin saanut nukkua. Siivouksen jälkeen kömmin sänkyyn ja nostin peittoani, niin mikäs se siellä olikaan muu kuin kanansiiven roippeet. *ARGH!* Kiva juttu, kun koiralla oli just hoitopäivänä luupäivä.
Se mun tissiongelma olikin ilmeisesti tiehyttukos ja se valkoinen kokkare piimäkokkare. Luin imetystukilistan sivuilta. Kainaloimetyksellä sain aikalailla tyhjäksi paakut ja sitten se valkoinen näppylä piti saada pois, että menee tukos ohi. Ja kun sen hankasin pois, niin ei oo sen jälkeen enää ollu paakkuja. Saattaa kuulemma kehittyä rintatulehdukseksi, jos ei saa tyhjenemään. Mulla pakkaantuu juuri se ei niin pojalle mieleinen tissi, vaikka siitä vuorollaan imetänkin. Ja toinen rinta mullakin paljon isompi, jos molemmat täynnä.
Tänään meillä miehen siskon lapsen ristiäiset ja sinne pitäs täältä lähtee. Mielelläni lähtisin vaikka heti, kun tuntuu, että hulluksi tulee kun on kaks lasta ja kaks koiraa, toinen 2kk, toinen 6kk. Voitte vaan kuvitella vauhdin määrää... Nyt oon toisen kanssa täällä tietokonehuoneessa, etteivät ihan koko aikaa nujua keskenään. Ja mies vielä jostain kiukkunen kuin ampiainen, eikä voi syytä sanoa. ÄRSYTTÄVÄÄ!
Mutta nyt pyykinpesuun!
-Monkey-
ja pienet kirjaimet.
on näemmä muillakin yöunet hakusessa vauvoilla. meilläkin alkoi yökukkumiset uudestaan viikko sitten. eka ajattelin sen olevan nälkää mutta poika oppikin sitten kääntymään maanantaina ja sitten on yölläkin pitäny sählätä vatsalleen ja mun pitää tietty hetken päästä kääntää takas selälleen kun joel ei itse vielä niin päin osaa. huoh! tätä väsymystä taas : ( viimeyönäkin ainakin 5 kertaa käänsin ja kerran syötin eli monta herätystä mahtui 10een tuntiin.
kerkis jo niin hyvin tottuun kunnon yöuniin kun siitä saakka kun joel oli 6 viikkoinen hän alkoi nukkua 10-12 tuntia yössä yhdellä syötöllä. tämä yökukkuminen taitaa olla monen noin 4 kk ikäisen ongelma ja monella siihen syy taitaa olla nuo kääntymisen taidot?
ihmettelen kuinka nopsaan se kääntyminen sitten tapahtuikin..viimeviikolla juuri täällä kerroin ettei pojalla edes yritystä kääntyä ja sitten yhtäkkiä sunnuntai iltana alkoi mieletön punkeaminen joka maanantaina johti kääntymiseen. poikaa hymyilyttää aina kun kääntyy. on ilmeisesti mielissään uudesta taidostaan. sen myötä on alkanut viihtyä myös vatsallaan pidempiä aikoja.
joelilla on käytössä nyt 68 cm vaatteita. ainakin bodyt. housuissa saattaa jotkut 62 cm mahtua vielä. pituuttahan herralla oli 4 kk neuvolassa 64,5 cm. ja viikon päästä poika täyttää jo 5 kk!!!!! hui kun aika rientää.
meillä myös isäntä jää huomisesta kesälomalle. ihanaa saada vähän helpotusta tähän arkeen. sunnuntaina sitten lähetään mökille 4 yöks jos keliä on.
mun paino ei viimeseen kuukauteen oo tippunu lainkaan mutta empä oo niin innokkaasti jaksanu kuumilla keleillä liikkua. já syötyäkin on tullu jätkiä ja grillimakkaraa. 5 kg silloin keväällä sain suht helpolla tiputettua ja nyt näitten lomailujen jälkeen alotan laihiksen uudestaan. se -10 kg on edelleen tavote ens kesäksi.
nyt pitänee lähteä nukuttaan pikkumiestä ulos ja isommat mukelot mukaan puistoon. moimoi taas! ja kiva kun oli paljon luettavaa pitkästä aikaa.