16 v yökylään, soittaisitko vanhemmille?
Lukio alkoi, uusia kavereita tuli heti. Asumme kaukana lukipaikkakunnalta. Bussivuorojen vuoksi koululta pitää lähteä heti 16 aikoihin. Nyt poikaa on jo pyydetty uudelle luokkakaverille kylään. Käytännössä pitäisi jäädä yöksi.
Jos tälläinen kyläily toteutuu, niin oletetaanko että asiasta soitetaan tai viestitellään vanhempien välillä? Vai onko se supernoloa?
Kommentit (50)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi herranen aika, monet 16-vuotiaat muuttavat jo kotoa pois, tai reissaavat pitkin maailmaa kavereiden kanssa.
Itsekin olen käynyt tuon ikäisenä Interraililla kaverin kanssa kahdestaan.
16 vuotiaita on niin erilaisia. Pois muuttavat ja reissaavat taitavat olla pirun paljon tunnollisempia kuin ne, joista luetaan maanantaisin lehdistä.
Moni 16 vuotias myös valehtelee. vetää kännit, ajelee autolla ja tappaa kavereitaan.
Luulisi vanhempien tuntevan lapsensa niin hyvin, että tietävät kumpaan kategoriaan nämä kuuluvat.
Se 16 v. ei kuitenkaan vielää tunne uusia kavereitaan kovin hyvin, lukiota on ollut keskimäärin 8 päivää.
Vierailija kirjoitti:
Moni 16v asuu yksin eikä tdellakaan vanhemmat tiedä, missä yökyläilee. Joku raja tähän paapomiseen.
No, moni ja moni... Kyllä 16-vuotiaista vähemmistö asuu yksin. Sitten on niitä, jotka asuvat opintojensa vuoksi toisella paikkakunnalla, mutta he ovat siellä vain kouluviikot, ja yöpyvät asuntolassa, jossa vapaa-ajan viettoa valvotaan.
Vierailija kirjoitti:
Meillä aikanaan 16-vuotias poika kysyi saako tuoda uuden tyttöystävän käymään. Tietysti myönnyimme. Vasta kun tyttö tuli, kävi ilmi että hän asui 100 km päässä ja oli omien vanhempiensa kanssa sopinut jäävänsä yöksi. No, tyttö sai toki jäädä sitten yöksi, eihän häntä yön selkäänkään voinut laittaa, mutta olisin kyllä halunnut tietää etukäteen. Jos ei muuten niin haluaisin osata varata tarpeeksi ruokaa vierastakin varten yms. Tuolloin oltiin onneksi käyty just kaupassa, joten ei tullut siinä ongelmia mutta eipä nuoret itse olleet tällaisia asioita edes ajatelleet, kun yökyläilyjä suunnittelivat. Tämän jälkeen sitten olin yhteydessä tytön vanhempiin ja jatkossa huolehdimme myös keskenämme siitä, että tieto nuorten yökyläilyistä kulkee kunnolla.
Taisi olla nuorilla hieman eri asiat mielessä kuin ruoan riittävyys :D
Eipä asia selvinnyt av:n kautta. Toisten mielestä ei todellakaan pidä olla yhteydessä luokkakaverin vanhempiin, toisten mielestä ehdottomasti.
Onneksi asia selvisi ihan vanhanaikaisen kommunikaation kautta. Pohdin tätä asiaa pojan kanssa. Hän puhui siitä tälle luokkakaverilleen (pelaavat juuri netissä). Ja luokkakaveri kysyi vanhemmiltaan. On kuulemma erittäin ok, että soitellaan.
Ap
Mksi aloitus on saanut niin paljon alapeukkuja? Ihan oleellinen kysymys ja vastaus ei mitenkään ilmiselvä vastausten perusteella.
Vastaavassa tilanteessa viestittelisin ja soittelisin itse lapsen kanssa. Ja juttelusin myös etukäteen lapsen kanssa. Mulla on 100% luotto omiin teineihin. Aina vastaa, tiedän, missä menee ja vastauksista näkee, että on esimerkiksi selvin päin jne. Kun tarkoitus on kasvattaa lapsi, joka tekee fiksuja valibtoja ihan itse eikä aikuisten vahtimana. En siis hoida asioita aikuisten kesken lapsen yläpuolelta vaan lapsen kanssa. Kunnioitan häntä ja minusta 16v on sellainen millainen tulee olemaan 18v.
Vanhemman lapsen kohdalla en olisi soittanut. Hän oli rajansa tunteva, harkitseva ja rauhallinen lapsi, joka ei välittänyt sosiaalisista paineista.
Nuoremman lapsen kohdalla soittelin ja varmistin taustat, sillä hän oli tuolloin kapinahenkinen teini, joka helposti lähti tyhmyyksiin mukaan porukassa. Kaikki piti oppia oman kantapään kautta, ja hän yritti aina parhaansa kiertää sääntöjä/valvontaa.
Lapsikohtaista sanoisin. En usko, että varmistaminen olisi pahitteeksi.
Täällä lukiolaisen äiti hei! Koska ovat uusia tuttavia, niin kyllä ottaisin yhteyttä vanhempiin ja asia sovittaisiin. Mikäli tuttuja, niin siltikin kuittaisin asian. He ovat jo isoja, mutta silti meidän lapsiamme ja voivathan he keksiä vaikka mitä. Ei mene enää kauaa ettei tarvitse kysellä perään. Vielä pitää.
Vierailija kirjoitti:
Onko kaveri kenties tyttö ja äiti nyt pohtii, josko siellä harrastetaan vaikka seksiä, hui kauheeta!
Tai vielä pahempaa, poika.
Osalle vanhemmista on ihan ok, että teinille tulee kaverit yöksi, kun he itse ovat mökillä.