Onko sinulla sisäinen ääni?
Jope Ruonansuun "Sivupersoona" on hieno tyyppi:
Tosiaan, normaali Jope puhuu asialliset jutut. Mutta lisäksi Jopen pään sisällä on hänen sisäinen äänensä joka kertoo Jopelle törkeyksiä. Normaali ihminen ei niitä törkeyksiä ääneen sanoisi, mutta Jope sanoo ne ääneen, sivuun, tai siis vähän niinkuin Jopen Sivupersoona sanoo ne ääneen.
Mutta siis: joillain ihmisillä on sisäinen ääni, joillain ei ole. ONKO SINULLA?
Kommentit (46)
On mulla, ainakin kolme. Suosikkini on ns. tsemppari ja lohduttaja, ”äiti jota mulla ei koskaan ollut”. Inhokkini on haukkuja ja mollaaja ”äiti joka mulla oli, plus muutamat muut elämäni ihmiset”. Sitten on sellainen avuton ja lohduton poikanen, ”lapsi-minäni”. Välillä on myös joku sellainen vähän rasavilli hulluttelija, joka toisinaan möläyttää suullani yllättäen jonkun tsoukin tai tekee pienen jekun, itsekin sitä välillä hämmästyn, saati muut.
Näiden kanssa tässä sitten mennään, haetaan jonkinlaista sopusointua.
Kyllä, mutta se tulee hampaaseen asennetusta implantista, joten se ei oikeastaan ole minun ääni.
Juu, mulla on järjen ääni, kutsun sitä kirjastonhoitajaksi. Kun olen esim. masentunut tai suutun jostain pikkuharmista, niin järjen ääni sanoo; "ota nyt ihan iisisti, mieti, ei sitä nyt heti tarvitse hoitaa, keitä vaikka kahvit ja rentoudu alkuun"
Minulla on Hunni Attila -niminen sivupersoona joka käskee ja vaatii tuhoamaan kaiken. Joudun sitä lääkitsemään isoilla annoksilla että voimme lähteä edes iltakävelylle.
CHARLIE FREAK: Q, TRUMP AND THE FUTURE - RAY OF HOPE AND INSPIRATION
Mitään sisäistä ääntä ei ole olemassa. Oletko skitsofreeninen vai muuten vain psykoosissa? Tai kenties vain villi mielikuvitus?
Kaikilla on sisäinen ääni, harva vaan sitä kuuntelee.
En minä tiedä mikä on normaalia, mutta kyllä minun päässä koko ajan joku puhe käy.
Onhan minulla, mutta emme ole olleet puheväleissä vuosikausiin. Mykkäkoulu päällä nyttenkin.
Mun päässä soi vaan musiikkia tai sit ajattelen jotakin elokuvaa tai sarjaa
Kyllä minulla hälytys-kellot soi päässä tarvittaessa. Luulen että jokaisella se on. Me ihmiset tulkitaan maailmaa erilailla ja ihmiset kehittyy eri tahtiin. Toiset ovat vain sisäisesti sokeita, kuin toiset.
Noh, keskustelen itseni kanssa joskus silloin tällöin mielessäni. Itse on ihan järkityyppi, nuorempana tosin hieman peppitkätossumainen rajojen koettelija.
Sisäinen ääni huutaa nytkin päihteitä. Huoh pakko kestää maanantaihin saakka.
Jos on niin saa aika harvoin suunvuoroa jatkuvalta omalta ajatuskelaltani.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minulla hälytys-kellot soi päässä tarvittaessa. Luulen että jokaisella se on. Me ihmiset tulkitaan maailmaa erilailla ja ihmiset kehittyy eri tahtiin. Toiset ovat vain sisäisesti sokeita, kuin toiset.
Siis täh?
Sisäinen ääni ei ole mikään hälytyskello. Eikä sitä kaikilla ole.
Sisäinen ääni on erityisen voimistunut sosiaalinen intuitio. Eli ei oikeastaan "sisäinen" juttu vaan ihan vain "sosiaalinen" juttu. Siis ikäänkuin voimistunut ensivaikutelma muista ihmisistä tai tilanteista. Mutta ensivaikutelmamme voi usein olla väärä, joten sen sisäisen äänen perusteella ei vielä kannata tehdä minkäänlaisia pysyviä johtopäätöksiä. Vaikutelmaamme ei kannata uskoa, koska sehän ei välttämättä perustu minkäänlaiseen logiikkaan eikä faktoihin eikä tosimaailmaan, vaan se saattaa olla lähtöisin enimmäkseen omista tunteistamme tai mistä hyvänsä häiriöstä/epävarmuudesta/pelosta tms sisällämme.
Monilla introverteilla yms ei ole sisäistä ääntä, koska he alunperinkään eivät tulkitse sosiaalisia tilanteita tunteidensa mukaisesti vaan loogisesti. Jos hitaasti loogisin työkaluin toimit kaikissa sosiaalisissa tilanteissa niin et tarvitse apuvälineeksesi nopeaa intuitiota.
Intuition heikkous on että se on usein väärässä. Intuition vahvuus on että se on nopea. Selkäytimestä tuleva tunne on nopeampi kuin aivoista tuleva järki.
No eikö kaikki ajattele itsekseen ja puhu mielessään? Totta kai mullakin on sisäinen ääni, se on ihan mun omani. Paitsi ehkä toisinaan mua tyynnyttelee puhe, joka kuulostaa joltain ihanan lohduttavalta ääneltä, joka muistuttaa jonkun rakkaan ihmisen puhetapaa. Omia ajatuksia ne silti on. En ymmärrä miten jollain muka ei olisi sisäistä puhetta, mitä sellaisilla sitten päässä liikkuu?
Vierailija kirjoitti:
Viisaimmat sen pyrkivät vaimentamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viisaimmat sen pyrkivät vaimentamaan.
Riippuu sisällöstä. Sisäinen ääneni on usein fiksu, joten viisaana hyödynnän tätä.
Aina kun tarpeeksi ketuttaa niin aivoissa kuuluu "kettu! kettu! kettu! kettu!" mutta ääneen en sitä aina huuda.