Onko sinulla sisäinen ääni?
Jope Ruonansuun "Sivupersoona" on hieno tyyppi:
Tosiaan, normaali Jope puhuu asialliset jutut. Mutta lisäksi Jopen pään sisällä on hänen sisäinen äänensä joka kertoo Jopelle törkeyksiä. Normaali ihminen ei niitä törkeyksiä ääneen sanoisi, mutta Jope sanoo ne ääneen, sivuun, tai siis vähän niinkuin Jopen Sivupersoona sanoo ne ääneen.
Mutta siis: joillain ihmisillä on sisäinen ääni, joillain ei ole. ONKO SINULLA?
Kommentit (46)
Vierailija kirjoitti:
Te kaikki siis kuulette ääniä? Ihan oikean äänen joka puhuu?
Luojan kiitos, En!
On. Se ääni huusi minulle tänään, älä mene ostamaan lisää kaljaa. Jääkaapissa olevat kaksi riittävät hyvin.
https://www.moniaaniset.fi/materiaalit/sisainen-aani-opas/
Tuolta opas ääniä kuuleville. Onneksi en itse lukeudu niihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minulla hälytys-kellot soi päässä tarvittaessa. Luulen että jokaisella se on. Me ihmiset tulkitaan maailmaa erilailla ja ihmiset kehittyy eri tahtiin. Toiset ovat vain sisäisesti sokeita, kuin toiset.
Siis täh?
Sisäinen ääni ei ole mikään hälytyskello. Eikä sitä kaikilla ole.
Sisäinen ääni on erityisen voimistunut sosiaalinen intuitio. Eli ei oikeastaan "sisäinen" juttu vaan ihan vain "sosiaalinen" juttu. Siis ikäänkuin voimistunut ensivaikutelma muista ihmisistä tai tilanteista. Mutta ensivaikutelmamme voi usein olla väärä, joten sen sisäisen äänen perusteella ei vielä kannata tehdä minkäänlaisia pysyviä johtopäätöksiä. Vaikutelmaamme ei kannata uskoa, koska sehän ei välttämättä perustu minkäänlaiseen logiikkaan eikä faktoihin eikä tosimaailmaan, vaan se saattaa olla lähtöisin enimmäkseen omista tunteistamme tai mistä hyvänsä häiriöstä/epävarmuudesta/pelosta tms sisällämme.
Monilla introverteilla yms ei ole sisäistä ääntä, koska he alunperinkään eivät tulkitse sosiaalisia tilanteita tunteidensa mukaisesti vaan loogisesti. Jos hitaasti loogisin työkaluin toimit kaikissa sosiaalisissa tilanteissa niin et tarvitse apuvälineeksesi nopeaa intuitiota.
Intuition heikkous on että se on usein väärässä. Intuition vahvuus on että se on nopea. Selkäytimestä tuleva tunne on nopeampi kuin aivoista tuleva järki.
Ei pidä paikkaansa, ettei introverteilla ole sisäistä ääntä tai intuitiota. Taas on ilmeisesti jonkin hömppäartikkelin perusteella ymmärretty väärin, mitä tarkoittaa, jos joku on introvertti. Itse olen introvertti, ja sisäinen ääni varoitti esim. eräästä henkilöstä. Myöhemmin tämä henkilö syyllistyi henkirikokseen.
Sijoittamisessa intuition pohjalta tehdyt ostot ovat tuottaneet miltei paremmin kuin järkiperusteiset.
Ekstrovertit ilmeisesti luulevat, että introverttien päässä ei liiku oikein mitään, koska emme ole jatkuvasti suuna päänä sosiaalisissa tilanteissa. Väittäisin kyllä, että vaistoamme toisten tunnetilat paremmin kuin ekstrovertit, koska kuuntelemme enemmän kuin puhumme.
Karseeta onneks mulla ei ole tuollaista tai en tiiä onneks.