Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi telkkaria aina paheksutaan? Sehän on tosi hyvä ahdistuksen poistaja

Vierailija
22.08.2020 |

Kaikkein pahinta on kun yksinäinen ihminen on yksin kotonaan ilman mitään virikettä esim. viikonlopun. Esim masentunut ei välttämättä jaksa viikonloppuna tehdä muuta kuin rentoutua ja levätä kotona. Siihen vielä täysi hiljaisuus, yksinäisyys ja virikkeettömyys päälle, niin hullujenhuone jo kutsuu. Yksinäiselle edes se TV on kullanarvoinen yksinäisyyden poistoväline. Tulee paljon turvallisempi ja normaalimpi olo. Täysin tyhjennetty pää ei kauaa tyhjänä pysy vaan sinne tulee pahat ja ahdistavat ajatukset. Ties kuinka moni itsemurhakin johtuu vain telkun puutteesta...

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
22.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on yksinäinen, kannattais ratkaista se yksinäisyys eikä lääkitä ongelmaa väliaikaisratkaisuilla.

Toki telkkaria voi katsella mutta isojen ongelmien ratkaiseminen tolla tyylillä...

Vierailija
2/21 |
22.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Multa televisio ei poista ahdistusta. Enemmän ahdistun siitä, kun esim äitini pitää televisiota koko ajan päällä, vaikkei sieltä tulisi mitään katsottavaa. Selailee vaan kanavia, mikä olisi vähiten tylsä ohjelma. Luulisin, että tuo jatkuva stimulointi ahdistaisi enemmän.

Itse olen elänyt 10 v ilman telkkaria. Elokuvia katselen läppäriltä, mutta mitään sarjoja en seuraa. Sen sijaan ulkoilen, luen, maalaan, piirrän ja kuuntelen musiikkia. Olin puoli vuotta ilman nettiäkin ja se oli ihanaa aikaa. Sen jälkeen, kun älypuhelimeni hajosi, ostin tavallisen puhelimen tilalle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
22.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sitä kukaan muu paheksu kuin nirppanokkainen itseään täynnä oleva ihminen, joka pitää vain ja ainoastaan omia juttujaan oikeina tapoina elää ja olla. Heidän sanomisillaan ja "tutkimuksilla" ei ole siis mitään virkaa, sillä ne keskittyvät vain paheksuntaan. Joillekin elämä on suoraviivaista ja sävyjä ei ole.

Jokainen tekee siis tässäkin asiassa niin kuin parhaaksi katsoo ja ei välitä kaikkien höpötyksistä.

Vierailija
4/21 |
22.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Multa televisio ei poista ahdistusta. Enemmän ahdistun siitä, kun esim äitini pitää televisiota koko ajan päällä, vaikkei sieltä tulisi mitään katsottavaa. Selailee vaan kanavia, mikä olisi vähiten tylsä ohjelma. Luulisin, että tuo jatkuva stimulointi ahdistaisi enemmän.

Itse olen elänyt 10 v ilman telkkaria. Elokuvia katselen läppäriltä, mutta mitään sarjoja en seuraa. Sen sijaan ulkoilen, luen, maalaan, piirrän ja kuuntelen musiikkia. Olin puoli vuotta ilman nettiäkin ja se oli ihanaa aikaa. Sen jälkeen, kun älypuhelimeni hajosi, ostin tavallisen puhelimen tilalle.

Sinä kuulostaakin sellaiselta perhoselta, että onneksi emme tunne.

Vierailija
5/21 |
22.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on ihan totta. Paljonhan sieltä 📺tulee huonoa, kuten Elämäni biisi, mutta myös paljon hyvää.

Sitten voi mennä ulos, kun on sitä aikansa tuijottanut😁

Vierailija
6/21 |
22.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ainakin rakastan telkkaria ja katson loppu ikäni. Paljon tulee hyviä ohjelmia. Ihmisestä ei tule tippaakaan parempi ihminen jos ei telkkaa omista,itse he luulevat olevansa.

Vierailija
7/21 |
22.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksinäisyyttä ei voi terapoida pois.

Vierailija
8/21 |
22.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai vaan tuosta Elämäni biisi ohjelmasta tule toista kautta😖

Vierailija
9/21 |
22.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö sitä masennusta pitäisi käsitellä? sen sijaan, että siirtää käsittelyä taas päivällä tv:n avulla.

Vierailija
10/21 |
22.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan totta. Tuossa oli Treella Elisan kaapelit poikki yhden vuorokauden ja se oli kauheaa, makasin vain pimenevässä illassa kuulokkeet päällä ja tunsin valtavaa yksinäisyyttä. Television on tosiaan hyvä, tulee normaalimpi olo ja kuin olisi muiden kanssa yhteydessä yhteisten uutisten kautta.

Vierailija
11/21 |
22.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole vuosikausiin kuullut kenenkään paheksuvan televisiota. Sen on korvannut netin paheksuminen, ja kyllä kai netin aiheuttamat neurologiset haittavaikutukset ovatkin paljon pahempia kuin tv:n vaikutukset.

Vierailija
12/21 |
22.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan telkkari demokraattinen väline, niin kuin Dennis Potter sanoi.

Vierailija
13/21 |
22.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään illalla tulee loistava 8 1/2. Mieluummin sitä jonkun kanssa katsoisi, mutta parempihan se on yksikseen katsella kun seiniä tuijotella ja netissä sekoilla.

Vierailija
14/21 |
22.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö sitä masennusta pitäisi käsitellä? sen sijaan, että siirtää käsittelyä taas päivällä tv:n avulla.

Ja siitäkö se paranee.

Terapiaohje: syö hyvin, nuku hyvin, tee asioita joista tulee hyvä mieli.

Eli tekoja, ei keskustelua.

Vierailija
15/21 |
22.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskustelun ei yhden tyypin kanssa; paljon parempi olisi ollut sekin aika käyttää tv.n katseluun.

Tv ohjelmista saa olla mitä mieltä tahansa, jee.

Vierailija
16/21 |
22.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ahdistuneimmillani olen nukkunut töllö päällä, rentoutti kuulla ihmisääniä.

Mutta jos johonkin vaivaan tarvitaan noin järeää hoitoa, niin voi tuo lääke silti lievempään vaivaan olla pelkkä myrkky.

Vierailija
17/21 |
22.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä ainakin rakastan telkkaria ja katson loppu ikäni. Paljon tulee hyviä ohjelmia. Ihmisestä ei tule tippaakaan parempi ihminen jos ei telkkaa omista,itse he luulevat olevansa.

Kuulostat äidiltäni. Nyt on kusessa kun ikää on tullut, hänen näkönsä ja terveytensä on huonontunut radikaalisti siksi, että hän on maannut puoli vuosisataa töllön edessä kun olisi pitänyt hoitaa kuntoaan, terveyttään ja elää. Vaskulaarinen dementia, näköhermot paskana, alkoholikin on tehnyt osansa.

Vielä yrittää tihrustaa töllöä sen vähän minkä selvän saa, ja aika surkeaa on jos loppukin näkö menee. Sitä kiihkeämmin yrittää halata töllöään ja luulee, että maailma tahallaan estää häntä näkemästä sitä kunnolla, poliitikot sotkevat lähetyssignaalia ja levittävät jotain sumua huoneeseen. Räyhää, kun tulee niin paskaa ohjelmaa, kun käsittää väärin eikä saa selvää. 

Mitä jos lakkaisit olemasta noin aggressiivisesti puolustuskannalla ja alkaisit huolehtia todellisistakin tarpeistasi. Katso sitten töllöä kun ne on hoidettu.

Vierailija
18/21 |
22.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei meillä E-Suomessa koskaan paheksuttu mitään telkkareita. Ainoa mitä koskaan törmännyt on nykyään netissä. Se alkoi joskus silloin kun telkkarin ulkoinen muoto muuttui. Silloin alkoi netissä esiintyä näitä snobeja tai antisnobeja tai jotain outoja raivoajia jotka räyhäävät "taulu"-TV:istä. Etenkin muiden ihmisten. Mitä ei kyllä pysty käsittämään mitenkään. Ihmiset ovat joskus todella omituisia.

Niin kuin sekin jotka ylvästelevät "kun ÄLYkännykkäni hajosi, ostin tavallisen".

Älykännykkä on ihan tavallinen, se perusnormaali ja tavallinen. Se vanhanaikainen ei ole enää.

Nyt on 2020 eikä 1980. On myös aivan normaalia lukea tai katsoa uutisia tai muuta katsottavaa viihdettä laitteelta jossa on netti telkun tai radion tai lehden sijasta. On aivan normaalia olla ostamatta uusia stereoita vanhojen rikkoutuessa tai Cd-levyjä enää ja kuunnella uusi ja moni vanhakin musiikki Spotifystä. On aivan normaalia olla Spotify luurissa, tabletissa tai läppärillä. Kuunnella musiikkia arjen keskellä kuulokkeilla kotona, ulkona, töissä, työmatkoilla, bussipysäkillä, bussissa, junassa, kaupan jonossa, autossa, sairaalassa, terveyskeskuksessa tai lenkillä. On aivan normaalia olla digilehden tilaus. On jo aivan normaalia lukea kirjoja e-kirjoina tai käyttää audiokirjaa eri välineillä ja sovelluksilla joita on pino. Niissä ei ole mitään epänormaalia. Aika kuluu ja asiat uudistuvat ja niistä tulee jokapäiväistä normaalia. Hevoskärryilläkään ei enää kuljeta maalta kaupunkiin kuljettamaan torille tavaraa tai torille ostoksille tai kylään. Nyt mennään ostoksille jollain muulla ja tavarat kuljevat rekoilla jne. Hevosella saa liikkua, mutta arjessa arjen asioita niillä ei täällä näillä kolkilla enää hoideta. Niistä on tullut harrastus ja hupi. Osa kulttuuria edelleen mutta aivan eri tavalla. Puhelin on nykyään muuttanut muotoaan ja sisältöään. Teemme sillä monipuolisesti suuren valikoiman asioita ostosten teosta ja postilähetysten seurannasta laskujen ja sairaala-aikojen vastaanottamisesta maksamiseen, eläke- tai muun hakemuksen teosta päätösten vastaanottoon, veroasioiden hoitoon, viihteeseen, verkottautumiseen ja kommunikointiin. Maailma ei ole pysähtynyt siihen mitä se oli kun olimme nuoria.

Vierailija
19/21 |
22.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sä oletkin sit selvästi enemmän jaksava, tekevä ihminen ja saat virikkeen muualta. :) Mut ne jotka ei jaksa tarvii muuta virikettä ja "pään täytettä" ja ohjelmaa päivään, telkku on siihen ihan hyvä, toki parempiakin on mutta kyllä se telkkukin on monesti ihan hyvä jos on puhti pois.

Vierailija
20/21 |
22.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aivan totta. Tuossa oli Treella Elisan kaapelit poikki yhden vuorokauden ja se oli kauheaa, makasin vain pimenevässä illassa kuulokkeet päällä ja tunsin valtavaa yksinäisyyttä. Television on tosiaan hyvä, tulee normaalimpi olo ja kuin olisi muiden kanssa yhteydessä yhteisten uutisten kautta.

Näin juuri, televisio luo yhteyttä ja yhteisöllisyyttä.