Kuinka usein olit itse lapsena flunssassa?
Tuntuu että lasten sairastaminen on lisääntynyt hurjasti. Itse olin esim. koko ala-asteen aikana ehkä kerran vuodessa pois koulusta flunssan vuoksi. Omat lapset ei ollenkan pahimmasta päästä (yläasteikäinen elämässään 2 antibioottikuuria, ala-asteella oleva 3-4). Heilläkin kuitenkin nuhia ja ehkä 3-4 kertaa vuodessa flunssapoissaoloja. Kaverinsa tuntuvat sairastavan vielä paljon enemmän.
Kommentit (8)
varmaan kerran pari tuli vuodessa sairastettua flunssa/mahatauti.
Kerran vuodessa jopa harvemminkin.
En ole aikuisenakaan kovin sairastelevaa tyyppiä. Liittyyköhän jotenkin geeneihin tms...
Muistinvarainen tieto ei ole luotettavaa.
Ehkä pari kertaa vuodessa, syksyllä ja keväällä kun ilmat muuttuu. Se on vieläkin niin, ja lapset ei sairasta yhtään enenpää kuin minäkään aikoinaan, nuorimmat eivät ole päiväkodissa. Tytär sairasti pari vuotta, mutta syy selvisi sitten että koulurakennus oli homeessa, se rakennus purettiin ja oppilaat pääsivät eri paikkaan, ja sairastelut loppuivat. Minä olin jo käyttänyt lasta lääkärissä, eikä ollut mitään tietoa että koululla valuu vesi tasakatosta läpi, ja ainoa asia mitä tehtiin oli se, että talonmies toi sangon alle, vähän oli katkera olo.
Meidän lapset ovat sairastaneet paljon (tosin lastenlääkäri totesi, että pienillä 10 nuhatautia vuodessa on aivan normaali määrä). Lapset ovat valitettavasti perineet ahtaat korvatorven rakenteet, joten antibioottikuureja on mennyt paljon (tiheästi toistuvia korvatulehduksia putkitukseen saakka). Myös lasten isä, mieheni, on ollut korvakierteinen pienenä.
Itse olen sairastanut lapsena myös paljon, ollut sairaalassa usein ja edelleen kärsin usein kurkkukivusta ja oloni on kroonisesti tukkoinen. Sen sijaan veljeni ja siskoni ovat olleet lapsena hyvin terveitä ja heidän lapsensakaan eivät ole sairastaneet kuin pari flunssaa ja vatsataudin.
Tuntuu uskomattomalta, sillä olemme hyvin samankaltaisia puhtauden/siisteyden jne suhteen. Geenit vaikuttavat todella paljon!
Eipä tullut mieleen kysyä miehen sairaushistoriaa kun häneen rakastuin ;)
Mä olin varmaan kerran kuussa kipeenä.Mutsikin sanoi että siskon kanssa oltiin vauvanakin kerran kuussa kipeitä,tiedä sit miksi..Äiti oli kyllä himosiivooja ja ruoka oli einesvoittoista hirveellä suolamäärällä jonka johdosta elin perunalla,leivällä ja mehulla.Omat lapset ei kipeinä lähes koskaan,mut panostan kotiruokaan,leivätkin teen itse ja vihanneksia on aina tai salaattia myös maitohappoja ja vitamiineja otetaan kaikki
No ei tietenkään lukuja ole, mutta uskon itse sairastelleeni enemmän kuin omat lapseni. Mä olen kuitenkn sairastanut vesi-, tuhka-, vihuri- ja tulirokon, sikotaudin ja hinkuyskän. Noi rokot oli kouluaikana, niistä oli helposti pari viikkoa koulusta pois. Tähän päälle sitten flunssat ja vatsataudit. Penisilliini oli vaaleanpunaista nestettä, ilmeisesti useammin kerran näärätty kun on jäänyt mieleen.
En tietenkään tarkkaan muista, mutta harvoin muistan kotiin jääneeni flunssan takia. Kerran muistan kovan kurkkukivun, angiinan, ja joitakin muita harvoja kuumeita ala-asteen ajoilta. Jotakin kyllä on ollut, koska mieleen tuli Se vaaleanpunainen ällömakea lääke.. Ei kolmella lapsellammekaan ole paljon sairauksia ollut muutamaan vuoteen (kop kop), toivottavasti ei tulisikaan.