Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten te pienituloiset, jotka ette halua elellä lainarahalla

Vierailija
22.08.2020 |

kestätte sen, että muut elelevät kulutusluotoilla ja ottavat autolainaa ja kotinsa ovat hienoja ja autotkin suht uusia, kun itse ajelee melkein 20 vuotta vanhalla autolla ja käyttää kaikki kodinkoneet loppuun, ennen kuin ostaa uusia? Ne emme miehen kanssa saa kummankaan vanhemmilta mitään rahaa, kaikki meidän kodissa on täysin itse hankittua emmekä halua elää yli varojen, joten tosiaan osa kodista saattaa olla uudistettua ja osa vielä vanhaa, kodinkoneet ovat ikivanhoja mutta toimivia ja auto tosiaan vanha ruttana ja samaan aikaan ystäväpariskunnilla, joilla tulotaso on samaa luokkaa, on upeasti rempatut kodin ja uudet kodinkoneet, autot sun muut, kaikki lainarahalla. Jotenkin huomaan häpeäväni meidän kotia ja elämäntapaa.

Kommentit (51)

Vierailija
41/51 |
22.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valitettavasti mulle valkeni myös asuntolainan riskit. Avioero tuli 6 kk asuntokaupoista, mies petti ja lähti nuoremman matkaan. Ostin mieheni osuuden asunnostamme, kunnes tuli koronakevät ja jouduin osa-aikatyöhön. Laitoin kolmiomme myyntiin: ei mene kaupaksi, laskut ja lainanlyhennykset juoksevat + maksan siis myös mieheni osuutta. Voitte arvata että ulkona ei syödä ja kahvitella, eikä mitään harrasteta. 

Ei enää ikinä yhteistä omistusasuntoa kenenkään kanssa. Melkeinpä suosittelisin kenelle tahansa pariskunnalle vuokra-asumista, sillä et voi tuntea ketään ihmistä täysin.

Vuokraa kolmiostasi toinen huone 390€ esim. Lyhytvuokrauksella voit saada enemmän...

Vierailija
42/51 |
22.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsenkin "kaikilla muilla on" -marinaan pyydän luettelemaan nimeltä, että keitä ne "kaikki" on. Yleensä tulee 1 tai 2 nimeä. Eikä kukaan ole vielä ollut jokaisella listalla: yhdellä on juttu a ja toisella b... kellään ei ole abc ja vielä d.

Mun mielestä tällaisia lapsia pitää osallistaa siihen, miten perhe käyttää rahaa. Vanhemmat tietysti päättävät, miten käytetään, mutta voi olla hyvä näyttää lukuina, että tän verran on käyttövaraa ja ruoka+laskut maksavat tämän verran, jos haluaa vaikka puhelimen xx niin voi laskea, kauanko sellaisen säästämiseen menee.

Niinpä. Ns. eriarvoistuminen näkyy melko kivuliaasti juuri tässä. Eli pienituloisen yh:n lapsi saa säästää lapsilisistään uutta puhelinta puoli vuotta kun taas miljonäärikaveri on tänä aikana saanut uuden käsiaseen, vr-huoneen, harrastematkan Etelä-Amerikkaan, kevytauton ja parilla tonnilla pelkkiä kenkiä.

Kivoja lapsia nämä rikkaat kylläkin ovat, en lainkaan heitä kritisoi, ja anteliaasti lahjoittavat vanhoja vaatteita ja kenkiäänkin. Silti ei voi olla huomaamatta, että ihan tasan ei käy onnenlahjat lapsilla tässäkään maassa. :D Pitää vaan toivoa, että oma lapsi pääsisi peesissä vähän pitemmällä kuin mihin omien vanhempien rahkeet riittäisi.

Kommunistiksiko pitäisi alkaa? Tasapäistetään kaikki. Mitään väliä omalla ahkeruudella.

Pienituloisten ei kannata hankkia kuin ylsi lapsi.

En todellakaan sanonut, että kommunismi olisi ratkaisu. Omalla ahkeruudella ei miljoonien pääomatuloja todellakaan ansaita. Tämä ihan sinulle tiedoksi, kyllä ne rahat tulee toisten ihmisten työn tuotosta tai keinottelulla.

Tässä ketjussa oli käsittääkseni tarkoitus keskustella siitä kuinka köyhät pärjäävät eriarvoisuuden kanssa jos eivät halua velkaantumalla kilpailla elintasokisassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/51 |
22.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huumorilla pärjää. Rahaa se vaan on.

Vierailija
44/51 |
22.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsenkin "kaikilla muilla on" -marinaan pyydän luettelemaan nimeltä, että keitä ne "kaikki" on. Yleensä tulee 1 tai 2 nimeä. Eikä kukaan ole vielä ollut jokaisella listalla: yhdellä on juttu a ja toisella b... kellään ei ole abc ja vielä d.

Mun mielestä tällaisia lapsia pitää osallistaa siihen, miten perhe käyttää rahaa. Vanhemmat tietysti päättävät, miten käytetään, mutta voi olla hyvä näyttää lukuina, että tän verran on käyttövaraa ja ruoka+laskut maksavat tämän verran, jos haluaa vaikka puhelimen xx niin voi laskea, kauanko sellaisen säästämiseen menee.

Niinpä. Ns. eriarvoistuminen näkyy melko kivuliaasti juuri tässä. Eli pienituloisen yh:n lapsi saa säästää lapsilisistään uutta puhelinta puoli vuotta kun taas miljonäärikaveri on tänä aikana saanut uuden käsiaseen, vr-huoneen, harrastematkan Etelä-Amerikkaan, kevytauton ja parilla tonnilla pelkkiä kenkiä.

Kivoja lapsia nämä rikkaat kylläkin ovat, en lainkaan heitä kritisoi, ja anteliaasti lahjoittavat vanhoja vaatteita ja kenkiäänkin. Silti ei voi olla huomaamatta, että ihan tasan ei käy onnenlahjat lapsilla tässäkään maassa. :D Pitää vaan toivoa, että oma lapsi pääsisi peesissä vähän pitemmällä kuin mihin omien vanhempien rahkeet riittäisi.

Kommunistiksiko pitäisi alkaa? Tasapäistetään kaikki. Mitään väliä omalla ahkeruudella.

Pienituloisten ei kannata hankkia kuin ylsi lapsi.

Pienituloisten ei kannata hankkia yhtäkään lasta. Ikävä kyllä aina ei ole mahdollista tietää omaa taloudellista tilannettaan 15 vuotta eteenpäin.

Vierailija
45/51 |
22.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsetunto ei pelasta, kun lapsetkin ovat alkaneet toivoa hienompaa autoa tai isompaa telkkaria. Mitään ihan köyhiä emme ole, siis meillä on pelikoneet ja tietokoneet ja suoratoistopalveluita ja lapset harrastavat. Mutta kun muilla on vielä enemmän. Tuntuu, että tämä on ihan loputon kehä.

Ap

Vaikuttaa siltä, että avain löytyy siitä itsetunnon vahvistamisesta, mitä muutkin on sanoneet. Terve itsetunto ja ylpeys omista valinnoista heijastuu lapsiinkin - ellette nyt erityisesti tahdo kasvattaa lapsianne maailmankatsomukseen, jonka mukaan onni löytyy omaisuudesta. Nykynuorten keskuudessa ekologisuus alkaa myös olla onneksi kovin trendikästä - ja jollain hienolla autolla brassailu enemmän noloa kuin tavoiteltavaa. Ja toihan ei toki ole millään tasolla totta, että kaikilla muilla on enemmän. Ellette nyt satu asumaan jollain suljetulla hienostoalueella, (joita Suomessa ei oikeastaan edes ole).

Vierailija
46/51 |
22.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuu hassulta, että monet joilla menee paremmin kuin 99 prosentilla ihmiskunnasta, eivät ole tyytyväisiä vaan kadehtivat vielä rikkaampia.

Vierailija
47/51 |
22.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuntuu hassulta, että monet joilla menee paremmin kuin 99 prosentilla ihmiskunnasta, eivät ole tyytyväisiä vaan kadehtivat vielä rikkaampia.

Hassua se on. Olen omasta kokemuksesta huomannut, että superrikkaat eivät aiheuta minkäänlaista kateutta tai ärsytystä, mutta kun niitä rikkaita joutuu jatkuvasti näkemään ja ne tuntee henkilökohtaisesti, on paljon vaikeampi pysyä koko ajan neutraalina ja vaan hyväksyä, että elämä ei ole reilua. Niin pitkään kun asiat pysyvät abstrakteina, ne eivät ns. mene tunteisiin. Tämän takia olisi mielestäni jopa hyvä, että rikkaat pyörisivät vaan omissa ympyröissään ja köyhät saisivat elää keskenään ilman alituista huonommuudentunnetta. Ja itse olen aina ollut minimalisti, enkä havittele itselleni mitään ökykulutusta. Ongelma on suurin lapsille ja nuorille, jotka eivät vielä tajua minkälaisessa maailmassa me elämme.

Vierailija
48/51 |
22.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ota selvää minimalismista. 

Tajuat että olette trendsettereitä, muut tulevat perässä. 

Materialistiset tuttunne kadehtivat teitä. Heillä ei riitä itsetunto olla aito, vaan itsetuntoa täytyy paikata tavaroilla. 

Kaikki tietävät että tavaroiden määrällä, laadulla tai uutuudella ei ole mitään tekemistä teidän vaurautenne kanssa, saati todellisen rikkauden kanssa.

Fiksut tietävät että olette varakkaita, mutta pidätte sen piilossa jotta se ei aiheuta kateutta ja etäisyyttä vanhoihin ystävyyssuhteisiin, eikä vedä puoleensa rahanpyytäjiä, lisäksi ostatte mitä tarvitsette edullisemmin koska köyhemmältä ei laskuteta niin paljoa kuin varakkaammalta. 

Keep up the good work! 

Ihan ihaltava asenne tämä, mutta kauas huomaa, että omaa kokemusta valtavasta suhteellisesta köyhyydestä verrattuna viiteryhmään ei ole. Tämä on lapsille ja nuorille usein hyvin kipeä asia, jossa ei kateutta ja epäoikeudenmukaisuuden tunteita voi välttää. Emmekä me ainakaan ole varakkaita, jotka pitävät rahat piilossa. Rahaa vaan ei ole.

Lapsille ja nuorille monet asiat ovat kipeitä, eikä niitä saa edes lainalla tai rahalla muutettua. He häpeävät, koska eivät ole yhtä kauniita tai yhtä pitkiä tai vanhemmat eivät ole arvostetussa ammatissa tai he asuvat väärällä paikkakunnalla tai heillä ei ole ydinperhettä tai heidän sisaruksensa ei ole suosittu jne.

Onneksi lasten teini-ikä menee aika nopeaan ohi, eikä sen takia kannata sitä omaa talouttaan tuhota vuosiksi eteenpäin, että lapsi sai ajella mopoautolla vuoden tai puolivuotta käytettyä jotain lenkkareita tai kaveri tuli käymään 4 kertaa teillä kotona.

Vierailija
49/51 |
22.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tietenkin täällä painellaan ap:n kommenteille alapeukkuja, koska kaikki täällä av:lla pyörivät ovat rautaisella itsetunnolla varustettuja. Mä ymmärrän ton, että nykyään kun on mahdollisuus osareihin köyhimmilläkin on mahdollisuus tehdä kodistaan hienon ihan yhdellä kertaa. Ja jos ei itse halua sukeltaa velkakierteeseen, sä jäät muista jälkeen. Mutta ei täällä sulle ap ymmärrystä heru, paskaa saat vaan niskaan.

Osarit on tunnettu ennenkin. Isoäitini osti ompelukoneen osamaksulla yli 90 vuotta sitten, ja menetti sen ja rahansa kun ei saanut laman tultua raavittua viimeistä maksuerää kasaan. Kone haettiin pois. Ei ikinä toipunut vitutuksestaan. Suivaantui ja päätti kouluttaa tyttärestään herran. Sen päätöksen seurauksena minulle kertyi henkistä pääomaa, joka estää minua vertailemasta elintasoani niihin, jotka vertailevat toisiin pikajuoksijoihin ja tönivät startissa, vaikka ollaan lähdössä maratonille.

Elän omaishoidontulella viidettä vuotta, tilillä on tonneja. Olen ympärilleni katsoen kokolailla vapaa ihminen, yhtenä harvoista. Mitään suurempaa ei puutu, seuraavaksi hankin uuden pakastimen. Lasten kyselyvaihe menee nopeasti ohi. Sitä nopeammin, mitä paremmat ovat selitykset. Se on se ikä, jolloin katsellaan silmät pyöreinä, miten epäreilua on että joulupukki tuo lahjoja, joista vanhempien kuitenkin kuuluu maksaa. Että mikäs lahja se semmoinen on...

Vierailija
50/51 |
22.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hassua se on. Olen omasta kokemuksesta huomannut, että superrikkaat eivät aiheuta minkäänlaista kateutta tai ärsytystä, mutta kun niitä rikkaita joutuu jatkuvasti näkemään ja ne tuntee henkilökohtaisesti, on paljon vaikeampi pysyä koko ajan neutraalina ja vaan hyväksyä, että elämä ei ole reilua. Niin pitkään kun asiat pysyvät abstrakteina, ne eivät ns. mene tunteisiin. Tämän takia olisi mielestäni jopa hyvä, että rikkaat pyörisivät vaan omissa ympyröissään ja köyhät saisivat elää keskenään ilman alituista huonommuudentunnetta. Ja itse olen aina ollut minimalisti, enkä havittele itselleni mitään ökykulutusta. Ongelma on suurin lapsille ja nuorille, jotka eivät vielä tajua minkälaisessa maailmassa me elämme.

Ei mua hetkauta pätkääkään jonkun varallisuus. Olen onnellinen toisen puolesta, että menee hyvin siltä osin. En ole niitä, joka hakeutuu rahan perässä kaveriksi. Se ihmisyys merkkaa eniten ja miten synkkaa. Sääliksi käy joitakin rikkaita joiden kaverit sen takua kavereita, koska rikkaita.

Vierailija
51/51 |
22.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laina on luonnolinen osa elämään ja siinä ei ole mitää pahaa, jos ei elä ylivarojen. Kuten joku sanoi se helpottaa elämää.

Alkaa olla menneen sukupolven ohje tuo. Minun tuloni ovat aina olleet niin epäluotettavat, että yli varojen eletään välittömästi jos hankitaan mitään mihin lainaa tarvittaisiin. Maailma on nyt muutenkin senverran arvaamaton, että se vetää rajaa alas kaikilta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän viisi