Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten erota kumppanista, joka väittää että olet ihastunut johonkin toiseen vaikket ole?

Vierailija
22.08.2020 |

Hassu kysymys, mutta ajattelin että ehkä jossain on joku jolla on ollut sama tilanne. Tästä voi tulla pitkä viesti, joudun jakamaan pariin osaan.

Tilanne: Olen suhteessa sairaalloisen mustasukkaisen miehen kanssa. Homma on mennyt pikku hiljaa aina vain pahemmaksi ja viime aikoina olen alkanut puolustaa itseäni kovemmin koska jatkuva syyttely ja epäily on saanut minut muuttumaan rauhallisesta, konfliktinhaluttomasta ihmisestä leijonaksi. Emme asu yhdessä (luojan kiitos), plus olen toisessa kaupungissa asuva opiskelija. Luonnollisesti haluan käydä välillä kavereideni kanssa jossain ja tutustua uusiin ihmisiin. Ja minulla on jopa *gasp* miespuoleisia ystäviä. Eka vuosi meni masentuneena enkä oikein tutustunut kehenkään koska en käynyt missään muualla kuin kouluun liittyvissä asioissa koululla. Jätin siis kaikki bileet väliin. Tai kävin minä yksissä. Siitä koko juttu alkoi. Mies aiheutti minulle mustasukkaisilla tekstareillaan ahdistuskohtauksen. Ehkä ne vaikuttivat itseeni niin rankasti koska tuo käytös tuli niin yllätyksenä. Sen jälkeen jätin kaikki tuollaiset menot pois. En halunnut suututtaa ihmistä jota niin kovasti rakastin, eikä tuntunut riidan arvoiselta lähteä illanviettoon. Kaduttaa ihan helvetisti, onneksi olen sittemmin alkanut tutustua kunnolla luokkakavereihin. En kysele enää "lupaa", mutta en salailekaan mitään koska se nyt vain ei kuulu parisuhteeseen. Mies ei tätä usko tietenkään. Tähän mennessä on ollut mustasukkainen joka ikisestä miehestä jonka olen maininnut enemmän kuin kerran. Eniten yhdestä jonka kanssa olen ystävystynyt eniten, lähinnä koska hän on erityisen hyvä ystävä erään naispuolisen hyvän ystäväni kanssa, johon olen tutustunut kaikista eniten.

Mieheni kyselee tästä jätkästä - kutsutaan häntä nyt vaikka Nikolai - aivan jatkuvalla syötöllä. Itse asiassa kyseleminen on väärä käsite, hän syyttää minua siitä että salailen jotain. Niko ei opiskele enää luokallamme, mutta on niin pidetty ja hyvä ystävä monen ihmisen kanssa luokaltamme, että hän liikkuu mukana bileisiin ja illanviettoihin. Joka on siis ihan sallittua eikä siinä mielestäni ole mitään ihmeellistä. Mieheni ei pysty tätä käsittämään. Vauhkoaa minulle asiasta, aivan kuin mulla olisi mitään tekemistä sen kanssa. Sadan prosentin varmuudella Niko kävisi luokkani kanssa kaikkialla vaikken minä mukana liikkuisi. Vaan ei mieheni mielestä tietenkään. Ja suuttuu kun en tiedä miehen menoja ennestään. Sitten jos on jotkut bileet joihin en tiedä Nikon saapuvan, mutta saapuu ja ilmoitan tästä miehelle koska noh, en halua valehdellakaan, niin alkaa loputon paskasirkus. Siis mies oikeasti varmaan haluaa että lähtisin paikalta jos tuo meidän ex luokkalainen saapuu. Mutta tietenkin kun kysyn että eikö mulla tosiaan saa olla miespuoleisia kavereita, niin mies tuumaa että ei kun tietenkin saa. Logiikka?

Kommentit (55)

Vierailija
41/55 |
24.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää oli ihan kun mun elämästä. Yhteistä matkaa jo monia vuosia ja kaksi aikuistuvaa lasta. Lähiaikoina alkanut miettimään, että taidan minäkin häippästä pesästä kun lapset lähtevät.

Aivan käsittämätöntä syyllistämistä siitä, että viestittelen jonkun "ihastukseni" kanssa aina kun olen onlinena mesessä tai wapissa. Ottaa kuvakaappauksia ja kyselee kenen kanssa tänään tähän aikaan oon jutellut jne. epäilee ja syyllistää. Enää en jaksa edes puolustautua kun todennut, että ihan sama mitä sanoo niin sillä ei ole mitään merkitystä.

Kaikki olisi muuten kunnossa, mutta mitta alkaa olla täynnä. Ja ajatus siitä, että "terveitäkin" miehiä on varmaan maailma täynnä, niin tuntuu että kaipa tää on tässä kun taitaa vaan pahentua vuosien saatossa..

Vierailija
42/55 |
24.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis osa teistä tarttuu myös tuohon Niko juttuun kuin mun mies konsanaan. En kuitenkaan maininnut että on ollut samalla tavalla mustis myös monista muista mun miespuoleisista kavereista. Yhteen fiksaantui täysin vaikken edes ollut hyvä kaveri kyseisen tyypin kanssa. Muistaakseni oli alkanut seurata mua instagramissa ja koska oli myös yksissä bileissä niin tottakai mulla täytyi olla suhde hänen kanssaan. Haistatan teidän "asioiden toiselle puolelle" vitut, kuulostatte just samalta kuin mun mies. Saan olla just niiden ihmisten kaveri joiden kaveri haluan olla, eikä parisuhteessa pitäisi tarvita jännittää kertoa kumppanille kavereistaan.

-Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/55 |
24.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällaisilla syyttelijöillä on usein oma lehmä ojassa. Eli kannattaa jättää mies ennen kuin tämä lähtee ihastuksensa matkaan.

Vierailija
44/55 |
24.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tule aloittaja sitten kertomaan, miten meni! Sinuna kyllä ottaisin jonkun kaverin mukaan kun erosta kerrot, onhan niitä muitakin mustasukkaisia miehiä pimahtanut ihan täysin...

Vierailija
45/55 |
24.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis osa teistä tarttuu myös tuohon Niko juttuun kuin mun mies konsanaan. En kuitenkaan maininnut että on ollut samalla tavalla mustis myös monista muista mun miespuoleisista kavereista. Yhteen fiksaantui täysin vaikken edes ollut hyvä kaveri kyseisen tyypin kanssa. Muistaakseni oli alkanut seurata mua instagramissa ja koska oli myös yksissä bileissä niin tottakai mulla täytyi olla suhde hänen kanssaan. Haistatan teidän "asioiden toiselle puolelle" vitut, kuulostatte just samalta kuin mun mies. Saan olla just niiden ihmisten kaveri joiden kaveri haluan olla, eikä parisuhteessa pitäisi tarvita jännittää kertoa kumppanille kavereistaan.

-Ap

Juu, eroa toki. Miehelle parempi, että pääsee tuollaisesta haistattelijasta. Muutenkin kuulostat tosi itsekkäältä ja lapselliselta. "Ei mun tarvi mitään selittää, vaikka lähden yhtäkkiä vain kavereiden kanssa bilettämään." Jos täällä olisi joku nainen kertomassa, että miehelle tulee usein tuollaisia yllättäviä menoja eikä edes vaivaudu kysymään, onko ok, että nyt ei ollakaan yhdessä, kyllä aika moni olisi täällä huutamassa, että ei se mies välitä kyllä pätkääkään, kun kaverit menee aina kaiken edelle. Nyt tämä käytös onkin ihan ok, kun vain voi syyttää miestä sairaalloisesta mustasukkaisuudesta. 

Vierailija
46/55 |
24.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-Ap

Juu, eroa toki. Miehelle parempi, että pääsee tuollaisesta haistattelijasta. Muutenkin kuulostat tosi itsekkäältä ja lapselliselta. "Ei mun tarvi mitään selittää, vaikka lähden yhtäkkiä vain kavereiden kanssa bilettämään." Jos täällä olisi joku nainen kertomassa, että miehelle tulee usein tuollaisia yllättäviä menoja eikä edes vaivaudu kysymään, onko ok, että nyt ei ollakaan yhdessä, kyllä aika moni olisi täällä huutamassa, että ei se mies välitä kyllä pätkääkään, kun kaverit menee aina kaiken edelle. Nyt tämä käytös onkin ihan ok, kun vain voi syyttää miestä sairaalloisesta mustasukkaisuudesta. 

Ota huomioon, että kirjoittaja ja mies asuvat eri paikkakunnalla eikä heillä ole yhteisiä lapsia. Silloin jos asutaan yhdessä ja on hoidettavia lapsia, kotiin jäävälle jää yllättäen koko hoitovastuu, jos toinen ilmoittaa yhtäkkiä lähtevänsä illalla ulos. Mutta jos molemmilla omat huushollit, ei minusta kohtuutonta lähteä ulos lyhyellä varoitusajalla. Poikkeuksena jos nyt illalle sovittu joku yhteinen videopuhelu koko suvun kesken tms, mutta varmaankaan ei tavallisena iltana semmoisia ole ennalta sovittu.

Vierailija
47/55 |
24.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko Niko "tökkinyt" sua sinne? Eikös se ole aika oleellinen kysymys?

Vierailija
48/55 |
24.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-Ap

Siellä sellanen pallero josta ei ole tässä-arvoiseen suhteeseen. Tiedoksesi, että en ole koskaan ollut mustis miehestäni tai rajoittanut hänen menojaan. Parisuhteen on tarkoitus helpottaa elämää, eikä tehdä siitä ahdistavaa. Mutta sitähän sinä et ymmärtäisi. Toivottavasti et ole parisuhteessa.

Vierailija
49/55 |
24.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hopeakettu2223 kirjoitti:

Onko Niko "tökkinyt" sua sinne? Eikös se ole aika oleellinen kysymys?

Jahas, taisi joku paikallinen trolli rantautua keskusteluun? Onneksi tässä tuli jo tarpeeksi asiallisia vastuksia ja tiedän mitä tehdä.

Vositte mun miehen kanssa "tökkiä" vähän toisianne. Vositte olla hyvä pari ;)

-Ap

Vierailija
50/55 |
24.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-Ap

Pakko vielä sanoa että kuulostat ihan mun mieheltä. Samalla tavalla se puhuu "yllättävistä menoista", oli ne sitten yllättäviä tai ei. Hauskinta tässä on se, etten edes maininnut että mulla olisi ollut yllättäviä menoja. Sun kaltaisten ihmisten mielestä nää menot kuitenkin kuuluisi tietää puoli vuotta etukäteen. Silti niistä syntyisi samanlainen riita kuin jos se olisi oikeasti yllättävä meno. Jolloin olen myös ihan täysin oikeutettu menemään. Miten ois jos hakeutuisit hoitoon, ihan oikeasti?

Vierailija
51/55 |
24.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokemusta vastaavasta: eroa. Ei ole väliä miten. Puhelu varmasti riittää. Selvästi riskiä väkivaltaan eli jos aiot face to face sanoa niin julkisessa tilassa tai sitten kaveri mukaan. 

Viisasta on kertoa syyt. Kirjoita vaikka kirje. Tilanne ei tuosta parane, mustasukkaisuus kuulostaa jo nyt sairaalloiselta ja kohta alkaa muuttumaan fyysiseksi väkivallaksi.

Sitten kannattaa suojata itsesi jos vaikuttaa siltä, että mies päättää ruveta vaikeaksi. Jonnekin kämppäämään kunnes tilanne rauhoittuu. Jos sinulla on kontaktia miehen kavereihin niin heille tieto tilanteesta: osaavat puhua järkeä miehelle.

Älä lähde keskustelemaan asiasta miehen kanssa. Et voi voittaa. Välit poikki ja estot kaikkialle. 

Vierailija
52/55 |
24.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-Ap

Siellä sellanen pallero josta ei ole tässä-arvoiseen suhteeseen. Tiedoksesi, että en ole koskaan ollut mustis miehestäni tai rajoittanut hänen menojaan. Parisuhteen on tarkoitus helpottaa elämää, eikä tehdä siitä ahdistavaa. Mutta sitähän sinä et ymmärtäisi. Toivottavasti et ole parisuhteessa.

Mitä sinä nyt selität? Miten se liittyy tasa-arvoon, että toinen liihottaa ympäriinsä eikä ole toisesta pätkääkään mustasukkainen? Eihän se ole tasa-arvoa vaan pelkkää piittaamattomuutta ja sitoutumattomuutta. 

Vierailija
53/55 |
24.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-Ap

Pakko vielä sanoa että kuulostat ihan mun mieheltä. Samalla tavalla se puhuu "yllättävistä menoista", oli ne sitten yllättäviä tai ei. Hauskinta tässä on se, etten edes maininnut että mulla olisi ollut yllättäviä menoja. Sun kaltaisten ihmisten mielestä nää menot kuitenkin kuuluisi tietää puoli vuotta etukäteen. Silti niistä syntyisi samanlainen riita kuin jos se olisi oikeasti yllättävä meno. Jolloin olen myös ihan täysin oikeutettu menemään. Miten ois jos hakeutuisit hoitoon, ihan oikeasti?

Täh? Itsehän tuolla annoit esimerkin yllättävästä menosta. Et itsekään tiennyt kuin vähän ennen lähtöä. Koeta nyt päättää. 

Vierailija
54/55 |
24.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Esimerkki "keskustelusta" joita käymme, vähintään aina ennen ja kun menen mihinkään illanviettoon:

AP: Tänään ois yhdet illanistujaiset

M: Aha... Nyt vasta kerrot?

AP: No kun kuulin niistä vasta nyt. Kumminkin, ajattelin mennä.

M: No tiesithän sä. Onko Niko siellä?

AP: En tiedä yhtään kun luulin bileistäkin vasta nyt. Mutta voin ilmoittaa heti jos näkyy.

M: Tiedät sä. Älä yritä valehdella. Pidä hauskaa sen Nikos kanssa.

Riita jatkuu tästä hamaan loppuun saakka kunnes ei jakseta enää puhua asiasta. Ja aina se alkaa uudelleen entistä pahempana. Olen tietoinen että elän huonossa parisuhteessa. Enkä näe enää muuta vaihtoehtoa kuin eron. Tämä on vaikuttanut henkiseen hyvinvointiini jo kauan, ensin eristäytyminen porukasta ja sitten kananmunan kuorilla kävely aina kun edes mainitsen mitään illanvietoista, menoista tai mieskavereista. Sanottakoon myös että olen täysi vastakohta tässä asiassa. En ole lainkaan mustasukkainen, ja miksi olisin kun kumminkin kumppaniin pitää luottaa. Minusta ihmisellä saa ja pitääkin olla vastakkaista sukupuolta olevia kavereita.

Miten voin erota tästä ihmisestä ilman että hän ajattelee että minulla on joku salasuhde? Miten siis saan hänet ymmärtämään että hän on itse ajanut minut kauaksi? Kun en jaksaisi millään sitä että hän jälkeenpäin sepustaa kavereilleen miten minulla oli joku toinen, kun asia ei todellakaan näin ole. Järkipuhe ei ole auttanut, eikä mies ole muuttunut ajan ja avoimuuden kanssa vaikka niin olen toivonut. Se on vain pahentunut.

Eikö tämä ole nimenomaan yllättävä meno? Mitä minulta nyt meni ohitse? 

Vierailija
55/55 |
24.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoisin, että miehellä on varmasti syntynyt epäluottamus tuon asenteen ja ristiriitaisen kommunikaation takia. Tässäkin sanot, että lähdet lyhyelläkin varoajalla kavereiden kanssa illanviettoihin mutta sitten kuitenkin sanot, että sinulla ei koskaan tällaisia menoja ole. Lisäksi haistattelet ihmisille, jotka eivät ole mitään pahaa sinulle sanoneet vaan ainoastaan muistuttavat, että miehellä voi olla tilanteesta eri näkemys ja sitäkin kannattaisi kuunnella. Hauku vain minua, jos siltä tuntuu, mutta minä en nyt ihan usko kaikkea mitä sanot. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän yhdeksän