Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsen luokassa häirikkö, onko sitä vaan pakko kestää?

Vierailija
05.09.2013 |

Lapseni luokalla (1 lk) on oppilas, joka vaikuttaa selvästi häiriintyneeltä. Joka päivä saan kuulla selostuksen siitä, mitä kaikkea tämä kyseinen oppilas on päivän aikana tehnyt ja vaikuttaa siltä, että opettajan kaikki energia menee tämän yhden ongelmatapauksen suitsimiseen. Ensimmäisten kouluviikkojen aikana häirikkö on mm. pahoinpidellyt opettajaa ja rehtoria potkimalla, tuhonnut useamman kerran koulun tiloja/omaisuutta ja syljeskellyt tunnilla muiden oppilaiden päälle. Tämän lisäksi hän myös jatkuvasti häiritsee opetusta mm. niin, että kieltäytyy itse tekemästä tehtäviä, huutamalla täyteen ääneen ja juoksemalla ympäri luokkaa. Häirikön käytös sekä ärsyttää että pelottaa muita oppilaita.

Onko meidän pakko sietää tätä seuraavat 9 vuotta? Onko mitään, mitä vanhemmat tai koulu voisivat tehdä? Vai onko tämä ihan normaalia menoa nykyperuskoulussa?

Kommentit (59)

Vierailija
41/59 |
05.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen varma että myös luokan ope on sitä mieltä että lapsen paikka on jossain muualla, ja taatusti yrittää kaikkensa sen eteen. Se ei vaan aina ole niin yksinkertaista, sairaalakouluun ei noin vain pääse ja jos vanhemmat vastustavat niin lasta ei voi siirtää erityisluokkaankaan.

Vierailija
42/59 |
05.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole pakko. Koululla on velvollisuuksia myös niitä muita koulun oppilaita kohtaan, jotka eivät häiriköi. MInkään koulun vakuutukset eivät kata tuhoa, jota oppilas voi saada aikaan kun siirtyy potkimaan luokkansa muita oppilaita. Ehkä rehtori ei ymmärrä tätä vielä, mutta viimeistään siinä vaiheessa kun vahinko on jo tapahtunut...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/59 |
05.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuohon kyllä enää vanhempien lupaa tarvita, jos oppilas potkii aikuisia, hajottaa tavaroita ja sylkee muiden päälle. Vaikka vanhemmat vastustaisivat, niin tuohon on kuitenkin jo työsuojelullinen asia henkilökunnan puolesta, joten lastensuojelun ja poliisin kanssa luultavasti tehdään jo yhteistyötä.

Vierailija
44/59 |
05.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otat yhteyttä rehtoriin. Tuollainen tapaus pitää käsitellä koulun johtokunnassa, jossa myös vanhempien edustajia paikalla. Mainitsemasi häirikkö ei missään nimessä kuulu normaaliluokkaan.

Vierailija
45/59 |
05.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika hyvin asiat tiedät vaikka et ole paikalla. Hirveän rumban käynnistät,kun se totuudentorvi on oma 6-7v. lapsesi.

Vierailija
46/59 |
05.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieti mitä teet,kun et tiedä edes totuutta. Voi jestas että kouluissa osataan hoitaa asiat ihan itse. On se vaan kummaa, kun mun lapsien luokalla on vain ihan normaaleja lapsia.

Vierailija
47/59 |
05.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haloo pahvit! Te olette siirtämässä jonkun 7v. kertoman perusteella jonkun lasta erityiskouluun. Taidan jättää tämän höyrypäiden palstan.

Vierailija
48/59 |
05.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oman lapseni luokalla on myös samanlainen häirikkö. Olisikohan lapsemme jopa samalla luokalla? Mutta realiteetit mukaan. Toisten lasten vanhemmat eivät voi tehdä yhtään mitään. Eikä kuulukaan. Koululla on vaitiolovelvollisuus lasten asioista. On koulun ja kyseisen lapsen vanhempien välisiä asioita miettiä käyttäytymistä koulussa.

Vierailija
49/59 |
05.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menkää jos mahdollista seuraamaan oppitunteja. Häirikön vanhempienkin pitäisi käydä seuraamassa tunteja/opetuspäiviä.

Ehdota vanhempainillassa että vanhemmat jos heillä on mahdollisuus tulisivat vuorotellen kouluun.

Opetus on julkista. Mielestäni tätä mahdollisuutta ei käytetä eikä siihen paljon kannusteta.

Uskon että aikuinen luokassa rauhoittaisi tilannetta ja olisihan silminnäkijä/todistaja jos huono käytös jatkuu. Ehkä tällätavoin vanhempien aktiivisella toiminnalla saataisiin se häirikkö rauhoittumaan tai pikaisemmin siirrettäisiin sinne minne hän kuuluu.

Monella on päivällä aikaa, on työttömyyttä, vuorotyötä, liukuvaa työaikaa. Tehkää asialle jotain.

Vierailija
50/59 |
06.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

mikset ota lastasi kotiopetukseen? Nyt hän siis käyttää päivänsä häiriköimällä muita. Reilua?

Vierailija
51/59 |
18.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole kannattaa puhua opettajan kanssa ja pojan vanhempien kanssa asiasta kyseisellä henkilöllä voi olla vaikka keskittymishäiriö tai jotain muuta sinne päin.

Vierailija
52/59 |
07.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.09.2013 klo 09:53"]

Oman lapseni luokalla on myös samanlainen häirikkö. Olisikohan lapsemme jopa samalla luokalla? Mutta realiteetit mukaan. Toisten lasten vanhemmat eivät voi tehdä yhtään mitään. Eikä kuulukaan. Koululla on vaitiolovelvollisuus lasten asioista. On koulun ja kyseisen lapsen vanhempien välisiä asioita miettiä käyttäytymistä koulussa.

[/quote]

Tiedätkö, että peruskouluopetus on avointa? Ihan kuka tahansa saa mennä seuraamaan opetusta. Jos se aiotaan kieltää, siihen pitää olla perusteltu syy. Häiritä ei saa, mutta ihan hiljaa saa luokan perällä istua, tai vaikka käytävällä kuuntelemassa.

Salassapitovelvollisuus koskee todellakin esim. terveystietoja, eli ei muille vanhemmille saa kertoa, vaikka lapsi olisi jonossa jollekin psykiatriselle osastolle.

Vierailija
53/59 |
07.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voitte kaikki vanhemmat valittaa

lastensuojeluun

rehtorille

opelle

häirikön vanhemmille 

Vierailija
54/59 |
07.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuo tuon tyyppiset ongelmat koko mittakaavassaan tulee valitettavasti esille usein vasta kun koulu alkaa. Mikäli ko oppilas on käynyt esikoulun, on viitteitä tulevasta ehkä jo saatu, mutta mikäli hän ei eskaria ole käynyt, on ongelmien laajuus tullut ehkä vasta nyt näkyviin. Kouluahan on käyty vasta pieni aika, ehkä ko oppilasta ollaan ohjaamassa tutkimuksiin? Ehkä opettaja yhdessä vanhempien kanssa jo miettii lapselle muita ratkaisuja? Et voi sitä tietää... nuo asiat lähtee vaan valitettavan usein hitaasti käymään, ja onneksi ketään ei voi koulusta ja luokasta toiseen siirrellä ihan miten mielivaltaisesti vaan. 

Uskoisin että asia tulee muuttumaan, tavallla tai toisella vielä.

Terveisin yksi "häirikön" äiti.

Vierailija
55/59 |
10.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulu varmasti tekee kaikkensa, joten en usko, että voitte tehdä mitään asialle :(

Vierailija
56/59 |
10.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekisin näin: 

keskustelisin muiden vanhempien kanssa

sopisimme valittavana erikseen opelke ja rehtorille.

myöhemmin ladut ja koulutoimemjohtajalle valitukset.

jokainen fyysinen pahoinpitely - rikosilmoitus. 

Ainakin olisi dokumentoitu hyvin meidän tyytymättömyys. 

Koulunvaihtoa miettisin myös. 

Vierailija
57/59 |
10.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitettavasti olet kuten useimmat muutkin ihmiset, ymmärtämätön asiasta. Lapsi on vakavasti sairas. 

On se kumma, jos monta aikuista pyörii siinä ympärillä, eivätkä ota asiaa hoitaakseen. Aivoissa lienee vakava häiriö, jolle lapsi ei voi mitään. Kärsii itsekin.

On väärin, jos ei auttajia haeta aikuisten toimesta.

Vierailija
58/59 |
10.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mieti mitä teet,kun et tiedä edes totuutta. Voi jestas että kouluissa osataan hoitaa asiat ihan itse. On se vaan kummaa, kun mun lapsien luokalla on vain ihan normaaleja lapsia.

Minun lapseni ovat luokilla, joihin on integroitu erityisoppilaita useampi kappale, tosin avustajia ja opejakin on tuplat.

Minun normaalit kiltit lapseni ovat katselleet vuositolkulla kiroilua, luokassa huutamista, hyppimistä, haarukalla päähän lyömistä, tönimistä, nimittelyä ja kaikkea maan ja taivaan väliltä. Pitävät näitä asioita normaaleina käytöksenä tietyillä oppilailla, tietävät itse, että samasta käytöksestä ns häkki heiluisi.

Selitäpä itse lapselle, miksi on ok toiselle huoritella opea ja itse istuisi jälkässä vastaavasta. On kuule selitelty, onneksi ymmärtävät.

Minnekään ei voi mennä ja mitään ei voi tehdä, koska erityisoppilaat. Olen kurkkuani myöten täynnä, ja vaikka maksaisin opetuksesta, kunhan riehujista pääsisi eroon.

Vierailija
59/59 |
10.10.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on sitä inkluusiota... Googlatkaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän yhdeksän