IS: Tanja Karpela, 50, kertoo elämänsä käännekohdista - Tanja unohti jutussa kertoa käännekohdasta kun 40 vuotiaana pääsi vastikkeettoman sopeutumiseläkkeen pariin
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006610075.html
Sopeutumiseläke oli Tanjalla arviolta 4500-5000 euroa kuukaudessa. Nykyinen sopeutumisraha ilmeisesti vähän tätä vähemmän.
Kommentit (212)
Millä logiikalla nämä saavat tuota rahaa vaikka ovat töissä? Miksi minulta katkeaa työttömyysrahat heti kun saan vähänkään jotain tuloja tai en hypi kun käsketään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Iltasanomissa: Maaliskuussa 2019 voimaan tulevan lakimuutoksen myötä Karpelalle maksetaan sopeutumisrahaa kevääseen 2022 asti, minkä jälkeen sen maksaminen loppuu. Karpela on tuolloin 51-vuotias. Ilman lakimuutosta Karpela olisi voinut jatkaa sopeutumiseläkkeen nostamista vuoteen 2035 asti, jolloin hän täyttää 65 vuotta. Karpela menettää lakimuutoksen takia yli 700 000 euron eläketulot.
IS toimitukselle ei tainnut olla oikeaa tietoa.
Hallintolaki ja luottamuksensuojan periaate: ei sääntöjä entuudesta voi muuttaa kesken etuuden nauttimista. Toi muutos koskee uusia eduskunnasta pois jääviä.
Kyllä tuo koskee vanhojakin kansanedustajia, siirtymäaika on vaan ollut pitkä. Eli Karpela menettää sipeutumisrahansa 2022.
Miksi tällasta härskiä loiseläjää hehkutetaan mediassa jatkuvasti? Mitään omia ansioita ei ole paitsi kepulipuolueen välistäveto ja "telkkarista tuttu" -naamalla ratsastaminen. Näkee että kunnallisvaalit tulossa, eiköhän tää lehmä ole siellä ehdokkaana. Ja te stanan ääliöt äänestätte sitä!
Vierailija kirjoitti:
Mulle riitti ekan sivun lukeminen. Teidän kateutenne ja kaksinaismoralisminne on kyllä ihan omaa luokkaansa. Ei voi muuta sanoa.
Kateus? Se on kuules ihan vaan tavallista oikeustajua joka sinulta ilmeisesti puuttuu. Ei teetä vaikeuksia kiristää ruuvia köyhillä kun jostain pitää saada verotuloja mutta näiden eliittiläisten etuihin ei kosketa.
Vierailija kirjoitti:
Miksi tällasta härskiä loiseläjää hehkutetaan mediassa jatkuvasti? Mitään omia ansioita ei ole paitsi kepulipuolueen välistäveto ja "telkkarista tuttu" -naamalla ratsastaminen. Näkee että kunnallisvaalit tulossa, eiköhän tää lehmä ole siellä ehdokkaana. Ja te stanan ääliöt äänestätte sitä!
Se että eukkoa tituleerataan poliitikoksi on loukkaus poliitikkoja kohtaan.
Vierailija kirjoitti:
Sopeutumiseläkkeensä menettävät Karpelan lisäksi myös Heli Paasio, 46, Merikukka Forsius, 46, Kari Kärkkäinen, 48, Pauliina Viitamies, 49, Katri Komi, 50, Päivi Lipponen, 51, Marjukka Parpola, 51, Minna Sirnö, 52, Marjo Matikainen-Kallström, 53, Tapani Mäkinen, 53, Anne Holmlund, 54, ja Kirsi Ojansuu-Kaunisto, 54. Heidän osaltaan sopeutumisrahan maksaminen loppuu keväällä 2022.
Onko Marjo Matikainenkin nostanut eläkettä. Olympiatason urheilija ja DI.
Kyllä se niin menee että lainmuutoksen jälkeen sopeutumiseläke lakkaa myös niiltä entisiltä kansanedustajilta. Ja se on ihan oikein. Eläkkeessä olisi jo alunperin pitänyt olla takaraja eli että sitä saa esim. max 5v.
Anne Holmlund ansaitsi 12 000e/kk sopeutumiseläkettä ja pääomatuloja. Siinä teille kunnon sikailija.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se niin menee että lainmuutoksen jälkeen sopeutumiseläke lakkaa myös niiltä entisiltä kansanedustajilta. Ja se on ihan oikein. Eläkkeessä olisi jo alunperin pitänyt olla takaraja eli että sitä saa esim. max 5v.
Tosissaanko luulette, että ne nyt tipahtaa samalle tasolle kuin tavalliset pulliaiset? Joo kuules ei, eiköhän niiltä jotain omia lisätukisysteemejä löydy kuitenkin ettei tyhjän päälle tipu.
Vierailija kirjoitti:
Oli se aikaa: Tanja kulttuuriministeri ja Olli elokuvataiteen professori, asuivat upeaa sataneliöistä merenrantakotia nelilapsisessa uusperheessä. Hääkuvat oli upeat: Olli silloinkin valkoisissa ja killuttimet kaulassa. On vieläkin Saarelalla tyylitaju tallella muutamanpäiväntakaiaten häökuviwn perusteella. Upean uran tehneet molemmat.
Kyllä on Saarelan naismaku laskenut huimasti. Katsokaas niitä hääkuvia. Nainen muistuttaa bubiruusua , ainakin mun mielestä.
Vierailija kirjoitti:
Millä logiikalla nämä saavat tuota rahaa vaikka ovat töissä? Miksi minulta katkeaa työttömyysrahat heti kun saan vähänkään jotain tuloja tai en hypi kun käsketään?
Hän on tehnyt työtä palkatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hän on tehnyt työtä palkatta.
Jotain kummallista rahaa hän kuitenkin kuukausittain sai töissä ollessaan.
Vierailija kirjoitti:
Kai te itsekin haette kaikki yhteiskunnan tuet ihan omalla allekirjoituksella, vai kuka ne paperit allekirjoittaa.
Ja myös normaali eläke haetaan omalta eläkeyhtiöltä ihan omalla allekirjoituksella netistä.
Tanja, tule pois. Siellä on peli menossa.
Karpela on diakonissa-kolutuksen (amk) saanut, joten työtä varmaan olisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oli se aikaa: Tanja kulttuuriministeri ja Olli elokuvataiteen professori, asuivat upeaa sataneliöistä merenrantakotia nelilapsisessa uusperheessä. Hääkuvat oli upeat: Olli silloinkin valkoisissa ja killuttimet kaulassa. On vieläkin Saarelalla tyylitaju tallella muutamanpäiväntakaiaten häökuviwn perusteella. Upean uran tehneet molemmat.
Kyllä on Saarelan naismaku laskenut huimasti. Katsokaas niitä hääkuvia. Nainen muistuttaa bubiruusua , ainakin mun mielestä.
Sääli että Saarela menetti otteensa. Oli lupaava ohjaaja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä katoin ensin, että on menossa Tuksun kanssa naimisiin :D
Vierailija kirjoitti:
Mistä asti itse olette olleet ja eläneet yhteiskunnan rahoilla?
Miten pitkään olette saanut työttömyyspäivärahaa, toimeentulotukea, asumistukea, äitiyspäivärahaa ja sitä jotain hoitovapaa rahaa vai mikä se nyt onkin?
Helppo haukkua ja kadehtia muita, mutta milloinkaan ei huomata, minkälainen kululäjä on itse tälle yhteiskunnalle.
Eikä Tanja Karpela ole itse itselleen tuota rahaa ollut päättämässä, ja sitä saavat monet muutkin kuin Karpela.
Karpelan eduskunta-aikakin on ollut täysin verovaroista kustannettua. Itse olin 30 vuotta vientiyrityksen palveluksessa tuomassa valtiolle todellisia verovaroja ennen kolmen vuoden työttömyysaikaani. Koko työttömyysajan etsin ahkerasti töitä, luin kursseja netissä ja olin puoli vuotta ilmaistyössä. Nyt olen taas yksityisessä firmassa töissä ja suostuin aiempaa merkittävästi alempaan palkkaan sekä toistuviin määräaikaisiin työsuhteisiin.
Karpelan ministeriksi päätymisen taustat on Suomen poliittisen historian irvokkaimpia pohjanoteerauksia.
Mulle riitti ekan sivun lukeminen. Teidän kateutenne ja kaksinaismoralisminne on kyllä ihan omaa luokkaansa. Ei voi muuta sanoa.