Täytyykö ruokaan laittaa suolaa?
En ole koskaan laittanut. Tuli vaan mieleen, kun neuvolassa tuli puheeksi taaperon syömiset ja terkkari sanoi, että vähän voi ruokaan laittaa suolaa. Niin että pitääkö laittaa, kun ei me muutkaan laiteta?
Kommentit (32)
[quote author="Vierailija" time="04.09.2013 klo 14:30"]
Ihmisen elimistö tarvitsee toimiakseen suoloja. Jos teet kaiken ruoan itse suolattomista raaka-aineista, etkä laita suolaa yhtään mihinkään, tulet sairastumaan. Täysin suolatta ei pysy hengissä.
[/quote]
totta. Tietysti voit saada piilosuolaa jos ostat kaupasta tuotteita. Mutta jos olet kunnon äiti ja teet kaiken itse niin lisää toki suolaa edes johonkin.
[quote author="Vierailija" time="04.09.2013 klo 14:42"]
[quote author="Vierailija" time="04.09.2013 klo 14:38"]
Anoppi aina ihmettelee, miten osaan tehdä niin hyvää ruokaa. Oli sitten kyseessä makaronilaatikko, sämpylät tai pannari. Tekisi mieleni sanoa ihan suoraan, että siksi kun laitan niihin suolaa. Hän ei nimittäin laita itse suolaa juuri mihinkään (ellei ripauksen pansuolaa, jos on ihan pakko), eikä niitä pöperöitä kukaan innolla syökään.
[/quote]
Kaikki kehuvat myös mun tekemiä ruokia, leivonnaisia yms. Käytän kyllä paljon yrttejä ja mausteita (suolattomia). Johtuiskohan siitä?
ap
[/quote]
Eipä ole minunkaan ruokapöytää vielä ketään istunut, joka olisi ruokaani pahaksi sanonut. Enkä edes tee ruokaani itse alusta loppuun vaan vähän hienosäädän valmisruokia.
[quote author="Vierailija" time="04.09.2013 klo 14:45"]
Ainoa mihin olen kuullut suolan lisäämisestä olevan hyötyä, on perunoiden keitinvesi, se kuulema vaikuttaa siihen että perunan hievenaineet pysyy perunassa sisällä, eikä karkaa ympäröivään keitinveteen. Makuun sillä ei ole vaikutusta, en minä ainakaan huomaa.
[/quote]
Sama vaikutus on muuten kaikkiin muihinkin vihanneksiin kuin perunaan, jos niitä keittää. Lisäksi riisi ja pasta keitettynä ilman suolaa vedessä on mautonta ja ällöä, varsinkin pasta. Ja suolaton leipä, hyi olkoon...
Meillä käytetään kyllä suolaa ruokien maustamiseen, mutta toisaalta emme syö juuri koskaan suolattuja valmiita ruokatuotteita kuten muroja, chipsejä, eineksiä, joten ei sitä suolaa älyttömiä määriä kerry. Syömme erittäin kasvispainotteista ruokaa muutenkin.
Sama huomio muuten kuin jollain, minunkin ruokia kehutaan usein, jopa hyvin yksinkertaisia kuten perunasalaattia, että miten voi olla noin hyvää. Uskon että se johtuu suolan määrän optimoimisesta, eli siis uskallan käyttää sitä toisin kuin useimmat nykyaikana ;-)
Teen paljon ruokaa itse, enkä syö leipää tai valmisuokia. Sainkin suolanpuutteen vuoksi rytmihäiriöitä ja sen vuoksi lisään johonkin ruokaan mineraalisuolaa. Monet vanhukset kärsivät laitoksissa suolan puutteesta johtuvista sydänvaivoista.
Ruuan kehuminen ja ruuasta kiittäminen kuuluu ihan peruskäytöstapoihin, jotka jokaiselle opetetaan jo lapsena. Eli ei kehuminen auttamatta sitä tarkoita, että ruoka olisi ruokailijan makuun.
Ei tarvii, jos haluaa syödä mautonta ruokaa. Pelkillä mausteilla ei saa kasviksista kaikkea makua irti. Eikä sitä suolaa tarvii lusikka tolkulla silloinkaan käyttää.
[quote author="Vierailija" time="04.09.2013 klo 15:04"]
Ruuan kehuminen ja ruuasta kiittäminen kuuluu ihan peruskäytöstapoihin, jotka jokaiselle opetetaan jo lapsena. Eli ei kehuminen auttamatta sitä tarkoita, että ruoka olisi ruokailijan makuun.
[/quote]
Väittäisinpä että yleensä sen huomaa useimmista ihmisistä milloin kehuu siksi että peruskohteliaisuus velvoittaa ja milloin oikeasti on innostunut hyvästä ruoasta ja kehuu spontaanisti...
Maustettu ruoka ei suolaa kaipaa. Jodia voi olla vaikea saada, jos sitä ei lisätä mihinkään.
Ei tarvitse :-). Kaipa terkkari ajatteli, että olet tehnyt taaperon ruuat erikseen.
Meillä ei ruuanlaitossa sen kummemmin käytetä suolaa kuin ihan vaan joissain jutuissa. Esim. spagettikastike + pasta -yhdistelmässä ei ole suolaa. Ei kastikkeessa lainkaan (en lisää enkä käytä esim. liha/kasvisliemikuutioita) eikä sen puoleen itse pastassakaan keitettäessä.
Suolassa on vähän sekin, että jos on tottunut suolattomaan niin suolainen ruoka aiheuttaa mm. ihan hurjan janon. Natriumia on ruuissa ihan luonnostaankin, ei sitä varsinaisesti tarvitse sinne erikseen lisätä. Eri asia sitten esim. juuri vanhukset, joiden syöminen ja juominen voi olla vähän eri tasolla kuin ns. normaalin, terveen ihmisen. Lapsillahan natriumkloridi (eli siis suola) mm. rasittaa munuaisia.
Hyvin ollaan pärjätty jo reilusti yli 20 vuotta tällä suolattomalla linjalla. Toki lisään jonkin verran suolaa esim. leipoessani sämpylöitä, mutta vaikkapa lasten aamupuurot ovat aina olleet täysin suolattomia. Päivän mittaan aivan varmasti kertyy suolaa yli tarpeenkin pienemmille, vaikkapa valmisleipien kautta. Kaikkea kun en todellakaan leivo. Esim. jo yhdessä viipaleessa (10 g) hapankorppua on 0,2 g suolaa. Kahdessa desissä rasvatonta maitoa on 0,08 g natriumia, eli 0,2 grammaa suolaa. (Elintarvikkeen suolapitoisuus saadaan kertomalla natriumin määrä 2,5:lla)
Sydänliiton sivuilta: "Natrium on välttämätön ravintoaine, mutta sen runsas saanti kohottaa verenpainetta. Natriumin tarve on hyvin pieni, suolaksi laskettuna 1,3 g. Tämä määrä saadaan jo maidon ja lihan sisältämästä luontaisesta natriumista." (http://www.sydanliitto.fi/suola)
Kannattaa tutustua tähänkin aiheeseen tarkemmin :-). Suolan käytön vähentämisellä on erittäin hyviä terveysvaikutuksia.
Vielä saivartelen natriumista ja suolasta: päivän 3 lasillisesta maitoa saa jo 0,6 grammaa suolaa, eli melkein puolet päivän suolan tarpeesta. Sadassa grammassa omppua on suolaa 2,0 grammaa, eli jos syön vaikkapa yhden ompun (normi omena painaa likimäärin 100 g) ja vetelen lisäksi nuo 3 lasillista maitoa, niin kappasta vaan päivän natriumit tuli täyteen.
Eli se tässä ketjussa, jolla oli rytmihäiriöitä natriumin puutteen vuoksi, ihmettelen kovasti, että mitä mahdoit syödä päivän mittaan. Liki kaikessa kun on luonnostaan natriumia.
t. 30
Tähän on pakko kommenoida sen verran, että suolanpuutos voi olla, vaikka käyttäisikin suolaa, leikkeleitä, juustoja yms. Lähipiirissä on pari tällaista tapausta, joille lääkäri oli suositellut suolan lisäämistä, vaikka nämä ihmiset syövät päivittäin esim. leipää leikkeleellä useamman palan. Molemmat ovat todella aktiivisia liikkujia, tämä ainakin varmaan vaikuttaa asiaan ja voi olla muutenkin yksilöllistä.
[quote author="Vierailija" time="04.09.2013 klo 14:25"]
En ole koskaan laittanut. Tuli vaan mieleen, kun neuvolassa tuli puheeksi taaperon syömiset ja terkkari sanoi, että vähän voi ruokaan laittaa suolaa. Niin että pitääkö laittaa, kun ei me muutkaan laiteta?
[/quote]
Suola korostaa ruuan makua,eli jos ruoka on muutenkin hyvää,ei tarvitse käyttää suolaa,mitään terveydellistä syytä sen käytölle ei ole. Itsekin yritän saada ruokiin makua enemmin yrteillä,pippureilla jne. kuin runsaalla suolalla.