Täytyykö ruokaan laittaa suolaa?
En ole koskaan laittanut. Tuli vaan mieleen, kun neuvolassa tuli puheeksi taaperon syömiset ja terkkari sanoi, että vähän voi ruokaan laittaa suolaa. Niin että pitääkö laittaa, kun ei me muutkaan laiteta?
Kommentit (32)
No on kuule ihan pakko. Ei tietenkään tarvitse jos et halua, ei mekään käytetä juuri yhtään.
Miten kukaan voi syödä tekemiäsi ruokia, jos niissä ei ole suolaa? Yhtä hyvin voi syödä sahanpuruja. Tulevat halvemmaksikin.
Ei ole mitenkään välttämätöntä, jos tarkoitat jotenkin ravitsemusmielessä. Aika monen mielestä vaan suolaton ruoka on pahaa ja siksi sitä suolaa laitetaan. Lapsellehan on parempi, jos suolaa ei syötä eikä siihen totuta.
No ei varmastikaan pidä, mutta neuvolassa nyt antavat samat neuvot kaikille. Kuten että alle 1-vuotiaan ruokaan ei suolaa (vaikka perhe muuten sitä käyttäisikin) ja että yli 1-vuotiaan ruokaan saa laittaa jo vähän suolaa (mutta ei paljon sittenkään).
Ei tietenkään. En tosin ymmärrä miten voitte syödä suolatonta ruokaa. Tai no, taitaa olla tottumiskysymys, mutta ruokavieraat voivat karsastaa teidän ruokia.
Kyllä meillä koko perhe syö oikein hyvällä ruokahalulla suolatonta ruokaa. Olisko tottumiskysymys - jos ei ole tottunut suolan makuun, ei sitä kaipaakaan? Ravintolan ruoat jäävät kyllä joskus syömättä, kun ovat niin kovin suolaisia.
ap
Ihmisen elimistö tarvitsee toimiakseen suoloja. Jos teet kaiken ruoan itse suolattomista raaka-aineista, etkä laita suolaa yhtään mihinkään, tulet sairastumaan. Täysin suolatta ei pysy hengissä.
Ei ole pakko laittaa. Minusta kyllä suolaton ruoka on jumalattoman pahaa enkä sitä itse söisi, mutta makunsa kullakin... Eipä se suola kohtuumäärinä ole haitallistakaan mitenkään, ellei ole verenpainetautia.
Mites sitten, kun lapset menevät kouluun tai päiväkotiin. Niissä ei tehdä suolattomia ruokia. Sun lapistas kasvaa helposti tikku-ukkoja, kun eivät voi syödä kunnolla muualla kuin kotona.
[quote author="Vierailija" time="04.09.2013 klo 14:30"]
Ihmisen elimistö tarvitsee toimiakseen suoloja. Jos teet kaiken ruoan itse suolattomista raaka-aineista, etkä laita suolaa yhtään mihinkään, tulet sairastumaan. Täysin suolatta ei pysy hengissä.
[/quote]
Suolaa saa aika paljon esim. leivästä tai leikkeleistä. Tai vaikka muroista (mutta niitähän ei kukaan syö tietenkään). Vaikka ei lisäisikään ruokaan suolaa, muissa elintarvikkeissa varmasti on ihan riittävästi suolaa.
Itse asiassa meillä käy usein ruokavieraita ja tykkäävät kovin meidän ruoista. Silloin tosin ruoat vähän erilaisia kuin arkena ja niihin on käytetty ehkä jotain juustoja, soijaa tms. ja ovatkin sen takia suolaisia mutta suolapurkkia ei meiltä kyllä löydy :-)
ap
Yksi lapsista on jo koulussa eikä tuolla mitään ongelmia näytä olevan kouluruoan suhteen. Ja suolaahan kyllä saa, niin kuin joku mainitsikin, leikkeleistä, juustosta, leivästä yms. Luulen, että ihan tarpeeksi saamme sitä.
ap
Kyllä meillä koko perhe syö oikein hyvällä ruokahalulla suolatonta ruokaa. Olisko tottumiskysymys - jos ei ole tottunut suolan makuun, ei sitä kaipaakaan? Ravintolan ruoat jäävät kyllä joskus syömättä, kun ovat niin kovin suolaisia.
ap
[/quote]
No onhan se tietty tottumuskin, mutta tämä nyt on vähän sellainen asia, että ajaisitko mieluummin Ladalla vai Lexuksella, jos saisit valita?
Anoppi aina ihmettelee, miten osaan tehdä niin hyvää ruokaa. Oli sitten kyseessä makaronilaatikko, sämpylät tai pannari. Tekisi mieleni sanoa ihan suoraan, että siksi kun laitan niihin suolaa. Hän ei nimittäin laita itse suolaa juuri mihinkään (ellei ripauksen pansuolaa, jos on ihan pakko), eikä niitä pöperöitä kukaan innolla syökään.
Niin no, mä en edes erota, onko ruoassa maltillisesti suolaa vai eikä sitä ole ollenkaan. Mun mielestä siis maistuu yhtä hyvälle. Sitten erotan kyllä, jos on suolaa laitettu runsaalla kädellä, niin kuin hyvin usein ravintolassa on tehty. Ja siitä en tykkää.
ap
[quote author="Vierailija" time="04.09.2013 klo 14:38"]
Anoppi aina ihmettelee, miten osaan tehdä niin hyvää ruokaa. Oli sitten kyseessä makaronilaatikko, sämpylät tai pannari. Tekisi mieleni sanoa ihan suoraan, että siksi kun laitan niihin suolaa. Hän ei nimittäin laita itse suolaa juuri mihinkään (ellei ripauksen pansuolaa, jos on ihan pakko), eikä niitä pöperöitä kukaan innolla syökään.
[/quote]
Kaikki kehuvat myös mun tekemiä ruokia, leivonnaisia yms. Käytän kyllä paljon yrttejä ja mausteita (suolattomia). Johtuiskohan siitä?
ap
[/quote]
Totta, mutta luonnonsuolaa saa myös ravinnosta esim. munista, kalasta, pähkinöistä, ananaksesta, kukkakaalista ja selleristä.
Soijakastikkeessa on kamalasti suolaa, taitaa olla noin 10%. Ihan turha väittää että ei käytä suolaa, jos lisää mausteita joissa on suolaa, vaikka pelkkää suolaa ei lisäisikään.
Ainoa mihin olen kuullut suolan lisäämisestä olevan hyötyä, on perunoiden keitinvesi, se kuulema vaikuttaa siihen että perunan hievenaineet pysyy perunassa sisällä, eikä karkaa ympäröivään keitinveteen. Makuun sillä ei ole vaikutusta, en minä ainakaan huomaa.
Suolaa voi laittaa sieniin tai kalaan säilyvyyden parantamiseksi.
Muualle sitä laitetaan vain siksi että sen makuun on totuttu. Itse syön varsin vähäsuolaista ruokaa se aiheuttaa vähän ongelmia ulkona syödessä, sillä ravintoloiden ruuat on usein niin suolaisia että makunautinto häipyy suolaisuuteen.
Suvussa on sydän ja verisuonisairauksia, joten yritä elää hieman terveellisemmin ja ilmeisesti onnistunutkin kun ei ole verenpainetta ja muuta mihin vanhemmilla oli jo lääkkeet tässä iässä.
[quote author="Vierailija" time="04.09.2013 klo 14:35"]
Yksi lapsista on jo koulussa eikä tuolla mitään ongelmia näytä olevan kouluruoan suhteen. Ja suolaahan kyllä saa, niin kuin joku mainitsikin, leikkeleistä, juustosta, leivästä yms. Luulen, että ihan tarpeeksi saamme sitä.
ap
[/quote]Suolaa tarvii saada todella vähän ja varmasti saa sitä tarpeeksi jos syö mitään valmista ruokaa... ja liikaakin.
No ei tietenkään tarvitse, huoh