Hormonikierukka, migreeni ja akne?
Syön tällä hetkellä e-pillereitä, mutta gynekologi (ei omani, vaan kävin myista syistä eri lääkärillä) ihmetteli tätä kun huomasi että kärsin migreenistä. Migreenini ei ole aurallinen, joten oma gyneni ei pitänyt pillereiden syöntiä siksi vaarallisena.
Tämä "toinen" gyne ehdotti minulle hormonikierukkaa, vaikken olekaan synnyttänyt. Se kuulemma ei aiheuta migreeniä. Kehotti harkitsemaan asiaa ja antoi Mirenan esitteen, jotta voin tutustua asiaan ja ottaa sen sitten puheeksi oman gynekologini kanssa.
Kierukka kuulosti ihan jees hommalta, tarkempia terveydellisiä vaikutuksia siitä haluan kysyä lääkäriltä vielä. Mutta että edes harkitsisin vaihtamista, haluaisin tietää, helpottaako kierukan käyttö aknea? Syön yhdistelmäpillereitä, jotka pitävät finnit lähes kokonaan pois, enkä todellakaan halua niistä enää kärsiä. Söin hetken aikaa matalahormonisia pillereitä, ja se oli yhtä helvettiä, edes teininä minulla ei ollut niin pahoja finnejä ja niin paljon.
Onko kellään kokemusta kierukan käytöstä migreenin ja aknen poistumisen osalta?
Kommentit (6)
mirena auttaa tutkitusti migreeniin. itselläni ei ole migreeniä esiintynyt kierukan laiton jälkeen. aknesta en osaa sanoa, itsellä ei ongelmaa ole..
Tätä minäkin pelkään, kiitos kun kerroit kokemuksestasi. Mieluummin kärsin yhden migreenin kuussa kuin jatkuvasta aknesta, kun ikää on kuitenkin jo lähemmäs kolmekymmentä...
Muilla kokemuksia?
AP
minulla on hormonaalinen akne, jonka pitää kurissa yhdistelmäpillerit. Kerran kokeilin minipillereitä (sama periaate kuin hormonikierukassa, vain yhtä hormonia) ja iho suorastaan räjähti. Eli minulle hormonikierukka ei voisi ikinä olla vaihtoehto.
[quote author="Vierailija" time="04.09.2013 klo 11:35"]
minulla on hormonaalinen akne, jonka pitää kurissa yhdistelmäpillerit. Kerran kokeilin minipillereitä (sama periaate kuin hormonikierukassa, vain yhtä hormonia) ja iho suorastaan räjähti. Eli minulle hormonikierukka ei voisi ikinä olla vaihtoehto.
[/quote]
Okei, tätä tietoa kaipasinkin. Tuossa Mirenan esitteessä ei puhuttu aknesta mitään, joten en tiennyt miten se on verrattavissa yhdistelmäpillereiden käyttöön. Eli ilmeisesti tuo akne tulisi räjähtämään taas minullakin, koska pysyy poissa yhdistelmäpillerien avulla. Täytyy vielä jutella gynen kanssa, mutta tosiaan, ulkonäkö menee migreenin edelle, sen verran pinnallinen olen ;)
Minulla hormonikierukka toi aknen, jota ei ennestään ollut. Kamala riesa, vaihdoin takaisin pillereihin.