Siis mitä ihmettä pitäisi tehdä tässä tilanteessa? (Velkahelvetti ja mahdollinen maksuhäiriömerkintä)
Kokoaikainen määräaikainen työsuhde päättyi huhtikuun lopussa ja siitä asti olen tehnyt töitä osa-aikaisena. Saan toimeentulotukea, koska käyn töissä tosiaan vain osa-aikaisesti. Viime viikolla oli yksi työhaastattelu kokoaikaiseen työhön, en saanut työtä. Eilen oli toinen haastattelu, saa nähdä, että saanko työn vai en. Paljon hakijoita ja yksi paikka, joten voi olla, etten saa työtä. Etsin kyllä lisää aktiivisesti, joten ei nyt kettuilua, kiitos.
Itse asiaan, velkaa on lähempänä 20 000€, joten sanomattakin selvää, että kuukausierät ovat liian suuret maksettavaksi, kun saan toimeentulotukea. Ystäväni tarjoutuisi maksamaan velkojen kuukausieriä sen verran, että juuri ja juuri pärjäisin, ja maksaisin hänelle rahat myöhemmin takaisin. Mutta näinhän ei saa toimia, jos saa toimeentulotukea? Ei, vaikka hän maksaisi laskut suoraan, eikä laittaisi rahaa tililleni?
Pitääkö minun tosiaan vain ottaa maksuhäiriömerkintä? Mitä vaihtoehtoja on? Harmittaisi kovasti jos sattuisin saamaan kokoaikaisen työn, ja olisi maksuhäiriömerkintä. Monessa työpaikassa tarkistetaan luottotiedot myös.
Kommentit (48)
Pankin kautta pitää yrittää sopia. Pienempää kuukausierää (ja siis pidempää laina-aikaa). Mistä velka on, asunnosta?
Vierailija kirjoitti:
Sovi asiasta velkojan kanssa.
Olen sopinut niin hyvin kun pystyy, enempää ei jousteta. AP
Vierailija kirjoitti:
Miks ei sais maksaa sun laskua?
Koska olen ymmärtänyt, että Kelan mielestä se on tulo, että joku muu maksaa laskusi. AP
Ei se ole niin tarkkaa. Sun hommasi on selvityä, ei rakastella jokaista pilkkua sitä tehdessäsi. Ei luottotietojen menetys mikään maailmanloppu ole, pahempi asia on toi sun velka. Jos vain mahdollista, niin pyri siitä eroon. Velat kasvavat korkoa ja muuta ikävää. 20 donaa lähtee jo kovalla vauhdilla kohti helvettiä, jos et hoida.
T: 28 vuotta työttömänä ollut
"Ystäväni tarjoutuisi maksamaan velkojen kuukausieriä sen verran, että juuri ja juuri pärjäisin, ja maksaisin hänelle rahat myöhemmin takaisin. Mutta näinhän ei saa toimia, jos saa toimeentulotukea? Ei, vaikka hän maksaisi laskut suoraan, eikä laittaisi rahaa tililleni?"
Miksi näin ei voisi toimia?
Ei kela voi noin tarkka olla...jos saat merkinnän niin vähennät työnsaanti mahdollisuutesi. koita sopia kelan kanssa?
Jos raha ei kierrä sun tilin kautta, ei se myöskään Kelalle kuulu. Mistä ne edes tietäisi, mitä kaikkia laskuja sulle tulee?
Jos tuo on hyvin läheinen ystävä, niin suosittelisin, ettet ota häneltä lainaa. Raha aika usein pilaa ystävyyssuhteet, kun toinen ei välttämättä pysty maksamaan lainaa takaisin, mikä taas ketuttaa lainan antajaa.
Mistä nuo 20 000e velka koostuu? Pikavippejä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska olen ymmärtänyt, että Kelan mielestä se on tulo, että joku muu maksaa laskusi. AP
No mistä se Kela saa ne tietää? Mitä ne laskut on?
Siis huh, osa-aikatyö ja tt-tukea? Etkö saa soviteltua päivärahaa työttömyyspäiviltäsi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan näin kommenttina, jos olisi aina tehnyt tasan niin kuin Kela vaatii, olisin vainaa. Ilman liioittelua.
Pääasia on, että sillä sun omalla tilillä ei pyöri miljoonat sisään ja ulos.
T: 28 vuotta työttömänä ollut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuhan vaan se kaveri maksaa sen suoraan eikä laita sun tilille rahaa.
Ei se minun käsittääkseni kuulu Kelalle kuka laskusi maksaa. Eihän lainanlyhennystäsi edes oteta huomioon toimeentulotuessasi menona.
T. itsekin vuosia toimeentulotukiasiakkaana ollut aikoinaan
Vierailija kirjoitti:
Siis huh, osa-aikatyö ja tt-tukea? Etkö saa soviteltua päivärahaa työttömyyspäiviltäsi?
Olen lähettänyt hakemuksen, vähän myöhässä tosin. Aluksi olin ihan pulassa sen suhteen, mitä tukia voin saada. Siksi vasta nyt liikenteessä tämän asian suhteen. Ja velat koostuvat luottokorteista ja kahdesta toisenlaisesta luotosta. AP
Jos nämä "toisenlaiset luotot" ovat pikavippejä, niin anna mennä vaan ulosottoon. Ne muuten kasvavat ja kasvavat vaan ihan järkyttävää vauhtia.
Minä antaisin ystäväni maksaa laskut. Eihän tuosta muuten selviä ilman merkintää.
Vierailija kirjoitti:
Jos tuo on hyvin läheinen ystävä, niin suosittelisin, ettet ota häneltä lainaa. Raha aika usein pilaa ystävyyssuhteet, kun toinen ei välttämättä pysty maksamaan lainaa takaisin, mikä taas ketuttaa lainan antajaa.
Mistä nuo 20 000e velka koostuu? Pikavippejä?
Sinä siis päättelet suoralta kädeltä, että ap ei maksaisi lainojaan takaisin? Miksi?
Kyllä kaveri voi sinun laskuja maksaa.
Sovi asiasta velkojan kanssa.