Miten alkaa perhepäivähoitajaksi?
Itsellä yksi lapsi, ja voisin ottaa hoitoon lisäksi muutaman muunkin.
Kommentit (22)
Jos minulla on rikosrekisterimerkintä, jonka vuoksi en pääsisi työskentelemään lasten kanssa ulkopuoliselle palkkaajalle (esim. kouluun, päiväkotiin), saanko silti alkaa perhepäivähoitajaksi?
Ymmärrän kyllä, että rikostaustat tulee selvittää joka tapauksessa kun työskentelee lasten kanssa (sen määrää laki), mutta onko se silloin vanhempien päätettävissä, haluavatko he antaa lapsensa minulle hoitoon rikosmerkinnästä huolimatta vai onko lasten hoitaminen tällöin ihan täysin kiellettyä esim. kunnan/valtion toimesta? Eli siis jos olen yksityinen perhepäivähoitaja ja avoimesti kerron mahdollisille asiakkailleni rikostaustastani?
Vanhemmat eivät voi mennä lakia vastaan.
Jos laissa on jotain niin se pitää. Eli lasten kanssa työskentelevien rikostausta....onko tuomittu esim. lasten hyväksikäytöstä jne. lapsiin kohdistuvasta.
Jos rikostausta jokin muu, kai vanhemmat itse päättävät mihin lapset vievät.
Voit hoitaa lapsia jos hoitolapsen perhe hyväksyy. Eli menet lapsen kotiin vaikka oman lapsesi kanssa hoitamaan vierasta lasta. Silloin vain hoidettavan lapsen vanhemmat ottavat vastuun mitä talossaan tapahtuu.
Toki jos sosiaalietuuksia vanhemmat käyttävät ja kysytään yksityisen hoitajan nimi, tiedä sitten...
Joka tapauksessa mummit ja vaaritkin hoitavat lastenlapsiaan eikä heidän tarvitse antaa selvitystä rikostaustastaan perhepäivähoitoviranomailsille. Heissäkin voi löytyä yhtä ja toista hyvää ja ei aina niin hyvää.
Tässä on paljon tietoa eri asioista, samaa kaikille hoitajille Suomessa.
Kiitos asiallisesta vastauksesta numero 4.
Tällä palstalla olisin odottanut lähinnä vittuilua siitä, että mitäs olen tehnyt rikoksia enkä varmasti ole oikeutettu työskentelemään lasten kanssa.
Tosiasiassa niihin rikoksiini liittyvien syiden vuoksi nimenomaan opin rakastamaan lapsia, näkemään heissä sen puhtauden ja vilpittömyyden ja haluaisin työskennellä lasten kanssa tosi paljon. Ennen kyseisiä tapahtumia suunnilleen vihasin lapsia, mutta nyt niiden samojen tapahtumien vuoksi olen lain puolesta estetty työskentelemään lasten kanssa. Täysin ilman realistista syytä. Harmittaa :(
En kyllä suosittelisi. Sulla on jotain aika irrationaalisen oloisia ajatuksia "lasten puhtaus ja viattomuus" jne, en tiedä, ei ehkä pph ole sinun juttusi. Et voi työllä hoitaa omia haavojasi lasten kautta. Totta kai kiinnostaa että mitä ne rikokset sitten on, mutta niistä tuskin avaudut. Mutta kasvatusala on kuitenkin ammattilaisten hommaa, perhepäivähoitajillakin on hyvä ola koulutus ja realistinen taju lapsen kasvusta ja kehityksestä. "Puhtaus ja vilpittömyys" -tapainen ajattelu ei ole sitä. Lapset on lapsia omine kehitysvaiheineen.
En hoida omia haavojani lasten kautta, vaan olen oppinut näkemään lapsissa sen, mitä haluaisin nähdä aikuisissakin: varmuutta, rehellisyyttä, avoimuutta, uteliaisuutta ja aitoa kiinnostusta yksinkertaisiin, uusiin asioihin. Aitoja tunteita ja reaktioita ilman suojakuoria ja piilottelua. Vilpittömästi ihailen lapsien asennetta ja suhtautumista asioihin, sitä miten he katsovat maailmaa. Pienet lapset ovat kaikkea muuta kuin mitä aikuisten kanssa kokee. Ja lapsissa on meidän tulevaisuus, totta kai haluan olla mukana kasvattamassa heistä mahdollisimman hyviä kansalaisia, tekemään tästä maailmasta hieman paremman paikan elää.
Olen suunnittelut hakevani opiskelemaan alaa, mutta en joka tapauksessa voi työskennellä alalla vielä useaan vuoteen rikosrekisterimerkinnän vuoksi. Joten ajattelin sijoittaa opintoni lähemmäs rikosmerkinnän poistumisajankohtaa, jotta en sitten seiso vastavalmistuneena tumput suorina työttömänä.
Minulla on nykyisin myös oma lapsi, joten ymmärrän kyllä millaisia lapset ovat ihan "oikeasti".
Ja koska kysyit, niin merkinnän ja alkusysäyksen omalle henkisen kasvuni ja aitouden etsimisen polulle olen saanut vuosia sitten psykedeelisten päihteiden vuoksi.
En ikinä antaisi lastani sinulle hoidettavaksi.
Onneksi sinun ei tarvitsekaan :). Toisaalta, onneksi et myöskään tule tietämään rikostaustastani mitään sen jälkeen, kun merkintä poistuu rekisteristäni.
Käsittääkseni rikostaustan selvittämisessä keskitytään juuri noihin lapsiin kohdistuviin rikoksiin sekä huumausainerikoksiin. Onko sulla näistä jommasta kummasta merkintä? Muut merkinnät eivät sitten kuuluisi tähän selvitykseen. Voin olla väärässäkin, mutta tällainen käsitys mulla on. Sehän on nimen omaan OTE rikosrekisteristä, ei koko rekisteri.
Ihan toinen asia on, ettei kukaan tosiaan halua antaa lapsiaan entisen rikollisen hoidottavaksi.
olipas kaunopuheista. mutta komppaan numeroa 9; en antaisi minäkään. en ehkä tietäisi rikostaustaasi mutta vaikutat muuten hieman sellaiselta ihmiseltä joka ei kaikkine puhtaus/viattomuus-ajatteluineen istu meikäläisen kemialle
Lainaus: Minulla on nykyisin myös oma lapsi, joten ymmärrän kyllä millaisia lapset ovat ihan "oikeasti".
Joo-oh, ihan niinkuin se olisi joku varma tae asialle. Miksiköhän esim. lastensuojelukin on ihan täystyöllistetty, jos sillä perusteella että on oma lapsi, ymäärtää minkälaisia lapset oikesti ovat. Juu, en edelleenkään suosittele sinulle uraa kasvatusalalla. Puutarhanhoito vois olla sun juttus. Näksit puhdasta ja viatonta kasvua jota voisit auttaa ja hoitaa.
Kait noissa on kuntakohtaisi eroja.Kuopiossa on käytössä palveluseteli, tämä myönnetään vanhemmille jotka ovat koulussa tai opiskelevat. Tällöin hoitomaksun suuruus on sama kuin kunnalla.
Hoitajalla tulee tällöi olla kolutus, joka kesti vain kolme päivää ja oli maksullinen. Toki jos on pidempi koulutus takanaesim. lähihoitaja ei tuota
tarvitse suorittaa.Täytyy olla myös hygieniapassi. Rikosreistä ei selvitetä kuin väkivaltaan ja päihteisiin liittyvät rikokset. Virallisesti yksityisenä pph.na voit toimia vasta kun kaupunki on sinut siihen hommaan hyväksynyt.
Et voi toimia edes yksityisenä pph:na koska heitäkin valvoo kunnan viranomainen, jonka täytyy hyväksyä sinut hoitajaksi. Tähän selvitykseen kuuluu rikosrekisteriotteen tarkistaminen. Kunta ilmoittaa aluehallintovirastoon uusien hoitajien tiedot ja sinä et saa hyväksyntää toimia hoitajana.
No mutta miten muut ihmiset sitten perustelevat sen, miksi haluavat työskennellä lasten kanssa? "Pidän lapsista" on aika yleinen vastaus, mutta miksi pidät lapsista? Mistä heissä pidät niin kovasti, että haluat työskennellä heidän parissaan? Minun syyni olivat tuolla edellisessä viestissä, eivätkä ne ole mielestäni mitenkään huonompia syitä kuin kellään muullakaan. Minä sentään olen miettinyt perusteellisesti, miksi minulla on palava halu lasten kanssa työskentelyyn, mikä lapsissa viehättää. Moni ei edes ajattele asiaa sen syvemmin, koska moni vain jotenkin "tietää" että haluaa työskennellä lasten kanssa, mutta ei analysoi sitä omaa ajatusmaailmaansa asian suhteen sen paremmin.
Nuo lasten ominaisuudet, mitä aiemmassa viestissäni luettelin, tekevät sen, että minä olen omassa elementissäni lasten kanssa. Onnellinen, luonnollinen ja luontevin, tunnen eläväni ja saavani lapsilta sellaista aitoa vastakaikua ja vuorovaikutusta, mitä en varautuneilta, pinnallisilta aikuisilta saa. Rakastan heittäytyä lasten mukaan leikkeihin, olen mielestäni reilu ja oikeudenmukainen ja kerron aina heti, jos lapsi toimii jotenkin väärin. En suutu ja hermostu, vaan selitän asiallisesti. En kiellä kieltämällä, vaan kerron ettei asiaa X sovi tehdä ja selitän minkä takia. Kerron myös, mikä on oikea toimintamalli siinä tilanteessa. Yleensä lapset ymmärtävät tämän hyvin. Kohtelen lapsia älykkäinä ihmisinä, en vajaaälyisinä kääpiöinä niinkuin moni tuntuu kohtelevan.
Miksi minunlaiseni kuulostaa sellaiselta, kenen seuraan ette haluaisi lapsianne antaa? Jos ette tietäisi päihdetaustastani, olisiko kantanne toinen?
En halua olla hyökkäävä, syyttelevä tms, vaan ihan rehellisesti minua harmittaa se, että minun palavin intohimoni ja haluni olisi työskennellä lasten kanssa ja minulta estetään se. Siksi, että olen vuosia sitten jäänyt kiinni laittomista päihteistä (joiden kanssa minulla ei ole myöskään ollut minkäänlaista ongelmaa koskaan, en siis ole mikään heroiinidiileri tai ex-narkkari, en myöskään nykyinen). Rikos, jolla ei ole edes uhria, ei ole mielestäni edes oikea rikos. Mutta sellaisesta minua rangaistaan ihan hirveällä tavalla.
Kiva jos jaksoitte lukea, enää en kuitenkaan aio kirjoittaa tähän ketjuun. En halua tonkia itselleni herkkää aihetta enempää ja avata itseäni teidän sanallisille puukoniskuillenne ja ymmärtämättömälle asenteellenne.
Kyllä minä ymmärrän, jos te ette ymmärrä. Kyllä minä ymmärrän, että tällainen pelottaisi monia äitejä. Mutta toivoisin myös, että edes yrittäisitte ymmärtää miten pahalta tämä minusta tuntuu. Aina ei tarvitse hyökätä ja lyödä jo lyötyä, niinkuin tällä palstalla tuntuu olevan tapana.
Minä pidän unelmistani kiinni ja toivon pääseväni työskentelemään itselleni merkittävän asian pariin kunhan olen kärsinyt rangaistukseni, jota en mielestäni ole ansainnut.
Ja kiitos vielä taas näille parille asialliselle vastaajalle :)
no, mitäpä tuohon sanoa. pph:na työskenteleminen on kuitenkin toinen juttu kuin oman yhden lapsen kanssa oleminen.
Toivottavasti sinä ketjun avannut pääset unelmiesi työhön lasten pariin. Älä lannistu epäasiallisista kommentoinneista, ihmiset täällä eivät tunne sinua. Luota itseesi ja unelmiisi!Kukaan meistä ei ole täydellinen mutta se joka itseään sellaisena pitää ei tunne itseään alkuunkaan. Toisten ihmisten tallomista on helppo harrastaa nettipalstoilla nimettömänä mutta oletteko tallaajat/puukottajat tulleet miettineeksi että saatatte huomaamattanne viljellä tällaista esimerkkiä myös muutoin arjessanne?Antaa lapsillenne mallin kuinka toista ihmistä tulee kohdella?Ehkä teidän olisi joskus hyvä pysähtyä tämän asian ääreen.
Toivottavasti et pääse lasten pariin töihin. Olet selväti aiheuttanut jollekin lapselle kipua tai kärsimystä, jos sinut on tuomittu lapseen kohdistuvasta rikoksesta. Järkyttävää!!!! Miten edes kehtaat ajatella hakeutuvasi alalle. Minusta olisi oikein, että jokaisella perhepäivähoitajallakin pitäisi olla sosiaali- tai terveysalan tutkinto, mielellään amk tai yliopisto, niin tuollaisen järkyttävyydet karsiutuisivat pois.
Minun korvaani kuulostaa, että olet ihminen, joka ei saa hyväksyntää muilta aikuisilta ja haluaisit siksi viettää aikasi lasten kanssa. Ovatko aikuiset tarkkanäköisempiä kuin lapset? Käytät myös tosi outoja sanavalintoja puhuessasi lapsista.
googlaa yksityiset perhepäivähoitajat