Tuksun "avoin kirje" isälleen vastaukseksi.
On se niin ihana tytär ja fiksuki, zeesus http://www.dollsdancers.fi/diary/diary.php
Hyökkäyshän on paras puolustus ja tuksu se "osaa" kääntää kaikki muiden syyksi. Tottapa totta. Muutais vaan hiljaa pois sieltä loisimasta ja jättäis perheensä rauhaan.
Kommentit (56)
Muistelisin vuosia, vuosia taaksepäin eli Julia vissiin asui siellä asunnossa kämppisten kanssa kun vanhemmat jätti sen kämpän hänen käyttöönsä ja opiskeli vielä (haki muistaakseni kämppistä netissäkin) mutta sitten kun Johannalla meni poikki silloisen avomiehen kanssa niin muutti myös sinne ja alkoi vetämään pikkusiskoa tanssikeikoille ja bileisiin hokuttelemalla glamour-elämällä, saatiin se kuva että vedetään ihan kuin pässiä narusta :-(
[quote author="Vierailija" time="03.09.2013 klo 14:51"]
34, en viitsi lainata virstejäsi kun teet niin pitkiä sepustuksia, tulee pitkiä viestejä. Mutta pakko kysyä, onko sulla itselläsi jotenkin ylikorostunut suhde uskonnollisuuteen? Tuntuu, ettet kirjeistä muuta huomannutkaan kuin uskonnollisen sävyn, kun taas tavallisten ihmisten mielestä niissä näkyi vahvasti vanhemman huoli lapsestaan.
Lisäksi et taida tietää, että Johanna ja Julia ovat itsekin aina korostaneet omaa uskonnollisuuttaan, joten Johanna tuskin luki isänsä kirjeitä samojen ateistikakkuloiden läpi kuin sinä. Hänen syynsä ignoorata isänsä pointti on ihan muu kuin Raamatulla "päähän lyöminen".
Ja ei, itse en ole uskossa, mutta en ole myöskään ateistina kiihkoileva.
[/quote]
Huomasin tietenkin minäkin kirjeestä isän huolen lapsestaan, siis tästä jälkimmäisestä. Mutta enemmän huomasin siinä huolta Johannan sieluntilasta kuin hänen terveydestään ja siitä, miten tuollaiset elämäntavat sitä vahingoittavat. Enemmän huomasin huolta siitä, mitä pahaa hän teoillaan perheelleen aiheuttaa kuin huolta siitä, mitä pahaa hän omalle terveydelleen aiheuttaa. Pariin kertaan kirjeen luettuani, huomaan että hieman huolta kannetaan Johannan pahasta olosta ja siitä, millaisin keinoin hän sitä purkaa, mutta sanaakaan huolta ihan jo pelkästä fyysisestä terveydestä en nähnyt.
Minusta jokainen saa uskoa mitä haluaa, mutta jos toiseen ihmiseen ja tämän tekemisiin haluaaoikeasti vaikuttaa, ei se tapahdu omaa maailmankuvaansa syöttämällä vaan sen toisen lähtökohdista käsin. Ja vaikka Johanna miten olisi julkisuudessa jumaluskolla hurskastellut, kai nyt jokaiselle on selvää, ettei hänen mahdollinen uskonsa tuolla tavalla raamattuun pohjaavaa ole, kuin mitä hänen isänsä peräänkuuluttaa? Ei häneen selvästikään vetoa tuomiopäivällä pelottelut kun tuollaista elämää viettää. Ja tuntui tuo itsekin isälleen äyskähtäneen siitä jeesustelusta, kun julisti ettei sitten ole uskossa jollei alkoholia juovana sellaiseksi isänsä silmissä lukeudu.
En tiedä, ehkä se sitten on kiihkoileva ateismia, mutta minusta Johannan terveydentila on niin paljon oleellisempaa kuin hänen mahdollisen taivaspaikkansa kohtalo, että ihmettelen miksi isä kantaa enemmän huolta jälkimmäisestä kuin edellisestä. Ainakin kirjeidensä painopiste kokonaisuudessaan painottuu enemmän taivaspaikan menetykjseen ja muun perheen kärsimyksiin kuin Johannan omaan terveyteen niin fyysisesti kuin psyykkisestikin. Tällaisen mielikuvan niistä sain, kun terveyttä käsiteltiin lyhyesti parissa lauseessa, kun taas se synnillisyyselämästä puhuminen kulkee läpi matkan mukana.
Ensimmäisessä isän kirjeessä hän ei Johannan omasta terveydentilasta sanonut sanakaan, mutta huolehti tämän sisaren terveydentilasta ja syytti Johannaa siitä. Toisessa kirjeessään hän yhdellä lauseella kertoo kuinka Johanna pakenee pahaa oloaan ja polttaa sillat takanaan. Muuten hän on huolissaan siitä, että joutuuko Johanna vankilaan ja kuinka hän satuuttaa perhettään. Oikeasti, missä niissä kirjeissä on teidän "tavallisten ihmisten" silmissä se huoli Johannan ikiomasta terveydestä, ei Julian terveydestä, isän terveydestä tai perheen kärsimyksistä, vaan Johannan omasta elämästä ja siitä, mitä se hänelle ihan itselleen tekee??
Kyllä minua ainakin suututtaisi jos isäni kirjoittaisi "julkisen kirjeen" omista tai perheeni ongelmista, jotka ovat pitkälti oman isäni mielikuvitusta. Osaan jo kuvitella millainen siitä tulisi. Itsensä maalailisi huolestuneeksi pyhimykseksi vaikka hänkään ei todellakaan ole täydellinen ja on vuosien aikana kyllä tehnyt kaikenlaista luokkaavaa. Tosin itse ei tunnusta omia munauksiaan missään tapauksessa varsinkaan julkisesti kun kaikki on vaan aina muiden syytä ja hän on täydellinen.
Jos saisin jonkin julkisen kirjeen isältäni niin olisin todellakin raivoissani. Vastaus iskälle sitten saattaisi olla sen tunnetilan mukainen jos en jaksaisi enää pitää kulisesseja yllä. Joten ihan ymmärrän, että joku voi oikeasti suuttua sukulaisten julkisista kannanotoista.
Kaikista järkevintä olisi jos tälläiset perheongelmat puitaisiin ihan henkilökohtaisesti vaikka sähköpostin välityksellä eikä niitä leviteltäisi facebookiin tai blogeihin.
"Kyllä minua ainakin suututtaisi jos isäni kirjoittaisi "julkisen kirjeen" omista tai perheeni ongelmista, jotka ovat pitkälti oman isäni mielikuvitusta."
"Jos saisin jonkin julkisen kirjeen isältäni niin olisin todellakin raivoissani. Vastaus iskälle sitten saattaisi olla sen tunnetilan mukainen jos en jaksaisi enää pitää kulisesseja yllä."
Onpas sen kuuloista tekstiä, että Tunkki ihan itse kor... Köh, leveässä persoonassaan on asialla.
[quote author="Vierailija" time="03.09.2013 klo 17:09"]
Kyllä minua ainakin suututtaisi jos isäni kirjoittaisi "julkisen kirjeen" omista tai perheeni ongelmista, jotka ovat pitkälti oman isäni mielikuvitusta. Osaan jo kuvitella millainen siitä tulisi. Itsensä maalailisi huolestuneeksi pyhimykseksi vaikka hänkään ei todellakaan ole täydellinen ja on vuosien aikana kyllä tehnyt kaikenlaista luokkaavaa. Tosin itse ei tunnusta omia munauksiaan missään tapauksessa varsinkaan julkisesti kun kaikki on vaan aina muiden syytä ja hän on täydellinen.
Jos saisin jonkin julkisen kirjeen isältäni niin olisin todellakin raivoissani. Vastaus iskälle sitten saattaisi olla sen tunnetilan mukainen jos en jaksaisi enää pitää kulisesseja yllä. Joten ihan ymmärrän, että joku voi oikeasti suuttua sukulaisten julkisista kannanotoista.
Kaikista järkevintä olisi jos tälläiset perheongelmat puitaisiin ihan henkilökohtaisesti vaikka sähköpostin välityksellä eikä niitä leviteltäisi facebookiin tai blogeihin.
[/quote]
Tässä tapauksessahan ei tainnut mielikuvitus olla pelissä, että sikäli eri tilanne.
44, epäilin samaa, ja jos näin, ihan hyvä että tietää, kuinka ventovieraatkin ovat hänestä huolissaan.
Mun isä on täyttänyt 70 v ja en ole eläessään nähnyt hänestä yhtään valokuvaa nakuna. Ollaan tietty saunassa käyty ja järvessä uitukin. vieraitakin on ollut, eli miesporukalla ovat uineet ja saunoneet ja varmaan joskus jollain on kamera ollutkin mutta ei niissä tilanteissa kuvia oteta.
Kuinka normaalia on että otetaan alastonkuvia ? Ja kuinka normaalia on niiden levittäminen ???
olen vissiin ihan pihalla normielämästä
[quote author="Vierailija" time="03.09.2013 klo 13:36"]
[/quote]
Siis onko tuo isä-Tukiainen Facebookin profiilikuvassaan ilman paitaa? Miksi joku (varsinkaan vanhempi ihminen) haluaa posettaa pelkissä rintakarvoissaan? Onko tämä nyt se Johannan mainitsema "alastonkuva"?
[quote author="Vierailija" time="03.09.2013 klo 18:32"]
[quote author="Vierailija" time="03.09.2013 klo 13:36"]
[/quote]
Johanna, menepäs nyt pois haukkumasta isääsi. Huomion kiinnittäminen MUIDEN virheisiin on niiiiiin tyypillistä sinulta, että ei enää edes naurata. Katso ympärillesi, kuuntele mitä sinulle puhutaan. Kaikki on mennyt täydellisesti pieleen ja vain sinä itse voit tehdä asioille jotakin. Ympäristösi on lakannut mahdollistamasta itsetuhoasi, on aika seistä omilla jaloillasi.
Siis onko tuo isä-Tukiainen Facebookin profiilikuvassaan ilman paitaa? Miksi joku (varsinkaan vanhempi ihminen) haluaa posettaa pelkissä rintakarvoissaan? Onko tämä nyt se Johannan mainitsema "alastonkuva"?
[/quote]
Mä olen kasvanut "kiihkouskovaisessa" perheessä, ja kyllä mua ainakin ahdisti isän kirje. Mitä jos Johanna ei uskokaan Jeesukseen, joka on ainoa ratkaisu? Silloinhan hänellä ei isänsä mukaan ole mitään toivoa. Joten miksi edes yrittää? Tämä on tää pahin ristiriita kun tällainen hihhuli yrittää auttaa jotain joka ei usko ja ajattele samalla tavalla kuin hän itse.
[quote author="Vierailija" time="03.09.2013 klo 19:20"]
Mä olen kasvanut "kiihkouskovaisessa" perheessä, ja kyllä mua ainakin ahdisti isän kirje. Mitä jos Johanna ei uskokaan Jeesukseen, joka on ainoa ratkaisu? Silloinhan hänellä ei isänsä mukaan ole mitään toivoa. Joten miksi edes yrittää? Tämä on tää pahin ristiriita kun tällainen hihhuli yrittää auttaa jotain joka ei usko ja ajattele samalla tavalla kuin hän itse.
[/quote]
Kyllä se kuule ihan uskoo.. Postailee facebookissakin aina jotain uskonnollisia lauseita ja kuvia..
[quote author="Vierailija" time="03.09.2013 klo 15:19"]
Muistelisin vuosia, vuosia taaksepäin eli Julia vissiin asui siellä asunnossa kämppisten kanssa kun vanhemmat jätti sen kämpän hänen käyttöönsä ja opiskeli vielä (haki muistaakseni kämppistä netissäkin) mutta sitten kun Johannalla meni poikki silloisen avomiehen kanssa niin muutti myös sinne ja alkoi vetämään pikkusiskoa tanssikeikoille ja bileisiin hokuttelemalla glamour-elämällä, saatiin se kuva että vedetään ihan kuin pässiä narusta :-(
[/quote]
Julia oli Dollseissa alusta asti ja Johannan kanssa Miamissa pörräämässä jo kauan ennen kuin Johannalla avoliitto Suomessa kosahti.
Mutta siinä olen kyllä isän kanssa samaa mieltä, että Johannalla on osuutta Julian retkahduksiin. vaikka jokainen tekee ratkaisunsa itse, niin pikkuisen voisi yrittää tukea sillä tavalla, ettei toisen nenän edessä viinaa vedä. Mutta vaikeaahan se johannalle on, kun itsekin on addiktoitunut.
Tuksu uskoo korkeintaan johonkin itse visioimaansa kivaan lässynlää-jumalaan, mutta sellaiseen Raamatun Jumalaan, josta hänen isänsä puhuu, Tuksu ei selvästikään usko. Tuon nyt tajuaa sokea oravakin pelkästään naisen käyttäytymisen perusteella. Uskonnollisuuttakin kun on aika montaa erilaista tyyppiä.
Paljastavin kohta sen suhteen, ettei Johanna tosiaan ymmärrä yhtään, mistä on kyse, kun valittaa, ettei hänen kuulu huolehtia vanhempiensa veloista. Itsehän vanhempansa veloista huolehtivat, jos myyvät omaisuuttaan niiden maksamiseksi (en tiedä, onko tällainen kuvio taustalla, mutta niinhän Johanna väittää). Miksi vanhempien pitäisi kustantaa aikuisten lasten elämä, jos vanhemmilla ei ole siihen varaa. käsittämätön logiikka.
[quote author="Vierailija" time="03.09.2013 klo 20:15"]
Tuksu uskoo korkeintaan johonkin itse visioimaansa kivaan lässynlää-jumalaan, mutta sellaiseen Raamatun Jumalaan, josta hänen isänsä puhuu, Tuksu ei selvästikään usko. Tuon nyt tajuaa sokea oravakin pelkästään naisen käyttäytymisen perusteella. Uskonnollisuuttakin kun on aika montaa erilaista tyyppiä.
[/quote]
Jokainen taitaa itseasiassa uskoa omaan mielikuvaansa Jumalasta.
Johanna on kyllä itse kunnostautunut Raamatulla päähän lyömisessä ja jeesustelulla aika lahjakkaasti. Ei vain itse näe ristiriitaa omien sanojensa ja tekojensa välillä.
Nostan hattua isälle, ei ole helppo rasti heittää oma, vaikkakin aikuinen lapsi pihalle. Mutta siltoja ei pidä polttaa kokonaan ja varmasti vanhemmat ovat valmiita tukemaan, jos Johanna itse haluaa muutosta elämäänsä.
Mielestäni isän kirje oli ihan fiksu, suurin osa oli ihan täyttä asiaa. Kuten se, miten Johannan tulee saada elämänsä ruotuun ja tehdä elämässään täyskäännös yms., kaikkea en nyt muista. Turhaa oli taas se, että isä syytti Johannaa Julian sairaudesta ja siitä että Julia on huonossa jamassa. En kiellä, etteikö Julia olisi ratkennut juomaan Johannan ""avustuksella"" mutta turha on syyttää pelkästään Johannaa. Juliakin on aikuinen ihminen ja itse vastuussa itsestään. Kyllä Johanna on paljon myös Juliaa auttanut, eli on turha vierittää Julian sairautta pelkästään Johannan niskoille.
Johannan kirjettä en sen kummemmin kommentoi, vähän lapsellista alkaa julkisuudessa purkamaan tätä juttua. Huomaa, kuinka kirjeen alussa esitti niin asiallista, mutta kirjeen loppuosassa tuli todellinen Johanna taas esiin...