Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yllättävä syy ylipainolle

Vierailija
02.09.2013 |

Olen pitkään kärsinyt vaikeasta väsymyksestä, ja samalla myös painonhallintavaikeuksista.

Nyt lopulta lähes 10 vuoden kärsimyksen jälkeen väsymykselle löytyi syy (neurologinen sairaus, joka aiheuttaa mm. voimakasta uupumista). Syyn löytymisen jälkeen löytyi myös lääke, jolla väsymys on saatu hoidettua pois. Väsymyksen kadottua huomasin, että enää minulla ei ole koko ajan nälkä, ei makeanhimoa, eikä mitään syömiseen/juomiseen liittyviä mielitekoja.

Tämän seurauksena ruokavalioni on muuttunut selkeästi ja paino on pudonnut nopeasti. Enää en edes saata syödä niitä aiemmin himoitsemiani herkkuja.

Tämän myötä olen alkanut suhtautumaan ylipainoon yleensäkin ymmärtäväisemmin kuin aiemmin. Uskon, että monella muullakin paino-ongelmian taustalla on joku vaiva joka olisi helposti hoidettavissa.

Kommentit (35)

Vierailija
21/35 |
03.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.09.2013 klo 12:30"]

MS-tauti ei itsessään aiheuta ylipainoa noin yleisesti ottaen. En kiellä, etteikö ap:lla voisi olla tilanne näin, että uupumuksen vuoksi liikkuminen olisi jäänyt vähemmälle, mutta tilastollisesti MS-tautia sairastavat eivät ole ylipainoisia.

Jotenkin arvasin jo heti alussa, että ms-tautihan taas tähän tulee vastaukseksi. Neuvona kuitenkin antaisin kaikille, joilla on painon hallinnan kanssa ongelmia, että se todennäköisin vaihtoehto ylipainolle ei todellakaan ole ms-tauti, vaikka se yksittäistapauksessa on voinut sellaiseksi osoittautuakin.

PS. MS-tauti on muuten yleisin nuorten aikuisten neurologinen sairaus Suomessa, jota sairastaa noin 7000 ihmistä maassamme.

[/quote]

Ap ei missään vaiheessa väittänyt ms-taudin aiheuttavan ylipainoa, vaan painotti sitä ettei ylipaino johtunut sairaudesta vaan pelkästään väsymyksestä. Ja kun väsymys saatiin hoidettua pois niin ylipainokin katosi.

Vierailija
22/35 |
02.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, kivat sinulle! Jos epäilet, että muita samanmoisia voisi olla, niin kerro ihmeessä tautisi ...?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/35 |
02.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sillä sairauden nimellä ole merkitystä, vaan oireella (eli tässä tapauksessa väsymisellä). Itse sairaus ei vaikuta aineenvaihduntaan, mutta väsymys vaikuttaa.

Halusin asian tuoda täällä esille vain siitä syystä, että tiedän väsymyksen ja uupumisen olevan oireena monessa sairaudessa. Ihmiset harvoin osaavat hakea siihen apua. En osannut itsekään ennen kuin lääkäri asiasta alkoi kyselemään.

Olin vain taistellut painoni kanssa, tarkkaillut ruokavaliotani ja harrastanut liikuntaa lähestulkoon jaksamisen äärirajoilla.

-ap

Vierailija
24/35 |
02.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai ei ole merkitystä, onhan, moni kärsii väsymyksestä, ylipainosta ja kovin moni luulee itseään vain laiskaksi tms... harva osaa hakea mitään hoitoa, kun ei tiedä sellaista tarvitsevansa, mutta joo, olkoon, hyvä sulle siis.

Vierailija
25/35 |
02.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän ärsyttävä tuo ap:n tapa, ikään kuin kertoo mutta ei kerro.

Vierailija
26/35 |
02.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo. Lääkärille kun menee sanomaan, että oon väsynyt, niin ei missään terveyskeskuksessa tässä maassa aleta tutkimaan sellaisella tavoitteella, että löytyisi jokin diagnoosi. Lääkäri vaan sanoo, että koitapa vähän laihduttaa, niin virkistyt. Ja liikunta tekisi hyvää.

Jos et sairautta halua kertoa, niin kerro edes, että millä ihmeellä sait lääkärin suostumaan tutkimaan sinua.

Vierailija
27/35 |
02.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.09.2013 klo 16:28"]

Vähän ärsyttävä tuo ap:n tapa, ikään kuin kertoo mutta ei kerro.

[/quote]

jeps :D, melko noloa...

Vierailija
28/35 |
02.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnea sinulle ap, että syy ylipainoosi löytyi ja lääkityskin. Aivan kuten kirjoitit, ei ole niin tärkeä, mikä sairaus sinulta löydettiin, tärkeämpää on, että joku lääkäri otti väsymyksesi todesta ja alkoi tutkia. Yleensähän käy niin, että potilas saa kuulla vain moralisointia ja syytöksiä velttoudesta ja laiskuudesta. Näinhän nämä AV-mammatkin asiaan suhtautuvat. Älä välitä vinoiluista, vaan ole onnellinen, että nyt voit viettää hyvää elämää! 

Vierailija
29/35 |
02.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.09.2013 klo 16:37"]

Yleensähän käy niin, että potilas saa kuulla vain moralisointia ja syytöksiä velttoudesta ja laiskuudesta. Näinhän nämä AV-mammatkin asiaan suhtautuvat.

[/quote]

Ei. Miten voit tarkoituksella ymmärtää noin väärin. Emme me vähättele ap:n sairautta. Vaan meidän oireita on vähätelty. Nyt ap voisi autta, jotta me muutkin saataisi apua. Mutta hän ei halua auttaa. Surullista.

Vierailija
30/35 |
02.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen käynyt monia kertoja terveyskeskuksessa, ja ylihuomenna taas, ja mitään "kunnon" syytä ei ole uupumukseen löydetty, senkka on korkealla. Olisin kyllä ollut kiitollinen jos ap olisi kertonut mikä hänen tautinsa on, jospa vaikka olisi minullekin apua ollut. Todella itsekästä jos ei voi edes nimettömänä kertoa, kun kuitenkin täällä puhuu että sairaus oli ja se parannettiin. Olen niin uupunut, että jos ei lapsia olisi, en nousisi sängystä ollenkaan, tuntuu että ei jaksa välillä edes hengittää, ennen kuukautisia on pahinta, vihaan tätä oloa, kun on niin paljon mitä haluaisin tehdä, mitä tein ennen kaksosten syntymää vaikka olin yhtä lihava kuin nytkin.

Vierailija
31/35 |
02.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylipainon syy on melkein aina sairaus, joko fyysinen tai psyykkinen.

Vierailija
32/35 |
02.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.09.2013 klo 17:29"]

Minä olen käynyt monia kertoja terveyskeskuksessa, ja ylihuomenna taas, ja mitään "kunnon" syytä ei ole uupumukseen löydetty, senkka on korkealla. Olisin kyllä ollut kiitollinen jos ap olisi kertonut mikä hänen tautinsa on, jospa vaikka olisi minullekin apua ollut. Todella itsekästä jos ei voi edes nimettömänä kertoa, kun kuitenkin täällä puhuu että sairaus oli ja se parannettiin. Olen niin uupunut, että jos ei lapsia olisi, en nousisi sängystä ollenkaan, tuntuu että ei jaksa välillä edes hengittää, ennen kuukautisia on pahinta, vihaan tätä oloa, kun on niin paljon mitä haluaisin tehdä, mitä tein ennen kaksosten syntymää vaikka olin yhtä lihava kuin nytkin.

[/quote]

Onko sinulta tutkittu kortisolitasot ja ne iänikuiset kilpirauhasarvot? 

Vierailija
33/35 |
02.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla tutkittiin muutama vuosi sitten fibromyalgiaoireyhtymän mahdollisuutta pitkään jatkuneitten kroonisten kipujen ja väsymyksen johdosta. "ensiavuksi" suositeltiin välimeren ruokavalioon siirtymistä ja vaikka se ei kipuiluihin vaikuttanutkaan (syy löytyi myöhemmin ihan muualta) väsymys katosi tuon ruokavalion myötä täysin. ja se tapahtui ikäänkuin yhdessä yössä. jo muutaman päivän kuluttua siitä, kun muutin ruokatapojani huomasin selvästi energiatason lisääntyneen. jopa niin paljon, että minun, sohvaperunan, oli vaikea löytää keinoja purkaa sitä energiaa.

en nyt tiedä onko tästä kenellekään muulle apua, mutta jos nyt jotakuta kiinnostaa, niin tuskin sen testaamisesta kauheasti haittaakaan on.

Vierailija
34/35 |
02.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylipainoasiaan en ota kantaa, mutta itselläni poikkeavan väsymyksen syyksi selvisi kotona oleva home. Olo lähti paranemaan heti, kun muutimme pois. Olin luullut, että home aiheuttaisi aina hengitystieoireita, mutta minulla sellaisia ei ollut.

Vierailija
35/35 |
02.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

14; myös minun väsymykseni taustalla oli sisäilmaongelmat. Kun yön nukkui siinä mikrobipölyssä, oli aamulla olo kuin haudasta nousseella eikä se siitä päivän aikana juuri parantunut. Minulla oli jatkuvia poskiontelontulehduksia ja ajattelin että väsymys johtuu niistä. Kun muutimme taloon jossa puhdas sisäilma, loppuivat väsymys ja tulehdukset.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän kaksi