Yllättävä syy ylipainolle
Olen pitkään kärsinyt vaikeasta väsymyksestä, ja samalla myös painonhallintavaikeuksista.
Nyt lopulta lähes 10 vuoden kärsimyksen jälkeen väsymykselle löytyi syy (neurologinen sairaus, joka aiheuttaa mm. voimakasta uupumista). Syyn löytymisen jälkeen löytyi myös lääke, jolla väsymys on saatu hoidettua pois. Väsymyksen kadottua huomasin, että enää minulla ei ole koko ajan nälkä, ei makeanhimoa, eikä mitään syömiseen/juomiseen liittyviä mielitekoja.
Tämän seurauksena ruokavalioni on muuttunut selkeästi ja paino on pudonnut nopeasti. Enää en edes saata syödä niitä aiemmin himoitsemiani herkkuja.
Tämän myötä olen alkanut suhtautumaan ylipainoon yleensäkin ymmärtäväisemmin kuin aiemmin. Uskon, että monella muullakin paino-ongelmian taustalla on joku vaiva joka olisi helposti hoidettavissa.
Kommentit (35)
Täältä löytyy lisätietoa väsymyksestä ja sen syistä http://www.tohtori.fi/?page=6771267&id=8757836
Olen pahoillani jos epätarkka viestini alussa aiheutti mielipahaa, se ei ollut tarkoitukseni. Yritin vain tuoda esiin sitä että väsymyksellä voi todellakin olla suuri vaikutus painoon.
Koska oma sairauteni on kovin harvinainen, niin ajattelin ettei sen kertomisesta olisi kenellekään apua.
Diagnoosin sairauteeni (ms-tauti) sain vasta kun toinen jalkani halvaantui 2 kuukaudeksi. Aiemmin oireet olivat olleet niin lieviä ja epämääräisiä etten niitä itsekään osannut mitenkään hälyttävinä pitää. Olin kärsinyt vain puutumisista ja oudoista tuntemuksista (esim. tunne kuin muurahaisia kävelisi ihon alla).
Diagnoosin saatuani sain lääkityksen, joka hidastaa sairauden etenemistä, mutta ei paranna oireita. Väsymystä alettiin hoitaa vasta pari vuotta myöhemmin ja kun se saatiin hoidettua niin paino-ongelma katosi kuin itsestään.
Ja minä kun olin vain pitänyt itseäni laiskana ja ajattelin kärsiväni lähinnä itsekurin puutteesta.
Toivon todella muutkin paino-ongelmista kärsivät löytäisivät oikean syyn ongelmalleen ja siihen toimivan hoidon. Eikä vain sitä perinteistä 'sun täytyy liikkua enemmän ja syödä kevyemmin' -ohjeistusta, jonka minäkin niin monta kertaa sain kuulla.
-ap
[quote author="Vierailija" time="02.09.2013 klo 17:44"]
mulla tutkittiin muutama vuosi sitten fibromyalgiaoireyhtymän mahdollisuutta pitkään jatkuneitten kroonisten kipujen ja väsymyksen johdosta. "ensiavuksi" suositeltiin välimeren ruokavalioon siirtymistä ja vaikka se ei kipuiluihin vaikuttanutkaan (syy löytyi myöhemmin ihan muualta) väsymys katosi tuon ruokavalion myötä täysin. ja se tapahtui ikäänkuin yhdessä yössä. jo muutaman päivän kuluttua siitä, kun muutin ruokatapojani huomasin selvästi energiatason lisääntyneen. jopa niin paljon, että minun, sohvaperunan, oli vaikea löytää keinoja purkaa sitä energiaa.
en nyt tiedä onko tästä kenellekään muulle apua, mutta jos nyt jotakuta kiinnostaa, niin tuskin sen testaamisesta kauheasti haittaakaan on.
[/quote]
Täällä myös Välimeren ruokavaliosta avun heti väsymykseen ja ajan kanssa myös ylipainoon saanut :) En edes yrittänyt laihduttaa vaan vaan lisätä ravinteiden saantia ja saada lisää energiaa, mutta vuoden päästä ilokseni huomasin olevani normaalipainoindeksissä, 17 kg entistä hoikempana. Näin, vaikka olin herkutellut täysrasvaisella juustolla ja 10% rasvaisella jogurtilla, lotrannut oliiviöljyllä ja nauttinut lasin viiniä päivittäin.
Minun Välimeren ruokavalio noudattaa sitä perinteistä Välimeren ruokapyramidia ja myös ruokarytmiä, eli välipaloja ei syödä, aamiainen hyvin kevyt ja hiilaripitoinen ja päivän runsain ateria illalla.
On ihan tunnettu ja tiedossa oleva asia, että yksi ylipainoon vaikuttava asia on riittävä uni. Elimistö toimii siten, että unta on saatava säännöllisesti ja riittävästi. Lisäksi väsyneenä tekee enemmän mieli napostella ja syödä makeaa.
Itse huomaan tämän vuodenaikojen vaihtelussa. Kesällä ole pirteämpi ja on helpompaa syödä terveellisesti ja jättää kaikki turha pois. Joulukuussa pimeys väsyttää ihan sikana ja tekee koko ajan mieli suklaapatukkaa tms.
[quote author="Vierailija" time="03.09.2013 klo 11:45"]
Itse huomaan tämän vuodenaikojen vaihtelussa. Kesällä ole pirteämpi ja on helpompaa syödä terveellisesti ja jättää kaikki turha pois. Joulukuussa pimeys väsyttää ihan sikana ja tekee koko ajan mieli suklaapatukkaa tms.
[/quote]
Tuohon lienee myös muutenkin ihan geneettinen himo meillä pohjoisen asukkailla, että syksyllä pitäisi tankata vararavintoa. Se kun on evoluution pitkien vuosituhansien aikana ollut niin että talvikaudella on ollut niukasti ravintoa joten on ollut hyvä olla hyvässä lihassa talven alkaessa.
Itse nukun talvella jopa paljon enemmän kuin kesällä, ja olen suht pirteäkin, mutta varsinkin loppusyksystä syötättää silti ihan kauheasti. Painoni vaihtelee 5-10 kg talven ja kesän välillä joka vuosi.
[quote author="Vierailija" time="03.09.2013 klo 11:45"]
On ihan tunnettu ja tiedossa oleva asia, että yksi ylipainoon vaikuttava asia on riittävä uni. Elimistö toimii siten, että unta on saatava säännöllisesti ja riittävästi. Lisäksi väsyneenä tekee enemmän mieli napostella ja syödä makeaa.
[/quote]
Hassua sinänsä että laihdutusohjeissa ei tätä asiaa mitenkään mainita. Tämänhän pitäisi olla ihan perusjuttu.
Hassua, mulla kyllä vähempi uni laihduttaa eikä lihota. Nukkuessa sitä kun makaa sängyssä paikallaan mutta valvoessa aina jonkin verran edes liikkuu. Kyllä minullekin tulee makeanhimoja väsyneenä, mutta en anna niille periksi. Joten tulen 5 h yöunilla syöneeksi saman kuin 8 tunnin unilla, mutta kulutan enemmän joten laihdun. Aina kun on stressi/unettomuuskausi töissä, laihdun useita kiloja.
[quote author="Vierailija" time="03.09.2013 klo 12:17"]
Hassua, mulla kyllä vähempi uni laihduttaa eikä lihota. Nukkuessa sitä kun makaa sängyssä paikallaan mutta valvoessa aina jonkin verran edes liikkuu. Kyllä minullekin tulee makeanhimoja väsyneenä, mutta en anna niille periksi. Joten tulen 5 h yöunilla syöneeksi saman kuin 8 tunnin unilla, mutta kulutan enemmän joten laihdun. Aina kun on stressi/unettomuuskausi töissä, laihdun useita kiloja.
[/quote]Minulla on kyllä justiin päinvastoin. Jos olen nukkunut huonosti - yleensä näin käy sunnuntain vastaisena yönä, kun kipuilen uuden viikon aloittamista ja sitä, mahdanko saada vaikeavammaisen tyttäreni aamulla ajoissa ylös, että ehtii taksiin - huomaan seuraavana iltana himoitsevani aivan suunnattomasti roskaruokaa, enkä väsyneenä jaksa edes liikkua, vaan tuijotan vain televisiota.
Kahdeksan tunnin yöunien jälkeen näitä mielitekoja ei tule ja jaksan vielä myöhäänkin illalla lähteä lenkille tai salille/uimaan.
Tuossa linkitetyssä artikkelissa muuten mainittiin, että unettomuus polttaa lihaksia, kun taas riittävä uni auttaa kuluttamaan rasvaa.
MS-tauti ei itsessään aiheuta ylipainoa noin yleisesti ottaen. En kiellä, etteikö ap:lla voisi olla tilanne näin, että uupumuksen vuoksi liikkuminen olisi jäänyt vähemmälle, mutta tilastollisesti MS-tautia sairastavat eivät ole ylipainoisia.
Jotenkin arvasin jo heti alussa, että ms-tautihan taas tähän tulee vastaukseksi. Neuvona kuitenkin antaisin kaikille, joilla on painon hallinnan kanssa ongelmia, että se todennäköisin vaihtoehto ylipainolle ei todellakaan ole ms-tauti, vaikka se yksittäistapauksessa on voinut sellaiseksi osoittautuakin.
PS. MS-tauti on muuten yleisin nuorten aikuisten neurologinen sairaus Suomessa, jota sairastaa noin 7000 ihmistä maassamme.
Kukahan on väittänyt että MS-tauti aiheuttaa ylipainoa?
Itsekin nukun todella huonosti ja olen liikalihava. Karppasin joskus ja huomasin selkeästi yöunen tarpeen vähentyneen, samalla kuin laihduin. Voi kun löytyisi voimia aloittaa joku ruokavalion muutos taas.
[quote author="Vierailija" time="03.09.2013 klo 12:38"]
Itsekin nukun todella huonosti ja olen liikalihava. Karppasin joskus ja huomasin selkeästi yöunen tarpeen vähentyneen, samalla kuin laihduin. Voi kun löytyisi voimia aloittaa joku ruokavalion muutos taas.
[/quote]Kokeile tuota jo mainittua Välimeren ruokavaliota vaikkapa viikon verran ja katso, olisiko siinä sinulle mitään. Täältä löytyy valmis aterialista resepteineen viikoksi. http://www.huippukuntoon.fi/paino/v%C3%A4limeren-dieettiviikko
Eipä ihme, onhan lasten narkolepsiankin yksi oire ruuan himo.
[/quote]
niin, no aloittajahan kirjoittaa suoraan lainattuna näin "Nyt lopulta lähes 10 vuoden kärsimyksen jälkeen väsymykselle löytyi syy (neurologinen sairaus, joka aiheuttaa mm. voimakasta uupumista)."
eli syy liikapainoon on ollut neurologinen sairaus (=ms-tauti), joka aiheuttaa väsymystä.
27:lla on juuri kilpirauhasen vajaatoiminnan lääkityksen oikean annostelun etsintä menossa. Toivottavasti siitä löytyy apua myös.
Ap ei väittänyt, että ms tauti olisi syy lihavuuteen. Diagnosoimaton tauti oli syynä väsymykseen ja väsymys oli syynä ylipainoon. Kun diagnoosin avulla saatiin väsymys poistettua, alkoi ylipainokin poistua.
[quote author="Vierailija" time="03.09.2013 klo 12:47"]
[/quote]
niin, no aloittajahan kirjoittaa suoraan lainattuna näin "Nyt lopulta lähes 10 vuoden kärsimyksen jälkeen väsymykselle löytyi syy (neurologinen sairaus, joka aiheuttaa mm. voimakasta uupumista)."
eli syy liikapainoon on ollut neurologinen sairaus (=ms-tauti), joka aiheuttaa väsymystä.
[/quote]
"Ei sillä sairauden nimellä ole merkitystä, vaan oireella (eli tässä tapauksessa väsymisellä). Itse sairaus ei vaikuta aineenvaihduntaan, mutta väsymys vaikuttaa."
Huoh tätä lukutaitojen määrää täällä!
Niin, mutta kun valtaosalla ms-tautia sairastavista BMI on alhaisempi, kuin väestössä keskimäärin. Aika monella ms-tautia sairastavalla on fatiikkia, mutta ei silti ylipainoa.
Ymmärtääkseni laitoin omaan vastaukseeni, että kyseisellä henkilöllä on väsymys saattanut aiheuttaa sen, että painoa on kertynyt. En kiistänyt hänen kokemustaan asiasta. Kuitenkaan valtaosalla ms-tautia ja siitä johtuvasta fatiikista kärsivistä ei ole ylipainoa. Eli huoh vain itsellesikin...
[quote author="Vierailija" time="03.09.2013 klo 12:55"]
Niin, mutta kun valtaosalla ms-tautia sairastavista BMI on alhaisempi, kuin väestössä keskimäärin. Aika monella ms-tautia sairastavalla on fatiikkia, mutta ei silti ylipainoa.
Ymmärtääkseni laitoin omaan vastaukseeni, että kyseisellä henkilöllä on väsymys saattanut aiheuttaa sen, että painoa on kertynyt. En kiistänyt hänen kokemustaan asiasta. Kuitenkaan valtaosalla ms-tautia ja siitä johtuvasta fatiikista kärsivistä ei ole ylipainoa. Eli huoh vain itsellesikin...
[/quote]
Älä sitten kirjoita niinkuin ap olisi niin sanonut. Varsinkin kun sanoi juuri päinvastaista.
AP kyllä nimenomaan alleviivasi sitä että ylipaino ei johtunut sairaudesta, vaan siitä oireesta eli väsymyksestä. Hän ei edes kertonut sairauden nimeä koska sillä ei ollut merkitystä. Ennenkuin sitä vaatimalla vaadittiin ja tivattiin. Ja sitten tulee joku lukutaidoton tietysti selittämään että ei MS-tauti ylipainoa aiheuta vaikka ap:llä näin olikin....
[quote author="Vierailija" time="02.09.2013 klo 16:23"]
Vai ei ole merkitystä, onhan, moni kärsii väsymyksestä, ylipainosta ja kovin moni luulee itseään vain laiskaksi tms... harva osaa hakea mitään hoitoa, kun ei tiedä sellaista tarvitsevansa, mutta joo, olkoon, hyvä sulle siis.
[/quote]
No kerrotaan sitten, että minulla väsymyksen syynä on ms-tauti. Harvinainen sairaushan se on, mutta moni yleisempikin sairaus aiheuttaa väsymystä, ja siten voi aiheuttaa paino-ongelmia.
Mutta siis se syy oli väsymys. Ja kun väsymys saatiin kuntoon niin paino-ongelmakin poistui.