Miksi Suomen asiantuntijoiden laatima koronastrategia ei toimi? Miksi tartunnat vaan kasvaa?
Viimeisen kahden viikon aikana tullut 310 uutta koronatartuntaa. Sitä edellisenä kahtena viikkona tartuntoja oli 160. Määrä vaan kasvaa.
Syynä on koronastrategiamme. Mikä siinä on vikana? Miksi sitä ei korjata niin, että tartunnat kääntyisivät laskuun?
Kommentit (89)
Suomen strategia toimii erittäin hyvin, ja siitä on todisteena se, kuinka vähän tartuntoja on vaikka toinen aalto on jo täällä. Tällä hetkellä testataan päivittäin huomattavasti enemmän ihmisiä kuin keväällä, ja silti tartuntoja löydetään suhteellisen vähän. Matkustusrajoituksia voisi varmasti vielä kiristää, mutta muuten tämä on kyllä ihan meistä itsestämme kiinni. Ihmiset kuvittelivat kesällä, että koronasta ei enää tarvitse välittää, ja unohtivat turvavälit, käsihygienian ja ihmisjoukkojen välttämisen. Nyt jos jokainen ottaa itseään niskasta kiinni ja muistaa taas ne turvavälit, käsien pesemisen, tarvittaessa maskit, ja välttää tarpeetonta matkustamista ja tarpeettomia joukkokokoontumisia, tämä toinen aalto voidaan ihan hyvin pitää kurissa. Panikoiminen ja hysterian lietsominen ei tässä auta.
Ei toimi minkään muunkaan maan strategia sitten, kaikkialla on tartuntojen määrä kasvussa.
Vierailija kirjoitti:
En ole nähnyt vielä ensimmäistäkään tv-tietoiskua maskin turvallisesta käytöstä. Eli maskinkäyttöohjeita ei ole edes annettu, ja sitten ihmetellään, kun kansa ei käytä.
Ja hallituskin vain sanoi, että tukee kyllä thl:n linjaa. Mutta hallitus ei ole itse sanonut toivovansa tosissaan, että kansa käyttäisi maskia.
Eli ainakin tuossa maskiasiassa on uskottavuuden puutetta.
Siis mitä ihmeen turvallisesta käytöstä? Sillä nyt ei ole merkitystä kuin ihmisen itsensä kannalta jos ei osaa pestä käsiään koskettuaan maskiinsa. Mutta muita sillä suojataan.
Ihan älytöntä, eli tässäpä käyttöohje: laita maski naamallesi kun olet menossa paikkaan missä muita ihmisiä. Laita se naamalle siten että se peittää nenäsi ja suusi, mielellään koko leukasi. Ota se pois vasta kun olet pois ihmisten luota.
Jos haluat turvata itseäsi, älä koske maskiin vaan sen nauhoihin, pese kätesi/käytä käsidesiä jos käsiä ei voi pestä joka vaiheessa. Vaihda maskia säännöllisin väliajoin pois muiden ihmisten ulottuvilta. Pese kangasmaskit koneessa iltaisin. Tadaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koskaan ei pidä aliarvioida ihmisten tyhmyyttä. Hallitus tekee näin koska luulee ihmisten tajuavan miten käyttäytyä. Eipä tajua.
Olen riskiryhmäläinen. Eilen oli pakko mennä bussilla lääkäriin. Oli maski päällä ja istuin "invapaikalla" kyynärsauvojeni takia, laukku viereisellä paikalla ettei kukaan istu viereen. Silti vartin matkan aikana viisi ihmistä tunki viereen! Kenelläkään ei ollut maskia (eikä syytä istua invapaikalla), eivät kysyneet voivatko istua viereen vaan tunkivat väkisin laukkuani pois sanomatta mitään. Jokaiselle sanoin että anteeksi, haluan pitää turvavälin koska olen riskiryhmäläinen, älä tule viereen ja jokainen silmiä pyöritellen ja mumisten siirtyi muualle. On se kumma kun syliin pitää tunkea, ilman sitä hemmetin maskia, kun selkeästi näkee että toinen tekee kaikkensa ettei kukaan istu viereen.
Ilmeisesti oli hyvin täyttä jos viereen koittivat. Jos haluat pitää turvavälit et mene julkisilla.
Voivat sitten seistä jos ei maskin käyttö kelpaa. Kaikilla on oikeus sanoa ettei halua ketään viereensä, etenkin pandemia aikaan ja sillä "invapaikalla".
Otan tämän käyttööni heti tänään ja kiellän ihmisiä istimasta junassa välikööni. Ihan vaan siksi koska näköjään minulla on siihen oikeus.
Bussi pysyn kaukana siitä invapaikasta koska sen vieressä kaikki seisoo supussa. Tämä joka ei halunnut viereensä ISTUMAAN ketään ei sitten siitä välittänyt, ainostaan siitä ettei kukaan saa hänen laukkunsa paikalle istahtaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koskaan ei pidä aliarvioida ihmisten tyhmyyttä. Hallitus tekee näin koska luulee ihmisten tajuavan miten käyttäytyä. Eipä tajua.
Olen riskiryhmäläinen. Eilen oli pakko mennä bussilla lääkäriin. Oli maski päällä ja istuin "invapaikalla" kyynärsauvojeni takia, laukku viereisellä paikalla ettei kukaan istu viereen. Silti vartin matkan aikana viisi ihmistä tunki viereen! Kenelläkään ei ollut maskia (eikä syytä istua invapaikalla), eivät kysyneet voivatko istua viereen vaan tunkivat väkisin laukkuani pois sanomatta mitään. Jokaiselle sanoin että anteeksi, haluan pitää turvavälin koska olen riskiryhmäläinen, älä tule viereen ja jokainen silmiä pyöritellen ja mumisten siirtyi muualle. On se kumma kun syliin pitää tunkea, ilman sitä hemmetin maskia, kun selkeästi näkee että toinen tekee kaikkensa ettei kukaan istu viereen.
Mikset mennyt taksilla? Ei ole mitään järkeä mennä sinne bussiin ja sitten kiukutella muiden käyttäytymisestä.
Eli jos muut käyttäytyy typerästi niin ei saa sanoa? Kuinka suomalainen ajattelutapa! En viitsi sanoa kun toi urpoilee tossa ilman maskia😅 Mäkin olisin kiukutellu enkä ees oo riskiryhmää!
Nii ja maksatko mun taksin? Vissiin on varaa rellestää taksimatkoilla. Kansanedustaja?Minäminät taas kokoontuu. Kun MINÄ nyt matkustan tässä niin kuuluu kaikkien muiden väistää MINUA. Älä mene bussiin jos et halua muita lähelläsi. Jos menet hyväksyt sen ettei siellä kuitenkaan pysty turvavälejä pitämään vaikka sinua miten se kiukuttaisi.
Ja juuri siitä syystä siellä bussissa tulisi olla kaikilla ne maskit päässä.
Vierailija kirjoitti:
En ole nähnyt vielä ensimmäistäkään tv-tietoiskua maskin turvallisesta käytöstä. Eli maskinkäyttöohjeita ei ole edes annettu, ja sitten ihmetellään, kun kansa ei käytä.
Ja hallituskin vain sanoi, että tukee kyllä thl:n linjaa. Mutta hallitus ei ole itse sanonut toivovansa tosissaan, että kansa käyttäisi maskia.
Eli ainakin tuossa maskiasiassa on uskottavuuden puutetta.
Esim. Ylen ja HS:n nettisivuilla on jatkuvasti tietoa maskin turvallisesta käytöstä, Ylen TV-uutisissa on ollut videoita siitä miten maskeja käytetään, niitä maksin käyttöohjeita jaetaan somessa ihan koko ajan; maskipakkauksissa on selkeät käyttöohjeet... kyllä näitä ohjeita annetaan ihan riittävästi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taitaa kuitenkin toimia, jos katselet hieman laajemmassa mittakaavassa asiaa ja miten muualla maailmalla menee.
Miten niin toimii, kun tartunnat ovat kasvussa? Olemme vain muuta maailmaa jäljessä. Kuten keväälläkin.
Nolla tartuntaa on epärealistinen toive.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikset mennyt taksilla? Ei ole mitään järkeä mennä sinne bussiin ja sitten kiukutella muiden käyttäytymisestä.
Eli jos muut käyttäytyy typerästi niin ei saa sanoa? Kuinka suomalainen ajattelutapa! En viitsi sanoa kun toi urpoilee tossa ilman maskia😅 Mäkin olisin kiukutellu enkä ees oo riskiryhmää!
Nii ja maksatko mun taksin? Vissiin on varaa rellestää taksimatkoilla. Kansanedustaja?Jätät sidukat ja röökit ostamatta, kyllä sillä summalla välillä taksinkin ottaa jos oma terveys on vaarassa.
Eli siis kun bruttopalkka on 1600e, on kaksi lasta huollettavana ja työmatka hoituu julkisilla koska ei ole varaa omaan autoon, on jostain kykenevä taikomaan taksirahat? Se on minimissään 40e päivä.
Sen sijaan että kaikki hoitaisivat oman osansa ja toimisivat suositusten mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Ei toimi minkään muunkaan maan strategia sitten, kaikkialla on tartuntojen määrä kasvussa.
Jos muut hyppää kaivoon, pitääkö meidän hypätä perässä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmeisesti oli hyvin täyttä jos viereen koittivat. Jos haluat pitää turvavälit et mene julkisilla.
Voivat sitten seistä jos ei maskin käyttö kelpaa. Kaikilla on oikeus sanoa ettei halua ketään viereensä, etenkin pandemia aikaan ja sillä "invapaikalla".
Otan tämän käyttööni heti tänään ja kiellän ihmisiä istimasta junassa välikööni. Ihan vaan siksi koska näköjään minulla on siihen oikeus.
Bussi pysyn kaukana siitä invapaikasta koska sen vieressä kaikki seisoo supussa. Tämä joka ei halunnut viereensä ISTUMAAN ketään ei sitten siitä välittänyt, ainostaan siitä ettei kukaan saa hänen laukkunsa paikalle istahtaa.
Ei se laukkupaikka vaan se turvaväli! Kai sen olis pitänyt tuoda viereensä joku taistelukoira että ihmiset tajuaa nää turvavälit. Julkisissakin voi niitä hyvin pitää, ei tartte tulla viereen istumaan. Ja jos on pakko niin sitten voi inhimillisesti valita vaikka toisen maskittoman niin voivat iloisesti tartuttaa toisiaan. Röyhkeetä on mennä väkisin istumaan sellasen ihmisen viereen joka selkeästi viestittää että haluaa pitää turvavälin. Ihan tahallista kiusantekoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska nykyinen strategia ei toimi ja tartunnat ovat kasvussa, miksi strategiaa ei muuteta?
Koska sellaista ei ole.
Kevään strategialla tartunnat kääntyivät laskuun.
Nyt ei ole kevään strategiaa. Kaikki paikat on auki, lapset kouluissa, aikuiset töissä, matkustella saa miten ja minne vaan. Ruotsin malli. Ketään ei suojella.
Miten niin? Yksityisille kansalaisille annetut ohjeet eivät ole muuttuneet keväästä: pidä turvavälejä, pese kädet tai käytä käsidesiä, jos on mahdollista tee etätyötä, vältä turhia vapaa-ajan matkoja, käytä maskia julkisessa liikenteessä (tämä maskihan on lisäys kevään suosituksiin). Mikä tässä on niin vaikeaa?
Vierailija kirjoitti:
Suomen strategia toimii erittäin hyvin, ja siitä on todisteena se, kuinka vähän tartuntoja on vaikka toinen aalto on jo täällä. Tällä hetkellä testataan päivittäin huomattavasti enemmän ihmisiä kuin keväällä, ja silti tartuntoja löydetään suhteellisen vähän. Matkustusrajoituksia voisi varmasti vielä kiristää, mutta muuten tämä on kyllä ihan meistä itsestämme kiinni. Ihmiset kuvittelivat kesällä, että koronasta ei enää tarvitse välittää, ja unohtivat turvavälit, käsihygienian ja ihmisjoukkojen välttämisen. Nyt jos jokainen ottaa itseään niskasta kiinni ja muistaa taas ne turvavälit, käsien pesemisen, tarvittaessa maskit, ja välttää tarpeetonta matkustamista ja tarpeettomia joukkokokoontumisia, tämä toinen aalto voidaan ihan hyvin pitää kurissa. Panikoiminen ja hysterian lietsominen ei tässä auta.
Itsestämme kiinni? Tuolla logiikalla mun pitäisi lopettaa jollain ilveellä ulkomaisten turistien ja ei-suomen kansalaisten tulo tänne. Testata laiva-ja lentoliikenteen matkustajat, asettaa ne 2 vikkon karanteeniin ja valvoa karanteenit. Sit mä vahdin yökerhojen ovilla ettei kukaan mene niihin jne.
No, jos se niin on, niin tartten vähän apuvoimia.
Meillä on hallitus sitä varten, että ne tekee tarvittavat päätökset. Vai ihan huvikseenko ministereille maksetaan 15000/kk + monen tonnin kulukorvaukset päälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nii ja maksatko mun taksin? Vissiin on varaa rellestää taksimatkoilla. Kansanedustaja?Jätät sidukat ja röökit ostamatta, kyllä sillä summalla välillä taksinkin ottaa jos oma terveys on vaarassa.
Eli siis kun bruttopalkka on 1600e, on kaksi lasta huollettavana ja työmatka hoituu julkisilla koska ei ole varaa omaan autoon, on jostain kykenevä taikomaan taksirahat? Se on minimissään 40e päivä.
Sen sijaan että kaikki hoitaisivat oman osansa ja toimisivat suositusten mukaan.
Juuri näin. Lisäksi siihen päälle pitää vielä niitä maskejakin ostaa. Ja mites kun ei juo eikö polta? Vaikea jättää "sidukat ja röökit" ostamatta. Taas muddle class fancyt vauhdissa syyttämässä muita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistelen lukeneeni että tartuntatautilaki on nyt menossa syksyllä tarkastettavaksi ja katsotaan mitä muutoksia siihen voisi tehdä, jotta saataisiin parempi keinovalikoima käyttöön tällaisissa tilanteissa.
Oho, ai että jo syksyllä :O Miksei se mennyt tarkisteluun jo silloin kun Kiinassa miljoonakaupungit meni säppiin tai viimeistään silloin, kun Italia laitettiin kotiarestiin? Tiedossa oli hyvin mitä tuleman pitää.
Itse asiassa kukaan ei vielä maaliskuussakaan oikein voinut tietää "mitä tuleman pitää". Silloin otettiin käyttöön valmiuslaki, joka mahdollisti laajemmat rajoitustoimet. Kun tästä luovuttiin, voitiin varmaankin ihan hyvällä syyllä olettaa suomalaisten olevan niin fiksuja, että jokainen ymmärtäisi millainen tilanne on käsillä ja osaisi noudattaa melko yksinkertaisia ohjeita ja suosituksia itsensä ja muiden suojelemiseksi. Nyt on käynyt ilmi, kuinka vähän järkeä osalla ihmisistä on päässä ja joudutaankin sitten miettimään taas, kuinka voidaan siirtyä kevyemmistä rajoituksista sinne pakko- ja yhteiskunnan sulkemisosastolle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä varaan itselleni junasta sellaisen kuuden penkin välin ja vielä selkäni takaa ne toiset kolme että turvavälini toteutuu. Muut seisköön. Kuulun riskiryhmään niin ilmeisesti minullakin sitten on oikeus tähän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taitaa kuitenkin toimia, jos katselet hieman laajemmassa mittakaavassa asiaa ja miten muualla maailmalla menee.
Miten niin toimii, kun tartunnat ovat kasvussa? Olemme vain muuta maailmaa jäljessä. Kuten keväälläkin.
Suomen tilanne pysyi keväällä hyvin aisoissa, eikä täällä koskaan nähty sellaista kriisiä kuin muualla maailmassa (esim. Espanja, Italia, Australia, US, Brasilia...) Ja niin se pysyy nytkin, jos ihmiset osaavat käyttäytyä. Aikuisilta ihmisiltä pitää pystyä vaatimaan vastuullista käytöstä kanssaihmisiä kohtaan. Jos se ei ole aiemmin onnistunut, se on opittava nyt. Hallituksen tehtävä ei ole tulla pukemaan jokaiselle maskia naamalle ja pesemään aikuisten ihmisten käsiä. Nyt on jokaisella hyvä tilaisuus oppia vastuun ottamista ja epäitsekkyyttä. Aiotko itse kantaa vastuuta omasta ja muiden terveydestä ja osoittaa sen konkreettisilla toimilla, kuten maskin käytöllä, vai ruikutatko vain täällä av:lla ja lietsot turhaa paniikkia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa yksilönvapautta arvostetaan yli kansanterveyden ja turvallisuuden.
Monessa muussa maassa kansalaisten rajoittaminen ei tuota mitään ongelmaa. Mutta meillä oikeusministerin pätemisentarve on niin suuri, että kaikki järkevät toimet ovat vaikeita.
Ei ole pätemisen tarve, vaan lakien noudattamisen tarve. Hän ei niitä lakeja ole säätänyt eikä voi niitä itse muuttaa. Tässä ongelma. Turha siis syyttää nykyistä hallitusta siitä, etteivät voi tehdä muuta kun suositella ja toivoa että ihmiset osaa käyttäytyä. Lait on säätänyt aiemmat hallitukset, ei tämä nykyinen.
Aiemmissa hallituksissa on ollut ihan samoja puolueita ja kansanedustajia kuin nykyisessäkin lakeja säätämässä eli ei nykyhallituskaan tilanteeseen syytön ole. Lisäksi esim Vantaa ja Turku tulkitsee samaa lakia eri tavalla eli useinkin niihin on jäänyt tulkinnanvaraa joka taasen riippuu ihan laintulkitsijan tahtotilasta. Oikeusministerin tahtotila on olla rajoittamatta niitäkin asioita joiden rajoittaminen on nykylakienkin puitteissa mahdollista, koska hän ei henkilökohtaisesti tykkää ajatuksesta että tiettyjä asioita/ihmisryhmiä rajoitetaan ja ihmisten yksilönvapauteen puututaan. Tämä ajatusmalli taas johtuu (ainakin osin) siitä ettei hänen äänestäjänsä tykkää asiasta, koska se ei ole heidän etunsa. Näkihän sen viimeksi siitäkin kuinka hyökkäsi Kiurun kimppuun ja alkoi meuhkata asian vierestä ettei näin vaan voi/saa tehdä eikä hän ymmärrä mitä tällaisella pakkokaranteenilla halutaan saavuttaa.
Nyt siis ajetaan omaa/äänestäjien/sidosryhmien etua Suomen ja suomalaisten ohi. Eräs rouva harrasti samaa viime hallituksessa varsin räikeästi ja nyt saamme liki joka päivä lukea uutisia näiden "uudistusten" onnistumisesta..
Koska ravintolat, turhat kaupat ja baarit ovat auki ja matkustus ja yleisötapahtumat on sallittu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Bussi pysyn kaukana siitä invapaikasta koska sen vieressä kaikki seisoo supussa. Tämä joka ei halunnut viereensä ISTUMAAN ketään ei sitten siitä välittänyt, ainostaan siitä ettei kukaan saa hänen laukkunsa paikalle istahtaa.Ei se laukkupaikka vaan se turvaväli! Kai sen olis pitänyt tuoda viereensä joku taistelukoira että ihmiset tajuaa nää turvavälit. Julkisissakin voi niitä hyvin pitää, ei tartte tulla viereen istumaan. Ja jos on pakko niin sitten voi inhimillisesti valita vaikka toisen maskittoman niin voivat iloisesti tartuttaa toisiaan. Röyhkeetä on mennä väkisin istumaan sellasen ihmisen viereen joka selkeästi viestittää että haluaa pitää turvavälin. Ihan tahallista kiusantekoa.
Koska MINÄ haluan laukkuni tähän!!!!!
Ei yhtään itsekästä ei. Ruuhkabussissa ei ole turvavälejä ja itsekäs ihminen alkaa niitä vaatia vain itselleen muista välittämättä.
Jätät sidukat ja röökit ostamatta, kyllä sillä summalla välillä taksinkin ottaa jos oma terveys on vaarassa.