Miksi Suomen asiantuntijoiden laatima koronastrategia ei toimi? Miksi tartunnat vaan kasvaa?
Viimeisen kahden viikon aikana tullut 310 uutta koronatartuntaa. Sitä edellisenä kahtena viikkona tartuntoja oli 160. Määrä vaan kasvaa.
Syynä on koronastrategiamme. Mikä siinä on vikana? Miksi sitä ei korjata niin, että tartunnat kääntyisivät laskuun?
Kommentit (89)
Koskaan ei pidä aliarvioida ihmisten tyhmyyttä. Hallitus tekee näin koska luulee ihmisten tajuavan miten käyttäytyä. Eipä tajua.
Olen riskiryhmäläinen. Eilen oli pakko mennä bussilla lääkäriin. Oli maski päällä ja istuin "invapaikalla" kyynärsauvojeni takia, laukku viereisellä paikalla ettei kukaan istu viereen. Silti vartin matkan aikana viisi ihmistä tunki viereen! Kenelläkään ei ollut maskia (eikä syytä istua invapaikalla), eivät kysyneet voivatko istua viereen vaan tunkivat väkisin laukkuani pois sanomatta mitään. Jokaiselle sanoin että anteeksi, haluan pitää turvavälin koska olen riskiryhmäläinen, älä tule viereen ja jokainen silmiä pyöritellen ja mumisten siirtyi muualle. On se kumma kun syliin pitää tunkea, ilman sitä hemmetin maskia, kun selkeästi näkee että toinen tekee kaikkensa ettei kukaan istu viereen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taitaa olla niin, että jos se ei toimisi, tartuntoja olisi jo paljon enemmän. Ja strategia sinällään on varmasti hyvä, jos vain kaikki yksittäiset ihmiset noudattaisivat ohjeita ja suosituksia. Nyt kun osa perseilee mitään mistään ja muista välittämättä, tapauksia on enenevissä määrin.
Eli onko strategia luotu ottamatta millään tavalla huomioon KÄYTÄNNÖN olosuhteita? Niinhän se yleensä menee yritysmaailmassakin: pukupellet laatii mielestään hienon strategian kokoushuoneen pullapinon äärellä, vailla minkäänlaista tietoa siitä mitä kentällä oikeasti tapahtuu ja millaiset syy-seuraussuhteet asioilla on. Excel-mallinnuksella kun voi harvemmin simuloida näitä asioita.
Ei, vaan strategia on luotu ottamalla huomioon Suomen LAINSÄÄDÄNTÖ. Onhan se nyt jo moneen kertaan todettu, että nykyiset lait ei salli erilaisia pakkoja, joita tilanne ainakin joidenkin ihmisten osalta näköjään vaatisi. Muistelen lukeneeni että tartuntatautilaki on nyt menossa syksyllä tarkastettavaksi ja katsotaan mitä muutoksia siihen voisi tehdä, jotta saataisiin parempi keinovalikoima käyttöön tällaisissa tilanteissa.
Vierailija kirjoitti:
Koska ihmiset eivät usko eikä noudata suosituksia. Julkisissa 95% ihmisistä ei ole maskeja. Turvavälejä ei pidetä, matkustellaan ja käydään massatapahtumissa.
Jos jokainen suomalainen toimisi ohjeiden mukaisesti, korona tukahtuisi lähes kokonaan.
Itse toivon maskipakkoa kaikkialle missä on muita ihmisiä, eli julkisissa, työpaikoilla, kaupoissa, puistoissa, kouluissa. Ja tietenkin toivon että tämän lisäksi ihmiset osaisivat huolehtia käsihygieniasta ja pitää edes jonkinlaisia turvavälejä.
Ei, vaan maskipakko riskiryhmäläisille ja niille, jotka ovat sairaita. Muille riittää nykyiset hygieniaohjeet ja välimatkan pitäminen.
Vierailija kirjoitti:
Koskaan ei pidä aliarvioida ihmisten tyhmyyttä. Hallitus tekee näin koska luulee ihmisten tajuavan miten käyttäytyä. Eipä tajua.
Olen riskiryhmäläinen. Eilen oli pakko mennä bussilla lääkäriin. Oli maski päällä ja istuin "invapaikalla" kyynärsauvojeni takia, laukku viereisellä paikalla ettei kukaan istu viereen. Silti vartin matkan aikana viisi ihmistä tunki viereen! Kenelläkään ei ollut maskia (eikä syytä istua invapaikalla), eivät kysyneet voivatko istua viereen vaan tunkivat väkisin laukkuani pois sanomatta mitään. Jokaiselle sanoin että anteeksi, haluan pitää turvavälin koska olen riskiryhmäläinen, älä tule viereen ja jokainen silmiä pyöritellen ja mumisten siirtyi muualle. On se kumma kun syliin pitää tunkea, ilman sitä hemmetin maskia, kun selkeästi näkee että toinen tekee kaikkensa ettei kukaan istu viereen.
Mikset mennyt taksilla? Ei ole mitään järkeä mennä sinne bussiin ja sitten kiukutella muiden käyttäytymisestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska nykyinen strategia ei toimi ja tartunnat ovat kasvussa, miksi strategiaa ei muuteta?
Esimerkiksi kritisoiva oikeusministeri voisi kertoa, millainen on se lainmukainen strategia, jolla estetään tartuntojen kasvu.
Tämä nykyinen. Ei saa pakottaa mitään, ei sulkea Uudenmaan rajoja, ei sulkea Suomen rajoja, ei maskipakkoa, ei sitä ja ei tätä. Eli kertoi kaikille juuri sen mitä voi - Suomen laki ei taivu pakottamiseen, joten pakko mennä suosituksilla. Näinhän sitä tehdään.
En ole nähnyt vielä ensimmäistäkään tv-tietoiskua maskin turvallisesta käytöstä. Eli maskinkäyttöohjeita ei ole edes annettu, ja sitten ihmetellään, kun kansa ei käytä.
Ja hallituskin vain sanoi, että tukee kyllä thl:n linjaa. Mutta hallitus ei ole itse sanonut toivovansa tosissaan, että kansa käyttäisi maskia.
Eli ainakin tuossa maskiasiassa on uskottavuuden puutetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska nykyinen strategia ei toimi ja tartunnat ovat kasvussa, miksi strategiaa ei muuteta?
Koska sellaista ei ole.
Kevään strategialla tartunnat kääntyivät laskuun.
Nyt ei ole kevään strategiaa. Kaikki paikat on auki, lapset kouluissa, aikuiset töissä, matkustella saa miten ja minne vaan. Ruotsin malli. Ketään ei suojella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikset mennyt taksilla? Ei ole mitään järkeä mennä sinne bussiin ja sitten kiukutella muiden käyttäytymisestä.
Kaikilla ei ole varaa taksiin. Ja jos joku idiootti ei vielä puolen vuoden pandemian jälkeen ole tajunnut ettei kannata syliin istus julkisissa ja vielä ilman maskia suosituksista huolimatta, niin niille pitäisi kaikkien muidenkin kanssamatkustajien kiukkuilla.
- Eri
Ihmiset käyttäytyvät tyhmästi. Ei hallitus voi taata jokaiselle kansalaiselle henk.kohtaista valvojaa joka auttaa häntä pitämään turvavälit, käyttämään naamaria aamubussissa, estää menemästä kaivolle bilettämään/risteilylle/jumppatunnille...
Se on nyt ihmisitä itsestään kiinni.jotain vastuuta hei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli jos muut käyttäytyy typerästi niin ei saa sanoa? Kuinka suomalainen ajattelutapa! En viitsi sanoa kun toi urpoilee tossa ilman maskia😅 Mäkin olisin kiukutellu enkä ees oo riskiryhmää!
Nii ja maksatko mun taksin? Vissiin on varaa rellestää taksimatkoilla. Kansanedustaja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska ihmiset ovat tyhmiä eivätkä ota asioita vakavasti. Jos ottaisivat, ammottaisivat baarit ja terassit tyhjyyttä ja ihmiset pysyisivät poissa julkisilta paikoilta. Maskit olisi kaikilla päässä.
Toivottavasti tulisi räntää ja +5 jo kohta niin porukka ehkä pysyisi paremmin neljän seinän sisällä.
Ennemmin että hyvät säät jatkuu että ihmiset voivat ulkona tavata toisiaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa yksilönvapautta arvostetaan yli kansanterveyden ja turvallisuuden.
Monessa muussa maassa kansalaisten rajoittaminen ei tuota mitään ongelmaa. Mutta meillä oikeusministerin pätemisentarve on niin suuri, että kaikki järkevät toimet ovat vaikeita.
Ei ole pätemisen tarve, vaan lakien noudattamisen tarve. Hän ei niitä lakeja ole säätänyt eikä voi niitä itse muuttaa. Tässä ongelma. Turha siis syyttää nykyistä hallitusta siitä, etteivät voi tehdä muuta kun suositella ja toivoa että ihmiset osaa käyttäytyä. Lait on säätänyt aiemmat hallitukset, ei tämä nykyinen.
On se vain pätemisen tarvetta, kun kaikkeen pitää sanoa, että tässä saattaa olla laillisuuden ongelma, vaikka ei ole vielä edes selvittänyt asiaa. Selvittäisi ensin ja kertoisi sitten, jos on yksiselitteinen ongelma. Nyt vain pelottelee joka välissä, kun on mahdollisuus päästä ääneen.
Vierailija kirjoitti:
Ilmeisesti oli hyvin täyttä jos viereen koittivat. Jos haluat pitää turvavälit et mene julkisilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska ihmiset eivät usko eikä noudata suosituksia. Julkisissa 95% ihmisistä ei ole maskeja. Turvavälejä ei pidetä, matkustellaan ja käydään massatapahtumissa.
Jos jokainen suomalainen toimisi ohjeiden mukaisesti, korona tukahtuisi lähes kokonaan.
Itse toivon maskipakkoa kaikkialle missä on muita ihmisiä, eli julkisissa, työpaikoilla, kaupoissa, puistoissa, kouluissa. Ja tietenkin toivon että tämän lisäksi ihmiset osaisivat huolehtia käsihygieniasta ja pitää edes jonkinlaisia turvavälejä.Ei, vaan maskipakko riskiryhmäläisille ja niille, jotka ovat sairaita. Muille riittää nykyiset hygieniaohjeet ja välimatkan pitäminen.
Onko oikeasti vielä näitä ihmisiä jotka eivät tiedä että on olemassa OIREETTOMIA KANTAJIA?! Voit olla vaikka 14 päivää sairas tietämättäsi, tämän takia MASKIT ON SUOSITELTU KAIKILLE. Rautalangat ja jopa ratakiskot alkaa loppumaan näiden taliaivojen kanssa.......
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikilla ei ole varaa taksiin. Ja jos joku idiootti ei vielä puolen vuoden pandemian jälkeen ole tajunnut ettei kannata syliin istus julkisissa ja vielä ilman maskia suosituksista huolimatta, niin niille pitäisi kaikkien muidenkin kanssamatkustajien kiukkuilla.
- Eri
Jännä juttu, en ole koskaan bussissa nähnyt, että joku vieras istuisi syliin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmeisesti oli hyvin täyttä jos viereen koittivat. Jos haluat pitää turvavälit et mene julkisilla.
Voivat sitten seistä jos ei maskin käyttö kelpaa. Kaikilla on oikeus sanoa ettei halua ketään viereensä, etenkin pandemia aikaan ja sillä "invapaikalla".
Vierailija kirjoitti:
Muistelen lukeneeni että tartuntatautilaki on nyt menossa syksyllä tarkastettavaksi ja katsotaan mitä muutoksia siihen voisi tehdä, jotta saataisiin parempi keinovalikoima käyttöön tällaisissa tilanteissa.
Oho, ai että jo syksyllä :O Miksei se mennyt tarkisteluun jo silloin kun Kiinassa miljoonakaupungit meni säppiin tai viimeistään silloin, kun Italia laitettiin kotiarestiin? Tiedossa oli hyvin mitä tuleman pitää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse toivon maskipakkoa kaikkialle missä on muita ihmisiä, eli julkisissa, työpaikoilla, kaupoissa, puistoissa, kouluissa. Ja tietenkin toivon että tämän lisäksi ihmiset osaisivat huolehtia käsihygieniasta ja pitää edes jonkinlaisia turvavälejä.Ei, vaan maskipakko riskiryhmäläisille ja niille, jotka ovat sairaita. Muille riittää nykyiset hygieniaohjeet ja välimatkan pitäminen.
Mitä se auttaisi? Kun se maskin pitäminen ei auta niitä riskiryhmäläisiä, vaan se auttaa muita. Joillakin koronasta ei tule edes oireita, mutta he kuitenkin tartuttavat muita. Tämän vuoksi kaikkien tulisi pitää maskeja. Niistä ei ole mitään haittaa muuta kuin epämukavuutta.
Maskilla ei siis suojata itseään, vaan nimenomaan muita. Ja jos kaikki pitäisivät maskeja, olisivat kaikki hyvin turvassa. Siihen vielä välimatkat ja hyvä käsihygienia niin riskit taudin leviämiseen ovat äärimmäisen pienet.
Kaikki ne maskilliset joita tuolla näkyy, suojaavat TEITÄ muita, ei itseään. Ei minullakaan ole mitään oireita enkä ole riskiryhmää, mutta pidän maskeja että en vahingossa sairastuttaisi jotain muuta jos minulla olisikin vaikka oireeton korona itselläni, tai vasta puhkeamassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli jos muut käyttäytyy typerästi niin ei saa sanoa? Kuinka suomalainen ajattelutapa! En viitsi sanoa kun toi urpoilee tossa ilman maskia😅 Mäkin olisin kiukutellu enkä ees oo riskiryhmää!
Nii ja maksatko mun taksin? Vissiin on varaa rellestää taksimatkoilla. Kansanedustaja?
Minäminät taas kokoontuu. Kun MINÄ nyt matkustan tässä niin kuuluu kaikkien muiden väistää MINUA. Älä mene bussiin jos et halua muita lähelläsi. Jos menet hyväksyt sen ettei siellä kuitenkaan pysty turvavälejä pitämään vaikka sinua miten se kiukuttaisi.
Kevään strategialla tartunnat kääntyivät laskuun.