Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Haluaisin oppia englantia, mutta en uskalla

Vierailija
21.08.2020 |

Aikuinen siis jo olen, mutta kielitaito todella heikko. Voin joo katsoa jotain ohjelmaa ilman tekstitystä ja pääpiirteet tajuta, mutten ymmärrä kaikkea.

En ymmärrä kielen logiikkaa, sanajärjestystä tai mitään. Ylipäätään, tuntuu etten missään opeteltavassa asiassa ole ymmärtänyt asioita kuten muut. Lukemaan ja kirjoittamaan oli vaikea oppia, en edes muista miten sitten opin. Lukihäiriötä ei kuitenkaan todettu.

Englannin kielen osaamattomuudelle nauretaan ja päivitellään. Todella törkeitä kommentteja on tullut, kun ei osaa. Ihmetelty, miten voi olla mahdollista, ettei osaa.
Opettajilla ei juuri missään kouluaineessa riittänyt kärsivällisyys odotella oppimistani. Tukiopetusta sain, muttei auttanut.
Tuntuu, etten näe asioita kuten muut. Esimerkiksi, en näe englannin kielessä mitään logiikka. Voin oppia sanoja jne, mutten osaa käyttää, kun en mitenkään saa kiinni mistään logiikasta.

Yksin opiskelu ei auta. Jos en jotain tajua, niin ei ole ketään auttamassa ja homma jää siihen. Tai jos teen harjoitustehtäviä netissä, niin kerrotaan vastauksen olevan väärin, muttei oikeaa vastausta. Tai jos oikea vastaus kerrotaan, niin ei että MIKSI tämä on väärin ja tuo oikein.

Mutta mihinkään kursseillekaan en uskalla mennä. Kun jos sielläkin toistuu sama kuin koulussa, eli muut ymmärtävät asiat heti, enkä itse tajua logiikkaa tai mitään muuta vieläkään.

Kommentit (40)

Vierailija
21/40 |
21.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinulla voi olla alhainen äo. Keskity vahvuuksiisi, kuten ystävälliseen käytökseen tms

Edelleen, tässä esimerkkejä kommenteista, joita saa jos ei osaa hyvin englantia.

Vierailija
22/40 |
21.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Löytyisikö joku yksityisopettaja, joka opettais just sun tahtiin?

Pelkään tulevan samanlaisia kommentteja, mitä muutama tähänkin ketjuun tullut kommentti.

Että kun en opi samoin kuin muut, niin olen tyhmä ja vaikka mitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/40 |
21.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pelkään tulevan samanlaisia kommentteja, mitä muutama tähänkin ketjuun tullut kommentti.

No sitten et tietenkään voi oppia mitään kieltä, jos pelkäät epäonnistumista! Ne epäonnistumiset kuuluvat kielen opiskeluun, aina.

Vierailija
24/40 |
21.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No jos ihan rehellisiä ollaan niin tämän keskustelun pohjalta vaikuttaa siltä, että olet melko yksinkertainen, ei siksi ettet osaa englantia vaan tuo jääräpäinen asenne ja kieltäytyminen omaksumasta yhtään mitään muiden kommenteista, joissa yritetään auttaa vaan jankutetaan ainoastaan sitä omaa asiaa. 

Vierailija
25/40 |
21.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No sitten et tietenkään voi oppia mitään kieltä, jos pelkäät epäonnistumista! Ne epäonnistumiset kuuluvat kielen opiskeluun, aina.

No miksi sitten juuri englannin kielessä haukutaan vaikka miksi, jos ei opi helposti kuin muut?

Luehan itse kommentteja, millä nimityksillä minua nyt jo on haukuttu, koska en osaa englantia. Niin, miksiköhän asian kanssa on aina vain isompi kynnys.

Vierailija
26/40 |
21.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No jos ihan rehellisiä ollaan niin tämän keskustelun pohjalta vaikuttaa siltä, että olet melko yksinkertainen, ei siksi ettet osaa englantia vaan tuo jääräpäinen asenne ja kieltäytyminen omaksumasta yhtään mitään muiden kommenteista, joissa yritetään auttaa vaan jankutetaan ainoastaan sitä omaa asiaa. 

Asiasta on vuosia haukuttu ja nälvitty, olen totaalisen kipsissä kun edes sivutaan aihetta englannin kieli. Kun olen yrittänyt oppia, on kerrottu miten huono olen ja vaikka mitä.

Vierailija
27/40 |
21.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka sinua haukkuu? Vauvapalstan jonnetko? Olen ihan varma, ettei kukaan sanoisi yhtään mitään jos nyt vaikka yrittäisit puhua englantia jossain nettiporukassa tai etsisit harjoituskaverin netistä. Täällä vauvapalstalla asiasta valittaminen ei taas paranna kielitaitoasi lainkaan.

Vierailija
28/40 |
21.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopeta nyt ihan ensiksi ton voivottelun ja itsesäälin. Tolla asenteella et varmasti opi englantia, saati mitään uutta taitoa. Ilmottaudut reippaasti kielikursseille, lue englanninkielisiä kirjoja tai katso vaikka leffoja/sarjoja ilman tekstityksiä. Uuden kielen oppiminen ei tapahdu hetkessä, malttia.

Vierailija
29/40 |
21.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kieliä kun opettelee, tärkeää on oppia ajattelemaan kyseisellä kielellä. Ehdotan, että ostat itsellesi vihkosen, ja alat kirjoittamaan "päiväkirjaa" englanniksi. Kirjoitat ajatuksiasi, kokemuksiasi, ihan kaikkea mahdollista mitä mieleesi juolahtaa, käyttäen sanavarastoa joka sinulla sillä hetkellä on.

Se ei haittaa ollenkaan vaikka se menisi kieliopillisesti väärin, koska mitä enemmän sitä teet, sitä enemmän opit, ja sitä enemmän huomaat mitä olet aiemmin kirjoittanut väärin ja täten et tee samoja virheitä enää jatkossa. Se on ikäänkuin itseään korjaava prosessi.

Sama juttu toimii myös puheelle. Mitä enemmän puhut englantia, sitä nopeampaa opit paremmaksi. Vaikka aluksi tulisi paljon virheitä, vain puhumalla enemmän voi oppia puhumaan oikeaoppisemmin. Itseään korjaava prosessi.

Harjoitteluun ei tarvitse edes keskustelukumppania, vaan se onnistuu ihan itsekseen puhumalla. Idea on opetella ajattelemaan ja puhumaan kyseisellä kielellä. Toki kumppanissa on omat etunsa. Kun harjoittelukumppani kysyy sinulta jotain johon sinun tulee vastata, pakottaa se sinut kaivamaan sanavarastosta sanoja, joilla voit vastata kyseiseen kysymykseen.

Vierailija
30/40 |
21.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kielikurssille ja lisäapuna lainaa kirjastosta lasten kirjoja englanniksi. Sanavarasto karttuu ja opit juuri lauserakennetta.

Vierailija
31/40 |
21.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei englanti natsaa, niin ota toinen kieli haltuun. Vaikka joku harvinaisempi, niin saat leveillä. 

Vierailija
32/40 |
21.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinulla voi olla alhainen äo. Keskity vahvuuksiisi, kuten ystävälliseen käytökseen tms

Pitihän se tämä tänne sivaltaa. Itselläni on äo lähes 130 mutta samat ongelmat kuin Ap kertoi!! Että mene äo jankkaaja muualle äo:si kanssa.

Vierailija
33/40 |
21.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asiasta on vuosia haukuttu ja nälvitty, olen totaalisen kipsissä kun edes sivutaan aihetta englannin kieli. Kun olen yrittänyt oppia, on kerrottu miten huono olen ja vaikka mitä.

Miksi sitten edes aloitit tämän keskustelun, kerran olet jo etukäteen päättänyt, ettet mitään aio oppia, omaksua etkä muuttaa? En ymmärrä.

Vierailija
34/40 |
21.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ymmärrät englanninkielisistä sarjoita pääpiirteet ilman tekstitystä, se on jo hyvä alku. Katso ja kuuntele niitä sarjoja, niin se kieli menee alitajuntaasi. 

Päätä, että opit. Niin kauan kun tolkutat itsellesi, että "en opi tätä", et myöskään opi. (psykologiaa) Et opi yhdessä viikossa etkä edes yhdessä vuodessa, mutta vähitellen opit lisää. Ei sen kielen rakenteita tarvitsekaan ymmärtää, vaan riittää, että osaat kommunikoida ko. kielellä. Eli rimaa alemmaksi. Ei sinun tarvitse osata sitä täydellisesti, kuin natiivi, voidaksesi kommunikoida sillä kielellä.

Kuka nauraa sille, ettet osa englantia kovin hyvin? Joku koulukiusaaja? Joku, joka ei oikeasti itsekään osaa sitä kuin ihan pikkuisen paremmin kuin sinä. Tai osaa vain jonkun sellaisen jutun, jota sinä et osaa, mutta ei osaa jotain, minkä sinä osaat (mutta sitähän hän ei tiedä tai tunnusta ainakaan).

Vierailija
35/40 |
21.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Englantiko on se sun ongelma? Matematiikka sujuu hyvin, samoin ruotsi ja Ikean huonekalujen kasaaminen.

Paljonko oli peruskoulun päättötodistuksen keskiarvo?

Vierailija
36/40 |
21.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa isointa myrkkyä englannin oppimiselle ovat toiset suomalaiset, jotka tuntuvat vaativan täydellisyyttä ja pienillekin virheille naureskellaan. Tämän vuoksi pelkäsin vuosia käyttää koulussa saamaani kohtalaista englannintaitoa missään. Sitten aloin reissata tuolla maailmalla ja totesin, että "huono englanti" on siellä hyvin yleinen kieli ja moni puhuu sitä paljon huonommin kuin minä, mutta nolostelematta, ja tulee ymmärretyksi. Aloin käyttää ja kielitaitoni harjaantui.

Ei kannata ottaa paineita missään ja ihan rauhassa harjoitella perusjuttuja. Englanninkielessä on myös loppupeleissä melko simppeliä logiikkaa ja se on paljon helpompi kieli kuin suomi, jota ap ainakin kirjoittaa sujuvasti.

Suomeksi esim. sanajärjestys voi olla vaikka ja mitä, mutta englanninkielessä sanan paikalla on merkitys.

Esim. Miehen söi tiikeri, tiikeri söi miehen. Englanniksi ei toimi: Man ate a tiger , tiger ate a man. Ensimmäiseen tulee merkitys, että Mies söi tiikerin, kun sijamuotoja ei ole.

Itselleni koulussa tuottivat eniten päänvaivaa epäsäännölliset verbit ja sanakokeet olivat myös ihan syvältä. Samoin englannin ääntäminen tuntuu edelleen ärsyttävältä ja järjetöntä, miten sanoissa kirjaimet saattaa lausttaessa vaihtaa paikkaa. Esim. tuo ate-sana, kirjoitetaan noin, mutta lausutaan "eit" niin, että e ja t vaihtaa paikkaa, järjetöntä.

Mutta jos pääsee yli niistä asioista, mitä itse kukin meistä missäkin kokee vastenmieliseksi ja tekee vaan rohkeasti kriitikoiden vikinästä piittaamatta niin pääsee pitkälle.

Väittäisin, ap, että jos pystyt ilman tekstityksiä katsomaan leffoja yms. niin osaat englantia aika helkutin paljon. Nyt vaan rohkeasti käyttämään sitä! :)

Vierailija
37/40 |
21.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksityisopettaja kenelle maksat opetuksesta varmana hauku. Valitse ammattilainen, ei lähikuppilan Peraa opettamaan. Toissa vuonna kävin yksityisellä ruotsin tunnilla ja opettaja oli kärsivällinen sekä kannustava.

Vierailija
38/40 |
21.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Englantiko on se sun ongelma? Matematiikka sujuu hyvin, samoin ruotsi ja Ikean huonekalujen kasaaminen.

Paljonko oli peruskoulun päättötodistuksen keskiarvo?

Ap, vastaisitko tähän?

Vierailija
39/40 |
23.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itellä kans ollu vaikeuksia oppia enkku. Kantsii tutustuu tähän ja opiskella noi perusjutut ja tos oli noi kieliopitki selitetty tooodella lyhyesti ja selkeesti, et meni mullaki vihdoin jakeluun. https://www.languagesquickly.com/

Ton jälkeen suosittelen, et alat kotona/autossa tai missä vaan oot yksin, nii puhumaan ääneen. Tuntuu hiton tyhmältä varsinki aluks, mut itel auttanu ihan sikana tohon puheen tuottamiseen ja pikku hiljaa tuntuu et noi tos kurssil opitut asiat alkanu valuu tähän käytäntöön. 

Ja niille jotka oikeesti kehtaa naureskella nii pitäs haistattaa vitut.. Eipä sitä ite ole valinnu, et kieli ei vaan tartu vaikka mitä tekis. 

Ite opin vasta nyt +30v tol kurssil ja yksin puhumalla, joten niitä kantsii ainaki koittaa. 

Vierailija
40/40 |
23.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pattayalle vaan, muutama changi naamariin ja johan alkaa uskaltamaan puhumaan, vaikka millä kielillä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä kuusi