Miksi minua kohdellaan eri tavoin kuin muita?
Tätä en ymmärrä: kun minä menen jollekin ammatti-ihmiselle kertomaan, että minulle on oltu ilkeitä, niin minulle sanotaan: "ihmiset on erilaisia, ei jokaisen käytöksestä tarvitse välittää." mutta kun eräs ystäväni menee kertomaan itseensä kohdistuneesta ilkeydestä joka on samanlaista kuin minuun kohdistunut, niin hänen puolella ollaan, häntä kohtaan tunnetaan myötätuntoa, häntä puolustetaan ja lohdutetaan ja hänen puolesta tarjoudutaan jopa sanomaan suorat sanat sinne joka on ilkeä.
taustana mainittakoon, että minulla on Aspergerin syndrooma ja olen sosiaalisesti melko poikkeava, mutta tämä ystäväni ei ole aspergeri vaan erittäin tunteikas, empaattinen ja muita huomioiva n.s normaali ihminen.
Johtuuko tämä siitä, että minua pidetään vaan niin vittumaisena ihmisenä että minua on hyvä karaista vähän mutta tuohon ystävään kohdistettu ilkeys tuntuu epäoikeudenmukaiselta koska ystäväni on kaikille niin huomaavainen ja empaattinen?
itse en ole edes ollut ilkeä SILLE joka minun ongelmaani vähätteli vaan muille ihmisille oon ollu hankala.
Kommentit (25)
miten sulta on asperger todennettu. Mietin ja pelkään voisiko itselläni olla se. Olen sosiaallisesti kömpelö ja tuntuu että minua ei tajuta. Pidetään tyhmänä ja hitaana ja rumana vaikka nätti olenkin. En vain perinteisellä tavalla kaunis.
niin ja itse ajattelen että sinäkin voit syyttää vanhempiasi että eivät tehneet aborttia kohdallasi tai hankaloittivat elämääsi.
[quote author="Vierailija" time="02.09.2013 klo 14:52"]
Ootko sama tyyppi joka kävi täällä avautumassa siitä että sun vauvanhoito -ajatuksiin on suhtauduttu inhottavasti? Ja kirjoitit ilmeisesti useammankin aloituksen aiheesta?
[/quote]
En kyllä ymmärrä että mikä tuossa kysymyksessä oli niin pöljää, että piti peukuttaa alas. Mun mielestä varsin relevantti tieto siihen nähden että alanko tähän vastaamaan, ja jos vastaan niin miten. Yksinkertaisesti niistä aiemmista ketjuista tuli ilmi sellaista, etten minä ainakaan niitä sanoja voi löytääkkään millä ap:ta voisi auttaa. Eikä välttämättä voikkaan auttaa kukaan muu kuin hyvä terapuetti. Ei niitä ketjuja turhaan poistettu täältä.
[quote author="Vierailija" time="02.09.2013 klo 15:26"]
[quote author="Vierailija" time="02.09.2013 klo 15:09"]
Voisiko olla, että tuon ammatti-ihmisen mielestä sinä ärsyynnyt ja loukkaannut hieman liian herkästi muiden ihmisten kommenteista, niin herkästi, että se on sinulle itsellesi vahingollista? Ja hän on sitten yrittänyt kommentillaan tukea sinua erilaiseen reagointitapaan, ettet ottaisi kaikkea niin itseesi? Auttaakseen sinua, ei suinkaan vähätelläkseen ongelmiasi?
Ystäväsi kokonaistilanne voi olla aivan erilainen, minkä takia ammattilaisen neuvo/tuki on voinut olla erilaista. Ei todella kannata vertailla esim. terapeuttien antamia neuvoja, voi olla tuhat syytä, miksi ne ovat erilaisia.
[/quote]
no, näin voi olla. kun kyllähän minä aika herkästi itseeni otan ihmisten kommentit. ja hän on kuullut monilta ihmisiltä että oon herkkänahkainen. ja hän on voinut minun blogia ja tätä palstaa seurata ja sitä kautta tietää.
[/quote]
Niin...mietin, että voisiko sun elämänlaatua parantaa jos yrittäisit muuttua hieman kovanahkaisemmaksi. Mäkin olen nuorempana loukkaantunut herkästi, mutta vähitellen tajunnut, että ihmiset eivät välttämättä ole vihamielisiä minua kohtaan, vaikka eivät aina osaa/jaksa/pysty olemaan kivoja ja kannustavia. Ja myöskin kommentit, jotka voi tulkita loukkaavina, voivat olla objektiivisesti ajateltuna ihan neutraaleja eikä niistä kannatakaan loukkantua. Olen myös oppinut vanhemmiten olemaan vähän armollisempi muille - ei heidän tarvitse aina jaksaa ajatella MINUN hyvinvointiani ja käyttäytyä täydellisen ystävällisesti minua kohtaan. He voivat silti olla hyviä tyyppejä ja pitää minusta. Näin voi olla myös armollisempi omia sosiaalisia puutteitaan kohtaan. Minunkaan ei aina tarvitse osata käyttäytyä täydellisen hyvin, ja minusta voidaan silti pitää. Nämä oivallukset ovat helpottanut huomattavasti elämääni.
Nonverbaalinen viestintä merkitsee enemmän kuin pelkät sanat. Siksi sun sosiaaliset suhteet voi toimia sähköpostitse ja muuten "kirjallisessa muodossa" mutta jos sitten livenä se ruumiinkieli ei olekaan oletettua ja odotettua, tai on ristiriidassa sanojen kanssa, niin ei toimi.