Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi ei lapsia ja allergioita voi huomioida synttäreillä?

Vierailija
01.09.2013 |

Olimme synttäreillä tänään ja siellä useampia lapsia (iät noin 4-12), mutta tarjottavissa ei oltu huomioitu heitä lainkaan.

Suolaisena sillimössöä ja graavilohimössöä jollain näkkäripalalla. Molemmissa sipulia reilusti ja jotain smetanaa tms. Makeana tarjottavana oli karpalojuustokakkua, ei muuta. Ei edes keksejä.

Myöskään allegiat ei otettu huomioon. Kaikki tehty tavalliseen maitoon. Itse laktoosi-intolerantikkona en pystynyt syömään mitään, eikä lapseni syönyt mitään. No, onneksi lapsille oli sentään sokerilitkua eli mehukattimehua ja aikuisille kahvia.

Onneksi kotona odotti valmis ruoka.

Kommentit (40)

Vierailija
21/40 |
02.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai te nyt ymmärrätte että jos henkilöllä ei ole lähipiirissä ruokavaivaisia niin sitä ei välttämättä tajua että sellainenkin pitäisi kysyä. Miksi ette voi itse sanoa? Ja ei kannata luottaa että kaikki muistavat sen "allergiasi" kun olet sen kerran maininnut.

Mun illanistujaisissa oli kerran kasvissyöjä joka ei sitten ollut jaksanut sanoa tästä kasvissyönnistään minulle, vaikka tiedossa oli että hankin syötävää meille.... Ei mun reaktio ollu että "anteeks voi ei hävettää" vaan "no minkä takia et voinu sanoa että et syö lihaa?"

Vierailija
22/40 |
02.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö esim keliakiaa sairastaville ruoanlaiton hygienia ole niin tarkkaa etten edes uskalla maallikkona tarjota mitään. Voin hankkia sen pakastealtaasta löytyvän gluteenittoman leivonnaisen ja ostaa uuden margariinirasian vain vieraalle mutta en ikimaailmassa uskaltaisi alkaa esim. leipomaan sillä jossain saattaa olla muru leivästä, jauhopölyä tms. Pyytäisin keliakiaa sairastavan tuoda jotain, joka hänelle sopii ihan turvallisuussyistä. Ja sama koskee pähkinäallergikkoa; niin monessa tuotteessa lukee lopussa "saattaa sisältää jäämiä pähkinästä" tai "valmistetaan tuotelinjalla jossa käsitellään myös pähkinää (ja maitoa). Mieluummin nälkäinen vieras kuin ambulanssikyyti sairaalaan!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/40 |
02.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysyttiinkö kutsussa allergiat? Vaikka ei olisi kysytty, kannattaa ne itse kohteliaasti ilmoittaa. Siis todelliset sellaiset, ei "Mikko ei tykkää herneistä eikä halua syödä tomaattia" -tyyliset. Jos ilmoituksesta huolimatta ei allergisia ole mitenkään huomioitu, kannattaa ensinnäkin laittaa lapselle mukaan varalta jotain sellaista, jota voi turvallisesti syödä ja jättää ehkä väliin seuraavat kutsut tuossa perheessä.

Aika monet ihmiset nykyäänkin vielä sotkevat esim. maitoallergia ja laktoosi-intoleranssin eivätkä tajua, mitä keliaakikon ruokavalio sisältää. Jos omassa perheessä ei ole tällaisia ongelmia, ei välttämättä hahmota, millaista se todellisuudessa on. Toisaalta ei voi voi odottaa, että juhlissa kaikki ruoka on kaikille sopivaa mutta on toki kohteliasta varata kaikille edes jotain turvallista syötävää. 

Vierailija
24/40 |
02.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohtelias emäntä varaa tarjottavaa allergisillekin. Hämmästyttävää, ettei tämäkään asia ole palstapölvästien tiedossa.

Vierailija
25/40 |
02.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarjoaa, jos muistaa. Mä ainakin olen monet kerrat unohtanut jonkun allergian, kun niitä on niin monilla ja paljon. Itselleni ei olisi tullut mieleenkään, että joka kyläpaikassa on aina valmistettu allergisellekin lapselle jotain. Joka kerta hänellä oli omat eväät mukana. Jos sai kyläpaikassa syötävää, niin herkut jätettiin kassiin, jos ei, niin sitten ne kannettiin myös pöytään. Itselle on pieni vaiva ottaa pakkasesta mukaan jotain leivonnaisia, kun taas moniakin allergiaruokia on tosi vaikea valmistaa, koska ei tunne aineita eikä tiedä mitä saa käyttää ja mitä ei ja mikä erikoistuote maistuu minkäkin kanssa.

Vierailija
26/40 |
02.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö ap osaa ottaa pillereitä ennen synttäreille menoa? Oma moka.

Lapsille varaisin kyllä tarjottavaa, jos olen kutsunut lapsiperheitä. Vaikka sitten keksejä tai muffinseja ja pikku karjalanpiirakoita, jos ei ole lastenkutsut kyseessä.

Vierailija
27/40 |
02.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.09.2013 klo 06:53"]

. Mut surettaa katsoa vierestä, miten lasten kuola valuu kun katsovat toinen toistaan kauniimpia leivonnaisia ja kakkuja, ja itse saavat joko keksejä tai ei mitään. "Kun se on niin hankalaa."

[/quote]

Niin muakin surettaisi. Siksi pakkaan lapselle aina rasiaan sopivat eväät mukaan. Mulla on pakastimessa aina sopivia kahvipöytätarjottavia, joten sieltä pakkaan lapselle aina kylään lähtiessä rasiallisen. Eipä tarvi lapsen olla suruissan eikä kutsujan tuskailla leipomisten tai muistamisen kanssa.

Vierailija
28/40 |
02.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ole ikinä joutunut tuollaisiin pippaloihin, ettei olisi huomioitu lapsia ja allergioita. Minä itsekin huomioin aina, kutsuissa lukee, että ilmoitathan mahdolliset ruoka-aineallergiat ja ihmiset ovat ilmoittaneet :)

Vierailija
29/40 |
02.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on suvussa tosi paljon erilaisia allergioita. Otin ne kaikki huomioon. Mutta meillä mummo, jolla ei ruoka-aineallergioita ole, lakkiaisissa ei sitten voinutkaan syödä kuin karjalanpiirakoita ja kakkua, koska kaikki muu ruoka oli "kummallista". Oli kuulemma valitellut jälkeenpäin, että nälkä jäi. "Kummallista" oli mm salaatti , kaikki kasvispiirakat, joita oli vähän erilaisia eri ruokavaliot huomioiden, eli aika perussettiä. Kaikkia ei voi miellyttää. Joskus on tullut vastaan tapauksia, että vaaditaan, että kaikki ruoka pitäisi olla sopivaa itselle, kyllä meidän suvussa silloin voidaan syödä vain riisikakkuja ja tuorekurkkua, ne lähes ainoat joille kukaan ei ole allerginen. Itse teen aina kaiken vähälaktoosisena tai laktoosittomana ja useimmiten leipomotkin tekevät nykyään automaattisesti, se ei ole kyllä iso vaiva. Pelkkää kalaa en suolaisena tarjoilisi, vaikka ei olisi yhtään kala-allergikkoa, vaikka itse kalaa rakastankin. On  niin paljon ihmisiä, joille kala ei vain maistu. 

Vierailija
30/40 |
02.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikea uskoa että kukaan tarjoaisi pelkää kalaa suolapalana, niin paljon on kalaa inhoavia ihmisiä. Oliko kyseessä ihan perhejuhlat vai joku coctailtilaisuus, johon lasten ei edes ollut tarkoitus osallistua?

Vierailija
31/40 |
02.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä meidän lapsille olisi nuo tarjoilut kelvanneet oikein hyvin. Ja ihan oikeesti. Sipuliallergia??? Oiskohan aikuinen intolerantikko voinut vetää Lactrasen huuleen ja nauttia juhlasta sen sijaan että yrmyää kyrpä otsassa ja pilaa kaikkien muidenkin juhlat?

Vierailija
32/40 |
02.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, oliko ap kertonut allergioista? Niin ja se joka naureskeli sipuli allergialle. Täällä yksi joka allerginen perunalle ja porkkanalle. Ihan olen maalla lehmien ja heinien seassa kasvanut mutta allergioita silti runsaasti.

Vierailija
33/40 |
02.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.09.2013 klo 09:56"]

Eikö ap osaa ottaa pillereitä ennen synttäreille menoa? Oma moka.

Lapsille varaisin kyllä tarjottavaa, jos olen kutsunut lapsiperheitä. Vaikka sitten keksejä tai muffinseja ja pikku karjalanpiirakoita, jos ei ole lastenkutsut kyseessä.

[/quote]

Ei ne pillerit kaikille sovi, esim. minulla ne auttaa hyvin vaihtelevasti. Välillä tosi hyvin ja välillä ei ollenkaan. Aika hankala on siis luottaa vain niihin, juhlissa kun on varsin ikävää jos ne ei autakaan. Siinä hyppäät vessassa ja kärsit ilmavaivoista. Juhlissa otan siis varman päälle ja syön laktoositonta. Kotona voi joskus kokeilla pillereitäkin.

Vierailija
34/40 |
02.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten niin muiden juhlien pilaamista, jos jälkikäteen kirjoittaa, että ei voinut syödä mitään. On se hirveetä, jos juhlat menee pilalle siitä, että joku ei syö mitään. Minä saatan ihan hyvin käydä juhlissa ja ottaa vain kahvia - olen vain nirso, en voi sietää rasvaa leivän päällä, voileipäkakkuja tai kermaa. Kainuussa kaikki tarjoilu sisältää noita. 

Vierailija
35/40 |
02.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Allergisille on äärimmäisen helppo hoitaa tarjoilut tänä päivänä. Ja todellakin kun on kyse lasten kutsuista ei tarvi kaikkien käydä kaikille. Jos ei voi syödä vehnää tehdään marenkikakku ja jos ei voi syödä kananmunaa, tehdään munaton kakku. Se ei ole suuri vaiva jos 2 kakkua tekee.

Meillä aina lukee kutsussa ilmoitathan ruokavalion ja lisäksi kun kutsutaan vain lapsen tarharyhmä olen sieltä aina etukäteen kysynyt onko jollain ruokavalioita ja sen mukaan toteuttanut.

Oikeesti todella, todella pieni vaiva.

Minun lapseni on todella ronkeli ja hän mm juo vain maitoa, vettä ja päärynämehua. Vettä nyt joka paikassa on, mutta yksiinkin synttäreille sitten laitoin tämän listan ja lapselleni oli ostettu eriksen vadelmamehua. No, mehu kuin menu. Vettä joi ja kaikki olivat tyytyväisiä.

Kun lasten juhlat ovat, ovat vieraat kaikki kunniavieraita. Heidän takia voi sen verran nähdä vaivaa että katsoo mitä he voivat suuhunsa laittaa. Todella pieni vaiva, vähän kun käyttää aivoja.

Pari kertaa on ollut ongelmia näiden nirppanokkien kanssa. Ystäväni ilmoitti ihan viime tipassa että hänen uusi kumppaninsa ei syö viljaa. Kaikki oli jo valmiina ja siinä vaiheessa ei marenki olisi enää onnistunut. Avattiin sitten hänelle säilykehedelmiä ja laitettiin tähtisädetikku, oli ihan tyytyväinen, kun itse tajusi että olisi pitänyt aikaisemmin ilmoittaa kun tuntia ennen tuloa.

Eräs ystäväni ei tänään pidä siitä raaka-aineesta, huomenna toisesta. Joten häneltä erikseen kysyn syötkö tätä. Jos sanoo joo, teen sitä. Paikan päällä jos alkaa narisemaan ja kyllä, 40 v nainen joskus narisee, sanon nyt en voi tehdä asialle mitään. Otetaanko pakkasesta ranskalaisia ja laitetaanko uuniin ?

Aika ihmeissään olen nykypäivän äideistä kun näitä tekstejä lukee, tarjoaa jos muistaa jne. Muistathan sitä herätäkin joka aamu, kuinka vaikeaa on ottaa vieraat huomioon ?

Vierailija
36/40 |
02.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärsinkö oikein että tarjoilut eivät sopineet teille koska lapsesi *ei tykkää* sillistä, lohesta ja sipulista ja sinä et ollut varautunut relatabseilla? Hmmm...

Vierailija
37/40 |
02.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen viime vuosina joutunut järjestelemään useampia hautajaisia ja koska meissä on useita laktoosittomia, olen sopinut pitopalvelun kanssa, että tehdään kaikki tarjottavat latoosittomista tuotteista. Ei tarvitse jaotella, että tuo on sulle, käykö tää mulle jne. "Vaivattomat" eivät edes maista, että kyseessä on laktoosittomat tarjoilut. Onneksi meillä ei ole ilmennyt muita ruokarajoitteita eli järjestelyt ovat sujuneet helposti. Mitä nyt ensimmäisellä kerralla pitoemäntä vähän ensin nikotteli, mutta ei sitten enää.

Vierailija
38/40 |
02.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on allergikkopoika. En ikinä kylään mennessä oleta, että häntä varten on valmiiksi tehty sopivat ruuat, vaan otan mukaan omat eväät. Simple as that!

Vierailija
39/40 |
02.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.09.2013 klo 19:13"]

Ymmärsinkö oikein että tarjoilut eivät sopineet teille koska lapsesi *ei tykkää* sillistä, lohesta ja sipulista ja sinä et ollut varautunut relatabseilla? Hmmm...

[/quote]

siis elivotabseilla

Vierailija
40/40 |
02.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laktoosi-intoleranssi ei ole sairaus, kenenkään henki ei vaarannu, jos vahingossa saa laktoosia. Tiedän, miten epämukavaa se on, olenhan intolerantikko itsekin, mutta se ei ole terveydelle vaarallista.

Surullista, jos keliaakikko tai maitoallergikko tms ei saa juhlissa _mitään_ .