Miksi ei lapsia ja allergioita voi huomioida synttäreillä?
Olimme synttäreillä tänään ja siellä useampia lapsia (iät noin 4-12), mutta tarjottavissa ei oltu huomioitu heitä lainkaan.
Suolaisena sillimössöä ja graavilohimössöä jollain näkkäripalalla. Molemmissa sipulia reilusti ja jotain smetanaa tms. Makeana tarjottavana oli karpalojuustokakkua, ei muuta. Ei edes keksejä.
Myöskään allegiat ei otettu huomioon. Kaikki tehty tavalliseen maitoon. Itse laktoosi-intolerantikkona en pystynyt syömään mitään, eikä lapseni syönyt mitään. No, onneksi lapsille oli sentään sokerilitkua eli mehukattimehua ja aikuisille kahvia.
Onneksi kotona odotti valmis ruoka.
Kommentit (40)
Tiedän varsin hyvin ettei laktoosi-intoleranssi ole allergia, mutta esim. vain kalaa suolaisena vaihtoehtona. Emännällä kyllä varsin hyvin tiedossa nämä intoleranssit ja allergiat (kala ja sipuli). Niin, ja aika harva lapsi tykkää sillistä ja graavilohesta. Lapsille olisi voinut olla vaikka lihapullia, nakkeja tms. Niin ja kaikki tarjottavat on hellpo tehdä täysin laktoosittomina, kelpaa kaikille, myös niitä hyla-tuotteita käyttäville.
Emme menneet sinne vain syömään, mutta olisihan se kivaa, että saisi jotain kahvin kanssa. Aina aikaisemmin on lapset huomioitu ja allergiat myös. Nyt yhtäkkiä ei, joten en osannut edes varautua omilla eväillä. No, ensi kerralla osaan varautua sitten.
oletan et jos synttäreille kutsutuissa on allergikkoja,vanhemmat ITSE kertovat siitä minulle ennen synttäreitä et voin varautua en muuten tee varmuudenvuoksi erikois ruokia koska se on kallista
Me kanssa kutsuttiin yksi josta mun 6v tiesi sanoa että juo/syö laktoositonta. Ostin sitten laktoosittomat mitä pystyi jne...
Vähän ihmettelin kun vastasivat kutsuun, muttei maininneet mitään laktoosittomista. Isänsä toi eikä sanonut asiasta mitään. Lapsi söi kakkua pöydässä eikä kysynyt itsekään mitään.
Ei se sitten kai herkkujen suhteen niin tarkkaa ole... mutta miksi tarhaan vaativat kaiken erikseen?
Eikö olisi parasta, että jokainen tuo omat eväänsä?
Onko se "ILMAISEN" läskipullan ja sokeritautikakun ahmiminen pää asia?
Lahjathan ne kaikki kaikessa ja se että kaikki lapset saavat oikein kunnon sokerihumalan?
Vai olisiko tärkeämpää se että olis edes "YKSI" päivä, jolloin jokainen lapsi saisi tuntea miltä tuntuu olla joskus kaikkein tärkein ja erikoisin ihminen.
JA mitä muuta tarvii, kun että lapsilla on kivaa?
Näillä lahja- ja allergiapelleilyillä aikuiset pilaa synttärit kuin synttärit!
Tämä lahja/ruokailu/allergiapelleily on vain AIKUISTEN ONGELMA!!!!!
Lahjat ovat vain odotus, jonka te aikuiset olette opettaneet, että syntymäpäivillä pitää saada "lahjoja", että mikään muu ei käy tai riitä!
AJATELKAA joskus, tekopyhät aikuiset!
Jos synttärit menee pilalle minkä tahansa, niin vika on aina aikuisissa, jotka yrittää päteä lasten edessä ja muokata juhlia oman mielensä mukaisesti ja "järjestää".
Juuri tämä allergioista vouhottaminen pilaa kaiken! Kuinka siinä syntymäpäiväsankari ehtii tuntea itsensä yhtään erityiseksi, kun KAIKKI aika menee MUIDEN allergioiden, vaatimusten ja tarpeiden miettimiseen, lahjoista puhumattakaan. Eikö sankari enää olekaan se tärkein ja keskipiste?
Kenen päivä se syntymäpäivä oikein on?
Lapsille riittää, että he ovat yhdessä ja vähän ohjeistaa, jos on ongelmia ja katsoo päälle ja valvoo, ettei lasten tarvitse huolehtia mistään.
Nyt kun syntymäpäivistä tehdään VALTAVA rasite ja ODOTUS lapselle, niin PETTYMYSKIN on suuri, kun mikään tahansa ei sitten olekaan odotusten mukainen.
Jättäkää lapset rauhaan edes syntymäpäivinä ja lopettakaa se paskan tuputtaminen.
Antakaa lasten nauttia aidosti edes yhtenä päivänä vuodessa, ilman että te etukäteen määrittelette lapselle kaiken. Tämä pilaa kaiken, kun mikään ei riitä.
Itselle syntymäpäivä on ollut aina pettymys. "Elämä" muiden ihmisten kanssa on opettanut (tunteen), että minullakin on "oikeus" johonkin, jota kuitenkaan kellään ei ole "velvollisuutta" tai halua antaa pelkästään sen takia, että minäkin olen olemassa.
Mikä tuo tunne on?
No se, että joku "välittäisi" myös siitä miltä minusta tuntuu. Ja mikäs sen hienompaa olisi, kuin TUNTEA edes yhtenä päivänä, että KAIKKI (itselle tärkeät ihmiset) välittävät myös minusta.
Se, että antaa rahaa, ei ole välittämistä, päinvastoin, se on välittämisen välttelyä, ostetaan välittämisen huoli pois, ettei tarvitse välittää mistä lahjansaaja välittää, ostakoon itse mitä haluaa.
Rahan saaminen ei tunnu miltään ja JOS tuntuu, niin tunne on yleensä ahneus tai joku muu inhottava tunne, kuten menetys.
No, veikkaanpa että synttärisankarin juhlat menee aika pilalle siinä vaiheessa kun hänen kaverinsa on vahingossa syönyt pähkinää sisältävää kakkua ja henki pihisee viimeisillään...
Voiko sipulille olla allerginen?
Voi apua mihin tää elämä on joidenkin kohdalla menossa. =D
[quote author="Vierailija" time="01.09.2013 klo 20:21"]
Voiko sipulille olla allerginen?
Voi apua mihin tää elämä on joidenkin kohdalla menossa. =D
[/quote]
Sipuliallergiahan on aika yleinenkin, varsinkin raaka sipuli.
Jos kutsun vieraita syömään, niin otan tosiaan vieraani huomioon. Aika noloa, jos joku vieraista joutuisi katsomaan kun muut syö herkkuja.
Minusta olisi noloa jos juhlista joku joutuisi lähtemään niin ettei mikään tarjottava maistuisi, ilmeisesti ap oli aikuisen synttäreillä.
Meidän lähisuku on kerännyt kaikki kivat ruokavammat, paha pähkinä allergia, pari täysin laktoositonta, keliaatikko ja pari diabeetikko, muutamalla on vain "päävamma" joka ei salli syödä joitain tiettyä ruoka-ainetta ja tietysti mummon kihti.
Vaikka meillä ei pikku kekkereissä ole kuin 15 henkeä on aika sompailemista että kaikki tarjottavat sopivat kaikille, mutta minusta se on juhlien järjestäjän kunnia asia että, jokainen voi ja haluaa syödä kaikkea tarjolla olevaa.
Meidän lapsen ruokavalio on maidoton. Anoppi kutsui sitten syömään ja päivittelin, että mitäköhän tästä nyt lapselle antais, niin anoppi huudahti voitonriemuisena: kaikki on hylaa!
Edelliselle: Juhlissa voi tarjota useaa sorttia ja kaiken ei tarvitse käydä kaikille. Nimenomaan on hyvä, että kaikille käy jokin. Jos jollain on keliakia vaikka, niin ei kukaan oleta, että kaikki tuotteet olisivat gluteenittomia vaan on aivan tarpeeksi kohteliasta ja viitseliästä, jos jokin kakkun sopii tälle henkilölle! Olen emännöinnyt ties mitä ja aina tehnyt niin, että osa sopii osalle jne. Aika kuivakkaat tajroilut olis, jos kaikkin tarjottavien pitäisi olla hiivattomia, sokerittomia ja gluteenittomia maidottomia sekä pähkinättömiä.
Olen keliaakikko, ollut jo 9v ajan. Samoin 2 meidän perheen lapsista, ja ns. solidaarisuussyistä syömme kaikki gluteenitonta. Siitä huolimatta sukujuhlissa sitä ei ole koskaan huomioitu. :( Tai no, kerran oli hankittu keksipaketti, joitakin mauttomia ei-edes-täytekeksejä.
Itse pärjään pelkällä kahvilla ja kermalla, se ei oo mulle vaikeaa. Mut surettaa katsoa vierestä, miten lasten kuola valuu kun katsovat toinen toistaan kauniimpia leivonnaisia ja kakkuja, ja itse saavat joko keksejä tai ei mitään. "Kun se on niin hankalaa."
[quote author="Vierailija" time="02.09.2013 klo 06:53"]
Olen keliaakikko, ollut jo 9v ajan. Samoin 2 meidän perheen lapsista, ja ns. solidaarisuussyistä syömme kaikki gluteenitonta. Siitä huolimatta sukujuhlissa sitä ei ole koskaan huomioitu. :( Tai no, kerran oli hankittu keksipaketti, joitakin mauttomia ei-edes-täytekeksejä.
Itse pärjään pelkällä kahvilla ja kermalla, se ei oo mulle vaikeaa. Mut surettaa katsoa vierestä, miten lasten kuola valuu kun katsovat toinen toistaan kauniimpia leivonnaisia ja kakkuja, ja itse saavat joko keksejä tai ei mitään. "Kun se on niin hankalaa."
[/quote]
Meillä sama! Lapsi oli todella monelle asialle pahasti allerginen pienenä -- munaton, maidoton, viljaton, soijaton nyt alkuun. Lapsen kummien luona ei ole KOSKAAN ollut mitään lapselle sopivaa tarjolla. Vieläkin lapsi on todella allerginen pähkinöille, epipenin varassa siis ja muutama ensiapureissu takana, tuovat lahjaksi pähkinäsuklaata. Nyt toinen kummeista sairastui keliakiaan aikuisena -- kovasti hotsittaisi tehdä sama takaisin, mutta en taida kehdata....
[quote author="Vierailija" time="01.09.2013 klo 21:12"]
Meidän lapsen ruokavalio on maidoton. Anoppi kutsui sitten syömään ja päivittelin, että mitäköhän tästä nyt lapselle antais, niin anoppi huudahti voitonriemuisena: kaikki on hylaa!
[/quote]
Tiedätkö: jos allergia-asia ei itseä kosketa, niin näitä on vaikea ymmärtää. Toisekseen kun joka toisella alkaa olla allergioita, makurajoitteita, erikoisdieettejä jne. niin kaikki eivät vaan jaksa sompailla siinä välissä.
Käsi ylös te, joille käy kaikki! Hep!
Miksi ihmeessä et tee lapsellesi juhliin itse herkkuja? Niin mä tein. Ja aina kaverisynttäreillä omat eväät, joita söi, jos häntä ei oltu huomioitu tarjoilussa. Mulle ei olis tullut mieleenkään vaan voivotella ja antaa lapsen pahoittaa mielensä joka juhlissa.
Tietänet että laktoosi-intoleranssi EI ole allergia. Kurjaa että tarjoilut oli noin niukat ja teille sopimattomat, mutta menitkö sinne syömään? Miksi sinulla ei ollut allergisille lapsille omia eväitä mukana?
Omassa lähipiirissä tilanne on se, että noin 15 hengen porukasta kahdelle käy hyla-tuotteet, yhdelle täytyy olla täysin laktoositon. Yhdelle ei saa olle mitään koivuristireagoivaa kasvista tai maustetta eikä mitään hapanmaitotuotteita missään muodossa eikä missään saa olla pähkinää missään muodossa eikä suklaata. Kahdelle ei saa olla sipulia ja yhdelle ei saa olla mitään voimakkaasti maustettua, pippuria, parsakaalia eikä valkosipulia. Yksi ei halua mitään light- tuotteita tai makeutusaineita; kolmelle mieluummin kevytvaihtoehto. Yksi ei anna lapsensa juoda sokeroitua mehua ja toinen ei anna juoda makeutettua. Yksi ei syö mitään kala- tai äyriäispitoista ja yksi on kasvissyöjä. Joten aikani yritin ottaa jokaisen huomioon ja sitten lopetin. Kukaan ei kuole nälkään muutamassa tunnissa, jos ei mikään sovi niin omat eväät varmuuden vuoksi mukaan.