Onko kenenkään teistä lapsi aloittanut ratsastusta 2-3-vuotiaana?
Kommentit (56)
Englantilaisen tutkijan mukaan ratsastus on yhtä vaarallista kuin ekstaasi. Taluttaja ei pysty pitämään kiinni pillastunutta ponia. Nähty useasti.
Ei siinä taluttaja paljon auta jos poni oikeesti pelästyy ja LÄHTEE. Se on sekunti ja lapsi on maassa. Pienen lapsen kohdalla tasapaino ei ole niin hyvin kehittynyt että pysyisi mukana jos poni hypähtää äkkiä muutaman askeleen sivulle. Ei siinä tarvita edes pillastumisia.
[quote author="Vierailija" time="02.09.2013 klo 08:52"]
Miksi ratsastus pitäisi aloittaa niin nuorena? Toki voi joskus kokeilla hevosen selässä istumista taluttajan kanssa mutta mitä järkeä aloitaa kunnon ratsastustunnit tuon ikäisenä?
Olen itse ratsastanut 10 vuotiaasta saakka ja en itse päästäisi tytärtäni selkään ennenkuin hän on sen kokoinen että pärjää pienen ponin kanssa ihan itse. 2 vuotiaan motoriikka ja kehonhallinta ei ole vielä tarpeeksi kehittynyt hallitakseen ponia joka on kuitenkin arvaamaton eläin. Pahimmassa tapauksessa lapsi tippuu ponin selästä eikä sen vuoksi uskalla enää mennä takaisin selkään.
Meillä on ainakin ikärajana tallila 7-8v jolloin tunneille saa osallistua ja se on kyllä ihan perusteltua. Ratsastuksen ehtii hyvin aloittaa myöhemminkin ja silti kehittyä erittäin hyväksi ratsastajaksi.
Itsekkin olin vielä 10 vuotiaana niin pieni ja hento tyttö että hyvä että pärjäsin edes pienimpien ponien kanssa itsenäisesti. Onneksi äitini ei päästänyt minua senvuoksi aiemmin ratsastamaan.
[/quote]
Koska satunnaista mahdollisuutta ratsastamiseen ei ole, ainoastaan ryhmässä ratsastaminen.
Et kai kuvittele, että 2-vuotias ratsastaisi yksin, ilman taluttajaa ja toista aikuista, joka varmistaa, ettei lapsi putoa?
Ap
[quote author="Vierailija" time="02.09.2013 klo 09:01"]
Ei siinä taluttaja paljon auta jos poni oikeesti pelästyy ja LÄHTEE. Se on sekunti ja lapsi on maassa. Pienen lapsen kohdalla tasapaino ei ole niin hyvin kehittynyt että pysyisi mukana jos poni hypähtää äkkiä muutaman askeleen sivulle. Ei siinä tarvita edes pillastumisia.
[/quote]
Kyllä taluttajallakin pitää olla sen verran kokemusta, että poni ei pääse lähtemään käsistä. Mä talutan itse.
Ap
[quote author="Vierailija" time="02.09.2013 klo 08:52"]
Miksi ratsastus pitäisi aloittaa niin nuorena? Toki voi joskus kokeilla hevosen selässä istumista taluttajan kanssa mutta mitä järkeä aloitaa kunnon ratsastustunnit tuon ikäisenä?
Olen itse ratsastanut 10 vuotiaasta saakka ja en itse päästäisi tytärtäni selkään ennenkuin hän on sen kokoinen että pärjää pienen ponin kanssa ihan itse. 2 vuotiaan motoriikka ja kehonhallinta ei ole vielä tarpeeksi kehittynyt hallitakseen ponia joka on kuitenkin arvaamaton eläin. Pahimmassa tapauksessa lapsi tippuu ponin selästä eikä sen vuoksi uskalla enää mennä takaisin selkään.
Meillä on ainakin ikärajana tallila 7-8v jolloin tunneille saa osallistua ja se on kyllä ihan perusteltua. Ratsastuksen ehtii hyvin aloittaa myöhemminkin ja silti kehittyä erittäin hyväksi ratsastajaksi.
Itsekkin olin vielä 10 vuotiaana niin pieni ja hento tyttö että hyvä että pärjäsin edes pienimpien ponien kanssa itsenäisesti. Onneksi äitini ei päästänyt minua senvuoksi aiemmin ratsastamaan.
[/quote]
Niin ja vielä sen verran, että tuolla tallilla ei todellakaan panna lapsia pärjäämään itse ponien kanssa (siis edes 10-vuotiaita aloittelijoita), vaan siellä on se tapa, että talutetaan niin kauan, että jotain osaamista syntyy.
Ap
Jos parisataakiloinen poni säikähtää,se lähtee käsistä kokeneeltakin aikuiselta vai millä ihmeellä sä kuvittelet, että se pysyy käsissä? 200-kiloa räjähtävää lähtöä!
[quote author="Vierailija" time="02.09.2013 klo 09:10"]
Jos parisataakiloinen poni säikähtää,se lähtee käsistä kokeneeltakin aikuiselta vai millä ihmeellä sä kuvittelet, että se pysyy käsissä? 200-kiloa räjähtävää lähtöä!
[/quote]
Ihan niillä normaaleilla konsteilla, joilla pidätetään säikähtänyttä hevosta.
Ap
Tiedän useita 2-vuotiaana ratsastuksen aloittaneita. Tosin ei tietenkään ole kyse varsinaisesta itsenäisestä ratsastamisesta, vaan taluttaja siinä on aina mukana. Tutulla tallilla pienet ovat usein minishettisten selässä, joten mahdollinen putoaminenkaan ei paljon haittaa, kun putoaa niin matalalta. :)
[quote author="Vierailija" time="02.09.2013 klo 09:20"]
[/quote]
Ap
[/quote]
kerrotko ne kullekin?
Olen ratsastanut 15-vuotta enkä varmasti saisi pidettyä kiinni pillastunutta tai takajaloille nousevaa tai pukittelevaa ponia. Minä painan 58 kiloa, poni reilut pari sataa. Jos esim. Poni haistaa jotain omituista, Se lähtee varoittamatta mihin suuntaan haluaa.
Ajoimme aika usein erään tallin ohi ja tyttö oli aina auton ikkunassa hokemassa "heppa heppa" kun mentiin tallista ohi ja sanoi että "tahtoo ratsastamaan".
Kerran huomattiin että tallilla on ns. avoimien ovien yleisöpäivä, joten ajateltiin että mennäänpä näyttämään niitä hevosia vähän lähempää, niin eiköhän into katoa. Työttö oli 3v.
Kun menimme talliin, niin tyttö moitti että siellä haisee. Totesimme vähän hymyillen että "niin hevoset haisee", johon tyttö vaan totesi että "ei hepat haise, koirat haisee", tallissa tosiaan oli pari isoa koiraa :)
Sitten ratsastustunnilla olleita hevosia tuotiin sisää ja kun ne kopsutteli kenkineen tallin betonilattialle, ajattelimme että nyt luulot kariseen, mutta mitä vielä tyttö oli ihan haltioissaan ja olisi halunnut mennä silittämään, taputtamaa ja halaamaan hevosia.
No mikäs siinä, varattiin aika talutusratsastukseen ja siitä se sitten lähti. Talutusratsastuksen kautta oikeille ratsastustunneille, vuokraponi, oma poni, oma hevonen jne. Nykyään on ulkomailla ja työ on hevosten parissa.
[quote author="Vierailija" time="02.09.2013 klo 07:05"]
Mitä ratsastus tekee 2-vuotiaan selälle?
[/quote]Varmaan vahvistaa... Tuon ikäinen ei voi paljon muuta kuin istua kyydissä käynnissä taluttaessa ja hepan pitää olla todella säyseä, ettei tee mitään äkkiäistä.
[quote author="Vierailija" time="02.09.2013 klo 08:07"]
[quote author="Vierailija" time="02.09.2013 klo 08:05"]
En suosittele. Meetvurstilla leikkimistä.
[/quote]
Kotimaisessa meetvurstissa ei yleensä ole hevosenlihaa, koska Suomessa teurastetaan hevosia äärimmäisen vähän elintarviketeollisuuden tarpeisiin. Tuohon ensimmäiseen lauseeseen ei ole mitään vastattavaa, koska perustelujakaan ei näy.
Ap
[/quote]Käyppä tarkastamassa uudelleen metukkapakkaukset. Hevosenlihan salamyyntikohun jälkeen hevonen on palannut tuoteselostuksiin, on vaikea löytää enää metukkaa jossa ei olisi hevosta, vaikka pari vuotta sitten tuntui että sitä ei ole enää juuri missään.
Säyseä tai ei, hevoset voivat säikähtää ja lähteä pakoon pelottavaa asiaa. Tiedättekö mitä tapahtuu ratsastustunnilla, jos ohi ajaa auto, jonka pakoputki paukahtaa tai hevonen haistaa hirven?
Olen itse ratsastanut noin 15 vuotta ja maneesissa viereisellä puolella ratsastaa ratsastuskoululaisia. Huittavaa seurata kun lastentunneilla pikku ponit laittaa ränttäliksi, ihan vaan huvikseen. Kyllästyttää kehän kiertäminen ja lasten hosminen selässä: yksi tiputtaa lapsen selästä ja sen jälkeen tippuu toinen ja kolmas. Lapset ovat noin 6-7 vuotiaita. Joillakin taluttajat, osalla isoimmista ei ole. Poneista oikein näkee kuinka hauskaa heillä on mielestään, ravaavat sitten kiinniottajia karkuun ja porukalla pukittelevat.Ei tällaista tietenkään usein tapahdu mutta juuri pari viikkoa sitten ponit laittoivat taas shown pystyyn :) Harvoinhan noissa tapauksissa pahasti sattuu kun matalalta putoavat mutta kyllä ne ponit nimenomaan osaavat päästä ratsastajasta eroon jos haluavat. Ei siinä takuttaja ehdi tekemään muuta kuin pidättelemään ohjista, lapsi on siinä vaiheessa jo tippunut vaikka poni ei pääsisikään karkuun taluttajalta.
[quote author="Vierailija" time="02.09.2013 klo 09:51"]
Olen itse ratsastanut noin 15 vuotta ja maneesissa viereisellä puolella ratsastaa ratsastuskoululaisia. Huittavaa seurata kun lastentunneilla pikku ponit laittaa ränttäliksi, ihan vaan huvikseen. Kyllästyttää kehän kiertäminen ja lasten hosminen selässä: yksi tiputtaa lapsen selästä ja sen jälkeen tippuu toinen ja kolmas. Lapset ovat noin 6-7 vuotiaita. Joillakin taluttajat, osalla isoimmista ei ole. Poneista oikein näkee kuinka hauskaa heillä on mielestään, ravaavat sitten kiinniottajia karkuun ja porukalla pukittelevat.Ei tällaista tietenkään usein tapahdu mutta juuri pari viikkoa sitten ponit laittoivat taas shown pystyyn :) Harvoinhan noissa tapauksissa pahasti sattuu kun matalalta putoavat mutta kyllä ne ponit nimenomaan osaavat päästä ratsastajasta eroon jos haluavat. Ei siinä takuttaja ehdi tekemään muuta kuin pidättelemään ohjista, lapsi on siinä vaiheessa jo tippunut vaikka poni ei pääsisikään karkuun taluttajalta.
[/quote]
Oho, tulipas kirjoitusvirheitä, sorry.
[quote author="Vierailija" time="02.09.2013 klo 09:44"]
Säyseä tai ei, hevoset voivat säikähtää ja lähteä pakoon pelottavaa asiaa. Tiedättekö mitä tapahtuu ratsastustunnilla, jos ohi ajaa auto, jonka pakoputki paukahtaa tai hevonen haistaa hirven?
[/quote]Kaikkea on nähty, olenhan ollu touhussa tiiviisti mukana melkein 20 vuotta, tosin vain kuskin, huoltajan ja avustajan roolista. Olen nähnyt kun käsiä on katkennut ja selkiä loukattu. Ainahan voi sattua mitä tahansa kun kyseessä on eläimet ja vielä saaliseläimet, joilla pakeneminen on verissä. Aika monesti on meidänkin tyttö pudonnut ja pari kertaa pikkusen myös loukannut itseään. Vaarallinen harrastushan tuo ratsastus on, sitä ei käy kiistäminen.
-32-
mun tyttäreltä hajosi ponitunnilla olkapää ja kyynerpää, kun tyttäreni tippui matalalta, mutta suoraan hassusti olkapään päälle. Kolmas leikkaus tulossa kuukauden päästä. Voi olla, että kädestä ei koskaan tule täydellistä.
[quote author="Vierailija" time="02.09.2013 klo 09:20"]
[/quote]
Ap
[/quote]Tuskinpa saat pidettyä niin etteikö se kolmevuotias sieltä putoaisi ja kun lapsi makaa maassa, niin se heppa on ehkä parempi päästää menemään kuin jäädä sen kanssa pyörimään siihen pudotuspaikalle.
Mutta toki tottunut hevosihminen saa pidettyä hepan aloillaan tilanteessa, jossa hevosia tuntematon kokematon taluttaja tulee täysin yllätetyksi.
No miksi tuon ikäisellä pitäisi olla yhtään mitään harrastusta vielä? Toki voi silloin tällöin käydä istumassa ponin selässä muutaman kierroksen mutta joku viikottainen talutustunti on ihan turha. Ei kehity paremmaksi ratsastajaksi vaikka puoli tuntia kerran viikossa kierrätetäänkin. Ehtii aloittaa esim. siinä viisi-kuusivuotiaana, jolloin itsellä on jo jotain kontrollia asiaan.
Ihan sama olisi kysyä, voiko meidän labradorinnoutaja aloittaa ratsastustunnit. Yhtä paljon järkeä päässä kuin kaksivuotiaalla, samalla lailla oppii istumaan selässä ja hyvällä tuurilla jopa joskus jaksaa sen puoli tuntia. Yleensä ei. Ohjaksissa roikkuminen on vähän hankalaa mutta satulasta ne kaksivuotiaatkin kiinni pitää eikä itse ole ohjaajaksi niinkuin ei labbiksestakaan.
Onko nyt enempi äidin oma juttu, että voi kertoa kuinka meidän Jessika jo harrastaa ratsastusta.