Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

<3 Toukovauvat 2014 <3

01.09.2013 |

Aloitampa ketjun meille elokuussa plussanneille, joilla laskettu aika osuu toukokuulle. Itse plussasin eilen ja laskettu aika osuu netin laskurilla laskettuna hedelmöitysajankohdan mukaan 2.5.2014. Kuukautisetn mukaan laskettuna la osuu taasen 29.4.2013. Mutta oletan tuon hedelmöittymisajankohdasta laskettuna olevan todellisempi. Olen 31-vuotias ja mieheni kanssa ensimmäistä nyt odotetaan <3 Ihanaa aikaa eletään :)

Kommentit (564)

21/564 |
05.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole vielä kassia pakattu, mutta ajateltu on. Suunnittelin itseasiassa pakkaavani pari kassia. Toinen sellainen jossa on kamoja joita tarvitsen itse sairaalassa oloni aikana. Hammasharja, kamerat, lukemista ja muuta sellaista ja toinen sellainen mihin pakkaan pari eri kokoa Pinokkion kotiinlähtövaatteita ja ehkä omat kotiinlähtövaatteet voi pakata sinne ja katsoo onko muuta mitä voi laittaa sinne. Sairaalan osastolla on todella pienet kaapit niin turha raahata suurta määrää tavaraa. Mies voi tuoda toisen kassin perästä tai säilyttää autossa ja tuoda vaikka päivää ennen kotiin lähtöä. Tai jos saadaan perhehuone niin sen voi vaan hakea autosta sitten kun sen aika tulee. Ostan ihan erikseen hammasharjan ja tahnankin että saa oikeasti pakata laukun täysin valmiiksi jo hyvissä ajoin.

Meillä ratkaistiin koiravahtiasia niin että miehen vanhemmat hakevat koirat joko viikkoa ennen laskettua-aikaa tai sitten hälyytyksestä. Ollaan "varattu" heidät olemaan valmiudessa hakemaan koirat äitienpäivästä lähtien (LA 27.5.). Eivät siis lähde pitemmällä reissuun tai suunnittele elämäänsä niin että kumpikaan ei tarvittaessa pääsisi lähtemään muutaman tunnin sisään puhelinsoitosta. Mutta koirat onkin omalla tavallaan yksinkertaisempi kuin sisarus kun koirat voi jättää helposti muutamaksi tunniksi tarhaan jos tulee äkkilähtö.

22/564 |
05.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oo vielä sairaalakassia pakannu. Viimeksi oli muutamaa viikkoa ennen laskettua kassi pakattuna (kotiinlähtö vaatteet itselle ja vauvalle, kirja, hygienia varusteet.. en muista edes mitä kaikkea oli mutta suurin osa oli turhaa.) Jouduin miestä pyytämään tuomaan kuitenkin eri vaatteet kuin mitä olin suunnitellut laittavani päälle.. Nyt varmaan katselen lähempänä laskettua tavaroita kasaan. Mielessäni olen pohtinut, mitä vaatteita vauvalle ottaisi, meillä kun ei varmuutta sukupuolesta ole. :P 

Asumme 5km päässä minun vanhemmistani ja kuvittelen että heidät hälytetään esikoista hakemaan tai jos tuntuu ettei ole kiire niin viedään lähtiessä sinne. Tai jos he eivät ole kotona niin sitten matkan varrella sairaalaan on myös miehen vanhemmat sekä sisko, joille voi pojan lennosta heittää. Riippuu paljolti siitä tuleeko lähtö hereillä olo aikaan vai pojan nukkuessa. Toivon kyllä hartaasti että pojan hoito järjestyy omille vanhemmilleni, koska jos anoppilaan poika viedään ni koko suku tietää sairaalaan lähdöstä ennen kuin edes sinne asti ehdimme.. :( Ja mieluiten haluaisin synnyttää rauhassa, kenenkään (muiden kuin pakollisten) tietämättä. 

Ja sitten on vielä sekin, että miehellä olisi juuri lasketun ajan tienoilla työporukan joku virkistysreissu (jonne toki kovasti haluaisi mennä) niin toivoisin hartaasti, että tämä ehtisi syntyä ennen sitä. Tosin poika syntyi 41+2 että tuskin toivoa on etuaikaan ehtiä. Enkä millään jaksais odotella kesäkuun puolelle!!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
23/564 |
06.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä on sairaalakassi pakattu jo :) ja me ei ainakaan ehditäveidä lapsiamihinkäänhoitoon,onneksi lähellä asuu ystäviä ja sukulaisia ketkä voi soittaa paikalle. Myös mietin että lähdenkö itse edeltä taxilla tai ambulanssilla, matkan kesto sairaalaan ei ole kuin 25 min. mut silti pelottaa et ehdinkö ajoissa. Viime synnytys oli aika nopea, ja tämäkin samanlailla näyttää availevan ja valmistelevan paikkoja hyvissä ajoin etukäteen niinkuin kakkonenki teki :D supistelee päivittäin jo aika kivasti,ja nyt jo oon ruvennut liikkumaan aika normaalisti miten oma jaksaminen riittää. 

24/564 |
06.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä matkaa sairaalaan 80km... :P hahaa ja omissa mielikuvissani me soitetaan ambulanssi vastaan kirkonkylän tienoilla joka 30km päässä :D hehheh. Tämä mielikuva siksi että viime kerralla synnytys eteni niin hitaasti alun (ennen kuin kalvot puhkaistiin) että tällä kertaa jumitan kotona sitten varmaan ihan liian pitkään kun en "uskalla" liian aikasiin lähteä :D tosin tuolloin viimeksikin sairaalasta kyllä kehotettiin lähtemään sairaalaan kun supparit oli 10min välein asti ollu klo 19-05, kun matka on noin pitkä. sit homma stoppas yks kaks siinä klo 8 aikaan aamulla.. lääkärit oisivat laittaneet kotiin monta kertaa siinä kahden päivän aikana mutta aina supparit alko uudelleen ja lopahti sitten yks kaks. Sitten kätilöt sai lekut suostuteltua että puhkastaan kalvot niin johan lähti homma käyntiin! Ja ravasin sairaalaan portaita ja tein vaikka mitä ennen tuota..Voin kertoa että oli pohkeet niistä rapuista niin kipeät sen jälkeen, etten osannut päättää kumpi oli kipeämpi pohkeet vai alapää :D

25/564 |
06.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en ole vielä kassia pakannut, mutta mielessä jo mitä sinne laittaa :) Eipä sinne hirveästi kampetta tarvii ja onneksi mies voi tuoda lisää tarvittavaa. Meillä on sairaalaan ööö oisko päälle 10km matka eli lähellä on :) Tiistaina olisi synnytystapa arviointi eli vika lekuri kerta! Jännää! Kävin myös pelkopolilla avautumassa tunteistani.

VIHDOIN aloitin vauvan vaatteiden pesun ja laittelun kaappiin!! jee :)

26/564 |
07.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikissa noissa ohjeissa siitä mitä sairaalakassiin "pitäisi" pakata puhutaan omasta aamutakista ja tohveleista ja vaikka sun mistä. Evästäkin pitäisi pakata. Te uudelleensynnyttäjät, eikös sairaalalta saa vaatteet ja ruokaakin tarvittaessa? Tai edes tuoremehua jostain automaatista jos ihan meinaa väsähtää? Mikä kaikki siellä kassissa on ollut ihan oikeasti tarpeellista ja mikä vain mukavuustekijä tai täysin turhake?

Kai sinne voi hyvin mennä ihan ilman mitään muuta kuin itsensä, mutta omat hygieniavälineet lienevät kuitenkin ihan paikallaan ja ajanviete?

27/564 |
07.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toiskertalaisena voinen sanoa omalta kohdaltani (ja ainakin MKS:n synnärillä kerran käyneenä) että riittää kun on mukana:

-NEUVOLAKORTTI!!

-Omat hygienia tarvikkeet (hammasharja+tahna ja meikit jos sellasia joutaa käyttämään. mutta hammasharjan ja tahnan tarvittaessa saa osastolta jos kiireessä unohtuu, shampoo ja pesuaine löytyy suihkuista myös, samoin kuten terveyssiteet (kokoa XXXXXXXL :D )

-Ajanvietettä (itse en kyllä juuri malttanut kirjaa lueskella, meni aika vauvaa tuijotellessa :D ja osastolla oli vanhoja vauva-lehtiä ym. joita sitten selasin kyllä.)

-Naposteltavaa, jos tahtoo. Äiti saa kaikki ruoat kyllä synnärillä (aamupala, lounas, välipala, päivällinen ja iltapala (osastolla myös yöpalaa voi hakea osaston jääkaapista), mutta isälle nuo eväät kuitenkin tärkeämpiä on. Halutessa isä voi kyllä tilata sairaalan ruoat myös itselle maksusta tai käydä kanttiinissa tms. Meillä mies kävi läheisessä pizzeriassa syömässä, kun synnytys ei kovin vauhdilla edennyt ja odottelu aika oli pitkä.

-Kotiinlähtö vaatteet itselle ja vauvalle voi laittaa joko samaan kassiin tai sitten kaukalon kanssa odottamaan että mies tuo ne sitten kun pääsee kotiin.

Itse koin sairaalan "verkkohousut", joita siteiden kanssa käytettiin, todella hyviksi vaikkeivat ne mitään kauniita olleetkaan. Itsellä ainakin käytännöllisyys ja mukavuuden tuntu ajoi kaiken koreilun ohi. Aamutakkia ja muitakaan vaatteita ei tarvitse, ellei välttämättä halua. Jälkivuoto voi olla sen verran runsasta että vuotaa "yli" niin herkästi vaatteet (ja sänky) sotkeentuu niin on helppo, kun osastolta saa vaatteet ja aamutakin, jotka ei järin kauniita ole, mutta väljiä ja mukavia päällä kun kroppa on arka.

Oma kassini taitaa ainakin olla hyvin vajaa tällä reissulla :D ja nyt ei tarvitse edes toppavaatteita raahata mukana, kun on kevät. Viimeksi joulukuussa 2011 oli tilanne eri.. Ja nyt kyllä pyrin kotona lähtiessä jo syömään mahdollisimman hyvin (mikäli vointi antaa myöten), kun viimeksi vanhempi kätilö tuumasi, että mitenkä meinaat jaksaa synnyttää, jos et oo puoleen vuorokauteen mitään suuhus laittanu.. 

Ja itse koin huvittavana, että minua kutsuttiin ROUVAKSI, vaikken ollut naimisissa (avoliitossa kyllä), kun esikoista tekemään synnärille mentiin (ikää oli tuolloin 23v.) :D Kai se lienee jokin jäänne vanhoista ajoista, jolloin ajateltiin, että nainen on rouva oli naimisissa tai ei, kun lapsen saa (on saamassa).

28/564 |
07.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla ei oo kyl ikinä ollu mitää ylimääräistä, ja sairaalavaatteet kelvanneet hyvin siellä ollessa. Mä oon joka kerta pakannu omat hygienia tuotteet, HUULIRASVA, liivinsuojia ja imetysliivit, rintakumin , vauvan oman tutin, neuvolakortti, kotiinlähtö vaatteet vauvalle ja itselle(mukavat sellaiset jotka ei hierrä/purista kun paikat saattaa olla arkana), mielekstä juomista( mulla pillimehut ja vichy) :) ekalla kerralla oli ristikkolehti mukana kun ajateltiin menevän aikaa ja tosiaan kyll miehelle kannattaa ainakin varata jotain pientä purtavaa mukaan esim. sämpylä ja limu(kahvia,teetä,mehua vettä saa sieltä) ... Ja ekan kanssa oltiin 4 päivää perhehuoneessa, toisen lapsen kanssa sairaalassa ei oltu kuin vuorokausi ja lähdettin kotiin,joten ei sitä tavaraa tarvinnut niin paljon. Saa nähdä nyt kuinka nopeasti sitä kotio haluaa vai lepäileekö mielummin siell kunnes ne potkii pihalle :D

29/564 |
07.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

ai niin ennakoivat supistukset alkoi eilen, toisen kanssa niitä tuli viikko ennen synnytystä ja siks synnytys olikin nopea,saa nähä kauan niitä nyt tulee...olishan vaavin hieno syntyä vaikka 14.4.2014 ;D vaikka saisikin pysyä vielä masussa...

30/564 |
07.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joka päivä melkein täällä pyörähdän lukemassa mutta eipä ole ollut mitään "tapahtumia" kirjoitettavaksi.

Matkalla oltiin ja reissu meni hyvin :) Ihanan lämmintä ja rentouttavaa.

Neuvolassa viime viikolla 31+4 ja olikin tyttö kääntynyt. Oli siis jo pää alaspäin mutta vielä päätti kääntyä. Nyt en ihan varma kuinka päin mahtaa olla. Iskua tulee jos johonkin suuntaan. Joudun nyt sitten jo ensi viikolla eli vain parin viikon välillä käymään uudestaan tarkistuksella. Itse en ole vielä yhtään huolissani etteikö kääntyisi oikein päin. Onhan tässä vielä aikaa...

Painoa tullut 9kg eli aika samoilla mennään kun aiemmissakin. Varmaankin lopussa noin 12kg, jonka aika helposti saa sitten hävitettyä. 

En ole edes ajatellut sairaalakassia :) Vaikka matkaa enää noin 2kk, tuntuu se kuitenkin vielä pitkältä. LA 31.5.14 ja tilaus laitettu kesäkuun ekalle viikolle. Katsotaan osuuko....

Sairaalakassiin pakkaan mahdollisimman pienen arsenaalin. (Neuvolakortti, imetysliivit, puhelin, hygieniatarvikkeet ja vaihtovaatteet) Ruokaa sieltä saa koko ajan ja toivon, että ei yhtä yötä enempää tarvitsisi niissä sängyissä viettää.

Mies ja sisarukset voivat tuoda sitten vauvalle vaatteet kun tulevat meitä hakemaan. (Taidan kuitenkin laittaa ne valmiiksi heille :) )

Vaavin vaatteet on vieläkin pusseissa. Jotenkin arki niin hektistä, että en ole ehtinyt ajatella niiden hyllyttämistä/pesua.  

Yhden uuden hankinnan sain tehtyä. Tilasin sellaisen juuttikehdon, mikä roikkuu katosta. Meillä on hiukan ahdas makkari eikä sinne mahdu pinnistä, joten ratkaisin asian näin. Kovasti kehtoa kehuttiin kun asiaa tutkiskelin :) 

Kovasti tytteli liikkuu mutta minkään näköisiä supistuksia ei kyllä ole vielä ollut. Ehkäpä siksikään ei ajatukset vielä niin kovastikaan ole synnytyksessä. Liikkeet ovat melko rajujakin ja joutuu välillä ihan "auts" sanomaan :)

Meillä on tuollainen soittovempele mitä soitetaan vauvalle masun läpi. Katsotaan saadaanko itku rauhoittumaan sitten syntymän jälkeen tuttuun säveleen. Onko teillä muilla jotain juttuja mitä vauvalle toistatte masuun?

Ihanaa viikkoa kaikille :)

Tähtipöly ja tytteli 32+2

31/564 |
09.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matkaa (vajaa?) kuukausi ja vähän vielä kaikki vaiheessa :) sairaalakassin pakkaus päivittäin mielessä, mutta jotenkaan en saa sitä aikaiseksi...

Tosissaan sinne ajattelin laittaa:

-NEUVOLAKORTTI (se on kyllä käsilaukussani, jonka otan mukaan ja siellä on myös lompakkoni)

-KOTIINTULO VAATTEET, suosittelen löysää esim. verkkarit/lökärit! Voi olla paikat kipeenä ja kaikki kilot eivät sinne laitokselle jää. Maha on kuin pullataikina :) muuten siellä oloaikana pitelen sairaalankuteita aina sukista "pikkareihin". Tosissaan sitä verta voi vuodella ja sotkea paikkoja. Ainakin meillä saa sairaalasandaalit ja sellaisen aamutakin tapaisen.

- IMETYSLIIVIT, sellaiset mitä voi pitää yölläkin. Tukee arkoja rintoja!

- HYGIENIAVÄLINEET, rasva ja se huulirasva! saippua, shampoo, dödö jne

- KOSMETIIKKA eli meikit, ja tämä on niin miten kukakin haluaa, mutta otan ainoastaan meikkivoiteen tai puuterin ja ripsarin. Ehkä sutaisen jotain naamaan pois lähtiessä tai kun isovanhemmat käyvät. Muuten en meikkaile siellä.

- VAUVANKOTIINTULO VAATTEET tai sitten mies tuo ne hakiessaan.

- JOTAIN NAPOSTELTAVAA ja sitä varmaan mies voi tuoda lisää katsoessaan minua tai käyn kanttiinissa ostaa. siellähän on tarjolla aamupala, lounas, päivällinen ja iltapala plus jääkaappi mistä voi hakea jugurttia ja leipää ainakun haluaa ja siihen kaappiin voi tuoda omia eväitä. Synnytys on kuin maratooni ja ainakin minulla oli sen jäljiltä mieletön nälkä :) Mies saattoi tuoda subinkin minulle sairaalaan ja kuplavettä tykkäsin juoda paljon! Miehelle ei ole mitään osastolla tarjolla, vissiin voi nykyään ostaa halutessaa(?). Jos itse synnytys kestää niin mieskin kaipaa purtavaa. Meillä meni niin että mulle tuotiin ruoka synnytyksen aikana - synnytys kesti vuorokauden - mutta minulle ei maistunut niin mies söi ruuan :D

Mitään ajanvietettä en nyt ota. Keskityn vauvaan. Viimeeksi otin suotta. Siellä sairaalassa on kyllä lehtiä. Kanttiinistakin voi käydä ostaa. Telkkarikin löytyy joistain huoneista ja yhteisistä tiloista. Vauvaahan ei saa ottaa osastolta sinne kanttiiniin, mutta hoitajille voi viedä vaikka vartiksi vahdittavaksi, kun käy ostaa.

Ei kai muuta tarvitse tai just nyt ei muistu mieleen :)

32/564 |
09.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan nuo IMETYSLIIVIT (ja liivinsuojukset) ihan vallan unohtui omalta listalta!

Niistä puheenollen, olen joutunut käyttämään vanhoja imetysliivejä jo kuukausia, kun rinnat turposivat heti alun jälkeen ja näin ollen tullut siihen tulokseen että taitaa tällä kertaa joutua ostamaan isompaa kuppikokoa olevat sitten itse imetystä varten :O 

Eilen kävin osteopaatin (nikama/niveltenkäsittely) pahan issias vaivan vuoksi ja nyt tässä seurailen vointia muutaman päivän ennen kuin uskallan hihkaista helpotuksesta. Kyllä siitä apua tuntuu jo olevan, vaikkaki jos hermo on ollu puristuksissa viikkoja niin eihän se kipu kerrasta häviä vaan siihen menee muutama päivä ennen kuin "tulehdus" rauhoittuu. Parempaan päin ainakin yö oli kun ei särkenyt kankkua/lantiota ja jalkaa, heräilin kyllä vieläkin asennon vaihtoon mutta jospa se tästä :)

33/564 |
10.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liivin suojia en edes olisi varmaan muistanut tulla ajatelleeksi! Hyvä kun se tuli tässä esille. Meikkejä tuskin tarvitsen kun normaalistikaan en meikkaa kuin ehkä kerran kuussa puuteria tai peitepuikkoa. Tuskin siis sairaalassa iskee suuri tarve ruveta maalaamaan naamaa :)

Jostain syystä inhoan ajatusta että sotkisin omia vaatteita joten olinkin omat yöpuvut ja muut päättänyt unohtaa heti alkuunsa. Harkitsen vielä heittäisikö kassiin kuitenkin parit omat sukat. Sairaalan sukista on kuullut juttua että ne pyörivät jaloissa ja itse tykkään käyttää sukkia nukkuessakin jos ei ole hirmuisen lämmin ja jatkuva sukkien korjailu on ärsyttävää. Sukat nyt eivät veisi paljon tilaakaan jos turhaan tulevat mukaan.

Mies tilasi minulle yhdestä mangasarjasta välistä puuttuvat albumit niin ajattelin säästellä niitä ajanvietteeksi sairaalaan. Ovat kevyttä lukemista joka ei vaadi suurta keskittymistä, mutta on jotakin muutakin kuin sairaalan lehtien varassa.

Kohta kaikki pitävät minua täysin tärähtäneenä, mutta eniten koko sairaalassaolon ajalta jännitän sitä jos ei saadakaan perhehuonetta ja joudun jakamaan huoneeni jonkun kanssa. Olen suorastaan sairaalloisen epäsosiaalinen ja esimerkiksi reissussa saatan joskus jättää vaikka syömättä jos mies ei suostu tekemään ravintolassa tilausta puolestani. Jännittää vähän että saanko haettua jotain puhdasta vaatetta käytävältä tai millaisia henkisiä ponnistuksia vaatii ruuan hakeminen jos pitää kulkea toisen ohi. Tai jäädynkö täysin jos en pääsekään ikkunanpuoleiseen sänkyyn ja se joku toinen kulkeekin minun sänkyni ohi! Tai jos tämä toinen haluaakin jutella ja olla sosiaalinen kun huoneet ovat vain kahdelle hengelle. Saatan tosiaan jäätyä fyysisesti lähes täydellisen toimintakyvyttömäksi vieraiden edessä jos en ole 100% varma siitä mitä olen tekemässä.
Mutta pidetään peukkuja että sairaalassa olisi väljää kun sen aika tulee tai että olisin niin vauvan lumoissa tai töttöröö muuten etten edes tajuaisi muiden läsnäoloa. Muuten ne kätilöt pitävät minua varmaan täydellise avuttomana jos en saa edes vaippaa vaihdettua toisen ihmisen katsoessa vieressä xD

34/564 |
10.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olin 4 hengen huoneessa esikoisen aikaan 4pv. Meidän sairaalassa ei tietääkseni muita olekaan kuin 3-4 hengenhuoneita raskaana oleville ja synnyttäneille (samalla osastolla myös naistentautien potilaat). Aika rauhassa sain kyllä olla ja oma vauvani oli tuolloin ekat päivät ainoa vauva, joka oli huoneessa kun kaksi muuta joutuivat suoraan vauvateholle ja kolmas ei paljon huoneessa muuten viihtynyt, kun oli 4. lapsi viiden vuoden sisällä :P

Sairaalan sukat ei kyllä kummosia ole joten taidanpa itekin tosiaan muutamat sukat kassiin sitten viskata. Minäkin inhoan jos sukkia joutuu korjailemaan koko ajan ja sairaalan sukat ei kyllä yhtään pysy jaloissa..

35/564 |
12.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

kävin neuvolassa,vauva kiinnittynyt lähtökuoppiin,ja siltä se tuntuukin...nyt vaan odotellan että milloin haluaa tulla:) mulla on tullut rinnat uudeestaan kipeeksi,siis tod.kipeeksi ihan kun maitoa nousisi mutta ei sitä kuitenkaan tule...ja oon ollu aika kiukknen pari päivää ja levoton, hormoonit myllertää oikein urakalla.. Nyt oon itse asiassa ruvennut nauttimaan kaikista supistuksista, kivuista ja muista tuntemuksista ;)

36/564 |
13.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täälläkin pieni ruvennut laskeutumaan ja asettumaan paikoilleen synnytystä varten. Alavatsan nippailuja ja harjoitussuppareita... :) Odotan jo innolla että milloin pääsee lähtemään synnärille! Tuli vain tuossa muutama päivä sitten kevätflunssa, jota oon nyt yrittänyt parannella mustaherukkamehulla ja levolla. Ja jotenkuten onnistunutkin siinä. Huomenna ajattelin aloittaa lenkkeilyn uudestaan, kun flunssan takia senkin vähensin minimiin.

Ihanaa kun huomenna pääsen vielä kampaajallekin. Saa kutrit kuntoon vielä ennen synnytystä. Pientä hemmottelua tähän väliin vielä.

Jaahas, taas pienelle tuli hikka... Tuntuu jo aika epämiellyttävän tuntuista kun pää on jo aika matalalla... Mutta kiva on tuntea liikkeitä, niin tietää toisen olevan ok.

Vauvalle on jo sairaalakassi täytetty. Huomenna ajattelin omankin täytellä ja katsella myös esikoisen tavarat kasaan, jos sattuu että joutuu lähtemään nopsaa.. Esikoisen synnytys ei kestänyt kuin 5 tuntia ja 45 minuuttia ja viisaammat sanovt, että yleensä toinen tulee nopeampaa... Saapa nähä pitääkö meikäläisen kohdalla paikkansa.

Mutta kaikki siis valmista... Odottavan aika on vaan niin pitkä... :\

37/564 |
14.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

voi luoja...

vko 37+1 ja huomasin saaneeni peräpukamia prkl!!! Ei ole ollut ummetusta, juon vettä ja liikun kyllä - monet toppuuttelevat jopa lepäämään enemmän. Vauva kyllä punkeaa kovasti alaspäin ja paine tuntuu myös peräaukosta eli jos nämä johtuisi siitä... Apteekista vissiin saa jotain voidetta. Suuntaan siis sinne.

Siis oikeesti mä saan tähän raskauteen kaikki vaivat :( Ensin suonikohjuja alapäähän (vähän jo helpottaneet, luulen johtuneen istumatyöstäni. Painoi jotaenkin suonta) ja nyt pukamat, what next? ekassa ei tullut mitään. Pahoja raskausarpia odotellessa. Niistä myös säästyin ekassa.

Onko kohtalontovereita vai kärsinkö yksinäni.

38/564 |
14.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä sain edelisestä raskaudesta arpia sekä rintoihin (vähän mahaan) ja lantion sivuille. Pukamat tuli joskus RV 37? ja niistä kärsin ainakin vuoden synnytyksen jälkeen. Nyttemmin (RV34 nyt) arpia ei ole tullut kuin oletettavasti navan seutuun ja viime viikolla alkoi tuntua, että pukamat alkaa vaiva uudelleen piiiiiiiiitkän ajan jälkeen vaikkei ummetusta juurikaan ole ollut. Yhdistän sen vauvan laskeutumiseen. Kävin viikko sitten osteopaatin vastaanotolla hoidattamassa tuota pahaa issias/SI-nivel vaivaa ja pari päivää sen jälkeen tuntui kuin vauva olisi "valahtanut" alas, eli ilmeisesti avasi jonkin lantionpohjan lukon ja vauva pääsi laskeutumaan alas (niinkuin hän arvelikin käyvän :O ). Torstaina neuvolassa selvinnee sitten kuvittelenko laskeutumisen vai onko totta :D ainakin omasta mielestä vatsan muoto muutti muotoa ja enää ei henkea ahdista niin herkästi kuin aiemmin.

Eilen illalla oli jokunen kipeä supistus (kivuttomia ollut jo ainakin rv 20 alkaen.) Tuli ihan yllättäen sohvalla leffaa katsellessa. 

Meiltä hajosi loppuviikolla pyykkikone.. Nyt ei saa pestyä vauvan vaatteitakaan niinkuin ei muutakaan.. Mies halua korjata tuon vanhan rohjon, minä haluaisin hankkia uuden.. Viikonloppuna käytiin pojan kanssa mummolassa muutaman kilometrin päässä pesemässä ne pyykit, jotka kone jätti hajotessaan märäksi..

39/564 |
14.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neuvolasta tulossa ja kuten arvelinkin oli paino laskenut kilon verran vatsataudin seurauksena. Hb taas oli huimat 116!!! (edellinen 108). Tosin arveli että  saatan olla vielä vähän kuivakka vatsataudin jälkeen mikä on aiheuttanut tuon nousun.

Pinokkio kuitenkin kasvaa ja voi hyvin.

Arpia on edelleen vain rinnoissa ja muutenkin kaikki suht vaivatonta. Verenpaine on aika alhaalla (103/64) joten ei ihme että tuppaa kohtalaisen herkästi huimaamaan. Ainakaan ei tarvitse vältellä teetä tai suolaa tms. ja sain oikein kehotuksen syödä mitä vaan mieli tekee (no mieli tekisi graavikalaa, mutta en minä niin tyhmä ole;) ).

Minä en enää pysty makaamaan selälläni sen vertaa että kuuntelisi sydänäänet. Tulee heti tosi huono olo ja alkaa huimata. Kuulemma selinmakuu painaa isoja verisuonia niin että näin voi käydä.

40/564 |
14.04.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäs muille Toukomammoille kuuluu? Mulla alkaa olo olla tosi tukala lähinnä lonkkakipujen takia, muuten ihan ok. Lonkat on vaan niin kipeet, ettei oikeen mitään saa tehdyksi, autoon meneminen ja sieltä nouseminen on ihan tuskaa, makuulla lonkkakivut vaan pahenee ja kävely on hankalaa. Helpointa on istua....meinaa tulla aika pitkäks, ku niin paljon istuskelee :D Yöt on NIIN pitkiä...nukun tosi huonosti, pätkissä ja levottomasti noiden kipujen plus jatkuvan pissahädän takia, että yöt tuntuu aivan loputtomilta. 

Liikehälytyksellä kävin synnytysvastaanotossa, kun tuo pieni ei viime viikolla ti-ke välillä liikkunut yli 12 tuntiin ollenkaan, tai ainakaan en sitä sitten tuntenut. Mulla on se istukka etuseinämässä ja sen takia liikkeiden tunteminen on ollut haastavaa koko raskauden ajan, mutta nyt viimeiset n.3vko oon tuntenut liikkeet kuitenkin aika hyvin ja selkeästi päivittäin, isoimmat liikkeet näkyy ulospäin jne. Mutta ti-ke välillä oli aivan hiljaista. Tein liikelaskentaa, tuupin vauvaa josko aktivoituis, mutta ei mitään. Ei liikkeen liikettä. Keskiviikkoaamuna sitte soitin synnytysvastaanottoon ja käskivät tulla heti. Ultrattiin ja olin sykekäyrällä n.30min, herättelivät vauvaa sokerilla (eli juottivat mulle mehua) jne. Vaisulla tuulella oli, mutta kaikki kuitenkin ihan hyvin: syke aluksi vaisu, mutta sitten piristyi (eli ilmeisesti nukkui), lääkärin mukaan "kaunis syke" :) Napanuorassa virtaus normaali ja vaikkei vauva oikein liikkunut pieniä raajaliikkeitä lukuunottamatta ultrankaan aikana, niin lääkäri bongasi pitkän hengitysliikesarjan ja totesi mulle, että "hengitysliikkeitä ei harjotella, jos joku on huonosti". N. 2t olin yhteensä siellä synnärillä ja tarkkaan kyllä tutkivat - ja onneksi kaikki hyvin! Sen päivän iltana vauva aktivoituikin taas ja sittemmin liikkeet on taas tuntunu normaalisti - mies totesi, että " se on vaan laiska, niin kuin isänsä" :D 

Samalla lääkäri teki sisätutkimuksen ja totesi, että tyypillinen uudelleensynnyttäjän kohdunsuu: kaulaa on vielä 3cm, mutta se on erittäin pehmeää ja sormelle auki. Ei ole vauva siis ihan vielä maailmaan tulossa, mutta selvästi kuitenkin siellä jo kohtu valmistautuu synnytykseen. Laskettuunhan (8.5) mulla on aikaa nyt reilu 3vko, rv:t tänään 36+4. Toivottavasti ei kauheasti ylikään menisi...  Harjoitussupistuksia on nyt ollut jonkun verran, kun aiemmin niitä ei ollut nimeksikään. 

Tsemppiä kaikille toukovauvan odottajille - ei oo kauaa enää... :)