Miten suhtautua työkaveriin joka palanut pitkän saikun jälkeen töihin
Oli vuoden masennuksen takia pois. Miten suhtautua häneen, kysynkö syytä
Kommentit (17)
Vierailija kirjoitti:
No et kysy, jos ei itse asiasta puhu. Eikä sinun kyllä pitäisi hänen saikun syytään edes tietää?
Olen eri, mutta työkaveri kertoi ihan itse ongelmistaan ja kun hän palasi töihin ihan työasioista puhuttiin missä niissä mennään nyt.
Ei mitenkään eri tavalla kuin että hän olisi ollut töissä eilen. Anna olla ja jätä rauhaan, ei kuulu sulle.
Jos kerran tiedät sairausloman syyn (mainitsit masennuksen), miksi kysyisit vielä sitä erikseen?
Miksi pitäisi "suhtautua" jollakin tavalla? Oletteko siellä töissä, vai pelaatteko jotain liveroolipeliä?
Suhtaudu siten, että kiva kun tulit takaisin, jatketaan töitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No et kysy, jos ei itse asiasta puhu. Eikä sinun kyllä pitäisi hänen saikun syytään edes tietää?
Olen eri, mutta työkaveri kertoi ihan itse ongelmistaan ja kun hän palasi töihin ihan työasioista puhuttiin missä niissä mennään nyt.
Siksi kirjoitinkin että jos ei itse asiasta puhu, niin ei ole sopivaa kysellä.
Käyttäydy ihan normaalisti häntä kohtaan. Korkeintaan voit kysyä jonkun ihan perus kysymyksen ”mitä kuuluu” ja jos ei itse ala avaamaan kuulumisiaan sen enempää niin älä utelekaan.
Palasin pitkän saikun jälkeen töihin ja oli kiva, kun työkaverit toivottivat tervetulleeksi takaisin. Kukaan ei myöskään udellut sairausloman syytä.
Sanot "Tervetuloa takaisin töihin! Kiva, kun olet täällä!"
Hän ei enää muista, miten hommat yksityiskohtaisesti tehdään, joten tarjoudut perehdyttämään (jos se sinun hommiisi kuuluu) ja suhtaudut armeliaasti siihen, että hän ei muista niitä asioita.
Muuten kohtelet normaalin ystävällisesti.
Esimies jäi melkein vuosi sitten pois. Eipä ole vielä näkynyt, saa nähdä, tuleeko edes takaisin. En jäänyt kaipaamaan. Syytä ei ole kerrottu, mutta kuukausi kerrallaan on poissaolo jatkunut. Voihan se olla muutakin kuin pällilomaa.
Olin burn outin ja masennuksen vuoksi jonkin aikaa pois töistä. Kukaan ei kysellyt mitään, kun menin takaisin. Ainoastaan esimieheni kanssa puhuin asiasta.
Minun paluuni takaisin töihin muutaman viikon sairausloman jälkeen oli se, että pomo kehoitti irtisanoutumaan ja työkaverit olivat vihaisia ja kyräilivät, kun olivat joutuneet tekemään enemmän työtä.
Lämpimästi siis suosittelen, että toivotat työkaverin tervetulleeksi, kysyt mitä kuuluu ja kerrot miten kiva on, kun hän on taas mukana hommissa. :)
Ap mä en tiedä. Jos palaaja olisi palstainen, hän olettaisi että kukaan ei kysy koska ei pidä tietää eikä kysyä mutta kaikki telepaattisesti ymmärtäisivät hänen koko vuoden kokemukset ja tämän seurauksena kohtelisivat erityisesti täältä ikuisuuteen.
Oma kokemukseni masennuksen jälkeen palatessa: oli kiva kun kaikki toivottivat tervetulleeksi takaisin ja että on mukava nähdä tjsp. Mitään muka empaattista "mitä kuuluu, miten voit" -kyselyä en olisi kaivannut. Kertoivat mitä muutoksia työssä oli tapahtunut saikkuni aikana ja sitten palasin entisiin tehtäviini.