Miksi hikoilen järkyttävästi kasvoista ja päänahasta, mutten lähes ollenkaan kainaloista?
Eikö hien pitäisi virrata kainaloista? Hiki on kaikista pahin ja myös näkyvin kasvoissa ja päänahassa. Päästä valuu noroina ja kasvot täysin pisaroiden peitossa, kulmakarvoja myöten. Hävettää niin paljon, että välttelen sosiaalisia tilanteita tämän vuoksi jo.
En esim mene ensimmäisellä bussilla vaan odotan kunnes hiki tasaantuu ja nousen vasta sitten seuraavaan bussiin. Joskus ei laannu ja yltyy vielä enemmän siellä bussissa, jolloin nolottaa kuivailla nenäliinalla naamaa.
Olen reilu parikymppinen, normaalipanoinen nainen. Olin jo lapsena kuumakalle, mutta tämä vain tuntuu pahentuvan iän myötä.
Muilla samanlaista ongelmaa? Kaikki ainakin tuolla ulkona näyttävät normaaleilta..
Kommentit (12)
Mulla sama, mutta en ole koskaan sitä kokenut ongelmaksi. Maanahiki ei sentään haise. Musta olis kurjempaa, jos kainalot hikois.
Vierailija kirjoitti:
Mulla sama, mutta en ole koskaan sitä kokenut ongelmaksi. Maanahiki ei sentään haise. Musta olis kurjempaa, jos kainalot hikois.
Maana=naama
Joillain on hikirauhasia enemmän siellä, tai ne on aktiivisia naama, kaula seudulla. Joillain hikoaa selkä aina. Joillain muualla. Olen tutkinut asiaa koska oma hiki alkoi haista äskettäin ja otsakin alkoi hikoilla oudon paljon. Ehkä liittyi kemialliseen kuorintaan jonka teetin kasvoille taannoin? Joka tapauksessa ostin absolut torr ja laitoin kainaloon ja tosi varovaisesti otsaan. Ei enää hikoile. Kainalot vähän kipeytyi. Hydrokortisonia laitoin lopuksi punotuksen päälle. Omalla vastuulla sit kokeilet jos kasvoille laitat, mut mulla se toimi ja ei seurauksia. Otsa hikoili ennen paljon. Nyt ei yhtään!
Muutama asia tuli mieleen; syötkö masennuslääkettä? Itsellä valui hiki norona päästä ja kasvoista kun isolla annoksella söin lääkettä. Kun lopetin lääkkeen hien tulo lähes lakkasi tai normalisoitui.
Toinen on se että ainakin itselläni on hiukset on jotenkin "kypärämäiset" tai yhteen liimautuneet eli tuntuu ettei hiusten lävitse pääse ilmavirta päänahalle tms.
koska olet tunkenut kainaloisihi antiperspiranttia toisin kuin päänahkaasi ja kasvoille.
Vierailija kirjoitti:
Joillain on hikirauhasia enemmän siellä, tai ne on aktiivisia naama, kaula seudulla. Joillain hikoaa selkä aina. Joillain muualla. Olen tutkinut asiaa koska oma hiki alkoi haista äskettäin ja otsakin alkoi hikoilla oudon paljon. Ehkä liittyi kemialliseen kuorintaan jonka teetin kasvoille taannoin? Joka tapauksessa ostin absolut torr ja laitoin kainaloon ja tosi varovaisesti otsaan. Ei enää hikoile. Kainalot vähän kipeytyi. Hydrokortisonia laitoin lopuksi punotuksen päälle. Omalla vastuulla sit kokeilet jos kasvoille laitat, mut mulla se toimi ja ei seurauksia. Otsa hikoili ennen paljon. Nyt ei yhtään!
No eikös tuo absolut torr kuivata naaman ihoa pahastikin..? Itselläkin sama ongelma kuin ap:llä, usein näytän siltä kuin olisin sukeltanut tms. Itseltäni on leikattu kilpirauhanen pois, joten ei ainakaan minulla johdu kilppariongelmista, kun tuo ongelma oli jo nuoruudessani ja on jatkunut edelleen myös sen kilpirauhasleikkauksen jälkeen.
Varmasti kuivattaa enkä kyllä aio usein itsekään laittaa. Mutta joillain hien tuleminen tyrehtyy yhdestä paikkaa jo kerrasta sieltä mihin ainetta on laittanut, että tämä on tällainen kokeilu. Mutta ei tämä otsan iho kerrasta mitenkään huonoksi mennyt. Ehkä se hien tulo sieltä kuitenkin vähenee?
Mä hikoilen lähes kauttaaltaan. Selkä, vatsa ja reidet hikoilee noroina (tai kastelee vaatteet) ja kainalot pysyy kuivina...
Vierailija kirjoitti:
Muutama asia tuli mieleen; syötkö masennuslääkettä? Itsellä valui hiki norona päästä ja kasvoista kun isolla annoksella söin lääkettä. Kun lopetin lääkkeen hien tulo lähes lakkasi tai normalisoitui.
Toinen on se että ainakin itselläni on hiukset on jotenkin "kypärämäiset" tai yhteen liimautuneet eli tuntuu ettei hiusten lävitse pääse ilmavirta päänahalle tms.
Syön sertralinia, mutta lääke on ollut minulla käytössä jo 10 vuotta. Voisiko ajan myötä pahentaa hikiongelmaa?
Ap
Mulla on sama ongelma, ja se tuntuu vain pahentuneen akneen saamani isotretinoiinikuurin ("Roaccutan") aikana. Onko sulla lääkityksiä? Onko kilpirauhanen tutkittu? (Mulla on.)
Joka tapauksessa jaan tuskasi, on ikävää näyttää heti työpaikalle päästessä epäsiistiltä. Silmälasitkin lähtevät helposti valumaan nenänvartta pitkin, kun naama on suorastaan märkä. Treenin päätteeksi näyttää siltä kuin olisin juuri tullut suihkusta, hiki valuu noroina pitkin kasvoja. Silti kainalot saattavat olla kastuneet vain hieman.
Käsittääkseni oikein tehokas antiperspirantti voi siirtää hikoiluongelman kainaloista muualle, mutta jos sullakin on ollut tuota jo lapsena, vika tuskin on missään ulkoisessa tekijässä.