Haluan auttaa, mutta miten se voi olla niin vaikeaa?
Olen auttanut pienituloisia useilla tavoilla (Hope, arkiapurin ruokalahjoitukset, joulupuukeräys, joulun lapsi jne.) Mutta liian usein hyvästä tahdosta annettu apu on joutunut sitä tarvitsemattomille tai muuten mennyt hukkaan, joutuessaan ”väärälle” kohteelle. Tiedän, että apua tarvitsevia on paljon ja haluaisin auttaa edes joitakin, mutta avun perille oikealle kohteelle saaminen tuntuu olevan ylitsepääsemättömän vaikeaa. :(
Nyt esim. olen ommellut kasvomaskeja ja haluaisin, että ne pääsisivät sellaisille, joilla taloudellisesti vaikeaa ostaa maskeja. Mutta nimenomaan sellaisille, jotka oikeasti niitä maskeja myös käyttäisivät. Niitä on eri kuoseja ja toivoisin, että kaikki nimenomaan saisivat oman näköisensä maskin.
Mutta mitä kautta niitä saisi tarvitseville? Ruoka-avun lahjoituksiin ei voida ottaa, koska kaikille ei riitä. Siitä ilman jäävät suuttuisivat. Jos kaikkien pussiin riittäisi, osa ei käyttäisi muuten vaan ja osalla olisi väärän lainen kuosi. Kirpparilla halvalla myymällä joku trokari ostaisi kaikki.
Jokaisen maskin tekoon kuluu rahaa 1-2€ ja aikaa puolisen tuntia. Tuo aika tulee oman työpäivän päälle ja on poissa lapsilta sekä omasta vapaa-ajasta.
Nyt olisi valmiina 30 maskia, mutta miten saisi tarpeen kohtaamaan maskit. Ilman, että roikun tunteja puhelimella vastaamassa kyselyihin ja sovin turhia treffejä joka väliin, kun ne peruuntuvat ja siirtyvät kuitenkin?
Kommentit (12)
Vierailija kirjoitti:
Mitä, jos lahjottaisit jatkossa omaa aikaasi esim. kummitoiminta, jossain lapsijärjestössä?
Siellä tapaisit aidosti nämä lapset, jotka tarvitsee sitä läsnäolevaa aikuista ja voisit lahjoittaa heille maskisi.
Maskin ompeluun menee kankaan leikkaamisesta valmiin maskin langanpäiden päättelyyn max 10 min harrastelijaltakin, joten teetkö omiisi jotain koristeompeleita vai miksi aikaa kuluu noin paljon?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä, jos lahjottaisit jatkossa omaa aikaasi esim. kummitoiminta, jossain lapsijärjestössä?
Siellä tapaisit aidosti nämä lapset, jotka tarvitsee sitä läsnäolevaa aikuista ja voisit lahjoittaa heille maskisi.
Mu ku mul on sitä ja tätä. Rahalla on helpompaa ostaa sitä tekopyhää puhdas omatuntoa.
Olen ollut vuosia vapaaehtoisena lasten parissa. Nyt omat työt ja lasten koulu ja harrastukset laitettava välillä edelle. Eikä tietenkään olisi pakko auttaa lainkaan. Olen vain kokenut itseni onnekkaaksi, kun meillä on pienestä palkasta huolimatta kaikki hyvin ja haluaisin auttaa, jotta jollain muullakin olisi helpompaa.
Tässä maskiasiassa harmittaa, mietityttää ja ihmetyttää se, että tiedän, että niille maskeille olisi paljon kysyntää. Facessa ja täällä edullisia maskeja kyselty ja rahojen riittävyyttä valiteltu. Nyt, kun noita maskeja tuossa olisi, niin mielelläni niitä tarpeeseen antaisin. Ihan oikeita ideoita siis nyt kaipaisin.
ap
Surullinen ja epätoivoinen kirjoitti:
Olen ollut vuosia vapaaehtoisena lasten parissa. Nyt omat työt ja lasten koulu ja harrastukset laitettava välillä edelle. Eikä tietenkään olisi pakko auttaa lainkaan. Olen vain kokenut itseni onnekkaaksi, kun meillä on pienestä palkasta huolimatta kaikki hyvin ja haluaisin auttaa, jotta jollain muullakin olisi helpompaa.
Tässä maskiasiassa harmittaa, mietityttää ja ihmetyttää se, että tiedän, että niille maskeille olisi paljon kysyntää. Facessa ja täällä edullisia maskeja kyselty ja rahojen riittävyyttä valiteltu. Nyt, kun noita maskeja tuossa olisi, niin mielelläni niitä tarpeeseen antaisin. Ihan oikeita ideoita siis nyt kaipaisin.
ap
Eri esim facebook ryhmät on pullollaan teitä maskien ompelijoita, joten aika vaikea niistä on päästä eroon. Vie vaikka naapureiden postilaatikkoon.
En tiedä, ei varmaan pysty minimoimaan ilmaisen kaman haluavia jotka ei sitten ees käytä sitä. Joku Italia ehkä oikeesti tarvis ne
Ystävällistä, että autat ihmisiä. :)
Tarjoaisin vanhainkotiin maskeja.
Jos hyväntekeminen on pois lapsiltasi+ omasta vapaa-ajastasi kuulostaa siltä,että yrität nyt liikaa auttaa muita.Eikö lapsesi ole tärkeämpiä kuin tuntemattomat vähävaraiset(joista osa ei olekaan vähävaraisia).Miten oma vapaa-aikasi? Saan kuvaan kertomuksestasi että olet stressaantunut.Olisiko oma vapaa-aika yhdistettynä omien lastesi kanssa viettämään aikaan hyvä idea?Saisit ladattua akkujasi.On ihanaa huomata kuinka moni on ottanut tämän maskiasian sydämelleen,mutta kannattaa muistaa omat voimavarat,niiden rajat.
Ehkä tähän osaisi vastata joku, joka itse tarvitsisi ja haluaisi ilmaisia ommeltuja maskeja?
Myy maskit ja tee jotain muuta. Ala vaikka aikuiseksi kaveriksi tai alkakaa tukiperheeksi jollekin lapselle. Omat lapset hyötyvät siitä parhaassa tapauksessa ja autettavan tarve on selvitetty etukäteen.
Vie maskit vaikka lähineuvolaan. Kyllä siellä työntekijä osaa tarjota niitä perheelle, joka tarvitsee ja jonka tietää suhtautuvan positiivisesti maskinkäyttöön. Voivat sitten perheeseen valita mieleisensä.