Työttömyys ja lastenhoito
En ole työtön. Jos jäisin työttömäksi niin voisinko pitää tarhaikäiset lapseni kotihoidossa ja jättää kolulaisiltani ip kerhon väliin? Vai tulisko siitä mahdollisesti ongelmia, jos työkkärillä oliskin yht'äkkisesti osoittaa mulle joku alani työ? Pohdiskelen vaan... Tänä syksynä olen jonkun aikaa lomautettuna (silloin lapset kotona, mutta tarha/kerho maksut normaalit). Ensi kevään töistä ei vielä tietoa, mutta jos ei ole töitä, niin mielelläni hoidan itse lapseni. saako lapset sitten yht'äkkisesti hoitoon jos saankin töitä? Tai saanko ilman sanktiota olla ottamatta työtä vastaan jos lapset kotona?
Kommentit (15)
Hoitomaksut menee tulojen mukaan. Jos oot käytännössä tuloton, niin sitten tulee 0-päätös. Myös perheen koko vaihtelee. Mä olin töissä, mies työtön, ainoa lapsi 6h/pv päiväkodissa, maksettiin joku reilu 20 euroa. Palkka oli jotain 1700e käteen ja asumistukea ei saatu.
Osa kunnista ei anna hoitopaikkaa työttömälle, ei mielellään edes osa-aikaista. Minulle sanottiin, että karenssia ei tule sen takia, että hoitopaikkaa ei ole. Mutta on tietysti kuntaikohtaista ja pitää varmistaa omasta työkkäristä. Pyydä varmuuden vuoksi kirjallisena. Minäkin pyysin ja työkkärin setä katseli oudosti, mutta naputti lapun ja allekirjoitti. Ajattelin, etten halua sitten karenssia sen takia, että yksi sanoo yhtä ja toinen toista.
Meillä menee täysi hinta, vaikka olen työtön. Miehen tulot on sen verran hyvät. Sapettaa, kun itsellä ei ole kuitenkaan "omaa" rahaa ollenkaan.
Kun on työtön, ei käytännössä saa olla esteitä työn vastaanottamiselle. Eli saat karenssin jos ei ole lapsille heti hoitoa valmiina. Kunta järkkää kahdessa viikossa hoitopaikat, mutta paikka voi olla sitten mistä tahansa, vaikka toiselta puolelta kaupunkia.
Työttömänä ollessa opiskelutkaan ei saa olla työnhaun esteenä. Sen takia päätoiminen opiskelu on työttömyyskorvauksen saamisen esteenä.
Kiitti vastauksesta. Jotain tollaista muistelin itsekin. Tuntuu tosi hullunkuriselta, että jos joutuisin työttömäksi niin "olisin pakotettu" maksamaan hoitokuluja tarhaan ja ip-kerhoon ihan vain siksi, että haluan säilyttää paikat varmuuden vuoksi. Mutta siis vaihtoehtoa ei ilmeisesti ole?
Onko joku vielä niin sinisilmäinen, että kuvittelee työkkärin tarjoavan jotain työtä?
Ehkä semmoisille luusereille, jotka eivät todellakaan millään ilveellä työllisty. Muuten saa olla aivan rauhassa.Muuten työhaluiselle voi hyvinkin tulla työtarjous lyhyellä varoitusajalla. Minutkin on kutsuttu sijaiseksi pikakomennuksella "kauanko sinulla menee ennen kuin ehdit tänne", ei tosin työkkärin kautta.
6 : Lakiin on toistaiseksi vielä kirjattu subjektiivinen päivähoito-oikeus, ja työttömyysturvalakiin velvollisuus olla käytettävissä kokoaikatyöhön, eikä laissa ole mitään vähimmäisaikaa. Ei kunta voi tehdä sellaisia päätöksiä, jotka ovat ristiriidassa lain kanssa.
IP-paikkoja ei ainakaan meidän kaupungissa anneta työttömien lapsille. Ne on tarkoitettu sellaisille lapsille, joiden vanhemmat eivät ole kotona/pysty hakemaan lasta koulun päätyttyä. Työssäkäyvät ja opiskelijat ovat ensisijalla ja heidänkin lapsiaan on jonossa varmaan yli sata...
-ip-täti
6, kunnan on pakka antaa päivähoitopaikka myös työttömän lapselle, on näet subjektiivinen päivähoito-oikeus.
[quote author="Vierailija" time="01.09.2013 klo 17:27"]
Hoitomaksut menee tulojen mukaan. Jos oot käytännössä tuloton, niin sitten tulee 0-päätös. Myös perheen koko vaihtelee. Mä olin töissä, mies työtön, ainoa lapsi 6h/pv päiväkodissa, maksettiin joku reilu 20 euroa. Palkka oli jotain 1700e käteen ja asumistukea ei saatu.
[/quote]
No miehen palkka lasketaan siihen myös ja täysi hoitomaksu silloin menee.
[quote author="Vierailija" time="01.09.2013 klo 18:13"]
Meillä menee täysi hinta, vaikka olen työtön. Miehen tulot on sen verran hyvät. Sapettaa, kun itsellä ei ole kuitenkaan "omaa" rahaa ollenkaan.
[/quote]
Mikset ole hakenut työmarkkinatukea, johon puolison tulot eivät enää tämän vuoden alusta vaikuta? Itsestään sitä ei tule, jos kerran on tullut kielteinen päätös, vaan hakemus on tehtävä uudelleen.
Joo, ei mikään työpaikka tule niin että alle kahdessa viikossa pitäisi aloittaa, ei ne työkkäristä edes tarjoa sellaisia kun tietävät että on hoitoikäisiä lapsia. Minulla ainakaan ei ole varaa laittaa lapsia hoitoon kun menee täyden maksut, eli 500€/kk jo miehen tulojen perusteella, vaikka ei senkään tulot päätä huimaa. Työkkärirahaa saan käteen n. 650€/kk. Olen sanonut työkkärissä että en mene töihin jos siitä ei jää edes muutama satanen enemmän käteen kuin nyt, ja siellä kyllä ymmärretään.
[quote author="Vierailija" time="18.09.2013 klo 21:09"]
Joo, ei mikään työpaikka tule niin että alle kahdessa viikossa pitäisi aloittaa, ei ne työkkäristä edes tarjoa sellaisia kun tietävät että on hoitoikäisiä lapsia. Minulla ainakaan ei ole varaa laittaa lapsia hoitoon kun menee täyden maksut, eli 500€/kk jo miehen tulojen perusteella, vaikka ei senkään tulot päätä huimaa. Työkkärirahaa saan käteen n. 650€/kk. Olen sanonut työkkärissä että en mene töihin jos siitä ei jää edes muutama satanen enemmän käteen kuin nyt, ja siellä kyllä ymmärretään.
[/quote]
Omia kokemuksiani:
Haastattelu tiistaina, tieto työpaikasta seuraavana päivänä, työ alkoi seuraavana maanantaina. Kyseessä pitkäaikainen työ.
Toisen kerran haastattelija kysyi saman tien 5 min haastateltuaan, että mitäpä tässä aikaa uhraamaan, voitko aloittaa heti nyt saman tien.
[quote author="Vierailija" time="18.09.2013 klo 21:11"]
[quote author="Vierailija" time="18.09.2013 klo 21:09"]
[/quote]
Omia kokemuksiani:
Haastattelu tiistaina, tieto työpaikasta seuraavana päivänä, työ alkoi seuraavana maanantaina. Kyseessä pitkäaikainen työ.
Toisen kerran haastattelija kysyi saman tien 5 min haastateltuaan, että mitäpä tässä aikaa uhraamaan, voitko aloittaa heti nyt saman tien.
[/quote]
Aika outoa, meilläpäin ainakin haastatellaan monia ihmisiä ja siinä menee aika kauan aikaa kun päättävät kenet ottavat.
Minulla ei ole vakipaikkaa, vaan määräaikaisia työsuhteita. Työttömyysjaksot työsuhteiden välillä ovat olleet max 2 kk. Olen pitänyt päiväkotipaikan koko ajan (kokopäiväinen), mutta lapset ovat olleet vain lyhyitä päiviä päiväkodissa 2-3 päivänä viikossa. Systeemin muuttaminen ja venkslaaminen edestakaisin olisi ollut vaikeampaa kuin tämä toimintatapa.
Tuo nro 12 on joku pitkäaikaistyötön, joka ei hae itse työpaikkoja avoimilta markkinoilta, vaan on työtarjousten varassa...
Oma ratkaisuni tuohon on osa-aikahoito. Eli ovat muutaman tunnin päivässä/viikossa hoidossa, niin hoitopaikka on olemassa, jos tulee kutsu töihin. Helpompi saada silloin kokoaikapaikka samaan tarhaan kuin aivan uusi paikka lyhyellä varoitusajalla.
Se on tietenkin aivan mahdoton jo ajatuksenakin, että lasten isä jäisi siinä tilanteessa lomalle / osa-aikatyöhön / hoitovapaalle, jos äiti pääsisi töihin edes siksi aikaa, että löytyisi hoitopaikka. Minä todella toivon, että lastesi isä on jotenkin apuna, kun sinulla on kuitenkin useampia pieniä.