Suomessa kananmunia ei yleensä säilytetä jääkapissa- miksi munakennot jääkapin ovessa?
Kaikissa vuokra-asuntojeni jääkaapeissa on ollut joko muovinen munakenno tai lokeron pohjaan muotoillut munakupit. Suomessa ei kananmunia kuitenkaan tarvitse pitää jääkapissa/ yleensä ei pidetä, reseptitkin aina vaatii huoneenlämpöisen.
Miksi näin?
Kommentit (55)
Minä pidän jääkaapissa. En kylläkään ovessa.
meillä on ainakin suvussa pidetty jääkaapissa
Jos haluat että munat säilyy pidempään, pitädt ne jääkaapissa.
Miten niin ei yleensä säilytetä jääkaapissa? En ole koskaan kuullutkaan että joku säilyttäisi kotona huoneenlämmössä.
Meilläkin on aina pidetty jääkaapissa. Pysyn linjassa.
Lapsuuden kodissa kanamunat säilytettiin siinä jääkaapin telineessä ja sen kerran, kun broidi avas oven pikkasen vauhdilla... Humps. Kaikki munat lattialla. Sen jälkeen ne pidettiin kennoissaan. Tai silloin äiti haki irtomunia lähitilalta, mutta sitten se alkoi ottamaan kennotkin mukaan.
Varmaan siksi, että jääkaappien valmistajat laittavat ne kananmuna"kennot" niihin jääkaappeihin.
Minä ainakin pidän jääkaapissa, paitsi jos joskus eivät mahdu. Nytkin ostin ns. punalapulla, ja todellakin pistin jääkaappiin enkä seisota kuumassa kämpässä.
Mutta omassa kennossaan ovat.
Mä en tiedä ketään, joka säilyttäisi huoneenlämmössä. Työpaikoillakin joissa olen ollut, niin on ollut erikseen kanamunakaapit.
Leipurikondiittori
Vierailija kirjoitti:
Miten niin ei yleensä säilytetä jääkaapissa? En ole koskaan kuullutkaan että joku säilyttäisi kotona huoneenlämmössä.
Miksi niitä ei säilytetä kaupassa kylmässä?
Kananmunat kannattaa pitää lämpimässä, jos niitä käyttää leipomiseen. Vaahtoutuu paremmin. Jos taas ei leivo munat voi pitää siellä jääkaapissa missä säilyvät paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Parhaana säilytyslämpötilana pidetään 12-14 astetta. Jos sulla on tuon lämpöinen kylmiö, kannattaa tietenkin säilyttää ne siellä. Harvalla on.
Säilyvät kuukausia huoneenlämmössäkin, ja kuten joku sanoi, ne on silloin valmiiksi huoneenlämpöisiä.
Ota vaan ihan rauhassa munasi huoneenlämpöön viemästä turhaa tilaa jääkaapissa.
Jääkaapissa meilläkin munat säilytetään. Meillä uusi jääkaappi ja siinä ei enää ole munakennoa. Eihän sillä mitään teekkään kun munat säilytetään myyntikennossa kuitenkin. Keitettyjä munia en myöskään sellaiseen laittaisi, koska muuten koko jääkaappi haisee pierulle. Keitetyt munat kannelliseen rasiaan, niin pysyy hajut kurissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan ne siellä viileä kaapeissa kaupoissakin. Tai ainakin näissä kaupoissa, joissa mä käyn. Cittareita ja S-marketteja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmasti kustannussyistä. Vaihtuvuus on myös nopeampaa kuin yleensä kotona, joten tarve kylmäsäilytykselle on vähäisempi.
Vierailija kirjoitti:
Missäs ne ovat kaupassa? Aivan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan ne siellä viileä kaapeissa kaupoissakin. Tai ainakin näissä kaupoissa, joissa mä käyn. Cittareita ja S-marketteja.
Meillä on kotona +25 astetta, ruokakaupassa taitaa olla vähän viileämpää.
Vierailija kirjoitti:
Kananmunat kannattaa pitää lämpimässä, jos niitä käyttää leipomiseen. Vaahtoutuu paremmin. Jos taas ei leivo munat voi pitää siellä jääkaapissa missä säilyvät paremmin.
Tai sitten ottaa ne paria tuntia ennen leipomista siihen pöydälle lämpiämään, ellei se ole liian vaikeaa ja vastenmielistä.
Keitetyille munille.