Suomessa kananmunia ei yleensä säilytetä jääkapissa- miksi munakennot jääkapin ovessa?
Kaikissa vuokra-asuntojeni jääkaapeissa on ollut joko muovinen munakenno tai lokeron pohjaan muotoillut munakupit. Suomessa ei kananmunia kuitenkaan tarvitse pitää jääkapissa/ yleensä ei pidetä, reseptitkin aina vaatii huoneenlämpöisen.
Miksi näin?
Kommentit (55)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten niin ei yleensä säilytetä jääkaapissa? En ole koskaan kuullutkaan että joku säilyttäisi kotona huoneenlämmössä.
Miksi niitä ei säilytetä kaupassa kylmässä?
Onhan ne siellä viileä kaapeissa kaupoissakin. Tai ainakin näissä kaupoissa, joissa mä käyn. Cittareita ja S-marketteja.
Meillä on cittarissa ja prismassa huoneenlämmössä. Säilytän kotona myös niin ja vasta päiväystä lähellä laitan jääkaappiin. Harvemmin menee yli päiväyksen.
Vierailija kirjoitti:
Vanhemmat säilyttää jääkaapissa, mutta itse huoneenlämmössä, koska käytän ne niin nopeasti leivonnassa. Huoneenlämpöiset vaahtoutuu muutenkin paremmin.
Päiväyksen ylittäneet (3-4vk) vaahtoutuu parhaiten. Ammattilaisilta kuultua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten niin ei yleensä säilytetä jääkaapissa? En ole koskaan kuullutkaan että joku säilyttäisi kotona huoneenlämmössä.
Onhan ne siellä viileä kaapeissa kaupoissakin. Tai ainakin näissä kaupoissa, joissa mä käyn. Cittareita ja S-marketteja.
Ei Cittareissa ja S-marketeissa kananmunat ole missään viileäkaapeissa, ei ainakaan niissä pk-seudun kaupoissa, joissa olen itse asioinut tai ollut aikoinani töissä.
Täällä Pohjanmaalla ainakin on. Samassa hyllyssä mehukeittojen ja vege-maitojen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei Cittareissa ja S-marketeissa kananmunat ole missään viileäkaapeissa, ei ainakaan niissä pk-seudun kaupoissa, joissa olen itse asioinut tai ollut aikoinani töissä.
Täällä Pohjanmaalla ainakin on. Samassa hyllyssä mehukeittojen ja vege-maitojen kanssa.
Pohjanmaa nyt on muutenkin outo paikka. Siellä ihmiset vielä lisääntyykin jopa.
Kyllä minä säilytän huoneenlämmössä, mikä ongelma siinä on?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jääkaapissa meilläkin munat säilytetään. Meillä uusi jääkaappi ja siinä ei enää ole munakennoa. Eihän sillä mitään teekkään kun munat säilytetään myyntikennossa kuitenkin. Keitettyjä munia en myöskään sellaiseen laittaisi, koska muuten koko jääkaappi haisee pierulle. Keitetyt munat kannelliseen rasiaan, niin pysyy hajut kurissa.
Ei keitetyt munat haise miltään. Kuorihan pitää hajut sisässään. Menee oudoksi nämä väitteet.
Paitsi, jos lainaamasi kirjoittaja on kuin entinen kämppikseni, joka keitti kennollisen munia, kuori ne ja laittoi jääkaappiin...
Juuripa kävin kanalasta hakemassa tuoreita munia ja isäntä kertoi:
Munat säilyvät myös huoneenlämmössä, mutta sitten kun ylittävät ns. Parasta ennen päivämäärän, kannattaa pitää viileässä, niin säilyvät paremmin vielä kuukausia. Valkuaisen rakenne kuulemma hieman muuttuu ”venyvämmäksi”, jos munat ovat useita viikkoja tai jopa kuukausia lämpimässä. Mutta ei siis tarkoita, että munat olisivat pilaantuneita tai huonoja.
Ja munat säilyvät parhaiten tasaisessa lämmössä. Jos huonelämpö vaihtelee paljon, esim kesällä näin usein on, niin jääkaappi on sikäli parempi säilytyspaikka, kun lämpötila pysyy tasaisempana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myymälä on jo itsessään viileämpi kuin normaali huonelämpö.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minä säilytän huoneenlämmössä, mikä ongelma siinä on?
Ei mikään. Säilyvät kyllä huoneenlämmössäkin, mutta pitempään jääkaapissa.
Vierailija kirjoitti:
Ota vaan ihan rauhassa munasi huoneenlämpöön viemästä turhaa tilaa jääkaapissa.
Väärin!
Tässä on se ongelma: Jos kananmunat ovat aina olleet lämpimässä, ne myös säilyvät lämpimässä pitkään. Mutta jos munia on pidetty jääkaapissa tai muuten kylmässä, ne eivät enää jälkeenpäin säily lämpimässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myymälä on jo itsessään viileämpi kuin normaali huonelämpö.
Ja kaupassa munat ovat monesti hevi- tai maito-osaston läheisyydessä, jossa on vielä viileämpää kuin muualla kaupassa.
jos kananmunassa on salmonellaa, ne lisääntyvät räjähdysmäisen nopeasti huoneenlämmössä. Jääkaapissa ei. Siksi moni säilyttää kananmunia mieluummin jääkaapissa. Salmonellaa ei voi havaita mitenkään muuten kuin laboratoriossa. suomessakin on salmonellaa, mutta ei niin paljon kuin muualla euroopassa
Vierailija kirjoitti:
jos kananmunassa on salmonellaa, ne lisääntyvät räjähdysmäisen nopeasti huoneenlämmössä. Jääkaapissa ei. Siksi moni säilyttää kananmunia mieluummin jääkaapissa. Salmonellaa ei voi havaita mitenkään muuten kuin laboratoriossa. suomessakin on salmonellaa, mutta ei niin paljon kuin muualla euroopassa
Jos näin olisi, niin niitä säilytettäisiin kaupassakin viileässä.
Jääkaapissa tietenkin, omassa rasiassaan.
En tiedä mutta kun lämpimässä olen säilyttänyt enkä käytä niin kovin nopsaan, niin tuntuu että keltuainen hajoaa aina. Siispä olen ajatellut että pidempään ne kylmässä säilyisivät.
Varsinkin yksinasujalla joka harvakseltaan käyttää pari, mutta ostaa halvimmissa 10 kpl kennoissa.
Meinaatteko oikeasti että säilyy yhtä hyvin huoneenlämmössä vaikkapa nyt kun tässäkin istun alasti ja hiki valuu itseltänikin?