Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Suomessa kananmunia ei yleensä säilytetä jääkapissa- miksi munakennot jääkapin ovessa?

Vierailija
20.08.2020 |

Kaikissa vuokra-asuntojeni jääkaapeissa on ollut joko muovinen munakenno tai lokeron pohjaan muotoillut munakupit. Suomessa ei kananmunia kuitenkaan tarvitse pitää jääkapissa/ yleensä ei pidetä, reseptitkin aina vaatii huoneenlämpöisen.

Miksi näin?

Kommentit (55)

Vierailija
21/55 |
20.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten niin ei yleensä säilytetä jääkaapissa? En ole koskaan kuullutkaan että joku säilyttäisi kotona huoneenlämmössä.

Missäs ne ovat kaupassa? Aivan.

Oletko huomannut miten kaupoissa on paljon viileämpää kuin kotona? 

Vierailija
22/55 |
20.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jääkaapissa meilläkin munat säilytetään. Meillä uusi jääkaappi ja siinä ei enää ole munakennoa. Eihän sillä mitään teekkään kun munat säilytetään myyntikennossa kuitenkin. Keitettyjä munia en myöskään sellaiseen laittaisi, koska muuten koko jääkaappi haisee pierulle. Keitetyt munat kannelliseen rasiaan, niin pysyy hajut kurissa.

Ei keitetyt munat haise miltään. Kuorihan pitää hajut sisässään. Menee oudoksi nämä väitteet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/55 |
20.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kananmunat kannattaa pitää lämpimässä, jos niitä käyttää leipomiseen. Vaahtoutuu paremmin. Jos taas ei leivo munat voi pitää siellä jääkaapissa missä säilyvät paremmin.

Tai sitten ottaa ne paria tuntia ennen leipomista siihen pöydälle lämpiämään, ellei se ole liian vaikeaa ja vastenmielistä.

Tai sitten lopettaa uskomisen kaupunkijuoruihin.

Vierailija
24/55 |
20.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä suurin osa niitä jääkaapissa säilyttää. Sä olet se vajakkki.

Vierailija
25/55 |
20.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä suurin osa niitä jääkaapissa säilyttää. Sä olet se vajakkki.

En kyllä muista haukkuneeni ketään miksikään, onpas täällä pahantuulista porukkaa. En tiennyt että kananmunat ovat näin herkkä aihe heh

Olen maalta kotoisin ja täälläpäin munat säilytetään huoneenlämmössä, näköjään ei kait ole hyvin yleistä tämä. Google sanoo ettei sillä ole väliä säilyttääkö jääkaapissa vai pöydällä, kunhan lämpötila pysyy jotakuinkin samana eikä ole suuria muutoksia.

Vierailija
26/55 |
20.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aina säilyttänyt huoneenlämmössä ja käytän pitkään viimeisen myyntipäivä jälkeen. Ikinä ei ole ollut yhtään pilaantunutta.

N52

Vierailija
27/55 |
20.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä ap munansa säilyttää, kirjahyllyssä?

Vierailija
28/55 |
20.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten niin ei yleensä säilytetä jääkaapissa? En ole koskaan kuullutkaan että joku säilyttäisi kotona huoneenlämmössä.

Säilyvät myös huoneenlämmössä. Kaupassahan ovat huoneenlämmössä. Leivottaessa on parempi käyttää huoneenlämpöisiä munia.

Vierailija
29/55 |
20.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä ap munansa säilyttää, kirjahyllyssä?

On mulla kyllä keittiötasot - ja kaapit olemassa 😁

Vai olenko nyt vajakkki kun en laita jauhoja ja leipäpusseja kirjahyllyyn

Vierailija
30/55 |
20.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö ihmiset oikeasti tiedä että munat säilyvät huoneenlämmössä yhtälailla kuin kylmässä?!

Vierailija
31/55 |
20.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö ihmiset oikeasti tiedä että munat säilyvät huoneenlämmössä yhtälailla kuin kylmässä?!

Jaa'a, nämä vastaukset olivat mullekin aikamoinen yllätys!

Vierailija
32/55 |
20.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne on keitetyille munille. Raakoja ei kannata säilyttää ovessa kun hölskyisivät vaan siinä jatkuvasti ovea avattaessa.

Vierailija
33/55 |
20.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huoneenlämmössä minäkin pidän, aina valmiina majoneesiin ja leivontaan. Säilyvät kyllä viikkoja, ellei kuukausia päiväyksen jälkeen. Kyllä sen haistaa jos muna on pilalla. Vuosien varrella on tullut pari huonoa munaa.

Vierailija
34/55 |
20.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huoneenlämmössä on meilläkin. Hyvin säilyvät ainakin pari viikkoa päivämäärän ylikin :) Keitetytkin munat kestää huoneenlämmössä ainakin pari vuorokautta.

Vierailija
35/55 |
20.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina olen pitänyt lämpimässä ja niin aion jatkaakin. n30

Vierailija
36/55 |
20.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemmat säilyttää jääkaapissa, mutta itse huoneenlämmössä, koska käytän ne niin nopeasti leivonnassa. Huoneenlämpöiset vaahtoutuu muutenkin paremmin.

Vierailija
37/55 |
20.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi niitä ei säilytetä kaupassa kylmässä?

Onhan ne siellä viileä kaapeissa kaupoissakin. Tai ainakin näissä kaupoissa, joissa mä käyn. Cittareita ja S-marketteja.

Ei Cittareissa ja S-marketeissa kananmunat ole missään viileäkaapeissa, ei ainakaan niissä pk-seudun kaupoissa, joissa olen itse asioinut tai ollut aikoinani töissä.

Vierailija
38/55 |
20.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

jääkaapin kennot ovat keitetyille munille.

meillä on kyllä aina säilytetty kananmunat jääkapissa,säilyvät pidempään eikä tule yllätys tipiteitä.

Vierailija
39/55 |
20.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuore kananmuna säilyy parhaiten 12–14 asteen lämpötilassa.  Tärkeintä olisi, että kananmunia ei siirreltäisi jääkaapin ja huoneenlämpöisen säilytystilan välillä.

lähde: kotiliesi

Vierailija
40/55 |
20.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä säilytän muniani vasemmassa lahkeessa.