Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

tyttö 16w haluaisi piirtopöydän (ehdotuksia)

Vierailija
31.08.2013 |

Pitää siis piirtämisestä, vaikka hänellä onkin vaikea hahmotushäiriö, minkä seurauksena piirrokset ovat vähän noh, epäsymmetrisiä ja asiasta tietämättömän silmissä surkeita.

On kuitenkin edistynyt ihan älyttömästi (ennen ei osannut piirtää edes kunnollisen näköistä tikku-ukkoa. Viivat olivat kiemuraisia, eivät kiinnittyneet ja ympyränkin piirto oli yhtä tuskaa.

Nyt on kuitenkin piirustustaidoiltaan jossain... Ehkä taitavan 6lk-7lk tasolla. Osaa piirtää mallista todella hienosti, vaikkakin omat piirrokset ovat edelleen vähän oudon näköisiä. (laittaisin kuvan, mutta en viitsi ettei tyttöä vaan tunnistettaisi)

Silmät eivät ole ihan samalla tasolla, ovat eri kokoiset. Ei osaa piirtää käsiä eikä jalkoja (nivelet, varpaat ja sormet tuottavat ongelmia)

Mietin, että innostaisikohan digitaalinen piirtäminen enemmän. Siinähän omaa työtään voisi muokata ja korjailla paljon enemmän kuin paperille (joutuu kumittamaan usein, turhautuu kun esimerkiksi pilaa jonkun kohdan vääränlaisella viivalla tai kumi sotkee.)

Tytöllehän annettiin aiemmin tuomio, että piirtäminen tulee tuskin koskaan onnistumaan kunnolla. Siksi haluaisin rohkaista piirtämään lisää ja tarkemmin, jos vaikka kehittyisi vielä.

Eräs tuttavani kuitenkin sanoi, että piirtopöytää ei amatööritarkoitukseen kannata edes harkita.

En mitään kallista olisi hommaamassakaan, katselin niin jo 50 eurolla saisi jonkunlaisen.

Osaako kukaan teitä suositella jotain edullista mallia? Tai haluaako joku sanoa mielipiteensä asiaan, kannattaako tytön pitäytyä vain paperissa ja kynässä?

Kommentit (62)

Vierailija
21/62 |
31.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP tarkoittaa aiemmin digitointipöydän nimellä kulkenutta tietokoneen lisälaitetta. Liian spesifinen kysymys AV:lle jotta ei tulisi *ittuilua.

Osta se käytetty Wacom, aikanaan sitten voi aina vaihtaa parempaan (käytettyyn) jos siltä näyttää että innostuu ja kehittyy.

Oleellisempaa kuin itse laite on ehkä ensimmäisessä vaiheessa se softa jolla kynää käytetään. Onko sinulla ap tiedossa joku ohjelma jota olet ajatellut hänelle?

Vierailija
22/62 |
31.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.08.2013 klo 15:24"]

AP tarkoittaa aiemmin digitointipöydän nimellä kulkenutta tietokoneen lisälaitetta. Liian spesifinen kysymys AV:lle jotta ei tulisi *ittuilua.

Osta se käytetty Wacom, aikanaan sitten voi aina vaihtaa parempaan (käytettyyn) jos siltä näyttää että innostuu ja kehittyy.

Oleellisempaa kuin itse laite on ehkä ensimmäisessä vaiheessa se softa jolla kynää käytetään. Onko sinulla ap tiedossa joku ohjelma jota olet ajatellut hänelle?

[/quote]

Eipä oikeastaan, en oikein tiedä noista mitään :) Tyttö kai tietokoneita osaavana osaa sit etsiä itselleen jonkun mikä vaikuttaa mukavalta.

Ehdotuksia otetaan toki vastaan.

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/62 |
31.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Photoshop? mitäpä muutakaan

Vierailija
24/62 |
31.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ostaisi, ammattikäyttöön ne on tarkoitettu

Vierailija
25/62 |
31.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä idea, ap! Kannatan ehdottomasti. Oma poikani harrastaa animaatioiden tekemistä, mutta hänellä ei ole piirustuspöytää vaan ihan hiirellä ja näppäimistöllä luo hahmoja ja taustoja. Luulen, että nämä ohjelmat ovat ihan ilmaisohjelmia, mutta niillä pystyy tekemään kaikenlaista kivaa jälkeä. Harmi, että hän ei ole kotona nyt, niin olisin voinut kysyä. 

Minä puolestani käytän ihan tavallisia ilmaisia piirustusohjelmia, kuten SumoPaintia. Silläkin saa vaikka mitä aikaiseksi, kun vain opettelee ohjelman. Innostuin näistä ilmaisohjelmista, kun etsin digikuvien muokkausohjelmia. 

Photoshop on monipuolinen ohjelma. Ilmainen, kuulemma hieman jäykempi ominaisuuksiltaan on Gimp. 

Vierailija
26/62 |
31.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä idea ap!

Ja kuvauksesi perusteella lapsesi ei välttämättä ole mitenkään erityisen "surkea" piirtäjä: harvoin 16-vuotiaat ovat piirtäneet niin paljon että osaisivat piirtää hyvin: ne jotka osaavat ovat useimmiten saaneet paljon mahdollisuuksia harjoitella taitoaan.

Wacom Bamboo on varmasti hintansa väärti: minulla on ollut muutamakin Wacomin piirtolauta ihan ammattikäytössä (vanhin jotain 9 vuotta, käytettynä ostettu). Kaikki ovat ehjiä ja toimivia edelleen.

Gimp on ilmainen, Photoshop CC on jotain 60€ kuussa. Muitakin vaihtoehtoja on: Artrage, aiemmin mainittu Sumopaint. Kannattaa kokeilla useampaa, maksullisistakin saa kokeiluversiot ennen kuin tarvitsee päättää.

Vierailija
27/62 |
31.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta Wacom, meillä työkäytössä nopeaan sketsaukseen ja on kyllä hintansa väärti. Hyvä idea, ap! Tsemppiä tytöllesi!

Vierailija
28/62 |
31.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostin sitten tuon Wacomin Bamboon :) Toivottavasti on hyvä piirtämiskäytössä

Vierailija
29/62 |
31.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienoa että tyttäresi on kiinnostunut eikä hänen itseluottamuksensa ole horjunut vaan innostusta piirtämiseen riittää. 
Hankkikaa ihmeessä piirtopöytä, vaikka käytettynä, ja voihan sen sitten aina myydä eteenpäin jos sille ei olekaan käyttöä. 

On hienoa että tuet tytärtäsi! Tuli hyvä mieli perheenne puolesta. 

Vierailija
30/62 |
31.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on joku veljeni (it-nörtti) valitsema kuulemma hyvä piirtopöytä. Sitä on todella vaikea käyttää, ihan erilaista piirtämistä kuin kynällä. Luovutin melkein heti sen kanssa vaikka olen hyvä piirtämään. Kokeilkaa jossain ennen kuin ostatte. Mielestäni ainakin minulla oleva pöytä sopii paremmin esim. kuvien käsittelyyn kuin varsinaiseen piirtämiseen.

Jos olisin sinä niin hommaisin tyttärelle mahdollisimman isoja papereita tai pohjia piirtämiseen, voi olla helpompaa hänelle.  Mukavaa harjoitusta voi olla myös sellainen, jossa piirretään ensin tussipiirustus joka skannataan ja väritellään/korjaillaan koneella

Vierailija
31/62 |
31.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä Wacom ihan hiirikäytössä. Toimiva kynähiirenä mutta en suosittele siksi, että se ei ole yhteensopiva ilmaisen kuvankäsittelyohjelman GIMP kanssa. Myös muutamien muiden ohjelmien kanssa on yhteensopivuusongelmia (Google Earth, VLC Player,...). 

Jos piirto- ja kuvankäsittelykaluina on Adoben tuotteet niin sitten Wacom saattaa toimia. Kannattaa selvittää yhteensopivuus ennenkuin hankkii tälläistä.

Vierailija
32/62 |
31.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

27 jatkaa. Kyseessä siis Wacomin pieni pöytä ja kynä. Kalliimmissa ammattimalleissa on kuulemma painavampi kynä ja matta/karhea pöytä joilla kuulemma helpompi piirtää.

Vierailija
33/62 |
31.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on A6 kokoinen Wacomin Bamboo, joka on maksanut sen 49euroa. Hankin sen kun opiskelin valokuvaajaksi ja kuvankäsittelyyn. Toimii hyvin, on siis mun mielestä "ammattilaisväline" vaikka onkin halpa.

Meille opetettiin tosin, että niin pientä ei pidä hankkia jos piirtää, silloin kannattaa olla monipuolisempi piirtopöytä. Mutta kyllä ei-ammattilainen pärjää sillä viidenkympin piirtopöydällä. Jos siis on varaa ja halua laittaa hieman parempaan piirtopöytään, niin sitten se, muuten pienempi. Ja itse ole tykännyt juuri Wacomin pöydistä.

Vierailija
34/62 |
31.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei IKINÄ noin pientä piirtistä piirtämiseen ap :x nyt saattoi sulla mennä rahat kankkulan kaivoon

Vierailija
35/62 |
02.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.09.2013 klo 14:14"]

[quote author="Vierailija" time="01.09.2013 klo 12:38"]

Tää on just niin tätä. Asiasta tietämättömät ihmiset menevät suunapäänä ostamaan itselleen halpoja piirtopöytiä, koska se nyt vaan ois niin hienoa...

Onko tytöllä esimerkiksi joku sarjakuvaprojekti? Julkaiseekohan töitään netissä? Jos ei, niin en ymmärrä miksi ei tavallinen paperi riitä. -.-

Opetelkaa mammat edes jotain tietotekniikasta ja taiteesta, ennen kuin pädette täällä.

T. Eräs piirtofoorumeilla liikkuva sarjakuvataiteilija ja Wacom Intuos 4:n ylpeä omistaja.

[/quote]

Sinä et ymmärrä, minä kyllä ymmärrän. Esimerkiksi siksi, että se voisi olla tytölle mukava harrastus, joka antaa onnistumisen tunteita, auttaa ehkä hahmotushäiriön ongelmien kanssa ja ylipäänsä antaa järkevää tekemistä.

Tsemppaan tämän tytön harrastusta, mutta suoraan sanottuna en pidä teitä foorumeille (manga?)sarjiksia piirteleviä paljon minään, ainakaan tolla asenteella. "Miksei kynä ja paperi riitä"... Hoh hoijaa! Hyi helvetti mitkä kommentit, oikeesti. 

Ylipäänsä musta on VASTENMIELISTÄ tulla hehkuttamaan jotain omaa foorumi-mainettaan ja piirtopöytäänsä ja koittaa sillä lytätä jonkun piirtämisestä innostuneen raukan oikeus olla innoissaan!

Ap, hyvä harrastus, älä kuuntele tätä yhtä! Itsekin käytän piirtopöytää töissäni mainosalalla. Ainoa missä tuo alentuvasti suhtautuva mangataukki oli oikeassa on se, että koon olisi hyvä olla iso, mutta ensitutustumiseen ei kyllä välttämättä tarvitse mitään A4:sta kuitenkaan.

[/quote]

No ei A4:sta ehkä, mutta vähintään A5. Yritän tässä nyt vaan sanoa, ettei A6:sella voi piirtää, mutta on teille varmaan ihan ylitsepääsemättömän vaikeaa ymmärtää.

Vierailija
36/62 |
02.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on Anttilan halpa enkä suosittele, se on vaikea käyttää, ei onnistu hennolla kynäotteella. On jäänyt siihen, että piirrän käsin ja skannaan. Mulla se on  sellaisessa puoliammattikäytössä, eli harrastus, josta saan vähän palkkiota, kuvitan erilaisia juttuja. En kuitenkaan tämän takia viitsi parempaakaan ostaa. Sen lisäksi se on aika pieni, eli A5, saisi olla A4. 

Vierailija
37/62 |
02.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Postikortin kokoinen alue ei riitä piirtämiseen, varsinkaan hahmotusongelmaiselle!

Vierailija
38/62 |
05.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vieläkös se on alkuinnostuksen jälkeen jaksanut esittää kiinnostunutta?

Vierailija
39/62 |
04.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.09.2013 klo 15:57"]

[quote author="Vierailija" time="03.09.2013 klo 12:57"]

[quote author="Vierailija" time="03.09.2013 klo 12:54"]

Mulla on toi Wacom Bamboo. Onko ideoita, mitä sillä voisi tehdä? Ei ainakaan piirtämän pysty.

[/quote]

Miksi et pysty sillä piirtämään?

[/quote]

Se piirtoalue on tosi pieni, n. 13,5 x 10,5 senttiä, eli sellainen postikorttikoko. Muutenkin tosi vaikeaa sillä piirtäminen, se kynä on jotenkin kömpelö. Tai sitten en vain osaa. Mietin vain, olisiko tuolle jotain muuta käyttöä.

[/quote]

Jos aika ja tiuhaan harjoittelu ei tuota tulosta, kannattaa varmaan myydä laite eteenpäin. En keksi sille muuta käyttöä.

Vierailija
40/62 |
04.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo eli pöytä saatiin eilen :) Hyvinhän tyttö tuolla piirtää (testaili ihan peruspaintilla), yllättyi itsekin miten nopeasti oppi, että pitää katsoa näyttöä kun piirtää, ei kokenut yhtään ongelmalliseksi. Haussa olisi vielä joku hyvä (ilmainen) piirto-ohjelma. Pöydän mukana tuli joku CorelDRAW, mutta siitä ei tajuttu turkastakaan.

Kokeiltiin myös koneella olevaa aataminaikaista Artragea, mutta se ei oikein pelittänyt piirtopöydän kanssa.

Ihan hienoa jälkeä se kyllä paintillakin sai aikaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi kahdeksan