Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kotihoidon tuesta: äidit töihin!!! MIHIN töihin?!

Vierailija
31.08.2013 |

Nyt halutaan kannustaa äitejä palaamaan töihin. Mun nähdäkseni joka firmassa on yt:t yms. irtisanomisuhka. Johtaako tämä vain isompiin työttömyyslukuihin?

Kommentit (60)

Vierailija
41/60 |
31.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.08.2013 klo 10:28"]

Mulla työpaikka, mutta ovat aina kohdelleet niin huonosti siellä että ei tee mieli kyllä palata. Miehellä taas tosi hyvä työ, jossa tykkää käydä. Kaipa se on sitten kouluun mentävä. Ainiin ei ole mahdollista, koska jos mies jää kotiin lasten kanssa, niin rahat loppuu...

[/quote]

Tässä uudistuksessa voi olla osittain ideana myös se, että ihmiset - myös naiset - yrittäisivät suunnitella (työ)elämäänsä niin, etteivät joudu tuollaiseen jamaan kuin sinä (siis ei millään pahalla, tuo on ihan ymmärrettävää, mutta eihän se toivottava tilanne ole).

Vierailija
42/60 |
31.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niihin töihin mihin on koulutus hankittu.

Jos ei ole vaivautunut edes amistasoista koulutusta hankkimaan niin turha ihmetellä, miksei pääse töihin. En minäkään ottaisi kun samaan aikaan on sivistynyttä, koulutuksen ja työkokemuksen omaavaa väkeä valittavaksi asti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/60 |
31.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valmetin Mersutehtaalle haetaan 300 työntekijää. Hakekaa äkkiä pois ne paikat ennen kuin virolaiset ja puolalaiset ja muut työtä vieroksumattomat vievät ne.

Vierailija
44/60 |
31.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perustakaa pienyrityksiä! Lasten ip kerhoista on huutava pula, vanhusten siivouspalveluja, kaupassakäyntipalveluja jne.

Vierailija
45/60 |
31.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kouluttamaton ihminen perustamassa yritystä :D

Yrittäminen eroaa aika paljon palkkatyöstä, ei riitä että siivoaa tai käy kaupassa. Monen on myöskin hyvin vaikea ymmärtää, että kassaan tuleva raha ei ole omaa rahaa. Tosin aika tyhmä tarvii silloin olla.

Vierailija
46/60 |
31.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.08.2013 klo 15:37"]

Kouluttamaton ihminen perustamassa yritystä :D

Yrittäminen eroaa aika paljon palkkatyöstä, ei riitä että siivoaa tai käy kaupassa. Monen on myöskin hyvin vaikea ymmärtää, että kassaan tuleva raha ei ole omaa rahaa. Tosin aika tyhmä tarvii silloin olla.

[/quote]

eikö iso osa esim. parturikampaajista ole yrittäjiä (vuokratuolilaisia)?

Vierailija
47/60 |
31.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parturi-kampaajien opinnoissa on yrittäjyys osana tutkintoa. Mitään tutkintoa omaamaton ihminen on aivan eri kategoriassa.

Vierailija
48/60 |
31.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä uudistus on tosi hieno juttu: pakottaa myös miehiä jäämään kotiin jos halutaan olla pitkään lasten kanssa kotona. Ainahan voi tehdä kuten meillä: lapset menivät päiväkotiin heti täytettyään vuoden. Oli rankkaa varmasti lapsille, ja meille vanhemmille myös. Mutta onneksi menin; miehen työnäkymät kun ovat nykään kovin huonot ja minä olen perheen ykköselättäjä. Meidä pikkulapsiarkeen toi muuten helpotusta se että mieheni teki nelipäiväistä viikkoa. 

Mulla on sellainen tuntu että pääkaupunkiseudulta saa kyllä vuoden etsimisellä kaikki töitä - toki ne ei ole pakosti unelmahommia mutta kun on joku työ niin voi aina etsiä seuraavaa työtä joka voi olla jo lähempänä sellaista jossa oikeasti viihtyy. 

Eli bravo uusi hallitusohjelma. Ainoa mikä mielestäni mätti on se ettei heti nostettu eläkeikää. Minä kun toivoisin että lapsillanikin olisi joskus mahdollisuus jäädä eläkkeelle. 

Vierailija
49/60 |
31.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="tiuku81" time="31.08.2013 klo 11:13"]

Useat tutkimukset ja asiantuntijat ovat osoittaneet ettei alle 3-v paikka ole päivähoidossa. Liisa Keltikangas-Järvinen vertaa alle 3-v:n viemistä päivähoitoon samanlaiseksi kuin aikuisen joutumista Hulluille päiville. 

[/quote]

Useat tutkimukset ovat antaneet myös vastakkaisia tuloksia. Suomessa vain on nyt nostettu nämä kiintymyssuhdeteoria psykologit jalustalla.

Hekin kyllä varmasti tekevät laajemmissa lausunnoissaan selväksi, että päivähoitomuotojakin on monenlaisia, ja niitä voidaan kehittää. Kuntatalouteen isosti iskeneen 1990-luvun laman jälkeen vaan Suomessa on ideologisesti ollut helpompaa lähteä siitä, että lapsiperheissä *joku* jää hoitamaan lapsia mahdollisimman pitkäksi aikaa ennen kouluunmenoa. Ei ole mitenkään sattumaa, että on kotihoidontukea ovat ajaneet  suurissa puolueissa kaikkein voimakkaimmin juuri Keskustan poliitikot, jotka pääsääntöisesti tulevat myös kaikkein persaukisimmista muuttotappiokunnista. Heidän etunsa mukaista ei missään tapauksessa ole, että nuoret perheet muuttavat pois kasvukeskuksiin, joissa kumpikin vanhempi työllistyy, kunta saa verotuloja ja pystyy myös kehittämään niitä ns. inhimillisiä lastenhoitomuotoja.

Vierailija
50/60 |
31.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus tuntuu, että joidenkin äitien käsitys työssäkäynnistä on = harrastus. Sellaisella vimmalla vaaditaan lomia tiettyyn aikaan ja oletetaan että lapsettomat ja ne, joilla lapset on jo isompia, joustavat vuodesta toiseen. Ylitöitä ei voida tehdä kun on lapset ja tarvitaan laatuaikaa perheen kanssa. Vapaapäiviä ollaan vaihtelemassa kun sitä ja tätä on tehtävä lasten kanssa ja sitten ollaan naama norsunveellä kun työkaveri ei vaihda.

Olen se inhottava työkaveri, joka pitää lomansa silloin kun se kiertolistalla kohdalleni osuu vaikka pirjopetterien äipät kuinka irvistelevät, en tee kenenkään toisen yli- tai muitakaan töitä vaan jokainen tekee vuorollaan enkä myöskään vaihda vapaita jollei ole parempaa syytä kuin että miehelläkin on vapaa ja lasten kanssa olisi mentävä sinne ja tänne. Kun valitsee työelämän, valitsee tietyt säännöt ja tasa-arvon - about kaikilla ihmisillä on lapsia, mutta jostakin syystä vain muutamat kuvittelevat sen olevan jotakin niin erikoista että sen vuoksi on oikeutettu erityiskohteluun kaikkialla ja varsinkin työpaikalla.

Monen äidin kohdalla töissäolo tuntuu niin vaikealta ja hankaloittaa muiden työntekoa siinä määrin, että parempi pysyä kotona.

Vierailija
51/60 |
31.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ärsyttää toi Päivi Räsänen joka ajaa vain omien 19v.  synnyttäneiden/synnytyskoneena uransa alottaneiden tosiuskovien asiaa. No ei varmaan ole taloudellisesti kannattavaa että kouluttamaton pikkuäiti menisi töihin kun ehkä jo jonkunlaisen ammatin itselleen vääntänyt kristillinen isä jatkaa töissä. 

Vierailija
52/60 |
31.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinpä; mihin töihin..? Itsellä ammattitutkinnon lisäksi myöhemmin hankittu korkeakoulututkinto. Ei töitä. Olen jo hakenut koulutustani PALJON "alempia" paikkoja, enkä päässyt edes haastatteluun. Lusmuilu yhteiskunnan elättinä siis jatkunee...

Vierailija
53/60 |
31.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä opiskelin itselleni ammatin, menin töihin, ostin asunnon, tapasin mieheni, ostettiin yhteinen koti, laitettiin omat asunnot vuokralle, mentiin naimisiin, saatiin eka lapsi, olin 2 v kotona, takaisin töihin ja takas mammikselle. Tokalla mammiksella tuli ihan puun takaa yt-neuvottelut. Kävin työvoimatoimistossa juttelemassa, apua en juurikaan saanut, mutta neuvoivat taloushallintoa.

Kävin AMK.n pääsykokeissa, pääsin sisään, sain uuden ammatin 2,5 vuodessa. Työpaikka sattumoisin antoi helposti opintovapaata.

Valmistuin vuosi sitten. Työharjoitteluun etsin paikkaa, ekaan kun olin laittanut hakemuksen, sieltä soitettiin 30 min sisällä ja sanottiin tuletko heti käymään ? Olin valmis menemään palkatta töihin, mulle sanottiin ei tule kuuloonkaan, maksetaan 2000 e kuussa. Tein harjoittelun ja jäin sille tielle, sain vielä ylitöistä ja lupauksesta tehdä ylitöitä nyt syksyllä, että sain pidettyä 4 viikon kesäloman. Nyt jo täydet lomat, viime vuonna en ollut kuin 3 - 4 kk ollut töissä, mukaan lukien työharjoittelu ja sain 1 kk kesäloman.

Tämä kaikki vaati perheeltä tosi paljon, mutta niin ne kollegat entisessä työpaikassa jotka saivat lähteä yt-neuvoitteluissa ovat kaikki vieläkin työttömiä ja odottaa että joku heidät palkkais. Ei tule tapahtumaan.

Ei yhtäkkiä hirveesti tule yllättäen työttömiksi.Kun omalla alalla alkaa menemään huonosti, pitää miettiä mitä seuraavaksi.

Jos asutaan pienellä kylällä, jossa on vain kirkko ja posti, sitten pitää muuttaa sieltä pois.

Vähän enemmän potkua persuksiin täällä taas moni tarttis.

En mä mun työstä tykkää, rakastin edellistä. Mutta mä olenkin täyttänyt jo 35 v ja ymmärrän ettei tässä maassa voi tehdä vain sitä mistä tykkää. Välillä pitää tehdä sitä mistä maksetaan myös palkkaa.

Vierailija
54/60 |
31.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.08.2013 klo 12:39"]

Mutta jos ajattelee niin, että koska nyt ei ole työtä, niin ei tee mitään sen eteen että tulevaisuudessa olisi, vaan jää kotiin, niin millä todennäköisyydellä niitä töitä saa myöhemminkään?

[/quote]

Tätä asennetta minäkin ihmettelen. Miten ne omat työllistymismahdollisuudet lapsia hoitamalla paranisivat?

Vierailija
55/60 |
31.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.08.2013 klo 12:50"]

Mä en tunne yhtään työtöntä pienten lasten äitiä. Yhdellä on määräaikaisuus. Asun keskikokoisessa kaupungissa ja tuttavapiirini koostuu normaaleista, koulutetuista ihmisistä. Heistä kukaan ei myöskään ole ollut vuosikausia kotona, ehkä muutama kk hoitovapaata vanhempainvapaan päälle. Elän varmaan kuplassa, kun tämä uudistus ei kosketa mua tai ketään tuntemaani äitiä/isää.

[/quote]

Näin minunkin tuttavapiirissäni on. Ihmettelen siis sitä älämölöä, joka täällä nyt on ollut ja sitä, että kaikki kirjoittelijat ovat todella minimipalkalla eläviä tai työttömiä.

Vierailija
56/60 |
31.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskovaiset vastustaa tätä eniten koska naisen paikka on kotona ja synnyttää. Päivi itse tosin olisi varmaan lääkärinä kyennyt elättämään osan hoitovapaasta perhettään.

Vierailija
57/60 |
31.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.08.2013 klo 15:51"]

[quote author="tiuku81" time="31.08.2013 klo 11:13"]

Useat tutkimukset ja asiantuntijat ovat osoittaneet ettei alle 3-v paikka ole päivähoidossa. Liisa Keltikangas-Järvinen vertaa alle 3-v:n viemistä päivähoitoon samanlaiseksi kuin aikuisen joutumista Hulluille päiville. 

[/quote]

Useat tutkimukset ovat antaneet myös vastakkaisia tuloksia. Suomessa vain on nyt nostettu nämä kiintymyssuhdeteoria psykologit jalustalla.

Hekin kyllä varmasti tekevät laajemmissa lausunnoissaan selväksi, että päivähoitomuotojakin on monenlaisia, ja niitä voidaan kehittää. Kuntatalouteen isosti iskeneen 1990-luvun laman jälkeen vaan Suomessa on ideologisesti ollut helpompaa lähteä siitä, että lapsiperheissä *joku* jää hoitamaan lapsia mahdollisimman pitkäksi aikaa ennen kouluunmenoa. Ei ole mitenkään sattumaa, että on kotihoidontukea ovat ajaneet  suurissa puolueissa kaikkein voimakkaimmin juuri Keskustan poliitikot, jotka pääsääntöisesti tulevat myös kaikkein persaukisimmista muuttotappiokunnista. Heidän etunsa mukaista ei missään tapauksessa ole, että nuoret perheet muuttavat pois kasvukeskuksiin, joissa kumpikin vanhempi työllistyy, kunta saa verotuloja ja pystyy myös kehittämään niitä ns. inhimillisiä lastenhoitomuotoja.

[/quote]

Keskustan äänestäjissä on myös paljon lestadiolaisia eli valtavia lapsiperheitä, joille kotihoidontuki on varmasti ollut tärkeä rahanlähde.

Vierailija
58/60 |
31.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.08.2013 klo 10:19"]

Jännä juttu kun yt:t ei ole näkyny mun tai tuttavapiirin työpaikoilla. Eli lähdetään vaikka siitä, että KAIKKIALLA näin ei todellakaan ole.

Lisäksi, työ on perusoikeus ja -velvollisuus, myös äiti-ihmisille. Niinhän se menee muillakin kun äideillä, että jos oman alan työtä ei löydy, joutuu tekemään jotain muuta tai istumaan hetken opiskelijana uuden koulutuksen vuoksi. 

OT. Tuntuu pahalta, että nyt ei ymmärretä sitä mitä aiempi meno on teettänyt naisille yleisesti. Hain oman alani töitä muutama vuosi sitten 25 vuotiaana ja epäsuorasti kyseltiin aina perheen perustamisaikeista. Jos siinä olisin sanonut että "juu menin juuri naimisiin", olisi se  voinut muuttua työnantajan korvissa "ja seuraavaksi lapset ja sitten kotiin vuosiksi" - Ei jatkoon.

[/quote]

No mun poika pääsee intistä talvella. On jo alkanut kyselllä töitä, opiskelut alkaa sitten vuoden päästä. Joka paikassa on vastaus että ei oteta, kun on lomautuksia tai irtisanomisuhka päällä. Puolisoni työpaikalta on lomautettu 30 juuri äskettäin. Minun työssäni onneksi usein lama vaikuttaa päinvastaiseen suuntaan tai ei ainakaan lyhyellä ajalla vaikuta. Olen alalla, jossa töitä ei voi jättää tekemättä ja lama aikaan on halvempaa, joten silloin tietyn tyyppisille töille on kysyntää. 

Mitä tuohon ammatin hankkimiseen tulee; minulla oli äitiyslomalle jäädessäni kaksi tutkintoa, vakinainen työpaikka ja työkokemusta. Eipä se äitiyslomakaan estä firmoja menemästä konkurssiin...todella vaikea hakea töitä kun työpaikka lähtee alta ykskaks, ilman mitään neuvotteluja kun on tilanteessa, ettei työnhaku oikein pikkuvauvan ja taaperon kanssa onnistu. Minulla on nyt työpaikka, kun vaihdoin alaa vielä kolmannen kerran. 

Vierailija
59/60 |
31.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.08.2013 klo 16:30"]

[quote author="Vierailija" time="31.08.2013 klo 12:50"]

Mä en tunne yhtään työtöntä pienten lasten äitiä. Yhdellä on määräaikaisuus. Asun keskikokoisessa kaupungissa ja tuttavapiirini koostuu normaaleista, koulutetuista ihmisistä. Heistä kukaan ei myöskään ole ollut vuosikausia kotona, ehkä muutama kk hoitovapaata vanhempainvapaan päälle. Elän varmaan kuplassa, kun tämä uudistus ei kosketa mua tai ketään tuntemaani äitiä/isää.

[/quote]

Näin minunkin tuttavapiirissäni on. Ihmettelen siis sitä älämölöä, joka täällä nyt on ollut ja sitä, että kaikki kirjoittelijat ovat todella minimipalkalla eläviä tai työttömiä.

[/quote]

Niin no, sinun tuttavapiirissäsi ei ole sattunut ketään näistä, mutta oletko lukenut uutisia yhtään? Luuletko että lomautukset ja irtisanomiset on satua, kun niitä ei sinun tuttavapiirissäsi ole? Tiedoksesi, että on ihmisiä, jotka salailevat työttömyyttä tai sen uhkaa tuttaviltaankin.  Minä tiedän - todella paljon - työttömiä, jotka eivät ole koskaan uskoneet joutuvansa työttömäksi. 

Ei se herkkua ole tämä, että kulkee viikot 400 km päässä vieläpä hankalien kulkuyhteyksien päässä. Minä tähän pystyn, mutta en pystyisi, jos olisi pieniä lapsia, varsinkin kun puoliso tekee jatkuvasti reissutyötä. Meillä lapset on jo niin isoja ja rauhallisia, että pärjäävät ja koulu menee hyvin. Hankalia teini-ikäisiä olisi hankala jättää. Eivät ole niin pieniä, että kenenkään kannattaa mihinkään lastensuojeluun soittaa, lukioikäisistä puhutaan ja toinen täysi-ikäinen. 

Vierailija
60/60 |
31.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä on näitä naisia, jotka ovat menneet opiskelemaan kampaajaksi/tarjoilijaksi/artesaaniksi/siksi-mikä-mua-kiinnostaa eivätkä ole ajatelleet aikoinaan, millä alalla voisi saada sellaista työtä, millä palkalla elättää itsensä ja pari lasta, tai kokopäiväistä työtä ylipäänsä. Asiassa on menty vielä hullumpaan suuntaan, koska nykyisin ei enää tarvita huoltajan allekirjoitusta yhteishakulomakkeeseen, joten uhmaikäiset nykyteinit voivat ihan oikeasti valita ihan minkä epätyöllistävän media-alan haluavat.