Vähät kotihoidontuesta, nyt ne vie meiltä arkipyhät!
Suunnittelevat loppaisen ja helatorstain siirtämistä lauantaille.
Arkipyhät on henkireikä, jonka avulla jaksan talven. Viikosta toiseen vaan putkeen painaminen syö voimat.
P.S. Siirtäkää nyt vielä joulu viikonlopuksi ja itsenäisyypäiväkin lauantaille, prkl
Kommentit (59)
Siksi, että arkipyhillä ei ole vuosikymmeniin ollut mitään tekemistä uskonnollisuuden kanssa. "Pyhiksi" niitä kutsutaan, koska ovat historiallisia jäänteitä. Ne ovat edelleen kalenterissa, koska ihmiset tarvitsevat vapaapäiviä työn lomaan, jotta pää pysyy kasassa, ei siksi, että ehdittäisiin miettiä Jeesuksen tekoja ja tekemättä jättämisiä. Harva pistäisi vastaan, vaikka nuo päivät nimettäisiin ja jaettaisiin uudelleen pitkin vuotta. Suurin osa ihmisistä ei tiedä, eikä heitä kiinnosta, miksi esimerkiksi helluntaita vietetään.
Jos ei tätä tiedä, on kyllä harvinaisen vieraantunut todellisuudesta.
Oikeudenmukaisempaa olisi lopettaa pekkaset. Arkipyhät kuuluvat kaikille, pekkaset vain menneisyydessä kiristyksessään onnistuneille änkyröille. Samalle viivalle kaikki!!!
Helatorstai siirrettiin takaisin keskelle viikkoa vuonna 1992. Helatorstai ja loppiainen oli siirretty 1970-luvulla työmarkkinajärjestöjen aloitteesta lauantaiksi. Se ei kuitenkaan miellyttänyt kirkkoa, joka halusi pyhät takaisin entisille paikoilleen.
IL
Työtä, työtä ja työtä. Mitä me edes millään viikonlopulla tehdään?! Ollaan nekin töissä!
Samalla meillä voisi sitten aina olla joulu ja uusivuosikin viikonloppuna. Ja pitkäperjantai.
Tai siirrytään intialaiseen systeemiin. Uskonnottomilla ei ole ylimääräisiä vapaita. Jos harjoitat jotain uskontoa, ilmoitat työnantajallesi, minä päivinä on sun uskontosi mukaisia pyhäpäiviä ja silloin olet automaattisesti niinä päivinä pois töistä.
[quote author="Vierailija" time="30.08.2013 klo 20:18"]
noi päivät siirrettiin viikonlopusta arkipyhiksi ihan muista kuin kirkollisista syistä, taisivat olla osa tulopoliittista sopimusta tms. Joten uskonnon kanssa tällä ei todellakaan ole mitään merkitystä
[/quote]
voi olla että olin tässä väärässä, oli mutu- tietoa, luin äsken iltalehdestä toisin. Sorry.
Pekkaset tulisikin lopettaa. Sitä meiltä olen aina. Ainakin meidän työpaikalla ihmiset ei käytä pekkasia pankki-ym. asioiden hoitamiseen vaan vapaapäivinä ja pyytävät sitten erikseen lupaa lähteä kesken päivän pariksi tunniksi johonkin virastoon asioimaan.
Ja nyt, kun suurimman osan asioista voi hoitaa netissä ja loputkin R-kioskilla, mihin enää tarvitaan pekkasia?
Miksi vappua ei siirretä toukokuun ekalle lauantaille? Sattuishan se varmaan joskus kuun ekalle päivällekin?
Mulle kyllä ihan sama, koska työnantaja maksaa kuitenkin pyhäkorvauksen, jos työvuoro sattuu tuolle päivälle, mutta saavatpa nämä ma-pe 8-16 työskentelevät tekemään täyttä viikkoa...
Totta, unohdin vapun! Vapunkin on sitten oltava toukokuun ekana lauantaina tai sunnuntaina.
[quote author="Vierailija" time="30.08.2013 klo 20:40"]
Miksi vappua ei siirretä toukokuun ekalle lauantaille? Sattuishan se varmaan joskus kuun ekalle päivällekin?
Mulle kyllä ihan sama, koska työnantaja maksaa kuitenkin pyhäkorvauksen, jos työvuoro sattuu tuolle päivälle, mutta saavatpa nämä ma-pe 8-16 työskentelevät tekemään täyttä viikkoa...
[/quote]
Kyllä sinäkin saat arkipyhästä ylimääräisen vapaapäivän, vaikka lusisit sen nimenomaisen päivän töissä.
[quote author="Vierailija" time="30.08.2013 klo 19:51"]
Yks hailee mulle, kunhan siltä kuitenkin saa pyhäkorvauksen.
[/quote]
Ei saa
Tosiaan, miksi vain uskonnolliset vapaapäivät halutaan siirtää viikonloppuun? Miksi ateistinen työväenjuhla vappu saa olla aina 1.5?
[quote author="Vierailija" time="30.08.2013 klo 19:50"]
No tuotakin olisit voinut miettiä ENNENKUIN teit itsellesi sen perheen.
[/quote]
Tosissasiko olet sitä mieltä että olisi pitänyt miehen kanssa istua alas ja miettiä että ei tässä varmaan kannata perhettä perustaa kun arkipyhät voidaan lopettaa? Teilläkö oikein mietittiin tälläisiä asiota? Pääsisinpä kärpäseksi kattoon seuraamaan parisuhdettanne :-)
En tiedä miten tulkitsit asian, mutta väännän nyt rautalangasta: äitinä lapseni ovat ykkösprioriteetti. Käyn töissä normaalisti, mutta kaikki muutokset, jotka vähentävät perheen yhteistä aikaa, ovat mielestäni lähtökohtaisesti negatiivisia. Samoin kaikki muutokset, jotka lisäävät lasten yksin viettämää aikaa. Meillä työssäkäyvillä on tietty määrä lomapäiviä vuodessa, ja se on huomattavan paljon vähemmän kuin lapsilla koulusta. Joten jokainen vapaapäivän vähennys on mielestäni lapsilta pois. Niin solidaarinen en tätä yhteiskuntaa kohtaan ole että siitä iloitsisin.
[quote author="Vierailija" time="30.08.2013 klo 20:47"]
[quote author="Vierailija" time="30.08.2013 klo 19:51"]
Yks hailee mulle, kunhan siltä kuitenkin saa pyhäkorvauksen.
[/quote]
Ei saa
[/quote]
Miks ei sais? Jos on sen helatorstai-lauantain töissä, ni saahan siitä pyhäkorvauksen. Tietenkin.
[quote author="Vierailija" time="30.08.2013 klo 20:51"]
Tosiaan, miksi vain uskonnolliset vapaapäivät halutaan siirtää viikonloppuun? Miksi ateistinen työväenjuhla vappu saa olla aina 1.5?
[/quote]
Koska se on minun syntymäpäivä!
Musta kyllä noita arkipyhiä ei pitäisi siirtää viikonloppuihin. Niitä on kuitenkin tosi vähän ja ne tarjoavat ihania hengähdystaukoja ja mahdollisuuksia tehdä jotain perheen kesken. Ihan sama sinänsä mutta jotenkin itse koen, että musta tulee entistä enemmän työnvieroksuja tälläisten pienten juttujen takia. Olen sinnikkäästi tehnyt töitä mutta pärjäisin paljon vähemmälläkin ja välillä mietin oravanpyörän jättämistä. Siitä ei ainakaan Kataiselle ja Suomen kansantaloudelle ole hyötyä.
No meillä vuorotyössä ei ole koskaan mitään väliä mikä päivä on.. jouluaattonakin töissä. Terkuin, väsynyt sairaanhoitaja.
Loppiainen kuuluu olla pyhä. Mun synttärit.
Kaikkein paras olisi, jos kopioitaisiin brittien Bank Holiday-meininki tänne. Ei tarvitsisi miettiä kirkollisia, ja olisi enemmän vapaata.
noi päivät siirrettiin viikonlopusta arkipyhiksi ihan muista kuin kirkollisista syistä, taisivat olla osa tulopoliittista sopimusta tms. Joten uskonnon kanssa tällä ei todellakaan ole mitään merkitystä