Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko Suomessa enää miehiä, joille on kunnia elättää koko perhe?

Vierailija
30.08.2013 |

Niin, näinä leikkausten aikoina: onko? Tuntuu, että miehet pyrkivät ottamaan rusinat pullasta tasa-arvosta, eli että lastenhoitoon ei kauheasti osallistuta, mutta mitään elatusvastuutakaan ei oteta, vaan vedotaan "tasa-arvoon" ja kotiäitiyttä haluavia naisia haukutaan hyvinkin rumin sanankääntein. Eli mies haluavat, että mies tekee yhden työpäivän ja nainen kaksi, tai oikeastaan vielä kolmannen, eli se kolmas on seksipalvelujen tarjoaminen miehelle läpi yön, muuten miehellä on oikeus pettää. Näin kärjistäen.

Onko tuo mieslaji kuollut jo kokonaan sukupuuttoon, vai onko olemassa miehiä, jotka haluavat miehinä elättää perheensä, jossa vaimo hoitaa lapset kotona esim. kouluikään asti? Vaikka se tarkoittaa perheelle pienempiä kokonaistuloja (mutta myös  pienempiä kokonaismenoja). Onko esim. helsinkiläismiehissä tällaisia enää ollenkaan?

Kommentit (147)

Vierailija
1/147 |
31.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun mieheni on todella ylpeä siitä, että elättää perheensä. Aika ajoin ottaa asian puheeksi, miten muut saman alan yrittäjät tekevät keikkaa yrityksen ulkopuolelle tai vähintään vaimo käy töissä. Ja meillä ei tarvetta kummallekaan ole.

Mies on taitava ja kunnianhimoinen työssään ja ylpeä siitä, että saa yrityksen tuottamaan riittävästi koko perheen tarpeisiin.

Vierailija
2/147 |
31.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun mies on kans sitä mieltä että vaimo voisi hoitaa kodin ja lapsen. Olemme kumpikin 45v. että sillä voi olla osansa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/147 |
31.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.08.2013 klo 20:00"]

Tuo on porvarillinen ihanne. Köyhissä pienviljelijä ja duunari perheissä naiset osallisuivat perheen elättämiseen 50-luvullakin ja niin on nykyäänkin.

[/quote]

Tämä on kiinnostava näkökulma. Olen itse porvarissuvun jäsen, mutta minun perheeni on erinäisistä syistä köyhtynyt (mm. kuolemantapaus perheessä aikaisin, liikaa velaottoa ym.).

Itse olen kouluttautunut, tehnyt töitä ja vienyt lapset hoitoon jo pienenä vaikka minulla hyvätuloinen aviomies onkin. Eräs vanha sukulaismies ei voinut ymmärtää työssäkäyntiäni (lapseni on toinen vielä päiväkodissa), koska hänen poikiensa vaimot ovat kotirouvia, jo yli 10 vuotta jo olleet.

Itse hämmästyin tätä, koska en yhtään kotirouvaa tunne. Teen ruoat, siivoan kodin, pyykkään  - ihan kaiken itse. Lapsuudesnkodissa meillä oli palvelija.

Vierailija
4/147 |
31.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.08.2013 klo 09:57"]

Minun mieheni on todella ylpeä siitä, että elättää perheensä. Aika ajoin ottaa asian puheeksi, miten muut saman alan yrittäjät tekevät keikkaa yrityksen ulkopuolelle tai vähintään vaimo käy töissä. Ja meillä ei tarvetta kummallekaan ole.

Mies on taitava ja kunnianhimoinen työssään ja ylpeä siitä, että saa yrityksen tuottamaan riittävästi koko perheen tarpeisiin.

[/quote]

Entä sinä? Oletko sinä ylpeä siitä, että sinun ei tarvitse käydä töissä, koska taitava ja kunnianhimoinen miehesi elättää perheen? En kysy tätä ilkeilläkseni, vaan rehellisestä uteliaisuudesta, koska en osaa kuvitella itse kykeneväni samaan. Mieheni vuositulot ovat lähemmäs 300 keur, mutta käyn töissä, koska olen itsekin kunnianhimoinen ja rakastan haasteita. 

Vierailija
5/147 |
31.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ei haittaa pätkääkä vaikka olenkin kotona ja mies tienaa vuodessa yli 100 000 €. Hän ei halua käyttää vähäistä vapaa-aikaa kodin siivoukseen, kun on  vapaata niin silloin harrastetaan yhdessä urheilua. Mieheni jäisi kotiin jos minulla olisi sama palkka ja se sopisi myös minulle.

Vaikka minulla onkin hyvä koulutus  7 vuotta, niin ala on epäseksikäs ja sen alan pakkatasolla ei samaan pääse. Tietysti voisimme tehdä niin että minäkin olisin töissä ja palkattaisiin siivoja mutta onko siinä mitään järkeäettä se minun hankkima palkka menisi siivojalle.

Elikkä minä kävisin pienipalkkaisessa työssä ja hoitaisin siinä ohessa kodin ja lapset, jonkunhan ne on tehtävä.

Nykyisellä ratkaisulla meille jää yhteistä harrastusaikaa rutkasti enemmän ja kaikki ovat tyytyväisiä..

Vierailija
6/147 |
31.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.08.2013 klo 22:04"]

Olen opiskellut lääketieteen tohtoriksi ja saanut kolme lasta, joiden kanssa olen ollut 9 vuotta kotona. Pidän teitä loisijoita alempiarvoisina naisina, jotka maksavat palkkansa kotitöinä ja seksuaalisilla palveluksina. Mieluummin opiskelin ja hankin itselleni ammatin, kuin loisisin toisen rahoilla. Hävettää naiset joille riittää luuttuaminen ja pullan leipominen ihan koko elämän sisällöksi. Kaikki lapsemme ovat tyttöjä ja on hienoa antaa heille aikaansaava naisen malli!

[/quote]''

Oletpas ahdasmielinen koulutettu nainen.

Kotona voi tehdä siivouksen ohessa muutakin kun leipoa. Vaikka taidetta ja toteuttaa siten luovasti itseään, ei siihen työpaikkaa tarvita että voi olla onnellinen

Vierailija
7/147 |
31.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.08.2013 klo 11:30"]

Olen opiskellut lääketieteen tohtoriksi ja saanut kolme lasta, joiden kanssa olen ollut 9 vuotta kotona. Pidän teitä loisijoita alempiarvoisina naisina, jotka maksavat palkkansa kotitöinä ja seksuaalisilla palveluksina. Mieluummin opiskelin ja hankin itselleni ammatin, kuin loisisin toisen rahoilla. Hävettää naiset joille riittää luuttuaminen ja pullan leipominen ihan koko elämän sisällöksi. Kaikki lapsemme ovat tyttöjä ja on hienoa antaa heille aikaansaava naisen malli!

[/quote]''

Kotona voi tehdä siivouksen ohessa muutakin kun leipoa. Vaikka taidetta ja toteuttaa siten luovasti itseään, ei siihen työpaikkaa tarvita että voi olla onnellinen

[/quote]

Taidetta jota ihailevat mies, lapset ja lähisukulaiset (jotteivat välit mene).

Vierailija
8/147 |
31.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä voisin jäädäkin kotirouvaksi, jos siihen olisi taloudelliset edellyttykset. Tällä hetkellä minun ja miehen yhteenlasketut nettotulot ovat noin 5500-6000 euroa/kk ja kaikki menee elämiseen. Emme edes elä leveästi, kohtuu mukavasti kuitenkin, mutta kädestä suuhun.

Kysynpä vain, että kuinka ihmeen suurta bruttopalkkaa teidän kotirouvien miehet tienaavat, että sillä yhden ihmisen palkalla tulee koko perhe mukavasti toimeen?

En osaa kuvitella, miten me pärjäisimme yhtään tätä pienemmillä tuloilla.

Ja tosiaan, haaveilen downshiftaamisesta ja voisin hyvinkin heittäytyä kotirouvaksi. Vaikka olenkin yksi niitä, joita täällä kutsutaan uranaisiksi.

Vierailija
9/147 |
31.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.08.2013 klo 11:24"]

Minua ei haittaa pätkääkä vaikka olenkin kotona ja mies tienaa vuodessa yli 100 000 €. Hän ei halua käyttää vähäistä vapaa-aikaa kodin siivoukseen, kun on  vapaata niin silloin harrastetaan yhdessä urheilua. Mieheni jäisi kotiin jos minulla olisi sama palkka ja se sopisi myös minulle.

Vaikka minulla onkin hyvä koulutus  7 vuotta, niin ala on epäseksikäs ja sen alan pakkatasolla ei samaan pääse. Tietysti voisimme tehdä niin että minäkin olisin töissä ja palkattaisiin siivoja mutta onko siinä mitään järkeäettä se minun hankkima palkka menisi siivojalle.

Elikkä minä kävisin pienipalkkaisessa työssä ja hoitaisin siinä ohessa kodin ja lapset, jonkunhan ne on tehtävä.

Nykyisellä ratkaisulla meille jää yhteistä harrastusaikaa rutkasti enemmän ja kaikki ovat tyytyväisiä..

[/quote]

Niin, jos sinä mieluummin siivoat ja pyykkäät kuin teet koulutuksesi mukaista työtä, niin mikäs siinä. Harmi vain että sinunkin koulutuksesi on pitänyt kustantaa verorahoista, mutta onhan se hienoa kun kotirouvallakin on titteli.

Vierailija
10/147 |
31.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hehe. Naureskelen teille pikkusiivoojat ja seksiorjat. Olisi puitteet mitkä vaan. Naisen arvoa ja asemaa yhteiskunnassa viette alas. Joopa joo. Kivahan se on laiskotella te koululaisten äidit. Ei se mieskään teitä loppujen lopuksi arvosta. Olette vaihdettavissa nuorempaan versioon milloin vain.

Vierailija
11/147 |
31.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.08.2013 klo 19:19"]

[quote author="Vierailija" time="30.08.2013 klo 19:02"]

[quote author="Vierailija" time="30.08.2013 klo 18:54"]

Eikö teillä ole omaa kunnianhimoa, tarvetta tehdä jotain? 

[/quote]

On. Ei kotirouvana olo tarkoita sitä, että elämässä ei ole muuta. Esimerkiksi itse harrastan paljon erilaisia asioita. Yksi näistä on vienyt niin pitkälle, että vedän toimintaa itse. Löydän itselleni merkitysken monen munnkin asian kuin työn kautta. Tiedän toki mitä työnteko on, olen ehtinyt sitäkin 20 vuotta.

Pidän itseäni etuoikeutettuna, koska töihin ei ole pakko mennä.

[/quote]

Olet kyllä etuoikeutettu, mutta et vapaa.

[/quote]

Miten sä muka olet vapaampi kuin edellinen rouva ?

Vierailija
12/147 |
31.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on tämmöinen kaukosukulaisperhe. Mies elättää koko sakin eli vaimon, kolme lasta ja vanhempansa. Nainen on koulutukseltaan jonkun sortin kassaneiti (lahjat eivät riittäneet kummempaan) mutta ei ole eläissään tehnyt työtä. Nainen vastaa kodinhoidosta, lasten kasvattamisesta ja kouluasioista ja appivanhemmistaan. Hän tekee heille ruokaa joka päivä ja käyttää heitä lääkärissä jne. Mies on keskiansioilla duunaritöissä, mutta en ole koskaan kysynyt, maksaako hän rouvalleen jotain kotityöpalkkaa tai eläkekertymää. Seksiä hän ei ole kuulemma juurikaan antanut kuopuksen synnyttyä eli muutamaan vuoteen, mutta miehellä on iso mahakumpu, rouva on siis oikein hyvä ruuanlaittaja. Lapset ovat kuka mihinkin suuntaan kieroon kasvaneita ja huusholli aina kuin myrskyn jäljiltä. En tiedä, mihin nainen päivänsä käyttää, mutta tämmöinen sopimus heillä on ollut alusta alkaen.

Vierailija
13/147 |
31.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen kolmekymppinen mies, enkä ikinä ole ajatellut, että sukupolveni naiset haluavat vätystellä kotona tiskaamassa aikuisikänsä. En arvosta naisia, jotka sisustavat päätyökseen. Maatalojen ja suurperheiden äidit ovat toki erikseen.

Paras ja taitavin kollegani on ikäiseni neljän lapsen äiti. Hän on sensaatiomaisen aikaansaava ja älykäs, ja katson häntä ylöspäin. Hän itse asiassa elättää tällä hetkellä paitsi lapset myös sairaana olevan miehensä. Normaalissa perheessä isän ja äidin roolit ovat tasaväkiset - on aivan erinomaisen tärkeää, että kummallakin on OMA elämä. Kotiäidillähän ei ole omaa elämää, hän on riippuvainen muista ja persoonaton loinen.

Oma äitini on neljän lapsen äiti ja työssään menestynyt. Tämä on pohjoismainen naisihanne. Etelä-euroopassa on niitä karvaisia viiksekkäitä ihmistiskikoneita, joiden luokse miehet eivät halua töiden jälkeen mennä. Siellä myös syrjähypyt ja sivusuhteet ovat yhteiskunnallisesti hyväksyttyjä - ihan vain siitä syystä että kotiäitiaines on niin kammottavaa.

Älkää muuttuko sellaisiksi naiset!

Vierailija
14/147 |
31.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai on! Mutta Suomessa se ei vain ole taloudellisesti mahdollista jos pitää asua jossain. Aika harva perhe selviää yhden tuloilla (ilman sossun tai kelan tukia).

Vaan kun pitää asua ja elää jossain se maksaa liikaa. Itse haluaisin jo levätä pitkän työrupeaman jälkeen ja sairastuttuani, mutta pakko sinnitellä. Teen lyhennettyä viikkoa ja rahatilanne todella tiukka kunnes saadaan tämä talo myytyä ja muutettua pienempään. Siihen menee todennäköisesti vielä vuosia...

Vierailija
15/147 |
31.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.08.2013 klo 23:18"]

Haluan vaimon! Sellaisen, joka hoitaa kodin, lapset ja puutarhan. Siivoaa, laittaa ruokaa ja harrastaa seksiä kanssani. Pitää itsestään huolta, liikkuu ja käy shoppailemassa. Olen kiireinen töissä ja usein matkoilla. Tienaan hyvin ja maksan menosi mielelläni. 

Voi kun olisin mies!

[/quote]

Voihan nainenkin hankkia vaimon

Vierailija
16/147 |
31.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.08.2013 klo 11:59"]

Minä voisin jäädäkin kotirouvaksi, jos siihen olisi taloudelliset edellyttykset. Tällä hetkellä minun ja miehen yhteenlasketut nettotulot ovat noin 5500-6000 euroa/kk ja kaikki menee elämiseen. Emme edes elä leveästi, kohtuu mukavasti kuitenkin, mutta kädestä suuhun.

Kysynpä vain, että kuinka ihmeen suurta bruttopalkkaa teidän kotirouvien miehet tienaavat, että sillä yhden ihmisen palkalla tulee koko perhe mukavasti toimeen?

En osaa kuvitella, miten me pärjäisimme yhtään tätä pienemmillä tuloilla.

Ja tosiaan, haaveilen downshiftaamisesta ja voisin hyvinkin heittäytyä kotirouvaksi. Vaikka olenkin yksi niitä, joita täällä kutsutaan uranaisiksi.

[/quote]

Tuolla rahalla elättäisi kolmekin perhettä

Vierailija
17/147 |
31.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.08.2013 klo 12:44"]

[quote author="Vierailija" time="30.08.2013 klo 19:19"]

[quote author="Vierailija" time="30.08.2013 klo 19:02"]

[quote author="Vierailija" time="30.08.2013 klo 18:54"]

Eikö teillä ole omaa kunnianhimoa, tarvetta tehdä jotain? 

[/quote]

On. Ei kotirouvana olo tarkoita sitä, että elämässä ei ole muuta. Esimerkiksi itse harrastan paljon erilaisia asioita. Yksi näistä on vienyt niin pitkälle, että vedän toimintaa itse. Löydän itselleni merkitysken monen munnkin asian kuin työn kautta. Tiedän toki mitä työnteko on, olen ehtinyt sitäkin 20 vuotta.

Pidän itseäni etuoikeutettuna, koska töihin ei ole pakko mennä.

[/quote]

Olet kyllä etuoikeutettu, mutta et vapaa.

[/quote]

Miten sä muka olet vapaampi kuin edellinen rouva ?

[/quote]

Esim. taloudellisesti vapaa

Vierailija
18/147 |
31.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.08.2013 klo 11:30"]

[/quote]''

[/quote]

Niin Joo ja voi hankkia oman dreijan ja tehdä vinoja pyttyjä koko suvulle.

Vierailija
19/147 |
31.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.08.2013 klo 09:57"]

[/quote]

Mitä sitten kun lapset on aikuisia? Oletko sitten yksinäsi kotona kun miehesi on töissä? Töitä et enään saa sitten se on varma.

Vierailija
20/147 |
31.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.08.2013 klo 11:24"]

[/quote]

Hyvä koulutus 7 vuotta? Mitä 8. vuonna tapahtui?