Kenen muun mielestä tunne lukkosi on hirveää roskaa?
Tein testin ja tutustuin tunne lukkoihin ensimmäistä kertaa.
Tämä on vaikuttanut olevan suosittu juttu ja yllätyin, miten heppoiselta ja vähälle järjelle perustuvalta systeemi vaikuttaa. Voin ennättää myöhemmin kertoa, miksi erityisesti ajattelen näin.
Onko muita, jotka ovat ajatelleet samaa?
Kommentit (82)
Vierailija kirjoitti:
Son matrixia kaikki, joten yhtä kaikki liirum laarumia
Zinc
Tälle Zincille tarkkailulähete
Vierailija kirjoitti:
Jos toinen on mulkku ja tiedät jo valmiiksi että sille ei kannata sanoa mitään itsellesi arkaa tai tärkeää koska se käyttää sitä jossain vaiheessa sinua vastaan ja näin et tietenkään avaudu ja hänellä onkin sinulle vastaus valmiina- kärsit lapsuuden tunnelukoista eli olet estoinen vanhempiesi tunnetasolla hylkäämä ressukka.
Miksi tällaista tunnelukkosyyllistäjää tulisi kutsua? Ehdotuksia?
En tiedä, mutta ainakin tuolla "mulkulla" on omat tunnelukkonsa, jotka selittävät ainakin osittain hänen käyttäytymistään.
Tämä elämä on joskus aikamoista kolistelua, kun lukot törmäilevät toisiinsa. Jos sen siis näin haluaa ilmaista.
Tunnelukot ja skeematerapia on ihan hyvä tapa käsitellä ongelmiaan, mutta lukekaa mieluummin muita kirjoja, koska Takala ei ole alan ammattilainen ja hänen kirjansa on huonosti kirjoitettu. Suosittelen lukemaan teorian kehittäjän (Jeffrey E. Young) kirjoja esim. Avaa tunnelukkosi.
Jos kirja on huono (kuten Takalan) niin lukija saattaa jäädä jumittamaan ongelmaansa ja leimaantua siihen liian tiukasti. Lukosta tulee silloin oikea ja pysyvä lukko ja kehityksen este. Ei auta, että hahmottaa ongelmat, vaan pitäisi saada kunnollista apua tehdä niille jotain ja sitä Takala ei osaa antaa.
Eli te olitte liian tyhmiä hyötymään kirjasta, mutta se oli vain merkki teidän älyllisestä ylivoimaisuudestanne?
Okei.
Minusta tuon kirjan lukeminen on ihan hyvä juttu, jos ei ole itseään tutkiskellut tai vaikka olisikin. Tietysti kannattaa tutustua tuon lisäksi muihinkin itseapukirjoihin ja käydä terapiassa, jos haluaa. Olen sitä mieltä, että itsensä ja ongelmiensa tiedostaminen kannattaa. Niitä ei voi korjata, jos ei niitä kunnolla ymmärräkään. Idea oli mielestäni, että asioita ja käyttäytymismalleja ei voi muuttaa ennen niiden tunnistamista ja käsittelyä. Tarkoitus oli juuri päästä vanhoista haitallisista käyttäytymismalleista eroon pidemmällä tähtäimellä.
Tee se itse mies kirjoitti:
Ihanaa ap, kerrankin joku uskaltaa sanoa totuuden näistä "tunnelukoista".
Tarkistin asian, nykysuomen sanakirja ei tunne termiä. Joten epäilyttää voiko niitä sitten edes olla olemassa.
Täyttä kuraa että ihmisillä olisi jotain ihme lukkoja, kas kun ei solmuja tai kahleita.
Jos osaat ajatella omilla aivoilla niin tiedät ettei se ole totta.
Ihmiset on niinkuin ne on eikä siihen tarvi hakea selityksiä mistään lapsuudesta.
Mulla oli tosi onnellinen lapsuus ja parhaat vanhemmat ikinä ja testi väittää silti että mulla olis jotain lukkoja niin eikö teoria silloin todista itsensä vääräksi.
Olen kauppatieteiden tohtori ja pankinjohtaja. Jos olis lukkoja niin tuskin olisin menestynyt? Rahaa on ja kaikkea mitä kun ihminen tarvii ollakseen onnellinen. Lapsia en aio hankkia.
Elämä on tässä ja nyt niin mitä hyötyä on puhua lapsuudesta ja vanhemmista jonkun hörhö terapeutin kanssa tai lukea kirjoja joista ainoan hyödyn saa kirjailija joka osaa runoilla sopivia tarinoita ihmisille.
Ajatelkaa positiivisesti ja eläkää täysillä niin ei paljon lukot purista!
Tämä on kyllä niin hölmö kirjoitus ettei mitään rajaa.
Ensinnäkin miksi ihmeessä menestyneellä ihmisellä ei voisi olla tunnelukkoja?
Psykologi jatkaa. Se, että jossain sairaanhoitopiirissä tunnelukoista puhutaan erikoissairaanhoidossa ei tarkoita, etteikö tunnelukko olisi maallikkkotermi. Eikä siinä mitään, ei tieteen popularisoinnista ole aina haittaa ja jos joku saa elämäänsä uutta potkua tunnelukkojen kanssa työskentelystä, niin sekä on vain hyvä.
Ehkä mua ihmisenä rassaa asioiden yliyksinkertaistaminen, kun etenkään ihmismieli ei mahdu yhteen, kahteen tai edes kahteenkymmeneen teoriaan. Skeematerapiaa ei voi Suomessa opiskella psykoterapeuttipätevyyteen saakka, vaan se on joko Valviran ulkopuolista toimintaa tai psykoterapeuttien omaa lisäopiskelua ja pohjaa taas validoituun kognitiiviseen psykoterapiaan ja muihin validoituihin menetelmiin. Tästä seuraa, että skeematerapiaa tai tunnelukkotyöskentelyä tuntuvat antavan aika kirjavat tahot, josta seuraa se, että kukaan ei valvo toimintaa etkä voi valittaa minnekään, jos hommat kusevat. Kyseessä siis monista teorioista johdettu terapiasuuntaus ja sen yksi termi. Aika resursoitu käsitys ihmisestä.
En ylipäätään tykkää kaikenmaailman ”ammattilaisista”, jotka antavat ”terapiaa” muutaman kurssin pohjalta. Ja kehotan jokaista olemaan tarkkana siitä, mistä ja keneltä apua hakee. Jos kyseessä on julkiterhikistä löytyvä ammattilainen, olet paljon paremmissa käsissä kuin jonkun villin toimijan kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Psykologi jatkaa. Se, että jossain sairaanhoitopiirissä tunnelukoista puhutaan erikoissairaanhoidossa ei tarkoita, etteikö tunnelukko olisi maallikkkotermi. Eikä siinä mitään, ei tieteen popularisoinnista ole aina haittaa ja jos joku saa elämäänsä uutta potkua tunnelukkojen kanssa työskentelystä, niin sekä on vain hyvä.
Ehkä mua ihmisenä rassaa asioiden yliyksinkertaistaminen, kun etenkään ihmismieli ei mahdu yhteen, kahteen tai edes kahteenkymmeneen teoriaan. Skeematerapiaa ei voi Suomessa opiskella psykoterapeuttipätevyyteen saakka, vaan se on joko Valviran ulkopuolista toimintaa tai psykoterapeuttien omaa lisäopiskelua ja pohjaa taas validoituun kognitiiviseen psykoterapiaan ja muihin validoituihin menetelmiin. Tästä seuraa, että skeematerapiaa tai tunnelukkotyöskentelyä tuntuvat antavan aika kirjavat tahot, josta seuraa se, että kukaan ei valvo toimintaa etkä voi valittaa minnekään, jos hommat kusevat. Kyseessä siis monista teorioista johdettu terapiasuuntaus ja sen yksi termi. Aika resursoitu käsitys ihmisestä.
En ylipäätään tykkää kaikenmaailman ”ammattilaisista”, jotka antavat ”terapiaa” muutaman kurssin pohjalta. Ja kehotan jokaista olemaan tarkkana siitä, mistä ja keneltä apua hakee. Jos kyseessä on julkiterhikistä löytyvä ammattilainen, olet paljon paremmissa käsissä kuin jonkun villin toimijan kanssa.
Resursoitu = redusoitu. Puhelin korjailee.
No on kummaa, jos psykologi/psykoterapeutti ei ole kuullut tunnelukoista. Skeematerapian kehittäjä J. Youngilta on suomennettu 2014 kirja nimeltä Avaa tunnelukkosi.
Yst.terv
Toinen psykologi/psykoterapeutti
Jännä juttu, mutta skeematerapia on Käypä hoito suosituksissakin.
Katsoin huvikseen noita testejä. Ja heti pomppaa silmille "lapsuus", ei kaikkea voi selittää lapsuudella, kenelläkään ei ole ollut täydellistä lapsuutta joka näiden psykopaattien ei kun psykologien mielestä olisi pitänyt olla. Nykyiset ohjeet lasten kanssa on että pitää kehua ja hypätä heti kun lapsi tahtoo muttei niin kuitenkaan saa tehdä. Onneksi lapset on jo aikuisia en voi heidän lapsuutta enää pilata
Eikös Ap:n mainitsema kirja ole yli 10 vuotta vanha. Uudempiakin löytyy.
En nyt laita minkä nimisiä kirjoja jottei luulla mainokseksi.
Vierailija kirjoitti:
No on kummaa, jos psykologi/psykoterapeutti ei ole kuullut tunnelukoista. Skeematerapian kehittäjä J. Youngilta on suomennettu 2014 kirja nimeltä Avaa tunnelukkosi.
Yst.terv
Toinen psykologi/psykoterapeutti
Kun nykyisin on muotia että sinulla on jotain s***nan tunnelukkoja ja pitää olla joku erityisherkkä muuten jos ei ole voisit olla vaan v***n hankala narsistinen ihminen.
Testin mukaan mulla on
-vahva hylkäämisen tunnelukko
- vahva hyväksynnän haun tunnelukko
- jonkin verran uhrautumisen tunnelukkoa
- vahva alistumisen tunnelukko
- sinulla ei ole riippuvuuden tunnelukkoa
- jpnkin verran epäonnistumisen tunnelukkoa
- vahva emotionaalisen estyneisyyden tunnelukko
- jonkin verran suojattomuuden tunnelukkoa
- ei ole oikeutuksen tunnelukkoa
- jonkin verran riittämättömän itsekontrollin tunnelukkoa
- vahva pessimistisyyden tunnelukko
- jonkin verran kietoutuneisuuden tunnelukkoa
- vahva tunnevajeen tunnelukko
- vahva ulkopuolisuuden tunnelukko
- jonkin verran vaativuuden tunnelukkoa
- vahva kaltoinkohtelun tunnelukko
- ei ole riittämättömyyden tunnelukkoa
- jonkin verran rankaisevuuden tunnelukkoa
Vierailija kirjoitti:
Jotain tästä tunnelukko-asiasta kertonee se, että minä olen psykologi ja psykoterapeutti, enkä kummasakaan koulutuksessa ole kuullut kertaakaan mainittavan mistään tunnelukoista. Ihan maallikkotermi, enkä oikein edes tiedä mihin tällä viitataan?
Jopa on merkillistä. Mua on hoitanut moni psykologi, viimeksi 2 kokenutta yli 30 vuoden ammatillisella kokemuksella ja molempien kanssa käsiteltiin näitä tunnelukkoja. Olin itsekin kuullut niistä jo aiemminkin.
En sanoisi hölynpölyksi missään nimessä. Testissä on sata kysymystä, joten ei ihan heppoisin perustein lukkoja määritellä. Mun mielestä testi antaa hyviä työkaluja omien ajatusmallien muuttamiseen.
Jos et anna puolisollesi anteeksi vieraissakäyntiä tutki sisäisiä tunnelukkojasi. Ne ovat varmasti jo aiheuttaneet sen että puolisosi on käynyt vieraissa.
Ostakaa kaikki tämä kirja. Muuten joudutte petetyksi parisuhteessa ja kaikki menee päin persettä. Voitte pahimmassa tapauksessa joutua vielä helvettiin.
Ostakaa. Vielä on joitain painoksia jäljellä.