Ylen mukaan hyväosaiset ovat käyneet hamstraamassa huono-osaisille tarkoitettuja ilmaisia maskeja
Sossun pihaan on oikein karautettu uudenkarhealla mersulla hakemaan maskeja vaikka ei se Mersu kerro onko vähäosaimen vai ei sillä voihan se Mersun omistaja olla taloudellisessa vaikeuksissa kuten esim lomautettu tai irtisanottu koronan takia eikä poikkeusolojen vuoksi ole saanut myytyä sitä autoa pois: https://yle.fi/uutiset/3-11501838
Kommentit (127)
Muistan kun leipäjonoon karautti aina varakkaaksi tiedetty rouva luksusautolla oven eteen, ja kehtasi vielä jonossa valittaa ettei joku päästänyt häntä etuilemaan, ja kun hänene ei annettu valita mielinmäärin mitä halusi.
Uskomatonta millasia moukkia sitä on olemassa.
Minä köyhä yh olen ostanut maskeja keväästä asti, enkä ole vieläkään hakenut ilmaisia, kun on käyttämättä vielä pinkka ostamiani. Että en minäkään mikään einstein ole, noita pitäisi myös käyttää.
Mutta ahneutta ei kyllä löydy, häpeäisin silmät päästäni jos ahnehtisin asioita joihin on varaa, niiden nokan edestä joilla ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No siis ulkoiset puitteethan nyt eivät kerro paljoakaan hyvinvoinnista, henkisestä tai taloudellisesta. Volvo voi olla tappovelkainen, koti myös, ja koko elämä roikkuu ohuen langan varassa. Surullistahan se vain on. Itse en jaksa nillittää jos joku velkainen raukkaparka käy jonkun maskin hakemassa -- se voi olla heidän viimeinen oljenkortensa.
"Sosiaalityöntekijät olivat tunnistaneet maskijonoista samalla paikkakunnalla asuvia ihmisiä, jotka eivät jakajien mukaan olleet vähävaraisia."
Minäki olin hyväosainen vielä syksyllä, mutta keväällä meni työpaikka ja ei ollut säästöjä kun puskuri meni lapsen lääkkeisiin. Tilanne voi muuttua nopeasti. Jaossa huomasin että jakelija kyseli minulta että mitä minä olen maskeja hakemassa kun minulla on työ ja talo. En siihen osannut vastata kuin että vahaosaiseksi voi päätyä kuka tahansa. En osannut ennustaa lapsen sairastumista enkä että menetän työpaikan. Olivat silti vähän nyrpeitä ja kurtistelivat kulmiaan vaikka saivat vastauksen.
Niin että omistat talon? Ymmärrätkö ollenkaan mikä on oikeasti vähäosainen?
Jos ihmisestä tulee yllättäen vähäosainen, niin voi sattua kenelle tahansa, niin ei se talo häviä mihinkään. Ihminen tarvitsee asumuksen josssa asua ja toiseksi omistusasuntojen pois myyminen on hidasta ja vaikeaa.ja joku täällä esim valitteli kun "rikkailla" nuorilla oli älypuhelimet maskijonossa. Olisiko maskeja pitänyt sitten jakaa älypuhelittomille ja jakajien pyytää wträ hei näytähän millainen puhelin sulla on niin tiedetään oletko hyvä- vai huono-osainen.
Jos hakee autolla maskeja polttoainetta kuluttaen tarkoittaa se suoraan sitä ettei itse niitä "ilmaisia" maskeja tarvitse, eikä ne häntä varten ole jaossa.
Jos se jakopaikka on lapsen koulun vieressä tai esim asiakkaan toimiston takana, ei siihen maskien hakemiseen kulu yhtään ylimääräistä bensaa.
Jos on (ei rikas eikä köyhä) ihminen, joka joko ei käytä maskeja ollenkaan tai käyttää maskeja vain saadessaan, niitä ilmaiseksi, niin onko parempi että hän hakee ilmaisia vai ei käytä ollenkaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itselläni on 40 euroa viikoksi jäljellä. Olisi pitänyt hakea tt tukea tälle kuulle, ehkä vielä joudunkin hakemaan.
T. sosialituen alikäyttäjä. Ihmettelen miksi maskeja ei anneta meille köyhille suoraan kun listat ja tiedot on kelalla ihan tasan tarkkaan. Miksi niitä jaetaan randomille porukalle, joka vain pääsee hakemaan, tai ylipäätään tietää mistä niitä saa.
Itselläni ei ole varaa maskiin jos sellaista sattuisin tarvitsemaan.
P.S. Kun haen tt-tukea(ei ole laitteistoa hakea sitä kotoa käsin) minulla ei ole maskia eikä varaa sellaiseen, saakohan sieltä? Pelkäänpä ettei minua päästetä sisään, oikeasti hädässä olevaa Suomessa tupataan rankaisemaan, näissä tilanteissa.
Millä laitteistolla tänne kirjoittelet? :o
Miten niin? Luuletko etta kaikilla on älypuhelimet ja uusimmat tietokoneet?
Jos tänne pystyy kirjoittamaan, pystyy myös hakemaan tt-tukea. Ei siihen mitään ”uusinta tietokonetta” tarvita. Ainoastaan puhelin, jolla pääsee nettiin ja ottamaan kuvia.
Hei herra luulopuhe... Minun puhelin on nokia 6350 sillä ei voi ottaa kuvia toiseksi käyttikseni on windows vista sillä ei pääse kirjautumaan suomi.fi tunnistuksen kautta. Ei kuulemma ole enää turvallinen. Joten en pääse kotonani hakemaan mitään, vaikka kuinka luulisit siellä. Olet muita ymmärtämätön ylimielinen paskiainen. Älä turhaan loukkaannu siitä että sinua sanoitaan siksi mikä olet.
Minusta se on vaan hyvä, tulotasosta riippumatta, että maskeja käydään noutopisteiltä ja niitä käytettäisiin.
Valtiolle ne eivät paljon maksa, kun otetaan 25% arvonlisävero pois, jos tällä tavoin vähennetään koronatartuntoja ja sen leviämistä. Myös maski vähentää nuhakumetta ja influenssan.
Maskien kustannukset ovat todella pienet, jos niitä vertaa muihin kustannuksiin mitä koronan leviäminen aiheuttaa. Jo pelkkä testi hinta on 250-400€/testi, menetetty työaika, yritysten kannattavuuden heikkeneminen, verotulojen vähennys valtiolle jne.jne.
Minusta on todella hienoa, että maskien antamisen yhteydessä ei kysellä nimiä tai tuloja.
Itse en ole käynyt hakemassa ilmaisia maskeja, kun ostamiani on vielä käyytämäyttä.
Vierailija kirjoitti:
Muistan kun leipäjonoon karautti aina varakkaaksi tiedetty rouva luksusautolla oven eteen, ja kehtasi vielä jonossa valittaa ettei joku päästänyt häntä etuilemaan, ja kun hänene ei annettu valita mielinmäärin mitä halusi.
Minä köyhä yh olen ostanut maskeja keväästä asti, enkä ole vieläkään hakenut ilmaisia, kun on käyttämättä vielä pinkka ostamiani. Että en minäkään mikään einstein ole, noita pitäisi myös käyttää.
Mutta ahneutta ei kyllä löydy, häpeäisin silmät päästäni jos ahnehtisin asioita joihin on varaa, niiden nokan edestä joilla ei ole.
Vaikuttaa että tätä rouvaa pidettiin varakkaana vain ulkoisten puitteiden vuoksi. Et koskaan voi tietää mitä siellä on taustalla ja syynä miksi toinen hakee apua. Entä jos tämä rouva olikin ostanut kaiken lainarahalla tehdäkseen luokkanousun ja vaikutuksen ylempiluokkaisiin ja nyt siksi pahasti velkaantunut?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No siis ulkoiset puitteethan nyt eivät kerro paljoakaan hyvinvoinnista, henkisestä tai taloudellisesta. Volvo voi olla tappovelkainen, koti myös, ja koko elämä roikkuu ohuen langan varassa. Surullistahan se vain on. Itse en jaksa nillittää jos joku velkainen raukkaparka käy jonkun maskin hakemassa -- se voi olla heidän viimeinen oljenkortensa.
"Sosiaalityöntekijät olivat tunnistaneet maskijonoista samalla paikkakunnalla asuvia ihmisiä, jotka eivät jakajien mukaan olleet vähävaraisia."
Minäki olin hyväosainen vielä syksyllä, mutta keväällä meni työpaikka ja ei ollut säästöjä kun puskuri meni lapsen lääkkeisiin. Tilanne voi muuttua nopeasti. Jaossa huomasin että jakelija kyseli minulta että mitä minä olen maskeja hakemassa kun minulla on työ ja talo. En siihen osannut vastata kuin että vahaosaiseksi voi päätyä kuka tahansa. En osannut ennustaa lapsen sairastumista enkä että menetän työpaikan. Olivat silti vähän nyrpeitä ja kurtistelivat kulmiaan vaikka saivat vastauksen.
Jos ihmisestä tulee yllättäen vähäosainen, niin voi sattua kenelle tahansa, niin ei se talo häviä mihinkään. Ihminen tarvitsee asumuksen josssa asua ja toiseksi omistusasuntojen pois myyminen on hidasta ja vaikeaa.ja joku täällä esim valitteli kun "rikkailla" nuorilla oli älypuhelimet maskijonossa. Olisiko maskeja pitänyt sitten jakaa älypuhelittomille ja jakajien pyytää wträ hei näytähän millainen puhelin sulla on niin tiedetään oletko hyvä- vai huono-osainen.
Jos hakee autolla maskeja polttoainetta kuluttaen tarkoittaa se suoraan sitä ettei itse niitä "ilmaisia" maskeja tarvitse, eikä ne häntä varten ole jaossa.
Eli pitäisi myydä autossa oleva polttoaine ja ostaa saadulla rahoilla maskeja?
Minä olen hakenut maskeja, koska koen olevani pienituloinen. Kaksi tonnia laskujen jälkeen ei riitä mihinkään eikä niillä todellakaan mitään kalliita maskeja ostella.
Arvasin että näin tulee käymään. Suomalaisilla ei ole käytöstapoja. Jo aikoineen Espanjassa kun paikalliset jakoivat jouluna ruokakoreja vähäosaisille niin espanjalaiset syvästi paheksuivat ja hämmästelivät sitä kun siistit suomalaiset eläkeläiset tulivat hakemaan kodittomille tarkoitteja koreja.. Kehtasivat jonottaa Lacosten pikeepaidoissa ja kävelivät tyytyväisinä mersuun ilmaisen korin kanssa... Kyllä sylettää!
Moni yleistää, että jos on varaa asiaan a, niin sitten on myös varaa asiaan b. Mutta näinhän ei välttämättä ole. Varallisuudessakin on rajansa.
Tiedän minäkin +60 vuotiaan joka aikoo mennä ilmaisia maskeja hakemaan. Rahaa olisi ostaakin itse niitä. Henkilöllä toki korvien väli sakkaa pahasti, joten sallittakoon tämä lokkeilu hänelle...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli pitäisi myydä autossa oleva polttoaine ja ostaa saadulla rahoilla maskeja?
ELi olisi pitänyt sinunkin ostaa aivot, mutta et sitten kokenut tarvitsevasi. Polttoainetta ei tule ostaa eikä käyttää sitä matkaa varten. Sitä ei tule kuluttaaa sitä matkaa varten. Jos kulutat autossasi olevan polttoaineen hakeaksesi itsellesi vähävaraisille tarkoitetut maskit et oikeasti tarvitse niitä kun sinulla on varaa kuluttaa polttoainetta turhaan.
Oikeasti köyhällä ei ole varaa kustantaa auton ylläpitoa ja ajaa sellaisella.
Että jos on vara ajaa hakemaan maskeja, voisi yhtä hyvin ostaa maskeja.
Tiedän kyllä että todella pienituloisilla voi olla auto välttämätön työn takia, mutta sellaiset ihmiset eivät aja millään tuliterillä autoilla, jos näin on, ihminen elää yli varojensa ja putoaa vain syvemmälle köyhyyteen.
En ymmärrä että mitä tahansa voi hankkia velaksi, harva elää juuri sillälailla mihin itsellä on varaa. Ja ne jotka elävät, niitä kutsutaan melkeinpä kaikkia "syrjäytyneiksi".
Kävin aikanaan leipäjonossa. Sanotaan että 1/4 siellä oli ihan hyvin toimeentulevia eläkeläisiä jne joilla omat velattomat asunnot. Tuttavanikin oli tällainen jolla iso velaton asunto ja eläke juoksi yli 30 vuoden työsuhteesta. Oli vaan niin pihi että haki leipänsä leipäjonosta kun ei raaskinut kaupasta sitä ostaa vaikkei kyse siitä ettei rahaa olisi ollut. Toki hän ei mikään rikas ollut mutta ihan hyvin toimeentuleva.
Yllätyin kuinka paljon ns. ihan hyvin toimeentulevia siellä kävi. Tutustuin joidenkin kanssa niin itse ovat asioistaan kertoneet.
Maskeja on jaettu niin monelle, että joukkoon mahtuu varmasti kaikenlaista, olisi ihme jos joukossa ei olisi muutamaa hyvätuloista ahnehtijaakin. Miten iso osa maskien ottajista on tullut paikalle vain piheyttään/ahneuttaan? Ylen uutisessa ei anneta edes summittaista arviota.
Vierailija kirjoitti:
Jostakn syystä tuo luksusmersu ja luksusrouva elää jokaisessa ruokajono keskustelussa, myös maaseudulla.
Oikeasti minä kerran karautin tuliterällä firman autolla Hurstin leipäjonoon joulun alla, kun vein joulu- ja kukkalähetyksen firman puolesta ja kun olin lähdessä, sain muovikassin ja siunattua jouluntoivotukset.
Ne mersut, audit, volvot ja muut luksukset voi olla kenen tahansa ja myös hyväosaiset pyörivät siellä, joko tuovat lahjoituksia tai ovat kutsuttuna vieraana. Onhan siellä nähny usein Suomen presidenttiparitkin, tuskin nyt sentään leipää hakemassa.
Vierailija kirjoitti:
Minusta se on vaan hyvä, tulotasosta riippumatta, että maskeja käydään noutopisteiltä ja niitä käytettäisiin.
Valtiolle ne eivät paljon maksa, kun otetaan 25% arvonlisävero pois, jos tällä tavoin vähennetään koronatartuntoja ja sen leviämistä. Myös maski vähentää nuhakumetta ja influenssan.
Maskien kustannukset ovat todella pienet, jos niitä vertaa muihin kustannuksiin mitä koronan leviäminen aiheuttaa. Jo pelkkä testi hinta on 250-400€/testi, menetetty työaika, yritysten kannattavuuden heikkeneminen, verotulojen vähennys valtiolle jne.jne.
Minusta on todella hienoa, että maskien antamisen yhteydessä ei kysellä nimiä tai tuloja.
Itse en ole käynyt hakemassa ilmaisia maskeja, kun ostamiani on vielä käyytämäyttä.
Niin mitä hienoa siinä on että rahat maskeihin joita rikkaatkin voivat hakea, otetaan vähävaraisilta ja heitä rangaistaan, lamoista ja kriiseistä?
Jos maailmassa olisi hyvyttä ja oikeamielisyyttä rikkaat ostaisivat köyhille maskit, eivät hakisi köyhien maskeja itselleen.
Ei kissaa karvoista katsominen kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta ahneutta ei kyllä löydy, häpeäisin silmät päästäni jos ahnehtisin asioita joihin on varaa, niiden nokan edestä joilla ei ole.Vaikuttaa että tätä rouvaa pidettiin varakkaana vain ulkoisten puitteiden vuoksi. Et koskaan voi tietää mitä siellä on taustalla ja syynä miksi toinen hakee apua. Entä jos tämä rouva olikin ostanut kaiken lainarahalla tehdäkseen luokkanousun ja vaikutuksen ylempiluokkaisiin ja nyt siksi pahasti velkaantunut?
Ei vaan tämä rouva on oikeasti hyvin varakas, tämä on pieni paikkakunta ja tuo rouva on ollut korkeassa virassa, elää velattomassa omistustalossas jne. Tätini tuntee tämän naisen oikein hyvin, samoin jo kaikki jotka hänen kanssa ovat joutuneet jonossa seisomaan tai ruokaa jakamaan.
Ja kun ei riitä että oisi käynyt vain kerran viikossa, tämä oli paikalla joka kerta kun ruokaa jaettiin 2-3 kertaa viikossa ja aina lähti isot kassit mukaan, kukaan yksinäinen nainen ei syö niin paljon, kyse on ahneudesta, pure and simple.
En tiedä mikä meno on nyt, silloin olin työttömien työpajalla, jossa itsekin työtttömänä jaoin tälle rouvalle evästä.
Töykeä, ylimielinen moukka.
Vierailija kirjoitti:
Oli niissä jonoissa nuorisoa joilla oli kalliit älypuhelimet joita he räplös koko ajan ja päällään kalliit vaatteet. Varsinkin näki että nuorison Makian takit ja Adidaksen kengät oli uusia.
Paitsi, että Addujen laatu on tullut alaspäin ja nyt ne maksaa parikymppiä enempi, kun tavan markettikengät.
Zinc
Jos tänne pystyy kirjoittamaan, pystyy myös hakemaan tt-tukea. Ei siihen mitään ”uusinta tietokonetta” tarvita. Ainoastaan puhelin, jolla pääsee nettiin ja ottamaan kuvia.