Ylen mukaan hyväosaiset ovat käyneet hamstraamassa huono-osaisille tarkoitettuja ilmaisia maskeja
Sossun pihaan on oikein karautettu uudenkarhealla mersulla hakemaan maskeja vaikka ei se Mersu kerro onko vähäosaimen vai ei sillä voihan se Mersun omistaja olla taloudellisessa vaikeuksissa kuten esim lomautettu tai irtisanottu koronan takia eikä poikkeusolojen vuoksi ole saanut myytyä sitä autoa pois: https://yle.fi/uutiset/3-11501838
Kommentit (127)
Mitä väliä. Ne maskithan oli jossain jotain vanhojakin mitä ne jakoi, ne nyt ei suojaa sitä vähääkään olematonta mitä toimivat. Ja kun niitten toimivienkin kertsien käyttöikä on vain 15-20min niin, hohhoijaa. Hölmöläisen puuhaa. Missä sinä vaihdat kaupungillakin vartin välein sen niin että voit vaihtaa sen oikeaoppisesti pesemällä kädet ja sen jälkeen desinfioimalla ja suojan käytön jälkeen sama uusiksi :D Eihän siinä voi muuta tehdä kuin seistä julkisen toiletin edessä jonottamassa käsiensä pesua :D
Musta tää oli aivan älytön juttu, mitä Yle saavuttaa tällä jutulla? Siis joku tulee hienolla Volvolla? Olisko mahdollista, että kyseessä on laina-auto? Toisekseen maskien jakaja kertoi, että hän tunnisti muutaman hakijan, eivätkä ole köyhiä. Entä jos kävivät hakemassa maskeja jollekin toiselle TAI entäpä jos ovatkin vähävaraisia? Korona on romahduttanut hyvätuloistenkin ihmisten talouden, työpaikat ovat menneet ja taloja on jouduttu laittamaan pakkomyyntiin. Jos olit rikas helmikuussa tätä vuotta, voi se olla jo historiaa ja säästöt tuhlattu. Väitän edelleen, että kukaan oikeasti rikas ei varmasti mene pandemian aikana vapaaehtoisesti hakemaan kahta ilmaista kasvomaskia massan seasta! Sen verran pelkäävät köyhiä nämä oikeat rikkaat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No siis ulkoiset puitteethan nyt eivät kerro paljoakaan hyvinvoinnista, henkisestä tai taloudellisesta. Volvo voi olla tappovelkainen, koti myös, ja koko elämä roikkuu ohuen langan varassa. Surullistahan se vain on. Itse en jaksa nillittää jos joku velkainen raukkaparka käy jonkun maskin hakemassa -- se voi olla heidän viimeinen oljenkortensa.
"Sosiaalityöntekijät olivat tunnistaneet maskijonoista samalla paikkakunnalla asuvia ihmisiä, jotka eivät jakajien mukaan olleet vähävaraisia."
Ilmeisesti jotain pienten paikkakuntien kirouksia, käydään urkkimassa naapurin tulotietoja. "Siellä se kauppias menee uudella mersullaan".
Huutista.
Niin? Miksi verotiedot ovat julkisia mikäli niiden katsominen on kiellettyä? Itse en katsoisi, sillä ihmisten tulot eivät minua kiinnosta, mutta julkista tietoahan se on.
Trollottelija saapui kertomaan satuja ketjuun. Lapsen lääkkeet...
Itselläni on 40 euroa viikoksi jäljellä. Olisi pitänyt hakea tt tukea tälle kuulle, ehkä vielä joudunkin hakemaan.
T. sosialituen alikäyttäjä. Ihmettelen miksi maskeja ei anneta meille köyhille suoraan kun listat ja tiedot on kelalla ihan tasan tarkkaan. Miksi niitä jaetaan randomille porukalle, joka vain pääsee hakemaan, tai ylipäätään tietää mistä niitä saa.
Itselläni ei ole varaa maskiin jos sellaista sattuisin tarvitsemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No siis ulkoiset puitteethan nyt eivät kerro paljoakaan hyvinvoinnista, henkisestä tai taloudellisesta. Volvo voi olla tappovelkainen, koti myös, ja koko elämä roikkuu ohuen langan varassa. Surullistahan se vain on. Itse en jaksa nillittää jos joku velkainen raukkaparka käy jonkun maskin hakemassa -- se voi olla heidän viimeinen oljenkortensa.
"Sosiaalityöntekijät olivat tunnistaneet maskijonoista samalla paikkakunnalla asuvia ihmisiä, jotka eivät jakajien mukaan olleet vähävaraisia."
Minäki olin hyväosainen vielä syksyllä, mutta keväällä meni työpaikka ja ei ollut säästöjä kun puskuri meni lapsen lääkkeisiin. Tilanne voi muuttua nopeasti. Jaossa huomasin että jakelija kyseli minulta että mitä minä olen maskeja hakemassa kun minulla on työ ja talo. En siihen osannut vastata kuin että vahaosaiseksi voi päätyä kuka tahansa. En osannut ennustaa lapsen sairastumista enkä että menetän työpaikan. Olivat silti vähän nyrpeitä ja kurtistelivat kulmiaan vaikka saivat vastauksen.
Niin että omistat talon? Ymmärrätkö ollenkaan mikä on oikeasti vähäosainen?
Ruokajonoistakin hyväosaiset hakevat ruokaa.
Osa ihmisistä on tuollaisia ja varmasti tulee aina olemaan.
Kleptomaaneissakin on varakkaita.
Jos niitä hakee autolla kuluttaen polttoainetta ei niitä oikeasti tarvitse.
Eikö köyhiä halveksuvat varakkaat aina muistakin korostaa omaa viisauttaan ja säästäväisyyttään, pihiyttään?
Nuo ovat juuri niitä!
Meillä on firman auto. Mutta koko perheen talous on koronan takia ihan mullin mallin. Sitä autoa ei vaan kesken liisauksen kannata antaa poiskaan, eikä voidakaan antaa, koska lapset kuskaamme nyt kouluun Helsingissä.
Koska meidän asiakkaamme on samanlaisia yrityksiä joiden talouden korona pisti hetkellisesti sekaisin, emme oikeastaan voi juuri tällä hetkellä yhtään mitään tilanteelle kuin odottaa että tilanne normalisoituu ja tehdä koko ajan töitä.
Kaksi teiniä kuitenkin tarvitsee ne lukiokirjansa, vaatteensa, silmälasinsa jne ja ruokansa, jota muuten kuluukin paljon.
Aina ei edes se kade suojatyössä oleva sossu ilmeisesti hahmota kaikkea.
Vierailija kirjoitti:
Itselläni on 40 euroa viikoksi jäljellä. Olisi pitänyt hakea tt tukea tälle kuulle, ehkä vielä joudunkin hakemaan.
T. sosialituen alikäyttäjä. Ihmettelen miksi maskeja ei anneta meille köyhille suoraan kun listat ja tiedot on kelalla ihan tasan tarkkaan. Miksi niitä jaetaan randomille porukalle, joka vain pääsee hakemaan, tai ylipäätään tietää mistä niitä saa.
P.S. Kun haen tt-tukea(ei ole laitteistoa hakea sitä kotoa käsin) minulla ei ole maskia eikä varaa sellaiseen, saakohan sieltä? Pelkäänpä ettei minua päästetä sisään, oikeasti hädässä olevaa Suomessa tupataan rankaisemaan, näissä tilanteissa.
Vierailija kirjoitti:
Musta tää oli aivan älytön juttu, mitä Yle saavuttaa tällä jutulla? Siis joku tulee hienolla Volvolla? Olisko mahdollista, että kyseessä on laina-auto? Toisekseen maskien jakaja kertoi, että hän tunnisti muutaman hakijan, eivätkä ole köyhiä. Entä jos kävivät hakemassa maskeja jollekin toiselle TAI entäpä jos ovatkin vähävaraisia? Korona on romahduttanut hyvätuloistenkin ihmisten talouden, työpaikat ovat menneet ja taloja on jouduttu laittamaan pakkomyyntiin. Jos olit rikas helmikuussa tätä vuotta, voi se olla jo historiaa ja säästöt tuhlattu. Väitän edelleen, että kukaan oikeasti rikas ei varmasti mene pandemian aikana vapaaehtoisesti hakemaan kahta ilmaista kasvomaskia massan seasta! Sen verran pelkäävät köyhiä nämä oikeat rikkaat.
Yle on joskus täysi mysteeri. Ulkoiset puitteet eivät kerro taloudellista tilannetta eikä viimevuotinen tilanne tämänhetkiset. Ne kun voivat muuttua nopeasti ja hyväoasiannen pudota vaikka yhdessä yössä huono-osaisekseksi. Tätä tapahtui paljon esim 90-luvun laman aikana. Nyt taas koronakevät vei monilta työn tai koko työ paikan. Tyhjiä liiketiloja näkee katukuvassakin enemmän kuin alkuvuodesta ja lomautuksista ja YT-neuvotteluista saa lukea melkein joka aamu lehdistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
P.S. Kun haen tt-tukea(ei ole laitteistoa hakea sitä kotoa käsin) minulla ei ole maskia eikä varaa sellaiseen, saakohan sieltä? Pelkäänpä ettei minua päästetä sisään, oikeasti hädässä olevaa Suomessa tupataan rankaisemaan, näissä tilanteissa.
Millä laitteistolla tänne kirjoittelet? :o
Onhan se osoitus törkeästä ahneudesta ja itsekkyydestä, kun hyväosainen käy rohmuamassa köyhille tarkoitettuja maskeja. Ovat varmaan muutenkin epämiellyttäviä ihmisiä. Pitäisi uudistaa maskien jakelu niin, että maskit menisivät oikeaan osoitteeseen paremmin.
Näin viime yönä painajaista, että olin käynyt hyväosaisena hakemassa noita heikko-osaisten maskeja. Heräsin ahdistuneena, että miksi ihmeessä oikein tein niin. (En siis ole hakenut, en tiedä, mistä moinen uni edes tuli.)
"– Valitettavasti meillä ei ole mitään mahdollisuuksia kitkeä tätä ilmiötä pois. Tämä on nyt hakijoiden omantunnon varassa, toteaa Kymsoten johtava sosiaalityöntekijä Tarja Mäntynen."
Uskoisin kyllä, että jos jakelusta kerrottaisiin korostaen enemmän sitä, että se on tarkoitettu vähävaraisille, niin se karsisi osan turhista hakijoista pois. Selvästikään asian jättäminen ihmisten oman harkinnan ja omantunnon varaan ei ole auttanut.
Kuvan oven lapussa lukee "KASVOMASKEJA". Miten vaikuttaisi, jos siinä lukisikin "KASVOMASKEJA VÄHÄVARAISILLE"?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäki olin hyväosainen vielä syksyllä, mutta keväällä meni työpaikka ja ei ollut säästöjä kun puskuri meni lapsen lääkkeisiin. Tilanne voi muuttua nopeasti. Jaossa huomasin että jakelija kyseli minulta että mitä minä olen maskeja hakemassa kun minulla on työ ja talo. En siihen osannut vastata kuin että vahaosaiseksi voi päätyä kuka tahansa. En osannut ennustaa lapsen sairastumista enkä että menetän työpaikan. Olivat silti vähän nyrpeitä ja kurtistelivat kulmiaan vaikka saivat vastauksen.
Jos ihmisestä tulee yllättäen vähäosainen, niin voi sattua kenelle tahansa, niin ei se talo häviä mihinkään. Ihminen tarvitsee asumuksen josssa asua ja toiseksi omistusasuntojen pois myyminen on hidasta ja vaikeaa.ja joku täällä esim valitteli kun "rikkailla" nuorilla oli älypuhelimet maskijonossa. Olisiko maskeja pitänyt sitten jakaa älypuhelittomille ja jakajien pyytää wträ hei näytähän millainen puhelin sulla on niin tiedetään oletko hyvä- vai huono-osainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä laitteistolla tänne kirjoittelet? :o
Miten niin? Luuletko etta kaikilla on älypuhelimet ja uusimmat tietokoneet?
Ne maskit on HAAVOITTUVAISEKSI ITSENSÄ KOKEVILLE.
Se ei tarkoita köyhää. Se voi yhtä hyvin tarkoittaa yrittäjää jolla ongelmia koronan takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ihmisestä tulee yllättäen vähäosainen, niin voi sattua kenelle tahansa, niin ei se talo häviä mihinkään. Ihminen tarvitsee asumuksen josssa asua ja toiseksi omistusasuntojen pois myyminen on hidasta ja vaikeaa.ja joku täällä esim valitteli kun "rikkailla" nuorilla oli älypuhelimet maskijonossa. Olisiko maskeja pitänyt sitten jakaa älypuhelittomille ja jakajien pyytää wträ hei näytähän millainen puhelin sulla on niin tiedetään oletko hyvä- vai huono-osainen.
Jos hakee autolla maskeja polttoainetta kuluttaen tarkoittaa se suoraan sitä ettei itse niitä "ilmaisia" maskeja tarvitse, eikä ne häntä varten ole jaossa.