Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Toimisiko tämä tukikeinottelu?

Vierailija
30.08.2013 |

Eli äiti on kotona hoitamassa lasta äitiysloman ajan ja sitten sen jälkeen oman osan kotihoidontuki-ajastaan. Sitten isä alkaa saamaan kotihoidon tukea, johon hänellä on oikeus. Vaimolla ei olekaan töitä ja hän saa työttömyyskorvausta ja hoitelee samalla lasta ja mies käykin töissä.

Miten tämä voidaan estää? Eihän nykyäänkään kotihoidontuki ole sidottu siihen käykö töissä, vaan siihen ettei lasta viedä kunnalliseen päivähoitoon.

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
30.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän ennekään ole saanut kotihoidon tukea, jos on ollut tissä, vaan yksityisen hoidon tukea? Saman verran rahaa, mutta eri nimi ja eri säännöt?

Vierailija
2/11 |
30.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.08.2013 klo 11:19"]

Eli äiti on kotona hoitamassa lasta äitiysloman ajan ja sitten sen jälkeen oman osan kotihoidontuki-ajastaan. Sitten isä alkaa saamaan kotihoidon tukea, johon hänellä on oikeus. Vaimolla ei olekaan töitä ja hän saa työttömyyskorvausta ja hoitelee samalla lasta ja mies käykin töissä.

Miten tämä voidaan estää? Eihän nykyäänkään kotihoidontuki ole sidottu siihen käykö töissä, vaan siihen ettei lasta viedä kunnalliseen päivähoitoon.

[/quote]

Eikö se ole niin että perheeseen ei voi samaan aikaan saada työttömyyskorvausta ja kotihoidontukea. Sillä ei ole mitään merkitystä kenelle se kotihoidontuki muka maksetaan oikeasti mutta jos perheessä toinen saa työttömyyskorvausta ja toinen käy töissä niin ei saa kotihoidontukea. Sitä saa vain silloin jos kummatkin vanhemmat ovat töissä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
30.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä töissä voi käydä ja saada samanaikaisesti kotihoidontukea. Pointti on siinä, että lapset eivät vaan saa olla kunnallisessa hoidossa.

Kahta etuutta ei makseta päällekkäin. Työttömyystuen määrästä vähennetään kotihoidontuki.

Vierailija
4/11 |
30.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.08.2013 klo 11:45"]

Kyllä töissä voi käydä ja saada samanaikaisesti kotihoidontukea. Pointti on siinä, että lapset eivät vaan saa olla kunnallisessa hoidossa.

Kahta etuutta ei makseta päällekkäin. Työttömyystuen määrästä vähennetään kotihoidontuki.

[/quote]

Niin eli työssäkäyvä perhe saa sen vain silloin palkan päälle kun kummatkin ovat töissä. Jos taas vain toinen on töissä niin se kotonaoleva saa vain yhtä etuutta, ei kahta päällekkäin ja sitä kotihoidontukea ei voi korvamerkitä sille työssäkäyvällekään.

Vierailija
5/11 |
30.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä saan työttömyysrahaa ja kotihoidontukea. Työttömyysrahasta vaan vähennetään k.hoidontuki. Kun mies oli kotona ja sai vanhemapainrahaa (isäkuukausi) minä sain täyden työttömyysrahan. Jos äiti saisi työttömyysrahaa ja isä kotihoidontukea niin isän tulee olla kotona hoitamassa lasta, muuten tuki vähennetään työttömyysrahasta.

Vierailija
6/11 |
30.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.08.2013 klo 11:54"]

Minä saan työttömyysrahaa ja kotihoidontukea. Työttömyysrahasta vaan vähennetään k.hoidontuki. Kun mies oli kotona ja sai vanhemapainrahaa (isäkuukausi) minä sain täyden työttömyysrahan. Jos äiti saisi työttömyysrahaa ja isä kotihoidontukea niin isän tulee olla kotona hoitamassa lasta, muuten tuki vähennetään työttömyysrahasta.

[/quote]

Eli saako enemmän käteen jos hakee kummatkin työttömyysrahan ja kotihoidontuen vaikka toinen vähennetään toisesta?

Vierailija
7/11 |
30.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka keksisi, millä tavalla me suuret ikäluokat olemme syyllisiä tähänkin keinottelun suunitteluun? Varmasti te löydätte syyn, olettehan te kaikin puolin niin paljon fiksumpia, filmaattisempia, kauniimpiä ja älykkäämpiä kuin me edelliset sukupolvet.

Vierailija
8/11 |
30.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.08.2013 klo 12:03"]

[/quote]

Eli saako enemmän käteen jos hakee kummatkin työttömyysrahan ja kotihoidontuen vaikka toinen vähennetään toisesta?

[/quote]

No mutta kertokaa ihmeessä?

Kuka säätää Kelan etuudet ja lait? En minä.

Vierailija
9/11 |
30.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

Saan ainakin itse enemmän koska kotihoidontuen kuntalisää (täällä joku 200€) ei vähennetä työttömyysetuudesta.

Vierailija
10/11 |
30.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.08.2013 klo 12:39"]

[/quote]

[/quote]

Saan ainakin itse enemmän koska kotihoidontuen kuntalisää (täällä joku 200€) ei vähennetä työttömyysetuudesta.

[/quote]

Mites on Helsingissä? Kannattaako hakea kumpaakin päällekkäin? Edut, haitat?

Vierailija
11/11 |
30.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.08.2013 klo 12:42"]

[quote author="Vierailija" time="30.08.2013 klo 12:39"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Mites on Helsingissä? Kannattaako hakea kumpaakin päällekkäin? Edut, haitat?

[/quote]

Näin on siis Espoossa. Enpä nyt osaa haittoja luetella, itse olen saanut k.hoidontukea ja työttömyysrahaa nyt noin 4kk päällekkäin.