Koululaiset ja kokkaaminen
Minulla eka- ja kolmasluokkalaiset lapset, jotka ovat todella vähän hääräilleet keittiössä kokkailemassa. Haluaisin kuitenkin pikkuhiljaa kannustaa ja innostaa heitä keittiöpuuhiin, jotta heistä ei tulisi mitään uusavuttomia, jotka eivät osaa laittaa ruokaa ;)
Kertokaahan hyviä ruokia ja leipomuksia, joista lasten olisi hyvä aloittaa! Ja kokemuksia ja vinkkejä myös kuinka "opettaa" jälkikasvua keittiöhommissa!
Kommentit (6)
Ihan normaalia kotiruokaa. Pyydät heiluttamaan kastiketta, kaatamaan kermat keitokseen, palottelemaan vihanneksia jne. Pikkuhiljaa voi antaa isompia ja isompia hommia ja kohta lapsi tekeekin jo itse jonkun ruuan, kun sä olet töissä.
Meillä kakkos ja nelosluokkalainen tekevät ruokaa makaroonilaatikosta sushiin ja lähes kaikkea siltä väliltä. Molemmat myös leipovat aika paljon, sämpylöitä, erilaisia makeita piirakoita. Jälkien siivoamisessa olisi parantamisen varaa
Meillä nippa nappa 3 ja 6-vuotiaat tekevät salaattia, kauralastuja ja sellaisia piirakka- tai kakkutaikinoita joissa ei tarvita sähkövatkainta. Sen kanssa en anna vielä säätää. Uunia käyttävät aikuiset. Muuten mukana pilkkomassa ja sekoittamassa aikuistenkin apuna.
Olemme aloittaneet kananmunien keittämisestä ja paistamisesta, nuudeleiden keittämisestä, salaatin valmistamisesta ja riisin keittämisestä sen sekaan. Sitten on tullut perunamuussi, kalapuikot ja muut helpot pikaruuat. Ruuanlaitto on siis aloiteltu noin 6-vuotiaana, mutta tiskikoneen tyhjentäminen ja pyykkikoneen käyttö paljon pienempänä.
Seiskaluokkalaisena ovat käytännössä osanneet kaikki keittiöhommat ja pyykinpesut ja siivoamiset.
poikia kaikki
[quote author="Vierailija" time="30.08.2013 klo 10:16"]
Meillä kakkos ja nelosluokkalainen tekevät ruokaa makaroonilaatikosta sushiin ja lähes kaikkea siltä väliltä. Molemmat myös leipovat aika paljon, sämpylöitä, erilaisia makeita piirakoita. Jälkien siivoamisessa olisi parantamisen varaa
[/quote]
mitäs makaroonilaatikon ja sushin väliin jää?
Meidän lapset tekivät niitä normaaleja ruokia, joita perheessä muutenkin syötiin, ja joista he erityisesti pitivät. Siskonmakkarakeittoa, lohikeittoa, makaronilaatikkoa, pitsaa, kasvisvokkia jms. Yleensä niin, että katsoivat perusohjetta kirjasta ja kysyivät välilä neuvoja lähellä jotain omiaan puuhaavalta vanhemmalta.
itse en juuri leivo, joten leivonta oli kirjasta herkullisten ja helppojen reseptien katselun perusteella valikoitunutta. Muistelen, että ensimmäisiä leivonnaisia olivat kaurakeksit, sitten lapset pomppasivat samantien suklaakakkuihin ja hedelmäleipiin ja muihin vuokaleipiin.
juu, letunpaisto oli tietysti yksi ensimmäisiä kohteita myös, vaikka itse asiassa se on kuumine rasvoineen aika haastavaa.
jälkien siivous on ehkä opin tärkeimpiä puolia. Vaikka meidän lapset tekivät ruokaa ekaluokkalaisita lähtien, jälkien siivous iskostui kunnolla vasta kun olivat yksin mökillä teini-ikäisinä.