Vahvan maskisuosituksen vaikutukset
Eilen ihmettelin AV:lla maskien vähyyttä Helsingin keskustan kaduilla. Käyttäjien määrä vaihteli Helsinginkadun ja Töölönlahden 0,3%:sta Rautatieaseman noin 5%:iin. Moni totesi minun etsineen maskeja vääristä paikoista. Sisällä ja tungoksessahan niitä käytetään.
Niinpä liikuin tänään paikallisjunalla, bussilla ja ratikalla. Aivan, maskinkäyttäjien määrä oli noin 10-20%:iin. Ei hullummin. Huomasin samalla, että maskienkäyttäjistä noin 3/4 on naisia, eli sukupuolten ero on valtava. Päätin siis mennä sinne, missä kuvittelin olevan paljon naisia tutustumaan rinnakkaistodellisuuteen.
Stoccalla en nähnyt yhtään maskinkäyttäjää. Asematunnelin S-marketissa pari ulkomaalaista ja Postitalon K-kaupassa neljän nuoren naisen porukan, mikä nosti keskiarvoa melkoisesti. Forumissa ja Kampissa on paljon naisten suosimia vaate- ym. kauppoja, mutta niissä oli ovelta katsottuna yhteensä vain pari maskinkäyttäjää.
Päivän kierroksen jälkeen alan epäillä, että hallituksen ja viranomaisten maskisuositus on suuri vitsi.
Kommentit (30)
Vierailija kirjoitti:
Arvo Tasa kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Arvo Tasa kirjoitti:
Mistä johtuu maskinkäytön sukupuolittuminen?
some
Suositteleeko naiset maskinkäyttöä toisilleen vai mistä tuo johtuu? Ainakaan yksikään kaverini ei näytä käyttävän maskia eikä suosittele niitä muillekaan.
Sosiaalliset paineet. Varsinkin varakkaamissa piireissä ihan normaalia kilpailla siitä, kenellä on kiiltävin kruunu. Minä pidän aina bussissa maskia, minäpä pidän aina ulkona maskia, noh minäpä pidän maskia jopa kotona...
Ei taida sanat ja teot kulkea käsi kädessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kulkeeko henki? kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Menin maanantaina poikkeuksellisesti junalla töihin (Helsinkiin). Käytin maskia ja sellainen näytti aamulla olevan noin puolella. Paluumatkalla vähän vähemmän. Eli aika hyvin oli silloin käytössä, mutta ei yllätä jos maskien käyttö on yleisesti ottaen vähäistä, kun THL ja STM olivat pitkään sillä linjalla, ettei maskeista ole hyötyä. Nytkin maskisuositus on hyvin suppea. Sekin varmasti vaikuttaa, että maskin ei sanota suojaavan käyttäjäänsä. Toivoisin markkinoille halvempia ffp2-luokan hengityssuojaimia. Toivoisin myös arvosteluja, vähentäisi riskiä että käyttää rahansa laaduttomiin kuonokoppiin.
Pystyykö tuollasta ffp2-maskia pitämään, jos joutuu vähänkin liikkumaan?
Laadukas venttiilillä varustettu malli sopii myös reippaaseen liikuntaan. Hintakin on sen mukainen.
Venttiilimaski suojaa käyttäjäänsä, mutta puhaltaa kaikki omat pöpöt ympäristöönsä. Ja maskisuosituksen pointti oli vähentää oireettomien taudin levittämistä. Näitä ei siis kaikille kansalaisille.
Enpä jaksa uskoa että venttiilistä kaikki omat pöpöt menee läpi. Uskoisin että tuollainenkin maski suojaa muitakin.
Arvo Tasa kirjoitti:
Monet miehet rehvastelevat, että hehän eivät koronaa pelkää. Ajattelevat, ettei muka tarvitse suojata ITSEÄ. Muista ei väliä.
Naiset ovat arvotutkimusten mukaankin altruistisempia, eli ajattelevat enemmän muita ja yhteistä hyvää. He tajuavat, että Minun maskini suojaa sinua ja sinun maskisi minua. Eli toimivat epäitsekkäämmin.
Maskisuositus on yhtä myötähäpeää herättävä kuin Töölön sairaalaan hankitut kylmäkontit ruumiiden säilytykseen. Mutta tämä vähäpätöinen uusi nuhakuume on nyt joidenkin lääkäreiden uran tähtihetki.
Vierailija kirjoitti:
Arvo Tasa kirjoitti:
Monet miehet rehvastelevat, että hehän eivät koronaa pelkää. Ajattelevat, ettei muka tarvitse suojata ITSEÄ. Muista ei väliä.
Naiset ovat arvotutkimusten mukaankin altruistisempia, eli ajattelevat enemmän muita ja yhteistä hyvää. He tajuavat, että Minun maskini suojaa sinua ja sinun maskisi minua. Eli toimivat epäitsekkäämmin.
Naiset ovat konformistisempia eli suomeksi sanottuna orjamielisempiä ja vähemmän kyvykkäitä itsenäiseen ajatteluun kuin miehet.
Ne, jotka Suomeen nyt tuovat koronaa, eivät läheskään kaikki ole suomalaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kulkeeko henki? kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Menin maanantaina poikkeuksellisesti junalla töihin (Helsinkiin). Käytin maskia ja sellainen näytti aamulla olevan noin puolella. Paluumatkalla vähän vähemmän. Eli aika hyvin oli silloin käytössä, mutta ei yllätä jos maskien käyttö on yleisesti ottaen vähäistä, kun THL ja STM olivat pitkään sillä linjalla, ettei maskeista ole hyötyä. Nytkin maskisuositus on hyvin suppea. Sekin varmasti vaikuttaa, että maskin ei sanota suojaavan käyttäjäänsä. Toivoisin markkinoille halvempia ffp2-luokan hengityssuojaimia. Toivoisin myös arvosteluja, vähentäisi riskiä että käyttää rahansa laaduttomiin kuonokoppiin.
Pystyykö tuollasta ffp2-maskia pitämään, jos joutuu vähänkin liikkumaan?
Laadukas venttiilillä varustettu malli sopii myös reippaaseen liikuntaan. Hintakin on sen mukainen.
Venttiilimaski suojaa käyttäjäänsä, mutta puhaltaa kaikki omat pöpöt ympäristöönsä. Ja maskisuosituksen pointti oli vähentää oireettomien taudin levittämistä. Näitä ei siis kaikille kansalaisille.
Enpä jaksa uskoa että venttiilistä kaikki omat pöpöt menee läpi. Uskoisin että tuollainenkin maski suojaa muitakin.
Eipä ole uskon asia. Sen venttiilin tarkoitus on helpottaa uloshengitystä ja siitä tulee ilma pisaroineen ulos. Jos maskisuositus muutetaan pakoksi, niin siihen pitäisi lisätä kielto käyttää näitä maskeja muille kuin vaikeista hengitysvaikeuksista kärsiville.
Vierailija kirjoitti:
Arvo Tasa kirjoitti:
Näin väitetään mutta todellisuudessa miehet ovat altruistisempia ja tekevät perheensä eteen enemmän kuin naiset.
Ihan stanan sama kuka on altruistinen, toivottavasti kaikki saa koronan ja kuolee mahdollisimman pian niin loppuu nämä turhat väännöt maskeista ja mistä milloinkin. Eikö nyt muuta enää ihmisten päähän mahdu.
En ole kuule kellään nähnyt. Se on ihan teidän pääkaupunkilaisten omaa puuhastelua.